Заняття з елементами тренінгу: "Конфлікти та шляхи їх подолання"

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу "Конфлікти та шляхи їх подолання" розроблене з метою ознайомлення про різні стилі поведінки у конфліктних ситуаціях, секрети безконфліктного спілкування та стадії подолання конфліктів, сприяння вихованню доброзичливого ставлення до оточуючих. Можна використовувати в роботі класному керівнику, соціальному педагогу, практичному психологу.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу «Конфлікти та шляхи їх подолання»

Мета: познайомити учнів з поняттям «конфлікт»; дати уявлення про різні стилі поведінки у  конфліктних ситуаціях,  секретами безконфліктного спілкування та стадіями подолання  конфліктів;  поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту,  виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті; виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.

Обладнання: мультимедійна презентація, мультфільм «Конфлікт на мосту», роздатковий матеріал для обговорення, ватман, маркери, матеріал для колажу, зображення пісочного годинника.

Форма уроку: заняття з елементами тренінгу

    

Найбільша розкіш – це розкіш людського спілкування.

                        А. де Сент-Екзюпері

 

Хід  заняття

Вступ

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Чи можна прожити без конфліктів?  Напевно ні, адже наше життя проходить поміж інших людей, яких ми намагаємось зрозуміти… Візьмемо до прикладу школу. Школа – це простір, де щоденно зустрічаються сотні людей – дітей та дорослих. Час від часу між ними і виникає те, що називається конфліктом. Про це ми з

вами і поговоримо на сьогоднішньому занятті.

Очікування. «Пісочний годинник»

-  Будь ласка, подумайте і запишіть на стікерах, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування і розмістіть їх у верхній частині годинника.

 Правила роботи

А щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!

- бути доброзичливим,

- толерантним;

  - активним;

- говорити по черзі;

 - не перебивати;

- бути позитивним.

Вчитель. Конфлікт – одне з найпоширеніших явищ в житті і спілкуванні людей. Впродовж всієї своєї історії люди не могли обійтися без того, щоб не конфліктувати, починаючи з незначної сварки між друзями і кінчаючи війною. Невже конфлікти – це необхідний атрибут людського суспільства? Але перш, ніж ми дамо відповідь на останнє питання, давайте з’ясуємо, з чим асоціюється у вас слово «конфлікт»?

Вправа «Асоціація»

Мета: Визначення емоційного навантаження, яке для учасників має поняття конфлікт

На ватмані (дошці) записане слово «конфлікт» і учасникам пропонується  перерахувати асоціації, які у них виникають при думці про конфлікт. Усі асоціації записуються.

Слово вчителя : Конфлікт у перекладі з латини – це «зіткнення» або «боротьба», вороже відношення. Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами). Конфлікт – ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну по відношенню до інтересів іншої сторони. Конфлікти і конфліктні ситуації – безпосередня реальність у підлітковому середовищі. Емоційне життя кожного підлітка часто наповнюється труднощами, невдачами, кризами, неприємними ситуаціями. Дуже небезпечно, якщо проблемні ситуації затягуються, набувають нездорового забарвлення або взагалі не можуть вирішитись. В учнівському соціумі часто конфлікт переростає у насилля (моральне чи фізичне).

Конфліктні процеси мало хто схвалює, але майже всі в них беруть участь.

Чи можемо ми обійтися без конфліктів? Чому? (відповіді учнів).

Слово вчителя: «Конфлікт – це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…». Ця, трохи смішна і одночасно правдива фраза, належить Чарльзу Ліксону, американському психологові і адвокатові з тридцятирічним стажем. Думаю, що пульс ви вже перевірили і переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є.

Зараз пропоную вам переглянути мультфільм « Конфлікт на мосту » і дати відповіді на питання:

 - Чому ведмідь і лось не змогли порозумітися?

 - Чому це вдалося зробити зайцю і єноту?

 - Як поступили заєць з єнотом по відношенню до лося і ведмедя?

Слово учителя. Існують п’ять стратегій поводження в конфлікті. (Перегляд презентації «Стилі поведінки в конфліктній ситуації»)

- Конфронтація, або суперництво, виникає тоді, коли людина прагне поставити власні цілі  вище інтересів інших людей і  взаємин з ними.

- Компроміс, або домовленість, пов’язується з поводженням людини, що дозволяє частково задовольнити як свої домагання, так і бажання партнера (50 х 50).

- Поступка, або пристосування, — це стиль поводження в конфлікті, під час якого учасник конфлікту відмовляється від своїх інтересів заради інтересів іншої  людини.

- Уникання, або відхід, характерний для тих випадків, коли учасники конфліктів відмовляються і від власних інтересів, і від підтримки позитивних відносин з партнером.

- Співробітництво виникає, коли людина прагне до встановлення рівноправності власних інтересів і зацікавленості до реалізації інтересів партнера.

- Який спосіб розв’язання конфліктної ситуації є найправильнішим?

 А зараз пропоную вам об’єднатися у групи та обговорити ситуації із життя та дати відповіді на наступні питання.

Обговорення ситуацій.

Вчитель: Безумовно, жити в злагоді – головна умова людського буття. Зараз ми спробуємо цьому повчитися, але спочатку попрошу вас об’єднатися у групки, кожна з яких отримає конфліктну ситуацію. Спочатку ви їх обговорите, потім на чистому папері, який є на кожному столі, запишіть відповіді на  запитання. Запитання на дошці.

  • Який стиль поведінки проявили герої в конфліктній ситуації?
  • Які риси характеру проявили герої кожної ситуації?
  • Як знайти вихід з конфліктної ситуації?
  • Які  людські якості допоможуть вам у вирішенні конфлікту?

Потім два учасники групи виходять до дошки: один зачитує ситуацію, інший відповіді на вказані запитання: аркуш паперу прикріплюють на дошці. І так кожна група.

СИТУАЦІЇ:

1. До вашого класу прийшов новий учень. Він завжди виконує домашні завдання, піднімає руку на кожному уроці, правильно відповідає, добровільно виконує обов’язки чергових. Відтак вчитель постійно ставить «новачка» у приклад. Ви відразу подумали, що це «підлиза». Хлопчику усі заздрять, дружити з ним ніхто не бажає, а от посміятися над ним … Не витримавши такого відношення, школяр пожалівся батькам.

2.  У вас була контрольна робота. Вчитель оголосив результати: учень А, у якого списали три його сусіда, отримав 7 балів, а ті, що списали – 9 балів. Учень А вимагав, щоб ті, хто у нього списував контрольну роботу, призналися вчителю, але друзі не погоджувалися. Між ними виник конфлікт…

 3. На перерві учень дав другові свій новенький телефон, який вчора подарували батьки на День народження. Мимо бігли однокласники і штовхнули друга, який легенько тримав у руці подарунок. За мить усі збирали на підлозі частинки мобілки. Дехто заспокоював, мовляв, мій ще більше разів падав – і нічого. Друг виправдовувався, що не винен, адже це діти його штовхнули. Та все ж між хлопчаками виникла сварка.

 4. Тато любить дивитися телевізор, включивши його на всю гучність,  синові необхідно вивчити вірш, щоб не отримати  погану оцінку. Вивчити в такій обстановці не вдасться. Син просить батька зменшити звук, батько не погоджується, адже дивиться цікавий фільм. Між батьком і сином виникає конфлікт.

Слово вчителя. – Хоча конфлікти і є невід’ємною складовою життя кожної людини, важливо зробити все можливе, аби їх попередити.

Для цього існують правила поведінки, виконання яких допомагає не провокувати конфлікти:

 Інформаційне повідомлення  «Секрети безконфліктного спілкування»

- Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими.

- Критикуйте, але не критиканствуйте.

- У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба уміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. - Не перетворюйте наполегливість на настирність.

- Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.

- Не проявляйте ініціативу там, де її не потребують.

- Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.

- Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним конфліктам.

Процес подолання конфліктів можна розбити на кілька стадій:

1стадія. Спробуйте висловити проблему, що лежить в основі конфлікту, однією фразою, тобто чітко сформулюйте, через що відбувся конфлікт.

2 стадія. Визначте основних учасників конфлікту, тобто тих людей, які

опинились втягнутими в конфліктну ситуацію.

3 стадія. Визначите проблемні точки зору обох конфліктуючих сторін на дану проблему, тобто з’ясуйте, чого домагаються конфліктуючі сторони.

4 стадія. Визначте проблемні точки зіткнення в інтересах конфліктуючих сторін, тобто безпосередньо причину конфлікту.

5 стадія. Спільними зусиллями знайдіть шляхи виходу з конфліктної ситуації.

 Способи вирішення конфліктних ситуацій різні у різних людей. Але слід пам’ятати: «Де згода – там перемога».

Вправа колаж «Наш клас»

Мета: відображення учасниками взаємовідносин між однокласниками

Інструкція. Вправа колаж «Наш клас».

Матеріали: ватмани, молодіжні журнали, клей, фломастери, маркери, олівці, ножиці, скотч.

Учасники об’єднуються в групи та отримують завдання за допомогою колажу зобразити те, як вони бачать свій клас (цінності, бачення себе, своїх однокласників, класного керівника тощо).

Питання для обговорення:

- Розкажіть, що ви зобразили на своєму колажі?

- Що для вас було легким, а що складним під час виконання цієї вправи?

Чи справдились ваші очікування? «Пісочний годинник».

Переміщення стікерів у нижню частину годинника.

Заключне слово учителя. Будьте добрими один до одного, поважайте один одного, а якщо у вас все ж таки виникла неприємна ситуація, пам’ятайте, як можна її подолати. І  не забувайте, що до кожного потрібно відноситись так, як хочете, щоб відносились до тебе.

 

 

docx
Додано
4 січня 2023
Переглядів
1891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку