Детективна історія
Заняття з елементами тренінгу
Мета: вчити дітей цінувати та виховувати потребу в милосерді, толерантності, чесності, доброті, повазі; виховувати активну, позитивну життєву позицію та формувати вміння взаємодіяти з оточуючими; формувати бажання постійного самовдосконалення.
Завдання :
Обладнання: мультимедійна дошка;аркуш А-4 з нанесеними на ньому літерами до вправи 1; спеціально виготовлені відбитки пальців та слідів; два білих аркуша паперу формату А4, крейда, скоч, лінійка, простий олівець, лупа, презентація з зображенням різних казок; посвідчення детектива, буклет «Пам'ятка безпеки».
Хід заняття
1 Вступне слово соціального педагога. Повідомлення теми заняття.
- Доброго дня, шановні діти! Сьогодні нас чекає надзвичайна пригода. А яка саме, ми з вами маємо зрозуміти розгадавши ось цю складну загадку. (Слайд №2)
- Ви бачите перед собою « Секретну абетку», необхідно зрозуміти які ж слова зашифровані у цій табличці.
Діти відгадують, педагог виводить відповідь на екран ( Слайд №3).
- Молодці! Виявляється ви дуже розумні, а це значить, що наше заняття має вам сподобатись. І як ви вже здогадались на нас чекає надзвичайна пригода під назвою «Детективна історія».
( взаємодопомогою, розумінням, кмітливістю, підтримкою товариша)
- Отож оголошуємо набір у « Школу детективів»!
До цієї школи зможе потрапити той, хто зможе допомогти знайти захований лист за підказкою. А відшукати підказку ви зможете, коли складете слово з розсипаних літер. ( сцена) ( Слайд №4)
( Пошук листа)
Лист « Триває набір до « Школи детективів» на 2019 рік. Вступні іспити відбудуться 19 листопада, за адресою місто Пологи Школа №4. Якщо ти прочитаєш і прослухаєш цей текст, то будеш допущений до гри».
(Текст :
Типротріки
йшовтріки
Цетріки
Завдтріки
аннятріки)
2. Вправа « Правила» ( слайд №5)
Мета: повторити правила, створити доброзичливу атмосферу(правила висвітлюються у презентації)
3. Вправа «Я детектив» (самопрезентація) ( Слайд №6)
Мета: підвищити рівень згуртованості групи, надати можливість учасникам проявити індивідуальність, формувати вміння зв'язно висловлювати думки.
- Зараз кожен з учасників по черзі назве своє ім'я і свої позитивні риси характеру, обов'язково закінчуючи свій виступ фразою «Я детектив!» От ми ближче і познайомилися.
- Сьогодні в нашій школі відкривається справжня школа детективів. Сучасний детектив — це не просто гора м'язів і надсекретна зброя в кишенях. Ні! Сучасний слідчий повинен бути схожим більше на лейтенанта Коломбо. Він ніколи не носить із собою зброї, але його неабиякий інтелект завжди з ним. Ще яскравішим прикладом інтелектуального слідчого є Настя Каменська, на перший погляд, слабка і безпомічна жінка, яка блискуче перемагає злочинців своїм розумом. Саме інтелект, логічне мислення, хороша інтуїція — ось справжня зброя детектива XXI століття.
Тому наша школа детективів розвиває перш за все інтелект. Навіть якщо ви і не станете в майбутньому детективами, розвиток розумових здібностей ще нікому не завадив. Отож, починаємо.
Вчитель:. Дуже часто в ході слідства детективам необхідно збирати багато інформації. Відрізнити правду від неправди можна лише тоді, коли ви володієте знаннями і логічним мисленням. Як ви вмієте це робити, ми зараз з'ясуємо. Будь ласка, дайте відповіді на запитання ( завд. на жовтих листочках)
Гра « Знайди правильну відповідь» ( слайд №7)
1. У чобота завжди є (шнурок, підошва, ремені, ґудзик).
2. В теплих краях живе (ведмідь, олень, вовк, верблюд, тюлень).
3. В Україні не живе (соловей, лелека, синиця, пінгвін, шпак).
4. Батько старший за свого сина (часто, завжди, інколи, рідко, ніколи).
5. Вода влітку завжди (прозора, холодна, рідка, біла, смачна).
6. У дерева завжди є (листя, квіти, плоди, корінь, тінь.)
«Запам'ятай і назви предмети» ( Слайд №8)
Розвиток інтелектуальних здібностей передбачає тренування спостережливості та уваги. Зараз я хочу запросити 2-є учасників по одному з кожної команди для гри «Запам'ятай і назви предмети»
Правила гри: упродовж 30 секунд треба запам'ятати 10 предметів — речових доказів. Потім по пам'яті написати якомога більше цих предметів. (На час відповіді предмети накриваються хусткою).
- Молодці ви справді дружні, розумні та напрочуд кмітливі діти
- Кожен детектив повинен розуміти, що провина звинуваченого повинна бути доведена. А для цього потрібні докази. Сьогодні ми розглянемо деякі докази у нашій справі. Отже, почнемо наше розслідування! Зверніть увагу на цю картинку (учням демонструють зображення з казки) ( слайд №9)
- З якої казки це зображення? Правильно, з казки «Червона шапочка». Чи знаєте ви цю казку? Давайте пригадаємо зміст цієї казки.
- Хто подарував дівчинці червону шапочку?
- Що дала мама дівчинці для хворої бабусі?
- Чому вовк не одразу з’їв Червону Шапочку, коли зустрів її в лісі?
- Що запропонував вовк дівчинці в лісі?
- Чому бабуся пустила вовка в будинок?
- Що подумала Червона Шапочка, коли почула сиплий голос вовка з будинку?
- За що треба було смикнути , щоб відкрилися двері?
- Навіщо вовку довгі руки, коли він переодягнувся у бабусю, по словам вовка?
- Навіщо вовку великі очі, коли той переодягнувся у бабусю, по словам вовка?
- Отже згадавши казку ми можемо зробити висновок. Що вовк обманув бабусю, після чого проковтнув її.
- Давайте поглянемо на зашифровані слова ( Слайд №10) і відгадаємо їх та подумаємо, які з них знадобляться нам для того, щоб довести провину вовка.(шикко, відтокби, тикві, підозварюний, кадоби, питдо). Так які ж слова сховалися від нас? ( кошик, відбиток, квіти, підозрюваний, докази, допит ). Молодці! А які знадобляться справжнім детективам?
Діти називають слова «докази», «відбиток», « підозрюваний», « допит»
- Так от, дуже довго вовк заперечував свою провину, допоки на місці злочину слідчі не знайшли докази: бабусині окуляри з відбитками пальців злодія та сліди взуття.(Демонстрація знайдених доказів).
- Але, як ви напевне підозрюєте Вовк стверджував, що сліди належать не йому, Давайте спробуємо попрацювати з цими доказами. ( Слайд №12)
Розмір взуття вовка 20 см., бабусі 22 см., онучки 18 см. Також відомо, що вовк носить кросівки, бабуся – капці, онучка – черевички. Ваше завдання визначити, кому належить даний слід.
Мета: зорієнтувати учасників на пошуки значущих для них способів діяльності.
Учні вимірюють слід, порівнюють його форму зі взуттям, роблять висновки. Після завершення роботи учні самостійно визначають хто з них буде презентувати результати колективної роботи.
( слайд №13)
Наступний доказ – це відбитки . Відбитки пальців – справжнє диво природи! Уявіть собі, що в світі не існує людей з однаковими відбитками пальців. Тому злочинці намагаються не залишати їх на місці злочину. Зараз ми спробуємо власноруч зняти відбитки пальців та роздивитися лінії на них.
5.Практична робота №2
Мета: формування в учнів приймати нестандартні рішення, знаходити шляхи вирішення.
- Для цього візьміть будь–ласка один чистий аркуш паперу бажано темного кольору, що лежить у вас на парті, та звичайну крейду. За допомогою крейди діти, разом з педагогом, роблять відтиски своїх пальців на скотчі, а потім приклеюють його на папір . Коли усі закінчили педагог разом з дітьми уважно роздивляються кожен відбиток і аналізують його, порівнюють з доказами.
- Отже, ми можемо зробити висновок, що ці відбитки не належать ні дитині, бо вони не схожі на жоден з ваших, тобто червоній шапочці вони не належать; ні дорослій жінці, тобто бабусі, оскільки і мої відбитки теж не підходять.
6 - Давайте поговоримо про особу ім’я якої сховано в анонімному листі. За допомогою підручних предметів нам треба знайти запис на цьому аркуші.( Демонструємо аркуш на якому воском написано слово «вовк». Пропонуємо дітям взяти олівці, або фарби і замалювати аркуш).
- Яке слово проявилося? Так ми бачимо що це слово вовк.
- Добре, діти, а давайте згадаємо казку «Червона Шапочка» чи був ще хтось на місці злочину? І оскільки на місці злочину більше нікого не було крім вовка, робимо припущення що це може бути вовк і, що ці відбитки ймовірно належать вовкові. Ви згодні діти?(Учні висловлюють свої думки). Я наприклад знаю, що цей вовк зробив не один поганий вчинок. Давайте з вами пригадаємо казки, мультики, де ще з'являється цей персонаж. «Цікава вікторина»( Слайд №14-18)
( «Три поросяти», « Семеро козенят», « Лисичка сестричка та сірий вовк», «Колобок», « Безхвостий вовк», « Вовк і чоловік», « Ну постривай»)
7. Вікторина «Вгадай казку»
Мета: за допомогою загадок допомогти дітям згадати назви і зміст знайомих казок
І ведмедю не дістався,
Але лисиці на зубок
Все ж потрапив... (Колобок)
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів? (Червона Шапочка)
Любі діти, коли йшла,
По дорозі це знайшла.
Це хатинка невеличка,
Ми у казці…. (“Рукавичка”)
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати. (Вовк і семеро козенят)
Носик - круглим п'ятачком,
Їм в землі зручно ритися,
Хвостик маленький, гачком,
Замість туфельок - копитця.
Троє їх і до чого ж
Брати дружні схожі!
Відгадайте без підказки,
Хто герої цієї казки?
(Три свині: Ніф-Ніф, Наф-Наф і Нуф-Нуф.)
8. Вправа «Допит підозрюваного»
Мета: розвивати знання про відповідальність своїх дій , вчинків, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки людей.
- Як гарно ви знаєте казки! Молодці діти! І останнє що ми зробимо щоб довести його провину…давайте звернемо увагу на наші загадкові слова, останнє слово «допит». ( Слайд 19)
Давайте спробуємо допитати підозрюваного. Візьміть будь–ласка аркуші паперу та напишіть питання які ви хочете задати підозрюваному як детектив у цій справі.
- Отже, давайте почнемо допит. Особисто вовка до школи не пустили, бо він підозрюваний, але ми з ним зможемо поспілкуватись по скайпу.( Слайд № 20)
- Після того як підозрюваний опитаний, ми нарешті, повністю впевнились у його провині. Тому необхідно визначити міру покарання. Давайте діти подумаємо, як же можна покарати негідника?
( працюватимеш охоронцем в лісі і збиратимеш горіхи та гриби лісовим мешканцям)
Учні пропонують свої варіанти. Вчитель націлює на милосердні вчинки.
9. Рефлексія:
Мета: закріпити в учасників знання, отримані в ході заняття, зв’язати їх з власним життям.
Висновок: існують правила, які є певними нормами поведінки людей, описують все те, що людина повинна робити і як діяти там, де є ці правила.
10. Опрацювання пам'яток з правилами безпеки.( Слайд №21)
Дітям роздаються буклети.
Мета: з’ясувати суть поняття насильства, надати інформацію про те, як можна захистити себе, відпрацювання власної активної позиції.
Слово педагога:
• ПАМЯТАЙ!
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
- У всякому разі ми молодці, виконали своє завдання. Як детективи – довели провину вовка, ми всі дуже гарні детективи! Давайте поаплодуємо собі!
І зараз всі детективи отримають посвідчення детектива.
1