Заняття з елементами тренінгу "Профілактика булінгу" для юнацького колективу

Про матеріал
План-конспект групового заняття з елементами тренінгу для гуртка фізкультурно-спортивного напряму на тему: "Профілактика булінгу". Метою заняття є профілактика не толерантної, агресивної, насильницької поведінки, створення атмосфери довіри, співчуття і співпраці у юнацькому колективі.
Перегляд файлу

Дитячо – юнацький клуб «Орля»

Старобільської міської ради Луганської області

 

 

 

 

 

 

 

План - конспект

відкритого групового заняття з елементами тренінгу

для гуртка фізкультурно-спортивного напряму

 на тему: «Профілактика булінгу»

 

 

 

                                                                                        Підготувала та виконала:

          практичний психолог ДЮК «Орля»

                                                    Анна МАТВА

 

 

 

м. Старобільськ

2021- 2022 н. р.

Тема: «Профілактика булінгу»

Мета: Профілактика не толерантної, агресивної, насильницької поведінки, створення атмосфери довіри, співчуття і співпраці у юнацькому колективі.

Дата: 16.12.2021

Час проведення: 70 хвилин

Завдання:

1)формувати довірчі взаємини, здатність підтримувати, толерантне відношення до навколишнього оточення.

2)розвивати усвідомлення і прийняття відмінностей, доречне вираження почуттів, увагу, співчуття, співпрацю.

3)виховувати, спонукати дітей виявляти позитивну взаємодію, творчу ініціативу, активність.

Методи: словесні (лекція – бесіда, діалог), інтерактивні (демонстрація, робота у групах), ігрові.

Форма заняття: практичне, з елементами тренінгових вправ.

Тип заняття: групове заняття.

Очікувані результати: володіння інформацією про гідну ненасильницьку поведінку, рефлексія від учасників заняття, вміння висловити власну думку.

Учасники: вихованці гуртка фізкультурно-спортивного напряму «Баскетбол», хлопці віком від 13 до 15 років.

Місце проведення: кабінет у ДЮК «Орля»

Матеріали, інвентар: план-конспект, комп’ютер, проектор, екран, презентація, мультфільм, підготовлені роздруковані шаблони, буклети, м’яч, кольорові олівці, фломастери, ручки, стікери, шаблон – велике паперове серце.

Хід заняття:

Байдужість це найвища жорстокість.

Мітчел Уілсон.

I.Вступна частина.

Психолог вітає учасників. Повідомляє інформацію про зустріч. Мету заняття. Знайомиться. Створює позитивну атмосферу, пропонує взяти активну участь у вправах.

1. Вправа. «Знайомство за допомогою м’яча».

Мета: Знайомство. Встановлення комунікації.

Час: 2 хвилини.

Учасники по колу передають баскетбольний м’яч і називають як їх звати і скільки їм років, де вони навчаються та чим займаються»

2.Вправа «Моя футболка – логотип мого життя».

Мета: Знайомство. Самопрезентація.

Час: 10 хвилин.

Дітям потрібно презентувати своє ім’я, кредо життя, улюблену справу за допомогою фломастерів та кольорових олівців на футболках з паперу.

3.   Вправа «Я люблю....»

Мета: Визначення улюбленого заняття дитини. Пошуку схожих рис між учасниками.

Час: 5 хвилин.

У кожного з нас є улюблене заняття, але часом ми навіть не підозрюємо про інтереси тих, хто є нашими друзями, хоча можемо знати цих людей не один рік.

Хлопцям необхідно продовжити фразу: "Я люблю ....", записати на 3х стікерах і повідомити біля дошки.

4. Мультфільм «Helium»

Мета: Демонстрація насильницької поведінки.

Час: 3 хвилини

 Пропонується учасникам подивитись мультфільм «Helium».

Питання для обговорення:

• Чи бувають у вашому шкільному житті ситуації, показані у мультфільмі?

• Як часто це трапляється?

• Як ви вважаєте, чому у героїв такі різні настрої, світовідчуття життя?

Отже, якщо показана в мультфільмі ситуація повторюється дуже часто, ми можемо говорити про булінг, тобто систематичному насильстві, цькуванні, приниженні, образі, залякуванні одних школярів іншими.

Психолог: Зверніть увагу! Булінг (цькування) – це діяння (дія або бездіяльність) учасників освітнього процесу, якіполягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Варто пам’ятати, що булінг (цькування) відрізняється від сварки або

конфлікту між дітьми кількома типовими ознаками:

По-перше, це систематичність (повторюваність) діяння - вчинення різних

формах насильства (фізичного, економічного, психологічного, сексуального, в тому числі за допомогою засобів електронної комунікації) двічі і більше разів стосовно однієї і тієї ж особи;

По друге, булінг (цькування) майже завжди має злий умисел, коли метою

дій кривдника є умисне заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, бажання підпорядковувати потерпілого своїм інтересам та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого;

По-третє, для булінгу (цькування) характерний дисбаланс сил - владний

дисбаланс між кривдником і потерпілим (асиметричні відносини), різниця у

фізичному розвитку, рівні соціально-психологічної адаптованості, соціальному статусі, стані здоров’я (наявність інвалідності чи особливих освітніх потреб), ментальному розвитку тощо;

По-четверте, відсутність розкаяння у кривдника.

Варто пам’ятати, що булінг (цькування) ніколи не припиняється самостійно –

потрібно втручання сторонніх осіб, захист і допомога потерпілому, кривднику та

свідкам.

Булінг (цькування) відрізняється від сварки такими ознаками:

√ систематичність (повторюваність) діяння (дії або бездіяльності)

√ умисні дії (злий умисел)

√ владний дисбаланс між кривдником і потерпілим

√ відсутнє розкаяння у кривдника

5. Вправа. "Чим ми відрізняємося один від одного" - "Чим ми схожі один на одного ..."

Мета: змінити позицію проти упередженості.

Час: 3 хвилини.

Питання для обговорення:

Іноді нам здається, що ми не можемо уникнути принизливих стереотипних ярликів за расою, релігією, статтю. Але, це не так. Бажано бути толерантними. Проявляти терпимість, до людей, бо всі ми різні, але всі ми рівні.

• Як ви вважаєте, наскільки важливо шукати різницю між людьми?

• Чи часто ви це робите в житті?

• Чи приносить вам це користь?

Правильно, краще ми шукатимемо те, чим ми один на одного схожі, які у нас є схожі риси, якості.

Наприклад, у кого з вас в гуртку однакові імена?

Хто з вас слухає музику одного гуртку?

Кому у школі подобається алгебра?

Хто ходить в однин гурток?

Хто з вас любить дивитися по телевізору професійний баскетбол?

II. Основна частина.

6.Вправа «Надірване серце»

Мета: Розвинути співчуття у дітей;  виробити усвідомлення дій, спрямованих на пригнічення і підтримку; сформувати переваги позитивної взаємодії.

Час: 10 хвилин.

Див. додаток 1.

7. Вправа «Покажи ситуацію»

Мета: Налагодити невербальну комунікацію між учасниками.

Час: 10 хвилин.

Учасники поділяються на пари. Кожній парі видайте картку з коротким описом конфліктної ситуації. Завдання - підготувати та показати описану ситуацію. Розмовляти при цьому не можна, можна використовувати тільки міміку, рухи тощо. Завдання решти учасників — визначити, який саме конфлікт описаний на картці у пари, що виступає. На підготовку парам дається (2 хв).

Ситуації:

1.Ви їхали на велосипедах, зіткнулися і тепер знаєте, хто правий, а хто винен.

2. Ти збираєшся пізно ввечері на дискотеку, а мама не хоче тебе відпускати туди, кажучи, що це небезпечно.

3. Ти приніс учительці домашнє завдання, а вона не хоче приймати його, стверджуючи, що ти його списав.

4. Ви з другом вирішили прогулятися разом, але не можете домовитися, куди саме йти: один хоче в парк, а другий на набережну.

8.Вправа «Іван Іванович»

Мета: Показати, як спотворюється інформація при її передачі від однієї людини до іншої.

Час: 10 хвилин.

Для цієї вправи знадобиться кілька учасників (5–7) — кількість залежить від кількості учасників тренінгу. Діти виходять із кабінету та чекають, поки їх не запросять. У цей час поясніть учням правила гри: учасники заходитимуть по одному і прослуховуватимуть розповідь. Їхнє завдання — переказати почуте наступному учаснику, який увійшов до кабінету. Підказувати не можна.

Коли зайде останній учасник і розповість отриману інформацію, знову зачитайте оригінал. Запропонуйте учням проаналізувати, як і чому інформація спотворюється під час передачі від однієї людини до іншої.

Матеріал для вправи «Весілля на острові Ява»

Дуже своєрідно відбувається королівське весілля на індонезійському острові Ява, де збереглися ще давні аристократичні звичаї. Спочатку наречений дарує нареченій злиток золота вагою 99 грамів та розкішну книгу. У цьому зберігаються народні звичаї. Потім під традиційну музику наречені кидають одне в одного листя дерев, що символізує любов. Потім наречений настає на свіже куряче яйце, а наречена в тазі омиває йому забруднену ногу. Це символізує прихильність та вірність. Після цього пара починає повзати по приміщенню на колінах, випрошуючи у близьких родичів, що сидять у кріслах, прощення. Завершується церемонія тим, що наречений та наречена годують один одного з рук.

9.Вправа. «Як би ви почувалися, коли б…»

Мета: Розвивати емпатію, розпізнати свої та чужі почуття і налагодити зв'язок між ними; укласти словничок видів почуттів.

Час: 5 хвилин.

Учасники сідають у коло. Роздайте кожній дитині 10 сигнальних карток і маркер. Діти записуватимуть на картках слово.

Ситуації:

Як би ти почувався (лась), коли б…

– хтось кепкував із твоєї зовнішності?

– ти виграв головний приз змагання?

– тебе останнього запросили до спортивної команди?

– схвалили якусь твою діяльність?

– хтось образливо назвав тебе, наприклад, покидьком?

– хтось допоміг тобі розв'язати проблему?

– ніхто не хотів із тобою гратися?

– хтось запросив тебе до гри?

– ти не мав що їсти і був змушений жебракувати?

– хтось узяв тебе за руку чи обійняв, коли ти був наляканий або почувався

самотнім?

Спонукайте їх щоразу використовувати інше слово, якщо це можливо.

Прочитавши опис ситуації, попросіть дітей:

1) підняти власну картку почуттів і подивитися на картки інших дітей у колі;

2) зазначте, що в різних дітей одна й та сама подія може викликати безліч

почуттів, причому всі вони обґрунтовані, бо кожен сприймає ситуацію по-своєму;

3) обговоріть кілька різних реакцій і укладіть словничок почуттів, пояснюючи нові

слова.

III. Заключна частина.

10. Вправа «М’яч моєї мрії»

Мета: Розвивати емпатію, вчитися швидко пристосовуватися до нових умов завдання.

Час: 10 хвилин.

Кожен малює м’яч своєї мрії та готується його презентувати, але потім за словом ведучого, учасники обмінюються своїми роботами і презентують роботу іншого.

11.Вправа. «Логічний ланцюжок»

Час: 2 хвилини.

Мета: Налагодити групову взаємодію.

Я починаю фразу, а ви її продовжуєте, але вже з тієї фрази, яку закінчив твій сусід.

Наприклад: Щоб бути здоровим, потрібно займатися спортом. Щоб займатися спортом потрібно ходити на фізкультуру. Щоб ходити на фізкультуру потрібно не прогулювати уроки..

Фраза: «Що б не стати учасником булінгу, треба…»

Психолог: Дякую за роботу, шановні учасники! Скажіть будь ласка, декілька слів, як вам було знаходитися на занятті? Комфортно чи ні? Чи було цікаво? Чи було корисно?

(Слово вихованців:……)

А зараз, ви отримаєте буклети «Стоп булінг» та номери телефонів національної дитячої гарячої лінії. Не вдавайте, що не бачите! Не залишайтеся осторонь! Не мовчить навіть, якщо ви просто свідок! Булінг небезпечний, булінг має тяжкі наслідки.

Список використаних джерел:

  1. Алексеєнко, Т. Ф. Явища мобінгу та булінгу в стосунках групи і особистості / Т. Ф. Алексеєнко // Шлях освіти : наук-.метод. журн. - 2012. - № 2. - С. 12-16.
  2. Лора Паркер Роерден, за заг. ред. Лях Т. Л «Не смійся з мене: просвітницько-профілактична програма тренінгових занять»: навч.- метод. посібник.  К.: YMCA, 2013. – 100 с.
  3. Булінг — це не жарти! Бо він призводить до наслідків. URL: http://irpin-vschool.org.ua/uchniam/porady/563-bulinh-tse-ne-zharty
  4. Освітній електронний курс “Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе”.

URL: https://la-strada.org.ua/onlajn-navchannya

  1. Протидія булінгу. URL:  https://mon.gov.ua/ua/tag/protidiya-bulingu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Матеріал до вправи «Надірване серце»

Ведучий наголошує на тому, що зараз він розповість одну історію, яка трапилася з хлопчиком Петриком. В руках він тримає велике паперове серце та пропонує дітям допомогти йому розповідати цю історію. А допомога їхня полягає у тому, що коли вони вважають, що Петрик відчуває пригнічення, то вони мають підвести руку великим пальцем до низу. У цей час ведучий надриває паперове серце і продовжує розповідати історію далі. Для полегшення роботи з текстом можливі варіанти ситуації пригнічення вказано в розповіді словом «розрив».

 

«Якось уранці в кімнаті Петрика й його старшого брата Андрія звично продзвонив будильник. Андрій швидко скочив і побіг вмиватися, а Петрик не підвівся з ліжка. Хвилин через десять їхня мама прочинила двері в кімнату. «Ну ж бо, поквапся, Петрику! – сказала вона. – Бо спізнишся до школи!». У кімнату зайшов Андрій і єхидно спитав: «Ну, що, ледацюга?(РОЗРИВ) Знову хропиш? Вставай тобі кажуть!»

 «Я захворів», – відповів Петрик.

 «І чому ти завжди поводишся як маленький? Дорослішати час! Бери приклад із

мене! Я ніколи не пасую перед труднощами! – відповів брат. – Тобі завжди погано,

коли в розкладі є фізкультура, бо ти тюхтій (РОЗРИВ), мати з такого предмету

усього 6 балів. Вставай і збирайся!».

 Петрик швидко вдягнувся і вийшов на кухню. Його старший брат Андрій щойно

закінчив снідати. «Я пішов, мамо», – сказав Андрій.

 «Зачекай на Петрика», – сказала вона.

«Цей телепень (РОЗРИВ) такий млявий, що завжди спізнюється, – заперечив

Андрій. – Я не хочу йти з ним поруч – він тюхтій! (РОЗРИВ)».

Мама з осудом подивилася на Андрія, що той аж притих сором’язливо.

Однак хлопці – старший брат і Петрик – вийшли разом.

Прийшовши до школи, Петрик попередив учительку, що забув домашнє

завдання вдома. Вона сказала: «Це вже не вперше, Петрику. Ти взагалі сідав за уроки?

Я починаю думати, що ти мені брешеш! (РОЗРИВ) Боюся, мені доведеться

поговорити про це з твоїми батьками».

Петрик любив спортивні ігри, але ненавидів фізкультуру, бо був найменшим на

зріст серед хлопців-однокласників. Того дня вони мали грати на уроці в баскетбол,

який Петрик терпіти не міг. Тим паче, хлопці грали на очах у однокласниць. Учитель

попросив дітей об’єднатися у дві команди, «Левів» і «Тигрів». За десять хвилин

команда Левів і Тигрів сперечалися між собою, бо ніхто не хотів десятим брати до

себе Петрика-слабака! (РОЗРИВ)  Капітан команди «Леви» сказав: «Ми його не хочемо – він погано грає».(РОЗРИВ)

 «Який із нього тигр? Він радше наляканий кіт!» (РОЗРИВ) – додав капітан

команди «Тигри», і всі хлопці розреготалися. (РОЗРИВ)

Зрештою вчитель призначив Петрика до команди «Леви». Але хлопець усю гру

просидів на лаві запасних, бо капітан не допустив його до гри. (РОЗРИВ)

Того дня після уроків брат Петрика Андрій грав поблизу будинку з друзями у

футбол. Порівняно з баскетболом Петрикові значно більше подобався футбол. Це

була його улюблена спортивна гра. Тому Петрик попросив Андрія прийняти його до

команди. Але Андрій відмовив. «Нізащо, – заявив він. – Ти все зіпсуєш. Не псуй гру,

Тюхтій». (РОЗРИВ)  Тато хлопців почув це і сказав: «Тобі слід прийняти брата до гри, Андрію». «Але ж, тато, він такий незграбний, (РОЗРИВ) – відказав Андрій. – І весь час плутається під ногами». (РОЗРИВ)

На наступному етапі ведучий проводить обговорення.

Питання для обговорення:

– Як почувається Петрик?

– Чому він так почувається?

– Яким чином на нього могло б вплинути таке ставлення день у день?

– Що ви могли б сказати йому, щоб він почувався краще?

– Як Петрик почувався б тепер, вислухавши всі ваші підбадьорення?

Ведучий просить дітей схвально оцінити підбадьорення (підняти великий палець

догори).

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Матва Анна
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку