Заняття з елементами тренінгу на тему "Готуємося до олімпіади"

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу на тему "Готуємося до олімпіади" для учнів -учасників олімпіад підліткового та юнацького віку. Вміння раціонально організовувати власну діяльність, навички саморегуляції є базовими у підготовці до олімпіади.
Перегляд файлу

Комунальна організація (установа, заклад)

«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №8

Шосткинської міської ради Сумської області»

 

 

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ

ДЛЯ УЧНІВ – УЧАСНИКІВ ОЛІМПІАД

 

 

Підготувала

Практичний психолог

Самофал Наталія Федорівна

 

 

 

 

 

Шостка – 2019

 

Мета:  

- формувати вміння раціонально організовувати власну діяльність;

-   розвивати навички саморегуляції;

- ознайомити з прийомом «настанова на розвиток» як засобу попередження фрустрації та самокатування.

Обладнання: плакати «Кошик», «М’ясорубка-валіза-кошик», книга, предмети канцелярії: клей-олівець, скріпки і ін., матеріали для роботи в групах.

Тривалість: 1,5 год.

Категорія учасників: старші підлітки – учасники олімпіад.

 

 

Хід заняття.

 

1.Вступ. Самопрезентація. Повідомлення мети зустрічі.

 

2.Вправа «Кошик»

Мета: виявити мотивацію та емоційний стан учасників та відкоригувати їх (за необхідності) щодо участі в заході.

Хід вправи

Чому я приймаю участь у цьому занятті?  Аналіз мотивів участі у заході.

 

3. Вправа «Знайомство».

Мета: сприяти знайомству учасників, створенню сприятливих умов для групової роботи.

Хід вправи

Психолог пропонує присутнім виготовити бейджи та презентувати себе, продовжуючи речення:

  • мене звуть … .
  • я навчаюсь у … .
  • найбільшим успіхом у моєму житті було … .

 

4.Вправа «Асоціації»

Мета: виявити уявлення та асоціації учасників щодо сутності поняття «олімпіада».

Хід вправи

 «Олімпіада для мене це …» (психолог аналізує стікери з відповідями учасників і робить висновок. «Отже, …». Записує на фліп-чарті)

Олімпіада – це конкурс, де першими стають найсильніші, а інші учасники збагачуються новими знаннями з предмета, розвивають інтелект, ерудицію, уміння спілкуватися й здобувають необхідний досвід.

 

5. Вправа «Сила підготовки».

Мета: актуалізувати поняття сили підготовки, його значення.

Хід вправи

Психолог розповідає учням притчу «Про силу підготовки».

«Одного разу старий чоботар помітив таке – якщо ввечері  він виріже із шкіри заготовки для взуття, розкладе їх на столі, то вранці на столі Майстра вже стоять готові чоботи. Дивина тай годі! Поки Майстер  спав, хтось виконував за нього частину роботи. Проте, це траплялося лише тоді, коли Майстер звечора готував шкіряні заготовки на завтра. Йому стало дуже цікаво, що ж відбувається?

І однієї ночі він, як завжди, розклав підготовлені викройки для майбутніх чобіт на своєму робочому столі, а сам заховався. Коли годинник пробив північ, звідки не візьмись, на столі з’явились маленькі чоловічки – гноми, які швиденько шили із підготовлених викройок нові чоботи.

 Одного ранку помічник Майстра прийшов до майстерні раніше й здивувався, побачивши – скільки майстер вже встиг зробити чобіт. На що майстер відповів: ”Вся справа у заготовках. Зробиш їх сьогодні - завтра справи  підуть успішніше”.

 Кажуть, що більшість творчих людей, а також  людей, які досягли успіхів користуються рецептом старого Майстра. 

Сьогодні ми з вами теж будемо говорити про силу підготовки, а саме про компоненти психологічної готовності учнів до олімпіади.

 

6.Гра «Пересадки».

Мета: сприяти активізації учасників, включенню їх до групової взаємодії.

Хід вправи

Психолог пропонує присутнім помінятися місцями за певною характеристикою (ті, кому подобається змагатися, хто хоче перемогти, хто був успішним тощо).

 

7.Робота в групах. Труднощі при підготовці до олімпіади

Мета: виявити та проаналізувати труднощі з якими зустрічаються учні під час підготовки та участі в олімпіаді.

Підказка психолога: пояснити, що труднощі бувають:

процесуальні (пов'язані з процедурою),

особистісні (обумовлені особистісними особливостями)

пізнавальні (обумовлені недостатньою сформованістю окремих навчальних компонентів).

Для цієї вправи учасників  можна об’єднати у три групи. Працюючи в командах учасники наводять приклади та аналізують труднощі кожної групи (кожна група учасників отримує аркуш ватману, маркери та таблицю.  Кожна група представляє свої напрацювання перед аудиторією.

Обговорення напрацювань. Робота з роздатковим матеріалом.

Отже, якщо проаналізувати наші напрацювання, то можна труднощі, з якими зустрічаються учасники олімпіад, класифікувати таким чином:

Пізнавальні труднощі

 • Недостатній об'єм знань;

• Недостатня сформованість навиків роботи з тестовими завданнями;

• Нездатність гнучко оперувати системою навчальних понять предмету;

• Невміння оперувати навчальним матеріалом.

Особистісні труднощі

• Невміння справити враження

•Невміння справитися із власною тривожністю

• негативні установки щодо змагань

• Неадекватна самооцінка.

•Підвищена тривожність

•Індивідуальна поведінка в стресовій ситуації (паніка)

Процесуальні труднощі

 

8.Гра «Цікава канцелярія»

Мета:  зняття напруги, сприяти усвідомленню учнями розвитку креативності, вмінню нестандартно мислити.

Хід вправи

Дітям роздаються книга, предмети канцелярії: клей-олівець, скрепки … Потрібно придумати нестандартне застосування цих предметів (не за призначенням).

 Обговорення: що розвиває дана гра? Чи можна цей досвід використовувати при підготовці до олімпіади чи власне на олімпіаді?

 

9. Інформаційне повідомлення. Компоненти психолого-педагогічної  готовності до олімпіади

Мета: сформулювати визначення поняття психолого-педагогічної готовності до олімпіади та виділити її компоненти.

Хід вправи

Пізнавальний компонент

Висока мобільність, гнучкість

Високий рівень організації діяльності.

Висока і стійка працездатність.

Високий рівень концентрації уваги, довільності.

Чіткість і структурованість мислення, комбінаторність.

Сформованість внутрішнього плану дій.

Особистісний компонент

Наявність власної адекватної думки про олімпіаду

Самооцінка — уміння адекватно оцінити свої знання, уміння, здібності.

Самостійність мислення і дії, цілеспрямованість.

Процесуальний компонент

Поінформованість щодо процедури

Навик роботи з олімпіадними завданнями

Уміння встановлювати контакти в незнайомій обстановці і з незнайомими людьми

Обговорення: які враження від роботи?

 

10.    Вправа «Настанова на розвиток»

Мета: ознайомити дітей з прийомом «настанова на розвиток», формувати толерантне відношення один до одного.

Хід вправи

 Поняття успіху взагалі і для кожного -  величина відносна. Вона залежить від рівня прагнень кожного. Це означає, що хтось хоче неодмінно перемогти і зайняти І місце, когось цікавить сам процес, а хтось хоче перевірити власні сили і здібності. І кожен з вас має право прагнути саме цього.

 Проте, як зробити, щоб із ситуації суперництва кожному вийти переможцем? Чи можливо це? Як ви вважаєте? (відповіді дітей).

  Так, можливо. Треба лише спробувати змінити своє відношення до самої ситуації змагання, тобто відійти від уявлення, що моя перемога – це обов’язково чиясь поразка, або навпаки. І в цьому нам може допомогти правильне відношення до ситуації.

Робота в групах:

Негативне відношення ситуації учні перефразовують на позитивне.

 

Негативне відношення до ситуації

Позитивне відношення до ситуації

1.

Партнери по змаганню – це  мої суперники. Їх перемога – моя поразка

Сильні партнери –краще для мене. Тенісисти, щоб навчитися грати добре, шукають партнерів кращих за себе. Знайти кращих важко, бо вони також хочуть грати з сильнішими. Сильні партнери- запорука успіху.

2.

«Я мушу виграти!»

«Я докладу зусиль, щоб виграти!» націлює себе на  процес досягнення мети, на власний розвиток і отримання задоволення від нього.

 

11. Афірмації для аутогенного тренування

Мета: ознайомити дітей з афірмаціями

Хід вправи

Афірмація це – позитивне твердження

Обговорення: Які твердження ви застосовуєте в своєму житті? Обговорити можливі позитивні твердження для аутогенного тренування.

 

 

12. Вправи на саморегуляцію

Мета: навчити дітей прийомам релаксації, сприяти вмінню акцентуватися на контрасті між станом напруги і розслабленням

Хід вправи

 Релаксація за Джекобсоном (варіант для дітей). Проводиться сидячи на стільці. Акцент робиться на контрасті між станом напруги і розслабленням. Проводиться із закритими очима.

• «Лимон». Уявіть собі, що в лівій руці у вас знаходиться лимон. Стисніть руку в кулак так сильно, щоб з лимона почав капати сік. Ще сильніше. Ще міцніше. А зараз киньте лимон і відчуйте, як ваша рука розслабилася, як їй приємно і спокійно. Знову стисніть лимон міцно-міцно. Так по 3 рази кожною рукою.

• «Кішечки». Уявіть собі, що ви — красиві пухнасті кішечки. Вам дуже хочеться потягнутися. Підніміть руки вгору, голову відкиньте і тягніться вгору і назад. Відчуйте сильну напругу в м'язах рук, шиї і спини. 3 рази.

• «Черепаха». Ви — черепаха, ви гуляєте і їсте травичку. Раптом недалеко виникла небезпека, і вам терміново потрібно заховати голову в плечі. Втягуйте сильно-сильно. Ще сильніше, ще глибше голова йде в панцир. А зараз опустите плечі, оскільки небезпека минула, і розслабте їх. Відчуйте, як приємне розслаблення і стан спокою. 3 рази.

• «Слоненя». Уявіть, що ви лежите на сонечку і загоряєте. Та раптом із-за кущів вибігає слоненя і біжить прямо на вас. Щоб воно вас не зачепило, напружте живіт сильно-сильно, як тільки можете. Ще сильніше, ще інтенсивніше працюють м'язи живота. А зараз можна розслабитися, тому що слоненя пробігло мимо. Зверніть увагу на відчуття приємного розслаблення, яке виникає в тілі після напруги. Яким важким і теплим здається тіло. 3 рази.

• «Висока огорожа». Уявіть, що ви стоїте біля високої дерев'яної огорожі, по іншу сторону якого знаходиться фруктовий сад. У огорожі виламана одна дошка, і вам потрібно проникнути в сад через цю вузьку щілину так, щоб не загнати жодної дразки. Втягніть живіт якомога сильніше і акуратно починайте пролізати через цю щілину. Сильніше втягуйте живіт і прибирайте виступаючі частини тіла. А зараз ви вже по той бік огорожі, розслабте м'язи живота максимально, наскільки це можливо. Ваш живіт відпочиває і знаходиться в стані приємного розслаблення. 3 рази.

• «Муха». Уявіть, що вам на ніс сіла муха і вам без допомоги рук потрібно прогнати її. Покрутите носом управо і вліво, наморщіть його, напружте всі м'язи обличчя. А зараз розслабте обличчя. Муха відлетіла. Відчуйте, як стан спокою приємно розливається по вашій обличчю. 3 рази.

• «Жуйка». У вас в роті знаходиться тверда цукерка і вам потрібно розгризти її. Стисніть зуби якомога міцніше, зціпте їх. Ще, ще. А зараз розслабте обличчя. Відчуйте, якою важкою стала нижня щелепа, як відпочивають м'язи обличчя. 3 рази.

• «Піжмурки». Вам потрібно зажмурити очі, щоб сонце не сліпило їх. Міцно-міцно стисніть повіки. Ще сильніше, ще міцніше, сильніше стискайте повіки. Але сонце заховалося, і обличчя можна розслабити. 3 рази.

• «Тепла калюжа». Уявіть, що ви стоїте босоніж біля великої теплої калюжі з глибоким мулистим дном. Ви ступаєте в неї правою ногою, і ваші пальці занурюються в м'який і теплий мул. Вам дуже хочеться відчути опору під ногами, і ви тиснете на м'яке дно всією ступнею, щосили. Мул проходить у вас між пальцями ніг, а ви натискаєте все сильнішим і сильнішим. Вийміть праву ногу з калюжі і розслабте її. Тепер те ж лівою ногою. 3 рази.

13. Рефлексія.

Мета: підведення підсумків, акцент на важливих моментах заняття.

Хід вправи

Пропоную вам розкласти по поличкам інформацію, яку ви отримали сьогодні. Згадайте власні очікування, які ви написали на початку заняття. Візьміть власні «очікування» і переклейте їх у одну з груп на плакаті «результативності роботи»:

  • «Валіза» - якщо ваші очікування справдилися і на виховному заході ви отримали інформацію, яка є для вас корисною.
  • «М’ясорубка» - якщо отримана інформація потребує доопрацювання.
  • «Корзина» - якщо ваші очікування не були реалізовані, а отримана інформація вам не потрібна.

 

 


Пізнавальні труднощі


Особистісні труднощі


Процесуальні труднощі

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
13 березня 2019
Переглядів
651
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку