Заняття з елементами тренінгу
Тема: «Психологічне благополуччя та резилієнс сучасного педагога»
Мета: профілактика емоційного вигорання та неврозів за допомогою технік резильєнтності, навчання навичок саморегуляції та самодопомоги, формування позитивного емоційного стану задля психологічного благополуччя.
Хід заняття
Сьогодні ми з вами проведемо тренінгові заняття «Психологічне благополуччя та резилієнс сучасного педагога».
2. Вправа «Мій настрій»
Перед початком нашої роботи визначимо, в якому настрої ви зараз перебуваєте. Якщо порівнювати настрій з погодою, то який він у вас – сонячний, похмурий чи дощовий? Намалюйте на аркуші. А ще оцініть за шкалою від 1 до 10 балів.
Коментарі.
Отже, який настрій сьогодні переважає у групі? Як можна покращити тому, у кого він поганий? Чи часто ви цікавитеся настроєм дітей під час уроків чи виховних годинах?
Висновок. Розуміння педагогом дитини має бути пов’язано з оцінкою її емоційних станів. Міміка і поза, жести і рухи, інтонація і темп мовлення – ці експресивні компоненти спілкування несуть максимальне навантаження в процесі спілкування між людьми в цілому.
3.Вправа «Очікування».
Ще великий педагог В. Сухомлинський писав про те,що кожен вчитель є вічним донором - віддає своє серце дітям і його, до речі, повинно вистачити на всіх! Тож на цих символічних сердечках пропоную записати свої очікування від нашого сьогоднішнього заняття.
4.Правила роботи в групі
(учасники можуть разом щось додати).
5. Інформаційне повідомлення про психологічне благополуччя та складові резильєнтності.
Психологічне благополуччя — інтегральний показник ступеню спрямованості людини на реалізацію основних компонентів позитивного функціонування, а також ступеню реалізованості цієї спрямованості, що суб'єктивно виражається у відчутті щастя, задоволеності собою і власним життям. Воно близьке до таких понять, осмислення життя, душевне здоров’я тощо.
Що є основою психологічного благополуччя?
Психологічне благополуччя людини пов’язане із процесом життя, життєвими цілями, а також з результативністю життєвого досвіду, з ціннісно-смисловими орієнтаціями, резилієнтності особистості. Інакше кажучи, основою психологічного благополуччя є суб'єктивна емоційна оцінка людиною себе і власного життя, процес самоактуалізації та особистісного зростання.
Що впливає на психічне здоров'я?
На психічне здоров'я впливають поведінкові фактори. швидкі соціальні зміни, травмуючи події, стресові умови на роботі, негативні стресові ситуації, конфлікти, пасивний спосіб життя, невпевненість у завтрашньому дні, відсутність стабільності, інформаційне перевантаження. Гендерна дискримінація, ризик насильства, тощо.
Резильєнтність ( резилієнс, стресостійкість, психологічна пружність) – це динамічна властивість особистості, яка є вродженою. Завдяки резильєнтності ми долаємо стреси та складні періоди життя. Стресостійкість можна і потрібно розвивати. Це дає змогу особистості ще більш ефективніше справлятися з життєвими негараздами задля збереження психічного здоров’я в цілому.
Ось декілька факторів, які впливають на резильєнтність:
– доброзичливе ставлення до себе та своїх здібностей;
– здатність реалістично будувати плани та втілювати їх;
– плекання цінностей і планування життя згідно з ними;
– розвиток комунікативних навичок, зокрема асертивності ;
– розвиток власної «системи підтримки»;
– розвивати вміння конструктивно вирішувати проблеми.
До Вашої уваги, декілька способів, які можуть допомогти «наростити» резильєнтність та посприяти вашій стресостійкості.
Погляньте на виклики під іншим кутом зору
У цьому вам можуть стати у нагоді такі питання: що би моя близька людина сказала про цю ситуацію? що би я порадив/ порадила своєму другу чи подрузі? чи мої думки про цю ситуації допомагають її вирішити? у моменти, коли я би не переживав/не переживала цих емоцій, як тоді я дивився/дивилась на цю ситуацію? яких навичок, знань або умінь мені ще не вистачає, щоби краще зрозуміти цю ситуацію? які є сильні або позитивні сторони в мене або в ситуації, на які я ще не звернув/не звернула увагу?
Зосередьтеся на тому, що під Вашим контролем. Що можете змінити або що від вас залежить
Іноді здається, що «земля йде з-під ніг», що ми не контролюємо ситуацію, відчуття втрати реальності. І тоді дуже важливо повернути відчуття контролю. Нам потрібно знайти і зосередитися на тих елементах ситуації, на які ми можемо вплинути, якими ми здатні керувати. Це повертає нам відчуття безпеки та тренує стресостійкість. У пригоді стануть техніки «заземлення».
Спробуйте знайти сенс у труднощах
Це може бути непросто і це нормально, що і, можливо, потребуватиме часу та простору. Для початку значення, які ми зможемо знайти у труднощах, можуть бути зовсім маленькі, але вони також можуть слугувати нам підтримкою.
Згодом ми зможемо переглянути і розширити те, що дали чи чого навчили нас ці труднощі. Адже в усьому є свої «+».
Спробуйте наповнити виклики надією і сприймати це як досвід, який існує поруч з труднощами.
Так, ми не можемо змінити факт, що у нашому житті трапляються ситуації чи стресові події, але можемо навчитися змінювати своє ставлення до них. Завдяки практикам неформального майндфулнесу, щоб залучити добрих емоцій у свої моменти життя, адже воно складається ще і з приємних ситуацій!
Почніть з маленьких кроків
Раціональни підхід до прийняття рішення, який допоможе впоратися з труднощами або покращити якість вашого життя. Не забувайте про свої сильні сторони. Вони є кращим інструментом для нас, аніж сподівання або очікування, що одного разу все само собою вирішиться. Не бійтеся просити допомоги та навчіться її приймати.
Розвивайте стосунки та шукайте підтримки
Доброзичливі і близькі стосунки у своїй родині чи поза нею.
Обговорення з іншими людьми також може допомогти вам отримати розуміння або нові ідеї, які можуть бути помічними, щоби впоратися з проблемами. Не соромтеся звертатися по допомогу до фахівців.
Зміни є, ними наповнене наше життя
Деякі цілі, які ми ставили перед собою, можуть бути недосяжними через певні обставини, або просто втратити свою актуальність. Уміння адаптуватися до змін допоможе краще помічати нові можливості, проявляти креативність, розвиватися і зростати професійно.
Перед тим, як ми почнемо виконувати вправу, пропоную об’єднатися у дві групи та створити портрети. І портрет – «психологічне благополуччя педагога»; ІІ портрет – «складові резилієнтності».
Кожна група створює портрет(малює) на ватмані. На виконання завдання 5хв.
(Після цього іде презентація своїх портретів, словесний опис).
Висновок.
Отже, психологічне благополуччя вчителя:
Складові резилієнтності:
Мета: самодіагностика реакції на різні життєві ситуації як характеристика себе як особистості.
Інструкція. Виберіть один із чотирьох варіантів на таку життєву ситуацію: «Ви заходите в магазин і купуєте пончик з варенням. Та коли Ви приходите додому і відкушуєте пончик, помічаєте, що варення в середині не має.» ваша реакція на цю дрібну невдачу?
Інтерпретація.
Якщо Ви обрали перший варіант: то Ви - людина, яка не піддається паніці, до Ваших порад часто прислуховуються інші. Ви оцінюєте себе як розсудливу, організовану особистість. Як правило, люди, які обирають цей варіант, не рвуться в лідерство. Але якщо їх обирають, то вони намагаються виправдати довіру до них. Ви не дозволяєте застати себе зненацька.
Другий варіант. Ви – м’яка, терпляча, гнучка людина. З Вами легко жити, колеги завжди можуть знайти у вас підтримку. Ви не любите галасу, готові поступитися головною роллю і надати підтримку лідеру. Іноді Ви здаєтеся нерішучими, але здатні відстоювати переконання, в яких твердо впевнені.
Третій варіант. Умієте швидко приймати рішення і швидко (хоча і не завжди правильно) діяти. Ви авторитарна людина, готові прийняти на себе головну роль у будь якій справі. У підготовці та проведенні серйозних заходів можливі конфлікти. Так як у відносинах з колегами ви можете бути наполегливими і різкими, вимагаєте чіткості та відповідальності.
Четвертий варіант. Здатні до нестандартного мислення, новаторським ідеям, деякою ексцентричністю. До колег ставитеся як до партнерів по грі і можете образитися, якщо вони грають не за вашими правилами. Ви завжди готові запропонувати декілька оригінальних ідей для вирішення тієї чи іншої проблеми.
Мета: гармонізація внутрішнього світу педагогів, розвиток емпатії.
Учасники кидають м’ячик у довільному порядку один одному із словами: «Я вчуся у тебе…» (називається професійна чи особиста якість обраної людини, яка дійсно має цінність, привабливість для того, хто говорить). Завдання того, хто прийняв м’яч, передусім, підтвердити висловлену думку: «Так, у мене можна навчитися», «Так, я можу навчити». Потім він кидає м’ячик іншому учаснику.
Ми з вами на чарівній галявині. Давайте присядемо і трохи відпочинемо. Влаштовуйтеся зручніше, заплющуйте очі та спробуйте уявити, як може виглядати чарівна галявина: дерева навколо неї, трава, квіти…
Ви чуєте спів пташок, шелест опалого листя. Відчуваєте запах осіннього лісу. Сонечко крізь листочки гріє ваше личко, ручки, ніжки. Теплий вітерець немов би огортає нас пухнастою ковдрою уявіть собі веселку. Пройдіть під нею, доторкніться до неї. Відчуйте тепло або прохолоду. Вам легко і приємно. Посміхніться і повільно розплющить очі.
Обговорення.
Змінюйте негативне мислення на позитивне. Навчайтеся помічати і радіти найпростішим речам, які Вас оточують: теплому сонечку,першій весняній квітці, доброму слову.
10 Вправа «Зірка удачі». «Усі Ви отримали «зірку удачі». Ваше завдання: подарувати її своєму сусіду по колу, висловлюючи при цьому хороші побажання. Так кожен учасник отримує «Талісман удачі».
На завершення нашого заняття я прошу Вас оцінити свій настрій за шкалою від 1 до 10 балів і порівняти з попереднім результатом. Поділіться своїми враженнями».
Завершення тренінгу за допомогою емоційної інтеграції почуттів.
Шеринг.
Домашнє завдання “Намалюй коло”.
Цю вправу рекомендується виконувати щодня самостійно, бажано під вечір, коли робочі справи вже завершено, а домашні ще не розпочаті. Вона допомагає переключити увагу, підняти настрій та трошки відпочити.
Візьміть аркуш паперу й накресліть на ньому велике коло. Далі – просто малюйте. Малювати можна будь-що, що спадає на думку. Або навпаки – те, що малюється без залучення свідомості. Використовувати для малювання можна будь-які матеріали – олівці, фарби, ручки тощо. Колір також не має значення.
Рекомендується виконувати цю вправу впродовж хоча би 10 хвилин. Ви можете поставити собі будильник, щоби не відволікатися на споглядання годинника.
Ця вправа допомагає відпочити нашим розуму та психіці, заспокоїтися та переключитися, а також (за регулярного виконання) зменшує відчуття тривожності.