Заняття з елементами тренінгу «Як будувати стосунки з іншими»

Про матеріал

Формування комунікативних навичок спілкування; навчанняпідлітків прийомам конструктивної взаємодії в різних життєвих ситуаціях; розвиток здатності долати бар'єри спілкування; навчання використовувати в процесі спілкування з іншими різні комунікативні позиції.


Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу для учнів 5-7 класів

«Як будувати стосунки з іншими»

 

Мета: сприяти формуванню вміння конструктивної взаємодії учнів з іншими людьми.

Завдання: формувати комунікативні навички спілкування; вчити підлітків прийомам конструктивної взаємодії в різних життєвих ситуаціях; розвивати здатність долати бар’єри спілкування; вчити використовувати в процесі спілкування з іншими різні комунікативні позиції; виробляти вміння позитивної міжособистісної взаємодії.

Кількість учасників: 15-20 осіб

Час проведення: 2 години

Хід заняття

Привітання. Вступне слово соціального педагога

Спілкування – це процес взаємодії між людьми, обмін інформацією. І саме від уміння спілкуватися, озвучення власних думок і почуттів, залежить результат – позитивний чи негативний. Тому сьогоднішнє заняття сприятиме подоланню особистісних бар’єрів спілкування, формуванню комунікативних навичок.

Питання для міркування. 1. Що ви вкладаєте у поняття «стосунки з іншими»? 2. Чи відповідаємо ми самі за свої стосунки і чи від кожного з нас залежить, якими вони будуть?

Стосунки з іншими чи соціальні зв’язки – це сукупність зв’язків, які можуть виникати між окремими людьми чи групами людей у процесі спілкування в мікросоціумі. Своєю чергою, мікросоціум – це той невеличкий світ, який оточує кожного з нас,  – сім’я, друзі, знайомі.

 

Правила групи

Мета: сприяти виробленню правил роботи в групі, налагодженню взаємодії в мікрогрупах.

Обладнання й матеріали: аркуші ватману, маркери.

Завдання. Колективно визначити правила роботи в групі, написати їх на аркуші ватману.

Приклади правил роботи в групі: 1. Доброзичливе ставлення одне до одного.

2. Активність під час проведення вправ. 3. «Правило руки». 4. Толерантність у відносинах. 5. Дотримання регламенту (чіткі часові рамки діяльності).

 

Вправа «Малюнок вдвох»

Мета:

Педагог об’єднує підлітків у пари. Кожній парі дає аркуш паперу А4 і олівці (контрастні) та пропонує мовчки намалювати малюнок (час виконання: 5 хв).

По закінченню роботи педагог показує малюнки групі і запитує:

1. Що це було – діалог чи монолог? 2. Які враження виникли від малюнку? 3. Хто яким кольором малював?

Питання для міркування. 1. Як ми спілкуємося? 2. Чи завжди ми звертаємо увагу на співрозмовника? 3. Чи вміємо взаємодіяти?

 

Бесіда «Навички спілкування»

Мета: ознайомити учнів з навичками спілкування

Коли не набуто основних навичок спілкування, стосунки, які є необхідними для того, щоб жити плідно і щасливо, втрачаються.

Питання для міркування. 1. Для чого люди спілкуються? 2. Чи важливою для нас є взаємодія? 3. Що впливає на ставлення оточуючих до нас? 4. Як ми можемо самі впливати на формування стосунків з іншими? 5. Що заважає підтримувати хороші стосунки і що допомагає?

Навички спілкування дають можливість знайомитися, встановлювати і підтримувати стосунки. Вдосконалювати ці навички слід постійно. Стосунки ніколи не є фіксованими; вони змінюються безперервно у відповідь на зміни в людях, які до них причетні, і ситуацій, в яких вони опиняються. Навички спілкування не є сталими, вони змінюються постійно, залежно від того, з ким ви взаємодієте, власного настрою і ситуацій, в яких ви опиняєтесь. Таких навичок ніколи не буває надміру, і межі їх удосконалення просто не існує.

 

Вправа «Комунікативні позиції»

Мета: ознайомити учнів з комунікативними позиціями

Педагог об’єднує учнів у пари і пропонує поспілкуватися один з одним про цікавий випадок з дитинства.

Умови виконання вправи – спілкування має відбуватися в різних позиціях:

  • сидячи один навпроти одного;
  • один сидить, другий стоїть.

Питання для міркування. 1. В якій позиції ви відчували себе некомфортно, а в якій спілкуватися було найзручніше? 2. Що ви зрозуміли після виконання вправи?

 

Вправа «Попелюшка на новий лад»

Мета: інформування учнів про основні стратегії поведінки в конфлікті, відпрацювання навичок взаємодії, формування вмінь правильно визначати найоптимальніші стилі поведінки.

Як правило, непорозуміння призводять до конфліктів. Вони виникають у наших родинах, у колі друзів, у класі, у розмові з учителями. Тобто в усіх сферах нашого життя. Тому дуже важливо їх розв’язувати, а краще за все – уникати.

Учені К. Томас і Р. Кілмен визначили основні найбільш прийнятні стратегії поведінки в конфлікті. Вони вказують, що існує 5 основних стилів поведінки в конфлікті: пристосування, компроміс, утеча (ігнорування), суперництво, співпраця.

1. Пристосування – людина нехтує своїми інтересами, щоб задовольнити інтереси іншого (вчителів, батьків, дорослих).

2. Співпраця – процес, який складається з послідовних взаємодій, коли людина сама прагне брати участь у розв’язанні конфлікту і бажає співпрацювати з іншими учасниками конфлікту (однолітками, дорослими).

3. Втеча – людина намагається не займатися конфліктом.

4. Компроміс – це часткове задоволення обох сторін.

5. Суперництво – людина намагається задовольнити свої інтереси за рахунок іншого.

Учням пропонується поділитися на 3 групи. Кожній групі роздаються ситуації, в яких вони, орієнтуючись на репліки, мають визначити той тип поведінки, який використовують герої.

Попелюшка. Я перебираю крупу разом із своєю зведеною сестрою.

Дочка. Я залюбки допомагаю Попелюшці.

Мачуха. Я забороняю дочці працювати і забираю її з собою на бал.

Фея. Я збираюсь у міжгалактичну подорож.

Король. Піду і зупиню годинник.

Годинник. Я не зупинюсь.

Попелюшка. Я збираюсь на бал із своєю зведеною сестрою.

Дочка. Я підкоряюсь волі матері.

Мачуха. Наказую Попелюшці мити горщики.

Фея. Я залишаю Попелюшці купальник замість сукні.

Король. Піду заведу годинник.

Годинник. Я зупиняюсь.

Попелюшка. Піду на бал у купальнику разом із своєю зведеною сестрою.

Дочка. Я залюбки піду разом із Попелюшкою.

Мачуха. Я забороняю Попелюшці іти на бал.

Король. Піду в монастир.

Годинник. Б’є 12 разів.

 

Вправа «Портрет на пам’ять»

Мета: отримання зворотного зв’язку в групі, підвищення самооцінки, надання можливості зробити приємне іншій людині.

Кожен учень пише на аркуші своє ім’я. Аркуші потрібно буде передавати по черзі. Одержавши аркуші з чиїмось ім’ям, кожен учасник напише на кожному аркуші тільки хороше про ту людину, чий аркуш зараз у нього в руках. Після закінчення кожен одержує свій «Портрет на пам’ять».

 

Підбиття підсумків

Проаналізуйте свої стосунки з друзями, дорослими. Чому ці стосунки інколи псуються? Що можна зробити, щоб покращити стосунки з іншими?

Всі ми по-різному поводимося, по-різному діємо в тій чи іншій ситуації, бо всі ми є різними. Проте кожна людина вимагає того, щоб до неї ставилися з повагою, адже кожен із нас – єдиний і неповторний. Заважає будувати стосунки зверхність, неповага, а головне – тиск і насильство стосовно іншого.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
3809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку