Заняття з елементами тренінгу
«Конфлікт»
Підготувала практичний психолог
Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №62
Лубенець Олена Леонідівна
Мета: допомогти підліткам усвідомити причини конфліктів і їх роль в житті людини; вчити попереджати конфлікти; формувати ставлення до конфлікту як до цінного життєвого досвіду.
Обладнання: аркуші А-4, А-3, картки-конфліктогени, кольорові олівці, фломастери.
План заняття
Хід заняття
Психолог: Добрий день, діти! Я рада вас бачити. Сьогодні ми поговоримо про конфлікти. Спробуємо з’ясувати, причини, що призводять до конфліктів, поміркуємо про те, як можна попередити конфлікт і, навіть, спробуємо знайти щось позитивне в конфліктних ситуаціях.
Учасники по черзі називають свої асоціації до слова «конфлікт». Зазвичай називають асоціації у негативному русі. Після того, як всі висловились, психолог пропонує дітям подумати, а чи завжди конфлікти в їхньому житті мали негативні наслідки. Можливо, були ситуації, коли завдяки конфлікту щось змінилось на краще.
Діти розповідають свої ситуації. Психолог підводить до думки, що в будь-якому конфлікті людина може отримати цінний життєвий досвід. Важливо «не залипати» на негативних емоціях, а підходити до проблеми з позиції дослідника, для якого головне зрозуміти причини проблеми і зробити висновки із своїх помилок.
Учасники об’єднуються в пари. Завдання: обговорити з партнером проблему конфліктів, чому вони виникають, з яких причин найчастіше відбуваються конфлікти. По закінченні обговорення, учасники в спільному колі складають список найбільш поширених причин конфліктів.
Психолог знайомить учасників з поняттям «конфліктоген». Відбувається обговорення того, як впливають конфліктогени на стосунки людей. Для подальшої роботи учасники об’єднуються у групи. Кожній групі видається картка зі словами-конфліктогенами або фразами-конфліктогенами. Завдання: замінити конфліктогени на слова, які допоможуть зменшити вірогідність виникнення конфлікту.
Приблизний список конфліктогенів: ти завжди все руйнуєш; ти нічого не вмієш; нетямущий; незграба; знову із-за тебе програли; ти нічого в цьому не розумієш; ти, що кращий за всіх?; без тебе обійдемось; ти, що маленький? і т.п.
Обговорення: що ви відчували, виконуючи вправу?
Учасники об’єднуються у дві групи: «бджоли» та «змії». Кожна група обирає собі короля та місце перебування в класі. Королі виходять з класу. Тим часом психолог ховає в класі два предмети. Один предмет символізує мед, а інший – ящірку. Королі мають знайти дані предмети, а їхні «піддані» допомогти їм в цьому. Бджоли мають бриніти, а змії шипіти, коли їхні королі наближаються до захованих предметів.
Інструкція для учасників: «Згадайте якийсь свій конфлікт з іншою людиною, який досі продовжує викликати у вас неприємні почуття. Уявіть, що ця ситуація була кимось знята на відеокамеру. Ви маєте можливість переглянути цей фільм, подивитись на себе збоку. Сядьте зручно. Декілька разів глибоко вдихніть. Розслабтеся. Отже, ви можете натиснути клавішу «play» і розпочати «перегляд» фільму. «Додивіться» цей фільм до кінця.
Вас не влаштовує те, що відбулось? Що саме? А що позитивного ви можете знайти для себе в тій ситуації? Як ви могли б її використати?
Коли ви «переглянули» цей фільм, ви, можливо, помітили і зрозуміли більше аніж тоді, коли ви були реально задіяні в ситуації. Який цінний для вас досвід ви отримали? Чого навчилися?
Якби ви потрапили зараз у цю ситуацію, коли у вас вже є цей досвід, то як би змінилася ваша поведінка?
«Змонтуйте» новий фільм з тією моделлю вашої поведінки, яка здається вам найкращою. Перегляньте його спочатку і до кінця.
Обмін враженнями.
Учасникам пропонується продовжити речення: