Заняття з елементами тренінгу
«МИ – РІЗНІ, МИ – РІВНІ»
Підготувала: практичний психолог
ЗЗСО «Седлищенський ліцей»
Тимощук В.Л.
2023
Заняття з елементами тренінгу «Ми – різні, ми – рівні»
Мета: формувати в учнівської молоді толерантне ставлення до людей з обмеженими фізичними можливостями, формувати навички незалежного, критичного мислення і формулювання суджень, заснованих на суспільних моральних цінностях, попередження проявів жорстокості та байдужості.
Завдання: виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.
Обладнання: аркуші паперу, серветки, ватман, на якому зображений кошик, вирізані листочки та яблучка
Хід заняття
Вправа 1. Правила роботи тренінгової групи
«Правил спільної роботи в групі»
- Правило піднятої руки
- Не перебивати
- Не принижувати інших
- Взаємодопомога
- Уважно слухати
- Всі думки вірні
- Бути активним
- Посміхатися
- Дисципліна
- Толерантність (милосердя, доброта душі, співчуття, повага, терпіння, дружба)
Вправа 2. Вступ
Всі ми живемо в суспільстві. Кожен день ми бачимо безліч нових, незнайомих людей. Декого ми помічаємо в натовпі, а декого – ні. Ми можемо не замислюватись над тим, що кожен з нас унікальний і в цілому світі немає абсолютно однакових людей. У кожного з нас свої інтереси, принципи, бажання, цілі. Всі ми виглядаємо по-різному, по-різному одягаємось, по-різному розмовляємо. Кожен має щось своє, неповторне. Краса сучасного світу саме в різноманітті, багатогранності. Саме сьогодні я хочу вам запропонувати поговорити про деякі відмінності, що існують між людьми у нашому суспільстві.
Вправа 3. «Унікальні листочки»
Мета: довести унікальність кожної особистості, подолати упереджене ставлення до інших.
Слово психолога: «Ви погоджуєтеся з тим, що кожен із присутніх є унікальними і неповторними?» (учасники висловлюються).
Давайте перевіримо це за допомогою вправи «Неповторні листочки».
Учасникам роздаються по одному невеликому аркушу паперу або по серветці.
Інструкція: Візьміть свої аркуші (серветки) і виконуйте той алгоритм дій, які я вам буду пропонувати. Як виконують дії інші учасники дивитися забороняється. Дії необхідно виконувати швидко. Починаємо:
Подивіться на свій аркуш і на аркуші учасників тренінгу.
Запитання для учасників:
Зауваження психолога: Можливо, у житті буває так, що ми оцінюємо людину лише з огляду на те, чи робить вона так, як ми.
Отже, вам була дана однакова інструкція, але не дивлячись на це, у кожного утворився свій неповторний візерунок. Чому так вийшло?
Подивіться уважно один на одного. Розкажіть, що спільного і відмінного у кожного з вас ви помітили? (Обговорюються відповіді дітей).
СПІЛЬНОГО У НАС БАГАТО ТА НЕ ТРЕБА ЗАБУВАТИ:
КОЖЕН МАЄ ОСОБЛИВЕ: МИ НЕ СХОЖІ – ЦЕ ВАЖЛИВО!
На жаль, є дітки, які не схожі на вас. Ці дітки мають вади у своєму фізичному здоров'ї або невиліковні хвороби. Їх називають дітьми з інвалідністю, дітьми з особливими потребами або дітьми з обмеженими можливостями, тому що вони справді у чомусь обмежені: хтось може мати вади слуху, зору, а хтось не може ходити… Як ви думаєте, чи важко таким дітям? Що є спільного у вас із ними? (обговорюємо).
А ще ви схожі тим, що маєте однакові права:
Вправа 4. Очікування учасників (кошик)
На плакаті намальовано кошик для врожаю. Учасникам пропонують на стікерах у формі листочків, що символізують паростки рослин, написати свої очікування від тренінгу та «посадити» їх навколо кошика.
Вправа 5. «Як допомогти хлопчику»
Після показу таблиці про право дітей на дозвілля показуємо дітям ілюстрацію "Дитячі ігри" (на ігровий майданчик до дітей, що граються м'ячем під'їхав хлопчик в інвалідному візку зі своїм м'ячем).
Обговорюємо з дітьми побачене на картинці. Як можна допомогти всім у даній ситуації.
Завдання: підібрати спільні ігри, в які змогли б гратися усі діти разом (різноманітні словесні ігри, ігри з м'ячем: "Влучи в ціль", "Штандер" тощо).
Дійсно, діти з інвалідністю теж мають право на дозвілля і потребують ігор для відпочинку та розвитку. Саме тому вони закликають нас: "Дивіться на нас як на рівних – ми такі ж як і ви! Любіть нас і приймайте нас такими, якими ми є".
Світова громадськість турбується про цих дітей. 3 грудня – Міжнародний день інвалідів, відзначається в усьому світі. Адже, коли в людини забирається її здоров'я, обов'язково дарується щось інше, більш дорожче. Як правило – це надзвичайно добре серце і неймовірний талант.
Вправа 6. Елемент чуйної бесіди
– Чи може хворий хлопчик або дівчинка стати тобі гарним другом? Чому?
Подумайте, чи є серед ваших знайомих такі діти? Не забудьте з ними познайомитися і потоваришувати.
Вправа 7. Перегляд казки «Соловейко з одним крилом»
"Цей мультфільм про соловейка, який народився з одним крилом, - розповідає хлопчик. – Історія про те, що неважливо, який птах, важливо, яка в нього пісня. "У природі немає помилок, кожен, такий, як є, має своє призначення" - ці слова з казки мені дуже запам'яталися. Разом з друзями ми ліпили героїв з пластиліну. То була дуже цікава і захоплююча робота".
Повчальне відео об'єднує дві долі - Лесика та соловейка з одним крилом. Пластилінова і реальна історії переплелися разом і вчать кожного з нас не бути байдужими до людей з особливими потребами, не сторонитися їх, не бути жорстокими і вчити цього своїх дітей.
Які моменти з казки вас засмутили? Які потішили? Коли ви відчували водночас і радість, і сум? Чому?
— Яку добру справу зробили птахи для соловейка? Як це йому допомогло?
— Які почуття були в батьків соловейка на початку, а які наприкінці?
— Чому соловейка з одним крилом спочатку не прийняли до зграї пташок? Чому потім прийняли?
— Як би ви вчинили на місці цих птахів?
— Подумайте, ви змогли б допомогти комусь почуватися краще, якби його дражнили, не приймали до гри? Чи заступилися б ви за нього зараз, якщо не зробили цього в минулому? Чому? (Відповіді дітей)
Вправа 8. Очікування (кошик)
На плакаті намальовано кошик для врожаю. Учасникам пропонують на стікерах у формі яблучок, що символізують зібраний врожай, написати свої очікування від тренінгу та «поскладати» їх у кошик.
Вправа 9. «Послухай себе» (по середині зображено серце, емблема людини з інвалідністю.
Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть УВАЖНІСТЬ та ЩИРІСТЬ, другими – СЕРДЕЧНІСТЬ та ЧУЙНІСТЬ, а згодом – ДОБРОТА та МИЛОСЕРДЯ.
- Ви завагалися?
- А чому?
Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.
Покладіть праву долоньку на своє серце. Прислухайтесь, про що воно вам говорить? Воно передає вашим долонькам своє тепло. І це тепло, тепло ваших долонь, ми спробуємо подарувати тим дітям, які цього потребують.
Для цього, кожен з вас обере улюблений колір олівців і ним обведе свою долоньку на ватмані. Кожен, на відбитку своєї долоньки, може написати будь-які побажання для цих дітей. І знайте: якщо цього дуже захотіти, то ваше бажання обов'язково здійсниться!
Подаруйте посмішку один одному і не забувайте дарувати її тим, хто цього особливо потребує.
Діти, ми повинні поважати, цінувати людей, піклуватися про тих, хто чимось обділений, кому в житті пощастило менше, ніж вам.