Розкрито суть поняття "превенція", превентивного виховання як невід'ємної складової системи навчально-виховного процесу закладу освіти, що забезпечує можливість формування в учнів імунітету до негативних впливів соціального оточення. Розкрито завдання та принципи превентивного виховання.
Вчитель початкових класів
Гончаренко Л.П.
Превентивне виховання як невід’ємна складова системи навчально-виховного процесу закладу освіти забезпечує можливість формування в учнів імунітету до негативних впливів соціального оточення.
У процесі превентивної практики особливе місце посідають конкретні педагогічні технології, зорієнтовані на допомогу людині (дитині, батькам, учителям, взагалі – громадянину) у вирішенні різноманітних особистісних, міжособистісних і соціальних проблем.
Ефективними засобами превентивної діяльності сьогодні вважаються так звані тренінгові технології, спрямовані на підвищення педагогічної майстерності у здійсненні превентивної роботи, вдосконалення форм і методів формування професійної готовності до даного напряму виховання.
Термін «превентивне виховання», що в перекладі з латинської мови означає запобіжний, захисний, застережний, охоронний, з’явився у нашому психолого-педагогічному лексиконі недавно – з осені 1994 року, після започаткованого контракту між ЮНЕСКО й Академією педагогічних наук України. Цей термін стосується превентивності правопорушень, наркозалежності, СНІДу, охорони здоров’я та навколишнього середовища. Йдеться не лише про фізичне, а й про психічне, духовне та соціальне здоров’я, створення позитивної психоемоційної атмосфери для життєдіяльності людини.
Превенція – це справа загальна, соціальна, яка потребує зміни моральної етики суспільства, а також спільних зусиль медичних працівників, юристів, педагогів, психологів, соціологів.
Саме тому питання превентивної освіти та виховання вже давно є пріоритетним у системі психолого-педагогічних, правових, медичних досліджень у різних країнах світу в рамках ЮНЕСКО.
Використання ще не зовсім звичного та зрозумілого терміна «превентивне виховання» у педагогіці обумовлюється щонайперше об’єктивними потребами сучасної науки та практики.
Якщо точніше, то превентивне виховання є випереджальним, застережливим процесом, а профілактика – запобіжним, захисним, охоронним.
Оскільки предметом превентивного виховання є запобігання відхиленням у поведінці на докриміногенному рівні, та надання психолого-педагогічної, соціально-педагогічної, медико-психологічної допомоги дітям та сім’ям групи ризику, то основним аспектом здійснення превентивного виховання є превентивна практика, у якій задіяні установи і соціальні служби різних відомств (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, правоохоронних органів та інших).
У спеціалізованих джерелах превентивну функцію називають також запобіжно-профілактичною, соціально-превентивною, часом використовують її частину – як соціально-медичну функцію (превентивне госпіталізування, превентивне стимулювання). У соціальній педагогіці та соціальній роботі замість терміна «превентивне виховання» широко використовується поняття «соціальна профілактика», «соціальна реабілітація».
Педагогічна превенція має розв’язати певні педагогічні та психологічні завдання, до яких дослідники віднесли передусім формування ціннісного ряду, способів соціалізації, стійкого ставлення до негативних явищ і негативних почуттів; подолання егоцентризму та розвиток емпатійних рис, формування гуманістичних і комунікативних рис, адекватної самооцінки, самоконтролю та здатності до саморозвитку, розвиток критичності, соціальної адаптованості, індивідуальних механізмів долання важких станів і переживань тощо.
Концептуальні підходи до превентивного виховання
Превентивне виховання – це об’єктивно визріла соціальна реакція на суспільну потребу у виживанні та збереженні генофонду України. Це нова філософія виховання, в основі якої лежить потреба педагогічної, медичної, психологічної, юридичної практики у виробленні теоретичних і методичних підходів до вирішення потреб превентивного виховання в нинішніх умовах.
Розглядаючи превентивне виховання як цілісну систему підготовчих, випереджувальних і профілактичних дій для «приборкання» негативних вчинків, звичок, рис характеру, виявів асоціальної поведінки підлітків, організації догляду за їхньою життєдіяльністю, деякі дослідники визначальним положенням методики превентивного виховання вважають дослідження фізіології дітей, проникнення в їхній внутрішній світ, вивчення психологічних особливостей, впливу спадковості та середовища, виховання соціальної спрямованості поведінки школяра, створення підліткам незалежних психолого-педагогічних умов.
Основу превентивного виховання складають такі концептуальні підвалини:
призначення та мета превентивного виховання;
система цінностей професійної діяльності;
основи знань практичної спрямованості;
принципи, форми, методи, засоби та педагогічні технології, використані у превентивній роботі.
Мета превентивного виховання полягає у досягненні сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення.
Педагогічний аспект превентивної діяльності полягає у формуванні такої позиції особистості, яка конкретизується культурою цінностей, самоактуалізацією, свідомим вибором моделей просоціальної поведінки.
Соціальний зміст превентивного виховання передбачає поєднання зусиль суб’єктів превентивної діяльності на міжгалузевому рівні, спрямованих на узгоджену, своєчасну реалізацію запобіжних заходів, нейтралізацію та поступове усунення детермінант, які спричиняють негативні прояви.
Психологічний аспект превентивної діяльності передбачає диференційований індивідуально-психологічний, статево-віковий підходи до виявлення генези деструктивних проявів у поведінці особистості й розробку науково обґрунтованих програм соціалізації та корекції девіацій.
Правовий аспект полягає в охороні та захисті прав особистості, формуванні правової культури.
З урахуванням хиб попередньої практики реалізації профілактичних завдань головну увагу слід спрямувати на вироблення нової філософії виховання, підвищення наукового рівня теорії методології та педагогічної технології превентивного виховання, визначення шляхів посилення педагогічної майстерності у здійсненні превентивної роботи, вдосконалення традиційних і нетрадиційних форм і методів, побудову нових стратегій даного напряму виховання. Така превентивна діяльність має здійснюватися з урахуванням життєдіяльності дітей і молоді, наявних у суспільстві ресурсів, можливостей, коштів, державного бюджету, а також міжнародних програм і фондів.
Специфіка та надзвичайна складність превентивної діяльності потребують переосмислення надбань загальної теорії виховання.
Детермінована об’єктивними та суб’єктивними факторами, превентивна діяльність є самостійним спеціалізованим видом загального педагогічного процесу, має свою мету, принципи, зміст, форми та методи, використовує елементи правоохоронної, правової, медико-оздоровчої роботи.
Відповідно до Концепції превентивного виховання дітей і молоді, суб’єкт-об’єктами превентивного виховання є:
діти дошкільного віку, учні загальноосвітніх шкіл, ПТУ, середніх спеціальних навчальних закладів, студенти;
неповнолітні, які є на обліку (шкільному, кримінальному, наркологічному);
неповнолітні, соціалізація яких відбувається під впливом негативних явищ (груп ризику);
неповнолітні, які перебувають у закладах соціальної реабілітації, місцях позбавлення волі або повернулися з них;
неповнолітні, які не мають умов сімейного виховання й оцінки сироти; неповнолітні з алкоголе- чи наркозалежних родин; діти, батьки яких перебувають у місцях позбавлення волі);
молоді сім’ї, які потребують консультативної допомоги з догляду за дітьми;
родини, які мають дітей з хибними проявами поведінки, наркозалежністю чи протиправними вчинками;
педагогічні колективи навчально-виховних, позашкільних культурно-освітніх та інших закладів;
працівники служб у справах неповнолітніх, центрів соціальних служб для молоді, кримінальної міліції й інших правових установ, медичних закладів;
працівники засобів масової інформації;
трудові колективи, громадські, благодійні організації, релігійні конфесії;
центри превентивного виховання.
Головні принципи створення системи превентивного виховання:
принцип комплексності забезпечує реалізацію концепції превентивного виховання у поєднанні з діяльністю інших суб’єктів профілактичної роботи;
принцип системності передбачає узгодженість, послідовність і взаємозв’язок усіх рівнів профілактичної діяльності та погодження відомчих програм із програмами інших суб’єктів цієї діяльності зі стратегічних питань;
принцип науковості забезпечує науковість аналізу ситуацій, доцільність вибору форм, методів, прийомів реалізації програм фахівцями відповідних галузей знань;
принцип інтегрованості передбачає зближення та поглиблення взаємодії вітчизняних і зарубіжних превентивних програм;
принцип мобільності дає змогу оперативно модифікувати завдання, форми та методи превентивного виховання залежно від умов і змінювати сфери впливу;
принцип наступності означає розгортання превентивних програм із використанням набутого досвіду;
принцип конкретності зумовлює включення до превентивних програм чітко сформульованих заходів, термінів виконання, визначення відповідальних за їх реалізацію;
принцип реалістичності передбачає соціальний зміст превентивного виховання, який полягає в оптимізації форм і методів, спрямованих на розвиток адаптаційних якостей цільових груп, зобов’язує за наявності необхідних кадрових, матеріальних, фінансових і інших ресурсів включати заходи до профілактичних програм;
принцип етичності забезпечує моральні засади превентивної діяльності, відображає її гуманний характер, опору на позитивний потенціал особистості, збереження конфіденційності, поваги та інших дійових умов взаємодії з цільовими групами превентивного виховання.
Незалежно від типу, всі навчальні заклади мають розв’язувати основні завдання превентивного виховання дітей та молоді:
створювати умови для формування позитивних рис особистості в процесі різних видів трудової, навчальної, позашкільної й іншої діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів;
забезпечувати соціально-психологічну діяльність, педагогічно зорієнтовану на протидію втягуванню дітей і молоді в негативні ситуації;
надавати комплексну психолого-педагогічну та медико-соціальну допомогу тим неповнолітнім, які її потребують;
забезпечувати адекватну соціальну реабілітацію неповнолітніх, які вчинили протиправні дії або зловживають психоактивними речовинами;
стимулювати неповнолітніх до здорового способу життя та позитивної соціальної орієнтації, сприяти валеологізації навчально-виховного процесу, навчанню з раннього віку навичок збереження власного життя і здоров’я;
сприяти виробленню інтегрованих міждисциплінарних підходів при підготовці спеціалістів (педагогів, психологів, медиків, соціологів, юристів, соціальних працівників), батьків, об’єднанню зусиль різних суб’єктів превентивної роботи, вирішенню окремих завдань превентивного виховання;
активізувати діяльність українських науковців, спеціалістів, консультантів, практичних працівників у дослідженні та вирішенні проблем превентивного виховання;
залучати освітні, медичні, соціальні й правоохоронні заклади до вирішення проблем запобігання правопорушенням і злочинності, координації зусиль суб’єктів превентивної діяльності;
посилювати тенденції до зниження вживання наркотиків, алкоголю, тютюну, ВІЛ-інфікованості, формування у молодого покоління здорового способу життя;
змінювати установки і моделі поведінки неповнолітніх «груп ризику»;
сприяти соціально-психологічній адаптації неповнолітніх, які мають життєві проблеми;
збільшувати кількість волонтерів і осіб, які пройшли реабілітацію, для реалізації превентивної роботи.
Переорієнтація сучасного суспільства та його соціальної політики на розширення демократичних засад, гуманізацію відносин між людьми, збагачення їх духовності актуалізує проблеми підготовки майбутніх педагогів до превентивного виховання дітей із неблагополучних сімей, підвищення їхньої превентивної компетенції.
Ми поділяємо думку тих дослідників, які вважають, що ідея превентивності має пронизувати весь навчально-виховний процес у системі «дошкільна ланка – школа – навчальні заклади різних типів і рівнів акредитації – громадські організації».
Таким чином, превентивне виховання – це цілеспрямований процес здійснення комплексу заходів економічного, правового, психолого-педагогічного, соціально-медичного, освітнього, інформаційно-освітнього та організаційного характеру з метою запобігання негативним явищам, правопорушенням у дитячо-молодіжному середовищі та зменшенню шкоди від факторів ризику.
Отже, превенція – це справа загальна, соціальна, яка потребує зміни моральної етики суспільства, а також спільних зусиль медпрацівників, юристів, педагогів, психологів, соціологів. Саме тому питання превентивної освіти й виховання вже давно є пріоритетним у системі психолого-педагогічних, правових, медичних досліджень; воно є пріоритетним напрямом діяльності держави та всіх з виховних інституцій і здійснюється в інтересах особистості та суспільства, воно цілком спрямоване на формування позитивних соціальних установок, запобігання вживанню наркотиків, уникання суїцидів і формування навичок безпечних статевих стосунків.
Використана література
1.Блум М. Профилактика в социальной работе // Энциклопедия социальной работы: В 3 т. – М., 1994. – Т.2.
2. Бех І. Особистісно зорієнтоване виховання – нова освітня педагогіка // Педагогіка толерантності. – 2001. – №1.
3. Концепція превентивного виховання дітей і молоді. Затверджено Президією АПН України 25.02.98 р. Протокол №1-7/3-21 // Учитель. – 2000. – №1-3.
4. Оржеховська В.М. Профілактика правопорушень серед неповнолітніх: Навчально-методичний посібник. – К., 1996.
5. Приходько В.П. Технології превентивного виховання у роботі соціального педагога // Соціальний педагог. – 2008. – №4.
6. Словник основних термінів і понять з превентивного виховання / Упоряд.: В. Оржеховська, В. Виноградова-Бондаренко, І. Доброскок, О. Пилипенко, Т. Федорченко, В. Приходько. – Переяслав-Хмельницький, 2003.
1