Заняття з елементами тренінгу для учнів 6-х класів «Вчимося спілкуватися»

Про матеріал
Конспект тренінгу з додатками Мета тренінгу: - профілактика деструктивної поведінки підлітків через розвиток їх комунікативної сфери, - формування уявлення про важливість спілкування для розвитку людини.
Перегляд файлу

1

 

Заняття з елементами тренінгу для учнів 6-х класів

«Вчимося спілкуватися»

 

Мета:

  •    профілактика деструктивної поведінки підлітків через розвиток їх комунікативної сфери,
  •    формування уявлення про важливість спілкування для розвитку людини.

Завдання:

  • проінформувати учасників про види спілкування, про бар'єри в спілкуванні;
  • сформувати і закріпити навички невербальної комунікації;
  • відпрацювати навички розпізнавання невербальних сигналів в спілкуванні;
  • продемонструвати важливість вербальної комунікації. Відпрацювати навички вербальної комунікації;
  • сформувати і закріпити навичку подолання семантичного бар'єру в спілкуванні;
  • сформувати навичку говорити і приймати компліменти.

 

Час проведення : 45 хвилин.

Цільова аудиторія: учні 6-х класів (15-20 чоловік)

Необхідні матеріали: презентаційні матеріали, картки із списком понять для вправи «Покажи рухами», клубок ниток.

 

  1. Вправа «Вітання»

Мета: входження в атмосферу заняття, налаштування на позитивний лад.

Час проведення: 5 - 7 хвилин.

ПП: «Доброго дня! Я психолог. Сьогодні я прийшла до вас, щоб пограти з вами і дещо поліпшити ваш настрій».

Хід проведення:

ПП: «Пропоную вам розбитися на пари. Завдання привітатися зі своїм партнером незвичайним чином, наприклад, торкнувшись лобами.

Потім ПП дає команду помінятися парами і знову привітатися, але вже по-іншому.

Можна вітатися:

торкнувшись лобами

спинами

правими ліктями

реверансом, як французькі королі і королеви

лівими колінами

як африканські слони, голосно тупаючи ногами

потилицями

без допомоги слів і рук, а тільки поглядом (наприклад, підморгуванням),

 

  1. Встановлення правил роботи групи

Мета: забезпечення безпечної, довірчої обстановки, формування у членів групи відповідальності за власні вчинки.

Час проведення: 5 - 7 хвилин.

Матеріали: кольорові маркери і листи.

ПП: «Нам належить провести разом 45 хвилин. Нехай час невеликий, але ми можемо зробити його дуже цікавим і корисним! Для цього давайте встановимо деякі правила. Першим правилом пропоную зробити

 

1.

Правило поваги один одного

2.

Правило піднятої руки

3.

Правило загальної участі

4.

Правило «стоп»:

5.

Правило веселощів

 

  1. кожен учасник важливий, кожен має право висловитися. Ніхто нікого не кривдить і не перебиває;
  2. хочеш сказати –  підніми руку;
  3. у вправах і іграх беруть участь усі;
  4. якщо вам не подобається щось, що вам говорять або роблять, –  скажіть «стоп» і ця людина припинить;
  5. в процесі заняття усі намагаються добре провести час і повеселитися».

 

ПП: «Так само я хочу призначити людину, що стежить за виконанням правил! Це важлива людина, вона буде у нас хранителем!» (Ведучий вибирає активного учасника з групи і доручає йому стежити за виконанням правил). При порушенні правила, заняття припиняється, усі учасники разом обговорюють, яке правило було порушено і що треба зробити, щоб вирішити ситуацію».

 

  1. Бесіда за темою заняття.

Мета: інформування учасників по темі заняття.

Час проведення : 5 - 7 хвилин.

ПП:

      Скажіть, чи можете ви представити ваше життя без спілкування?

    Що буде з людиною, якщо вона з самого народження не спілкуватиметься ні з ким з людей?

       Чи зможе ця людина потім жити серед нас?

        Чому ж спілкування так важливо для людей?

  • За допомогою чого ж ми спілкуємося? Що нам в цьому допомагає?

 Можете назвати види спілкування? Воно буває вербальне і невербальне, тобто, за допомогою слів і без їх допомоги.

     Як ви думаєте, чи можна обійтися тільки одним видом спілкування? Давайте спробуємо.

 

  1. Вправа «Покажи рухами»

Мета: формування і вироблення навичок невербальної комунікації, відпрацювання навичок розпізнавання невербальних сигналів.

Час проведення: 10 - 15 хвилин.

ПП: зараз ми спробуємо поспілкуватися без використання слів, тобто вербальну частину спілкування просто викинемо і подивимося, що вийде.

Хід проведення:

Учасники діляться на три підгрупи, які отримують картки із списком слів, які їм треба показати у вигляді сценки без використання слів.

ПП: «Я називатиму категорію , а представник від кожної групи по черзі буде показувати чи демонструвати заначення кожного зі слів. Рештв слід відгадати. Та команда, яка набирає найбільшу кількість правильних відповідей, стає переможцем. У нас 7 категорій. Отже, поїхали!

 

 

 

1 команда

 

 

2 команда

 

 

3 команда

 

1.

2.

3.

4.

5.

 

6.

7.

категорія

час доби - ранок

пора року - літо

стихія - вода

емоція - радість

вік людини - дорослий

професія -  учитель

колір -      червоний

 

категорія

час доби - вечір

пора року - весна

стихія - повітря

емоція - гнів

вік людини - дитина

професія - пожежник

колір - синій

категорія

час доби - ніч

пора року - осінь

стихія - вогонь

емоція - смуток

вік людини - старий

професія - артист

колір - жовтий

 

ПП:

  • Чи складно було зрозуміти один одного? Але ви все ж зрозуміли, молодці!
  • Тільки скажіть мені, що ж вам допомогло таке нелегке завдання вирішити, зрозуміти людину без слів?

 

  1. Вправа «Так-Ні»

Мета: розвиток навичок вербальної комунікації, переконання.

Час проведення: 10 хвилин.

Хід проведення:

Учасники розбиваються на пари: один вимовляє слово «так», інший «ні». При цьому кожен займає позу, в якій почуває себе упевнено. Завдання переконати партнера.

Далі слідує обговорення з питань:

  • Чи вдалося переконати партнера, не підвищуючи голос і не змінюючи пози?
  • Яка у вас була поза? Чи допомогла вона вам?
  • А як її сприйняв ваш партнер?
  • Як ви думаєте, чи захоче знову ця людина зустрітися з вами?
  • Як вербальна комунікація допомагає нам переконати партнера?

 

  1. Вправа «Зламаний телефон»

Мета: демонстрація процесу комунікації і перешкод, що виникають при цьому.

Час проведення : 10 хвилин.

ПП: «Ми з вами зрозуміли, що і вербальне і невербальне спілкування дуже важливі для нас. Вони доповнюють один одного, дозволяють нам розуміти інших людей. Але чи буває таке, що ви і словами, і жестами намагаєтеся передати людині якесь повідомлення, а людина все одно не розуміє вас? Чому так відбувається?

У спілкуванні людей є різні бар'єри. Вони-то і заважають нам нормально один одного розуміти. Найпростіший бар'єр виникає, коли ми просто не можемо добре сказати або співрозмовник не може добре почути наші слова. Зараз ми пограємо в гру, і ви зрозумієте, про що я говорю.

Хід проведення:

Усі учасники стають в шеренгу. ПП говорить першому учасникові на вухо слово або словосполучення, яке той повинен передати наступному, і так до кінця. Останній учасник озвучує передане йому слово або словосполучення. Поступово ведучий ускладнює слова, у кінці дає словосполучення.

Слова: сонце, дерево, метелик, пісня, пелікан, виноград, меморіал, реєстрація, комп'ютерна гра, пішохідний перехід, геометрична фігура, анатомічна будова.

 

  1. Вправа «Компліменти по колу»

Мета: формування і відробіток навички говорити і приймати компліменти. Формування адекватної самооцінки.

Час проведення: 5 хвилин.

ПП: «Ви дуже швидко впоралися з усіма моїми завданнями. Я бачу, що ви усі молодці. Але чи бачите це ви самі?

Хід проведення:

Кожен учасник говорить комплімент своєму сусідові справа. Той відповідає за схемою "Спасибі, я дійсно . А ще я".

 

  1. Вправа «Завершення»

Мета: підвести підсумок заняття, отримати зворотний зв'язок від учасників.

Час проведення: 5 - 7 хвилин.

Хід проведення:

ПП тримає в руці клубок ниток і дає інструкцію: кожного хто тримає клубок говорить про те, який у нього зараз настрій, що йому сподобалося і що йому не сподобалося в занятті. Передаючи клубок наступному учасникові, попередній залишає ниточку у себе. Таким чином виходить ланцюжок.

Коли усі учасники по кругу висловилися, ведучий починає змотувати ниточку, забираючи її послідовно у кожного учасника. При цьому кожній людині він повинен сказати слова вдячності.

 

Рефлексія

 

Додаток

РАДІСТЬ        ЗДИВУВАННЯ

 

СПІВЧУТТЯ       ВЕСЕЛОЩІ

 

РОЗЧАРУВАННЯ        СУМ

 

СПОКІЙ  ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ

 

УПЕВНЕНІСТЬ ЕНТУЗІАЗМ

 

 ВТОМЛЕНІСТЬ    ГРУБІСТЬ

 

ПІДОЗРІЛІСТЬ        ЗЛІСТЬ

 

ХВИЛЮВАННЯ         ГНІВ

 

НЕРВОЗНІСТЬ

 

РОЗДРАТОВАНІСТЬ

 

 

16 назв емоцій

СПОКІЙ

ВОРОЖНЕЧА

РАДІСТЬ

ГНІВ

НЕЗАДОВОЛЕННЯ
ВТОМА

ЗЛІСТЬ
ПРИТВОРСТВО ЗАСМУЧЕНІСТЬ

СКЕПТИЧНІСТЬ

СУМ

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нейченко Світлана Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
14 березня 2019
Переглядів
4017
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку