Тренінгове заняття "Життя людини - найвища цінність"

Про матеріал
Тренінгове заняття для учнів 7-9 класів ,мета якого розкрити значення і цінність людського життя, формувати в учнів особистої системи цінностей,виховувати вміння реагувати на різні випробування
Перегляд файлу

                                Тренінгове заняття для учнів

«Життя людини-найвища цінність»

Мета: розкрити значення і цінність життя людини; формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх; сприяти формуванню в учнів особистої системи цінностей , виховувати вміння реагувати на життєві випробування.

Обладнання: папір, бейджики, стікери, олівці, плакати «Правила роботи групи», «Серце сподівань», «Дерево доброти»

Вік учасників -13-16 років

                                                                          Життя-це те, що люди більше

                    всього бажають зберегти і менше

                            всього оберігають»

                                                Жан  де Лабрюйер

                              Хід тренінгу:

  1.                           Створення позитивного настрою. Вітання

Візьміть промінь сонця, і спрямуйте його туди, де панує темрява.

Візьміть усмішку і подаруйте її тому, хто її так потребує.

Візьміть доброту і подаруйте тому,хто сам не вміє віддавати.

Візьміть віру і дайте кожному,хто її не має.

Візьміть любов і несіть її всьому світові.

 Дякую!

2.Прийняття правил роботи групи

1. Говорити від свого імені

2. Бути доброзичливими і активними

3. "Піднята рука"

4. Один говорить - усі слухають

5. "Тут і тепер"

6. Обговорювати дію, а не особу.

7. "Вільна нога"

8. Конфіденційність.

 Запитання до групи учнів:

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

 

    3. Вправа «Асоціації »

    Мета: усвідомити багатогранність життя, його різноманітність.

         Запитання до учнів

     - Скажіть, які асоціації виникають у вас із словом «життя»?

     Ви будете висловлювати свої думки, а хтось із вас  записуватиме  їх на ватмані .

Що включає в себе слово «життя?»

     Висновок: життя дуже багатогране, це яскравий світ, але для кожного він свій зі своїми радощами, переживаннями, значущими подіями. Все залежить від пріоритетів та цінностей, які людина для себе обрала.

 

3 .Вправа «Банка життя»

Мета: сприяти формуванню відповідального ставлення до свого життя,

виробленню (або усвідомленню) життєвих цінностей.

          Ставимо на стіл велику скляну банку.

Сьогодні ми хотіли б поговорити з вами про життя. Що ви можете сказати про цю банку? (учні починають давати відповіді. Наприклад: «Вона порожня» або «вона скляна» і т. д.)

Далі дістаємо з-під столу мішок із великими мушлями й починаємо вкладати їх у банку доти, доки вони не заповнять її до самого верху.

- А тепер що ви можете сказати про цю банку?

Далі дістаємо  пакет із горохом і  засипаємо його також. Горох заповнив простір між мушлями.

- А тепер?

 Тоді  дістаємо пакет із піском, його теж  засипаємо в банку. Через якийсь час у банці не залишилося вільного простору. Тоді витягаємо пляшку води і вливаємо її в банку.

  • А от тепер банка повна!

   Тож зараз я буду пояснювати вам, що щойно відбулося.

Банка – це наше життя.

Мушлі – це найважливіші речі в нашому житті, це наша родина, це наші діти, наші кохані – все те, що має  для нас величезне значення.

   Горох це речі, не настільки значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина тощо.

   Пісок – це все найдрібніше й незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас впродовж усіх прожитих днів.

    Якби ми  спочатку засипали у банку пісок, то в неї уже не помістилися б ані горох, ані камені. Ніколи не дозволяйте різній дрібноті заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на значно важливіші речі.

  • А що ж означає вода?
  • Наскільки б ваше життя не було заповнене, завжди є трішки місця для байдикування. Незважаючи ні на які проблеми, точно знайдеться час на те, щоб розслабитися й відпочити!

4.   Притча про чотири свічки

 

Чотири свічки тихо горіли і поволі танули…

У цілковитій тиші було чути, як вони розмовляють.

Перша сказала:

– Я – Спокій. На жаль, люди не вміють мене берегти. Гадаю, мені доведеться таки погаснути!

І вогник тієї свічки згас.

Друга сказала:

– Я – Віра. На жаль, я нікому не потрібна. Люди не хочуть навіть чути про мене, а тому немає сенсу горіти далі.

І враз подув легенький вітерець і загасив свічку.

Дуже засмутившись, третя свічка промовила:

Я – Любов. Я вже не маю сил горіти далі. Люди не цінують мене і не розуміють. Вони ненавидять тих, хто найбільше їх любить – своїх близьких.

І довго не гаючись, згасла й ця свічка.

Раптом до кімнати зайшла дитина і побачила три погаслі свічки. Злякавшись, вона закричала:

– Що ви робите!? Ви мусите горіти: я боюся темряви!

Промовивши це, вона заплакала.

Схвилювавшись, четверта свічка сказала:

– Не бійся і не плач! Поки я горю, завжди можна запалити інші три свічки: я – Надія.

А Ви вмієте сподіватися і вірити у свій успіх? (відповіді дітей)

 

5. Слово тренера

Спостерігаючи, як трава прориває панцир асфальту і пробивається до сонця, мимоволі дивуєшся силі життя, яка таїться в ній. Це прагнення жити в будь-якій ситуації, властиво всьому живому.

Живим істотам невластиво припиняти своє життя мимоволі. І лише вершина всіх земних творінь — людина — інколи здійснює вбивство самої себе. Чому і як це відбувається? Чому загальний закон виживання всього живого раптом перестає діяти, коли мова заходить про людину?

Людина єдина зі всіх живих істот, яка для продовження життя потребує не лише задоволення своїх потреб: у їжі, теплі, сні і продовженні роду. Людині, як істоті не лише тілесній, але і духовній, необхідні свідомість життя і існування ідеалів, до яких вона прагне.

І якщо трапляється крах цих ідеалів, то пропадає сенс, ради якого людина живе. Коли людина не знаходить в собі сил вийти з цієї кризи або перетерпіти її, розв'язка буває страшною — життя, позбавлене сенсу, може викликати у людини бажання припинити своє фізичне існування.

Думка закінчити життя самогубством з'являється тоді, коли людині здається, що їй дуже погано, а шляху поліпшити ситуацію вона не бачить. У наших предків в багатьох поколіннях було багато горя: розруха, голод, війна, але вони все витримали і подарували життя нам.

Життя – це дар. Часто люди в своїй гордині виголошують: «А навіщо мені цей дарунок – життя? Я його не просив!» Так, дійсно не просив. Дарунки взагалі робляться не за проханням, а від чистого серця. Інша справа, як ми сприймаємо цей дарунок і чи цінуємо його!

6. Вправа «Чи зможу я розпорядитися своїм життям?»

( На дошці висить плакат з малюнком кремезного дуба)

Як ви гадаєте, які найважливіші речі існують у нашому житті, на які варто витрачати свій час, сили, інші ресурси.

(Учасники висловлюють свої думки, ведучий записує це на кроні дерева. Це можуть бути такі слова:  сім 'я, школа, друзі) 

Така пишна крона можлива лише тоді, коли є не менш сильна коренева система - наші здібності й можливості. Знову ж таки, на ваш погляд, що потрібно для того, щоб реалізувати наші інтереси, бажання.

(Учасники промовляють, а ведучий записує на корінні. Наприклад: знання, кохання, гроші)

Висновок: тепер ви самі можете побачити, що одного без іншого не може бути, що роль нас самих у житті нашого дерева дуже велика, і що наші можливості багато в чому залежать від наших виборів і нашої поведінки.

 

7. Притча «Все в твоїх руках»

   Давно-предавно в старовинному місті в оточенні учнів жив Майстер. Якось найталановитіший з них задумався: «А чи існують запитання, на які наш Майстер не зумів би дати відповідь?»

    Він пішов на квітуче поле, піймав найкращого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскітно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:

-  Скажіть, а метелик у моїх руках живий чи мертвий?

    Учень міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий будь-якої миті його стиснути. Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів: «Все в твоїх руках».

 

 

8.Вправа «Я у променях сонця»

Мета: вчити позитивно про себе думати, розвивати навички самоаналізу.

Завдання: учасникам пропонують намалювати сонце, в центрі якого написати своє ім'я чи намалювати свій портрет. Потім замість промінчиків їм слід написати свої найкращі якості, все хороше, що вони можуть про себе сказати. Намагайтесь, щоб промінів було якомога більше. Переконайтесь, що ви справді цілеспрямована, дієва людина. Учас­ники зачитують відповіді.

Ви  самі  себе оцінили. "Самооцінка - це здатність|здібність| людини чесно, з|із| любов'ю|коханням| і  по гідності|чесноті| оцінювати себе".

Кожна людина має свої критерії самооцінки. Людина  з високою самооцінкою відчуває|почувати| себе щасливою, здатна|здібним| долати|переборювати| труднощі. Якщо самооцінка у людини низька, то вона відчуває безпорадність, безсилля і самотність|самітність|. Всі болі людини, її проблеми - все це результат низької самооцінки, яку людина не змогла ні усвідомити, ні змінити|зраджувати|.

8. Експрес - тест на визначення самооцінки. 

Учасники отримують бланки для виконання тесту і згідно інструкції роблять відмітку у бланку.

Тест.

Ти спокійно сприймаєш конструктивну критику?

Ти легко сходишся з|із| людьми?

Ти відверто і відкрито|відчиняти| показуєш свої відчуття|почуття|?

Ти цінуєш близькі стосунки з|із| людьми?

Ти готовий сміятися над своїми помилками і вчитися на них?

Ти шукаєш можливості|спроможності| спробувати себе в чомусь новому?

Для тебе важливий|поважний| твій фізичний стан|достаток|?

Ти довіряєш собі?

Ти радієш за інших, коли вони досягають успіху?

Якщо ти на більшість питань відповів "так|та|", у тебе здорове і адекватне сприйняття себе.

 

9. Вправа «Збір валіз». Зараз по черзі кожен із вас буде виходити з кімнати, а в цей час група називатиме по дві якості цієї людини, які допомагають їй проявлятися ефективно, та по дві, які необхідно розвинути.            Ведучий записує ці поради на аркуші паперу та передає тому, для кого вони складалися. Таким чином ми будемо «збирати валізу один одному, допомагаючи визначити напрямок подальшого самовдосконалення.

 

 10.    Рефлексія заняття

Вправа "Послухай себе"

Покладіть праву долоньку на своє серце. Про що воно вам говорить? Давайте подаруємо наше любляче серце тим, хто цього потребує!

Для цього кожен з вас виріже із кольорового паперу серце того кольору, який подобається найбільше і на ньому напише своє побажання усім таким діткам.

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
14 березня 2019
Переглядів
2668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку