Заняття з елементами тенінгу на тему: «Види насильства»
Підготувала: практичний психолог Самофал Наталія Федорівна
Мета: ознайомити з термінологією насильства, сформувати уявлення про різноманітність проявів насильства; розвивати навички аналізу та порівняння; виховувати увагу до думки іншої людини, вміння приймати рішення.
Матеріали: 4 аркуші ватману, маркери, плакат «Пісочний годинник», папірці з половинками прислів’їв, кольорові аркуші паперу, скріпки, стікери.
Аудиторія: учні середніх класів
Хід заняття
1.Привітання. « Встаньте ті…»
Мета: створити доброзичливу атмосферу.
«*Встаньте ті, хто…» ( *встаньте ті, хто любить морозиво, … ті, хто любить жартувати… ті, кому до вподоби синій колір і т. д. і т.п.)
(учасники продовжують речення, встаючи з місць, займають вільні стільці; той хто залишився без місця, продовжує гру).
2. Ознайомлення з темою заняття
3. Вправа «Очікування»
Мета: визначити очікування учасників.
«Пісочний годинник». На дошці зображено пісочний годинник. Учні на кольорових стікерах («піщинках») пишуть очікування на сьогоднішній день і приклеюють піщинки у верхній частині годинника.
4.Мозковий штурм «Насильство це…»
Мета: поглибити знання учнів про «насильство».
Учні по черзі на дошці записують, що на їх думку насильство, та асоціації пов’язані з цим терміном.
Психолог. Насильство — це дія або бездіяльність однієї людини щодо іншої, що завдає шкоди здоров’ю як фізичному, так і психологічному, принижує почуття честі й гідності. Насильство можна визначити як фізичну, психологічну, сексуальну або іншу дію чи комбінацію цих дій однієї особи на іншу, що порушує гарантоване Конституцією України право громадянина на особисту недоторканність.
5.Інформаційне повідомлення.
Мета: ознайомити з основними видами насильства.
Психолог розповідає, що зазвичай, виділяють 4 основні види насильства: фізичне, психологічне, сексуальне, економічне.
Фізичне насильство в сім’ї — умисне завдання одним членом сім’ї побоїв, тілесних ушкоджень іншому, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізичного чи психічного здоров’я, заподіяння шкоди його честі й гідності.
Сексуальне насильство в сім’ї — протиправне посягання одного члена сім’ї на статеву недоторканність іншого, а також дії сексуального характеру стосовно неповнолітнього члена сім’ї.
Психологічне насильство в сім’ї — насильство, пов’язане з дією одного члена сім’ї на психіку іншого шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або завдається шкода психічному здоров’ю.
Економічне насильство в сім’ї — умисне позбавлення одним членом сім’ї іншого житла, їжі, одягу, майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров’я.
6.Робота в групах «Прояви насильства»
Мета: визначити прояви видів насильств.
Об’єднання учнів в 4 групи ( за порами року чи іншим критерієм)
Кожна група отримує чистий аркуш паперу, на якому згори записано визначення одного виду насильства. Учням пропонують написати прояви цього виду насильства. У кінці кожна група представляє результати своєї роботи. Можна роботу доповнювати малюнками, позначеннями і симфолами.
Можливі варіанти відповідей:
Обговорення
— Що нового для себе ви відкрили у процесі виконання попередньої роботи?
— Що вас зацікавило?
7.Гра в парах «Тиск»
Мета: проаналізувати, чи відрізняється поведінка кожного з учасників, якщо на них тиснуть морально, а не фізично.
Ведучий пропонує кожній парі взяти стільця. Спершу один із пари стає на стілець, кладе руки на плечі другому і починає тиснути його до землі, за хвилину вони міняються місцями. У процесі гри кожен аналізує свої відчуття: що хочеться сказати, зробити.
Обговорення:
Враження ви «тиснули»?
Враження коли на вас «тиснули»?
8.Вправа «Насильство в прислів’ях»
Мета: з’ясувати, які стосунки формують такі прислів’я в суспільстві, чим це небезпечно, чому такі взаємини сьогодні є неприйнятними.
Ведучий роздає учням невеличкі аркуші паперу, на яких написана половинка одного з прислів’їв, і пропонує їм знайти пару з другою частиною від прислів’я:
Обговорення:
Висловте свою думку стосовно того, про що йдеться в прислів’ї.
Про який вид насильства йде мова?
Психолог. Такі прислів’я формують схвальне ставлення до фізичного насильства та до насильства загалом, також вони підживлюють стереотипи, що дітей потрібно виховувати із застосуванням фізичної сили. Насправді в сучасному суспільстві стосунки, що містять елементи насильства, неприйнятні, оскільки вони порушують права людини та є небезпечними для її повноцінного розвитку.
9.Вправа «Піраміда почуттів»
Мета: проаналізувати отриману на занятті інформацію та емоційний настрій.
Кожен учасник виходить на середину кімнати, протягує руку вперед зі словами: «Сьогодні я дізнався… (відкрив для себе; відчув; зрозумів…). Наступний учасник кладе свою долоню на долоню попереднього. Таким чином «будується» піраміда» почуттів).
10.Рефлексія
Мета: акцент на важливих моментах заняття.
Хід вправи
Учасники заняття беруть свою «піщинку» і, здійснюють рефлексію, «зсипають» її на дно годинника або залишають її у верхній частині годинника
Знайдіть пару з другою частиною від прислів’я:
Дівчина не бита…
(як коса нечесана).
Бий жінку обухом: припади та послухай…
(як дише та мороче, значить, іще хоче).
Дитину люби, як душу…
(а тряси, як грушу).
Як сина батько не б’є малим…
(то син батька буде бити старим).
Син виріс до вуха — …
(бережись обуха).
Діти пустують від материного серця…
(а розумнішають від батькового дубця).