Заняття з елементами тренінгу
« Крок до толерантності»
Мета: розширити знання учнів про толерантність, основні риси толерантності, формувати навички толерантного спілкування, вміння аналізувати та приймати рішення, виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини.
Обладнання: роздатковий матеріал, картки з завданнями, пазли, презентація.
Хід заняття
- Доброго дня, діти. Я рада вітати вас на нашому занятті. Сьогодні у вас було багато уроків. Комусь більше сподобалась англійська мова, комусь - фізкультура, комусь - математика. За вікном світить сонечко. По небу пливуть білі хмаринки. подивіться на них уважно. Здається, що вони всі однакові. Але насправді кожна з них – особлива, як і кожен з нас.
Для того, щоб згуртуватися, краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу на занятті пропоную вам продовжити речення «Мене звуть…Я люблю себе за те, що.. Не відволікайтеся на спори і обговорення з приводу бажань. Просто висловлюйте їх по черзі, неупереджено і швидко.
2. Вправа «Подібності та відмінності».
Нас щось об'єднує, а в чомусь ми різні. Давайте подивимось, у чому ж наша схожість, а в чому різниця?
- Потупотіть ногами ті, хто уміє в’язати.
- Підніміть праву руку ті, хто любить солодке.
- Підніміть ліву руку ті, хто любить свята.
- Поплескайте себе по колінках ті, хто любить займатися спортом.
- Покачайте головою ті, хто не вміє грати на музичних інструментах.
- Потріть долоньками одна об одну ті, хто хоче на канікули.
- Поплескайте в долоньки ті, хто мають домашніх тварин.
- Ми різні і в цьому наша сила. Друзі, як ви думаєте, чому ми всі такі різні? Та тому, що кожен з нас має свої індивідуальні особливості - у нас різні темпераменти, характери. Всі ми виховувалися в різних сім'ях, з різними традиціями, дружим з різними людьми - все це відклало на нас особливий відбиток. Кожна людина унікальна й по-своєму неповторна. І хоча ми такі різні, потрібно навчитися співіснувати, дружити, спілкуватися і терпимо ставитися до особливостей характеру і зовнішності інших людей. Це важливо пам'ятати і в родині, і в суспільстві.
3. Повідомлення теми заняття. Інформаційне повідомлення «Толерантність»
Перед вами є розсипані літери. Із них ви маєте скласти слово, яке відповідає темі нашого заняття.
Сьогодні ми з вами поговоримо про толерантність, про те що всі ми різні, але це не заважає нам бути друзями.
16 листопада в усьому світі відзначається Міжнародний день толерантності. Його запровадили у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповіданн, етносу або кольору шкіри. Ці принципи закріпили у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання за нього.
У перекладі з латинської «tolerance» означає «терпіння». Толерантність – це вміння людини ставитись без агресії до думок інших людей, до їх способу життя, віросповідання, звичаїв, традицій, ідей і почуттів. Бути толерантним - означає поважати інших, незважаючи на відмінності. Це означає бути уважним до інших і звертати увагу на те, що нас зближує.
4. Вправа «Асоціативний ряд»
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
(Учні по черзі виходять і називають риси характеру толерантної людини на кожну з літер, яка входить слова толерантність).
Т - терплячий, товариський, тактовний.
0 - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е - енергійний, елегантний, ефективний.
Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А - активний, акуратний, авторитетний.
Н - надійний, найдорожчий.
Т - терплячий.
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.
І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С - співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Т - тактовний, товариський.
Ь.
5. Вправа «Хмаринка толерантності»
Учням пропонується обрати із хмаринки слів спочатку ті слова, які пов’язані з толерантністю, а потім – слова, які не відповідають темі.
6. Робота з флеш-картками «Сходинки толерантності »
Розгляньте флеш-картки і розкажіть якою є толерантна людина.
7. Вправа «На мою думку». Робота з картками із описом життєвих ситуацій.
- Зараз ми спробуємо зрозуміти на практиці, як це - бути толерантним.
Ми опрацюємо в групах. Кожна група отримає картку із описом ситуації, яка склалась в житті людей. Вам потрібно придумати, як вирішити проблему, яка склалась і розповісти про це класу. Нагадую, що працюємо в групі ми, як завжди, разом, а розповідає класу один представник групи. На виконання завдання у вас буде 5 хвилин.
Картка 1
До класу прийшла нова учениця. ЇЇ звуть Че Янг Лу, вона з Африки. У неї темна шкіра і довге кучеряве волосся. Учні в класі довго дивились на неї і на перерві ніхто з нею не розмовляв. Че Янг Лу відчувала себе дуже самотньою.
Картка 2
До класу прийшла нова учениця. ЇЇ звати Саміра. ЇЇ родина приїхала з Ірану. Саміра носить одяг, який повністю закриває тіло і обов’язково зав’язує хустину на голові. Учні здивовано подивились на Саміру, і ніхто не кликав її пограти в ігри на перерві.
Картка 3
До класу прийшов новий учень. Його звати Іван. Він любить математику, читає багато книг і гарно малює. Але Іван не може ходити і тому їздить на інвалідному візку. Учні здивовано дивилися на хлопчика, на перерві ніхто не розмовляв з ним.
Картка 4
До школи прийшли дві нові учениці - сестри Аліна і Вікторія. Вони навчатимуться у різних класах: Аліна - у третьому, Віка - у шостому. Аліна носить великі окуляри з товстим склом. На перервах Вікторія завжди приходить до класу молодшої сестри, тому що вона дуже погано бачить. Вікторія проводжає сестру до їдальні і роздягальні. Учні з класу Аліни не граються з нею на перервах і рідко розмовляють з дівчинкою після уроків.
Картка 5
У клас прийшов новий учень. Його звати Микола. Хлопчик гарно малює і співає, але ніколи не ходить гуляти з однокласниками після уроків, тому що має іти додому допомагати мамі по господарству. Мамі важко впоратися одній, тому що в родина п’ятеро дітей. Учні в класі не хочуть гратися з Миколою на перервах.
8. Вправа «Мишка і мушка».
Я бачу, що всі ми трохи втомилися. Давайте встанемо, вийдемо із-за парт і розімнемося. Коли я кажу мишка ви підстрибуєте, а коли мушка присідаєте.
9. Вправа «Погоджуюсь чи не погоджуюсь».
З однієї сторони класу повісити написане на аркуші слово „погоджуюсь” з іншої сторони – „Не погоджуюсь”. На подані твердження необхідно зайняти власну позицію і пояснити чому. Ті, кому важко визначитися стають посередині.
Твердження:
Друзів повинно бути багато
Війна – це завжди погано
Допомагати іншим – це добре.
Люди – дивні істоти.
Бути толерантним – вигідно.
Краса врятує світ і т.д.
Обговорення
Чи можна на дані твердження дати єдину відповідь?
Як ви відноситесь до учня в якого інша думка?
Добре чи погано мати власну думку?
10. Вправа «Таємниці премудрості».
Учасники мали зібрати прислів’я про толерантність і дізнатися толерантні принципи стосунків між людьми.
Людина без друзів, що птах без крил.
Без добрих справ немає й доброго імені.
Роби другим добро - будеш сам без біди.
Краще не сваритися, чим вибачення просити.
Не бажай другому того, чого сам не хочеш.
Тож будьте толерантними, з повагою відносьтеся один до одного, та до оточуючого вас світу.
11. Підсумок. Вправа «Мішечок порад».
Будьте готові до того, що всі люди різні - не кращі й не гірші, а просто різні; навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається; цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими; зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.