Заняття з елементами тренінгу «Як не потрапити на гачок»

Про матеріал
Цей захід був проведений з учнями 6-х та 8-х класів. Він більшою мірою ґрунтується на передачі знань від шко¬лярів до школярів; містить індивідуальну та групову ро¬боту; використовуються ак¬тивні форми роботи. Досвід проведення такої профілак¬тичної роботи дає можливість зазначити, що найбільший інтерес, активність виявили¬ся в учнів 6-х класів (12—13 років), дещо знижений — в учнів 8-х класів (14 років). На¬гадаємо, що, за результатами опитування, проведеного Ук¬раїнським інститутом со¬ціальних досліджень, саме у віці 14—15 років відбуваєть¬ся перша спроба куріння, вживання алкоголю. Тому ми наголошуємо на важливості проведення профілактичної роботи з дітьми у віці 11—13 років, продовжуючи її і в старшому підлітковому віці.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу 

«Як не потрапити на гачок»

Цей захід був проведений з учнями 6-х та 8-х класів. Він більшою мірою ґрунтується на передачі знань від шко­лярів до школярів; містить індивідуальну та групову ро­боту; використовуються ак­тивні форми роботи. Досвід проведення такої профілак­тичної роботи дає можливість зазначити, що найбільший інтерес, активність виявили­ся в учнів 6-х класів (12—13 років), дещо знижений — в учнів 8-х класів (14 років). На­гадаємо, що, за результатами опитування, проведеного Ук­раїнським інститутом со­ціальних досліджень, саме у віці 14—15 років відбуваєть­ся перша спроба куріння, вживання алкоголю. Тому ми наголошуємо на важливості проведення профілактичної роботи з дітьми у віці 11—13 років, продовжуючи її і в старшому підлітковому віці.

Завдання заходу:

• формувати в підлітків свідоме ставлення до власних учинків, свого здоров'я та здоров'я інших людей як най­вищої цінності;

• розкрити причини вжи­вання наркотичних речовин і негативні наслідки їх впли­ву на молодий організм, на добробут сім'ї, суспільства;

• навчити школярів оціню­вати ситуації ризику, приймати відповідальні рішення та протистояти соціальному тиску.

Структура заходу:

1. Вступне інформаційне повідомлення ведучого.

2. Завдання для груп учнів «Модель здоров'я».

3. Міні-повідомлення «Що таке здоров'я?» (для інших присутніх учнів-глядачів).

4. Рольова гра «Симпо­зіум».

5. Гра «Правильно—не­правильно» (з присутніми учнями-глядачами).

 6. Завдання для груп учнів «Почуй мене».

7. Інформаційне повідом­лення для учнів «А чи знаєте ви...» (для присутніх учнів глядачів).

8. Проблемні ситуації для груп учнів «Зроби вибір».

9. Вікторина для груп учнів «Ви ризикуєте...».

10. Міні-повідомлення ве­дучого «Реклама в нашому житті».

11 Завдання для груп учнів «Створи антирекламу».

12. Інформаційне повідом­лення ведучого «Як діяти в ситуації ризику? »

13. Завдання для груп учнів «Шлях до острова здо­ров'я».

14. Підбиття підсумків за­ходу ведучим та учнями.

Захід може проводитись як з учнями одного класу (ми проводили з учнями 6-го кла­су) , так і цілої паралелі учнів (наприклад, 8-х класів). Якщо захід проводиться з учнями одного класу, тоді в структурі заходу відсутні пункти 3, 5, 7 (тобто робота з присутніми учнями-глядачами). За умови проведення такої виховної профілактичної роботи на паралелі класів (у нашому випадку 8-х класів), психолог, соціальний педагог запрошу­ють усіх учнів 8-х класів, із яких формуються 3—4 групи учасників, інші —складають групу учнів-глядачів. Тоді відповідно в структурі заходу наявні всі зазначені нами пункти. -

Ресурсне забезпечення за­ходу: аркуші паперу, фломас­тери, липкі папірці, плакат «Як не потрапити на гачок», плакат «Шлях до острова здо­ров'я», плакат «Як сказати "ні"».

    -  Дорогі друзі! Всім привіт! Ви — молоді, завзяті і кмітливі. Ви сповнені сил та енергії. У вас багато мрій, ба­жань, планів на майбутнє. Щодня ви пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ. Ви прагнете все спробувати, усе зрозуміти і бути зрозумілим. Ви рухаєтесь уперед, набли­жаючи своє майбутнє. Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви — молоді!

Уже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє май­бутнє. І лише ви самі відпові­дальні за нього. Уже від вас — сьогоднішніх і від ваших сьо­годнішніх рішень залежить, якими ви будете.

З кожним роком усе більше свідомої молоді оби­рає здоровий спосіб життя, спрямовує свої зусилля на збереження і зміцнення сво­го здоров'я. Адже здоров'я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері до можливос­тей прагнути і досягати, омрі­ювати і здійснювати, розви­вати себе, встановлювати орі­єнтири майбутнього. А зараз ви хочете насолоджуватися життям, крокувати в ногу з часом, не відставати від моди. Мода — це стиль, це — спосіб життя. Ви —люди нового ти­сячоліття. Нове сьогодення несе нову моду.

Сучасна мода одна — здоров'я. Бути здоровим — мод­но, стильно, красиво, класно. По-справжньому сучасний еталон краси — здорова лю­дина, яка обирає здоровий спосіб життя.

Наша зустріч із вами при­свячена проблемі здоров'я молоді, а саме виробленню власного відповідального ставлення до свого здоров'я, до впливу шкідливих звичок, таких як паління, алкоголь тощо.

Після цього ведучий про­понує учням об'єднатися в групи (якщо це один клас) або із присутніх учнів утворити групи, при цьому інші учні залишаються глядачами (якщо це паралель учнів пев­ного віку).

Завдання для учнів «Мо­дель здоров'я»

Кожна група учнів отри­мує завдання розробити свою модель здоров'я відпо­відно до власного бачення цієї проблеми.

Допоміжні питання: «Що, на вашу думку, є складовими частинами здоров'я?», «З чого складається здоров'я людини? », «Без чого немож­ливо було б уявити здорову людину?»

На виконання завдання дається 5—7 хвилин, після чого кожна з груп учнів пре­зентує свої розробки. Після презентації групи учнів об­мінюються своїми моделями. Учасники кожної групи по черзі називають чинники (фактори), що руйнують здоров'я. Необхідно зруйнувати здоров'я (розірвати той пла­кат, що є в учнів) і повернути модель авторам, які повинні відновити зруйноване здоров’я. Одному представнику групи пропонують розказа­ти, що він особисто та його ровесники відчували, коли створювали здоров'я, що — коли руйнували, а що — коли отримали свою модель зруй­нованою.

Чи можна відновити те, що вже зруйновано? Чи буде це мати той самий вигляд? Що легше — запобігти чи відремонтувати?

Висновок: відновлювати зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.

Міні-повідомлення веду­чого «Що таке здоров'я» (для присутніх учнів, поки учні в групах працюють над ство­ренням моделей здоров'я)

Що ж таке здоров'я? «Здо­ров'я — це нічого, але все без здоров'я — ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.

«Здоров'я — це стан пов­ного фізичного, духовного та соціального добробуту, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».

Здорова людина — це така людина, яка життєрадіс­но й охоче виконує обов'яз­ки, які покладає на неї життя, та повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності. Наше здоров'я залежить від таких основних чинників:

• спадковості—на 20%;

• рівня медицини — на 10%;

• екології—на 20%;

• способу житгя —на 50%.

Спосіб життя — це той чинник здоров'я, який майже ділком залежить від нашої поведінки.

Рольова гра «Симпозіум»

Симпозіум — нарада фа­хівців однієї або кількох країн із певних наукових питань. Учасники повинні уявити, що вони —співробітники науко­во-дослідних  інститутів різних країн, які вивчають вплив наркотичних речовин на здоров'я людини. Учені з'їхалися на симпозіум із ме­тою обміну результатами своїх досліджень.

Дві групи учнів обгово­рюють результати своїх до­сліджень із проблеми алко­голю, дві інші — куріння. Після закінчення обговорен­ня кожна з груп протягом трьох хвилин презентує свою роботу.

Гра «Правильно — не­правильно»

Проводиться з учнями-глядачами, поки групи готу­ють свої повідомлення. Веду­чий зачитує школярам запи­тання. Якщо вони вважають, що відповідь «так», то плеска­ють у долоні, якщо «ні», то в залі має бути тиша.

1. Одна з головних причин паління — прагнення «бути як усі».

2. Ті, що не палять, зму­шені страждати від захворю­вань дихальної системи вна­слідок пасивного паління.

3. Паління допомагає розслабитися, коли людина нервує.

4. У легенях людини, що викурює щодня протягом року по пачці цигарок, осідає літр тютюнової смоли.

5. Фізичні вправи нейтра­лізують шкоду, якої завдає паління.

6. Однієї пачки цигарок цілком достатньо, щоб при­швидшився пульс, підви­щився артеріальний тиск і порушилося нормальне кровопостачання та циркуля­ція повітря в легенях.

7. Більшість курців дістає від паління задоволення та не збирається кидати палити.

8. Тютюнопаління є од­нією з основних причин за­хворювань серця.

9. Більшість підлітків мо­жуть покинути палити в будь-який час.

10. Немає нічого страшно­го, якщо підлітки «бавляться» цигарками, якщо вони зали­шають це заняття до того, як паління перетвориться на звичку.  

Завдання для учнів «По­чуй мене»

Кожній групі учнів необ­хідно скласти девіз чи вислів, пов'язаний із палінням або алкоголем. Кожен учасник пише слово, яке асоціюється в нього з даною проблемою, закриває його, складаючи ар­куш «гармошкою», й передає наступному учасникові. По закінченні «гармошка» роз­гортається й з отриманих слів складається вислів чи девіз. Якщо необхідно, то для зв'я­зування слів можна вжити кілька слів. Групи презенту­ють свою роботу.

Інформаційне повідом­лення для учнів-глядачів «А чи знаєте ви...»

Ведучий проходить у зал і пропонує окремим учням за­читувати інформацію з ар­куша.

  • 80% хворих на рак ле­гень—курці.
  • Серед курців захворю­ваність на рак підшлункової залози в 2—5 разів вища, ніж серед тих, хто не палить.
  • Курці хворіють у 3,5 рази частіше за тих, хто не палить.
  • Курці стають жертвами нещасних випадків на вироб­ництві вдвічі частіше, ніж ті, що не палять.
  • Смертність серед тих, що покинули палити, починає зменшуватися на рік після відмови від паління. Цей по­казник досягає низького рівня, характерного для лю­дей, що ніколи не палили.
  • У випадку будь-якого за­хворювання ймовірність смерті в курця вища на 70%, ніж у того, хто не палить.
  • Діти батьків-курців стра­ждають на захворювання ди­хальних шляхів удвічі часті­ше, ніж їхні ровесники із сімей, де не палять.
  • Причиною 19% усіх по­жеж із людськими жертвами є цигарка.
  • Дружини курців, які самі не палять, частіше хворіють на рак легень — у 4 рази — порівняно з дружинами тих, що не палять.

Проблемні ситуації «Зро­би вибір»

Групам учнів пропонують ситуацію (ситуації), яку (які) необхідно проаналізувати і запропонувати власний ва­ріант її розв'язання.

Ситуація 1. Твій хлопець приводить тебе в компанію молоді в кафе. За столиком усі палять, ти ніколи не про­бувала (не пробував) палити. Але тобі пропонують цигарку як засіб влитися в компанію.

Ситуація 2. Ти збираєшся на дискотеку. Раніше на дис­котеках ти завжди почувався (почувалася) ніяково, коли запрошував (запрошувала) дівчину (хлопця) потанцюва­ти. Цього разу твої друзі про­понують тобі «найсильніший» рецепт — випити сто грам «для хоробрості». Ти не знаєш, що буде після цих ста грамів. Твоє рішення.

Ситуація 3. Одного разу в шкільному туалеті старший (старша) за віком учень (уче­ниця) запропонував (запро­понувала) тобі цигарку. Ти відмовився. Тоді він (вона) почав (почала) насміхатися з тебе, говорячи при цьому, що «ти ще малий» тощо. Ти дуже обурений ще й тому, що поряд стоять важливі для тебе люди, однолітки. Твоя поведінка...

Ситуація 4. Ти разом зі своєю подругою (другом) на дні народження у приятеля. Усі розмовляють, розважа­ються. Один із товаришів каже, що хорошого настрою недостатньо, і дістає пляшку з горілкою. Він активно почи­нає пропонувати всім випити. Тобі налили чарку. Твоя по­друга (друг) просить тебе не пити, а всі навкруги наполя­гають випити: «Тобі що, сла­бо? » Як ти поведешся?

Учасникам груп роздають стікери, на яких кожен про­понує свій варіант розв'язан­ня ситуації, приклади фраз, висловлювань, що свідчать про відмову від запропоно­ваного. Потім стікери учні прикріплюють до плаката «Як не потрапити на гачок». Один представник від кожної групи зачитує те, що записа­но на стікерах. Після цього ведучий робить підсумок, ознайомлює з плакатом «Як сказати «ні» («НІ-стратегії):

• просто «ні»;

• повторюйте (ні, ні...);

• пошуткуйте;

• знайдіть причину;

• найкращий захист—це напад;

• залучіть союзника;

• зверніться до авторите­ту якоїсь людини чи видання;

• посилайтеся на стан здоров'я, сімейний стан, стать тощо;

• застосуйте погрозу.

- Ми часто чуємо слова: «доля людини», але розпо­ряджатися нею може тільки сама людина, зробивши вибір на користь здоров'я й відмовившись від того, що може перешкодити в житті. Приймаючи рішення, слід ретельно проаналізувати всі «за» і «проти». Остаточне рішення те, що має менше негативних наслідків, і вибір тільки за вами. Вибрати пра­вильну відповідь може людина, впевнена в собі, яка поважає себе, знає свої пози­тивні й негативні риси. І саме впевненість у собі допоможе не потрапити на гачок.

Вікторина для членів груп «Ви ризикуєте...»

Групам по черзі пропону­ють запитання вікторини, на які необхідно дати відповідь.

— Скільки відомих канце­рогенних речовин міститься в одній цигарці? 4? 8? 12? 15? (У кожній цигарці міститься 15 різних канцерогенів.}

— Який орган, разом із легенями, найбільше страж­дає від наслідків паління? (Серце. Паління є однією з основних причин захворю­вань серця.)

— Чи тютюнопаління ви­кликає сильне звикання? (Так. Паління породжує як фізичну, так і психологічну залежність, це одна з причин важкого відвикання від па­ління.)

— Назвіть причини не­безпеки паління для вагіт­них жінок? (Зростає ризик народження дітей з недо­статньою вагою, викиднів, загибелі плоду та смерті ди­тини в перинатальний пе­ріод.)

— Який відсоток курців заявляє, що хотіли б покину­ ти палити? 25,65,85 чи 100%. (85%)

— Правильно чи ні, що чим більше людина знає про паління, тим менша ймовір­ність того, що вона почне па­лити? (Правильно.)

— Назвіть щонайменше три причини, через які підлітки воліють не палити. (Неприємний запах, друзі, що не палять, батьки, що не па­лять, тощо.)

— Які проблеми типові для дітей-курців? (Підвищена захворюваність на бронхіт, пневмонією тощо.)

Міні-повідомлення веду­чого «Реклама в нашому ЖИТТІ»

Чи замислювалися ви над тим, навіщо, для кого і ким створюється   реклама? (Відповіді бажаючих учнів.)

Реклама (від латинського «rесlаmо» — вигукую, кри­чу) — заходи, спрямовані на популяризацію чого-небудь за допомогою засобів масової інформації, плакатів, стендів, оголошень тощо з метою за­лучення споживачів. Тобто реклама повинна викликати в людей бажання придбати певний товар. Пропонований товар чи послуги подаються як найкращі, щоб перекона­ти потенційного покупця вибрати їх серед інших. В рекламі часто бере участь яс­крава, помітна «рекламна лю­дина» — це, в основному, відома людина (артист, спортсмен).

Подумайте, чи завжди реклама чесна? Чи все в рек­ламі — правда? Чи не пере­більшені часом переваги того чи того товару й наша потре­ба в ньому? І, нарешті, чи може реклама завдати шко­ди? (Обговорення з учнями.)

Якщо нічого не протиста­вити потоку реклами, то вона цілком заволодіє людиною. Людина перестає розуміти, що її бажання та потреби створені штучним шляхом. Тоді людина перестає бачити реальність, не усвідомлює навіть очевидних наслідків реклами. Поміркуйте над цими питаннями...

Завдання для учнів «Створи антирекламу»

Групам учнів пропонують створити антирекламу сига­рет, алкогольних напоїв у довільній формі (малюнки, вірші, фрази тощо). Можна обрати певну марку сигарет чи алкогольного напою.

Здійснюючи підготовку антиреклами, ведучий орієн­тує на позитивний зміст рек­лами, тобто на пропагування здорового способу життя. Після підготовки групи учні захищають свої проекти.

Інформаційне повідом­лення ведучого «Як діяти в ситуації, коли необхідна відмова?»

Усвідом суть проблеми. Чого ти хочеш насправді? Що саме тобі не подобається в ситуації?

Поясни своє ставлення до ситуації. Вислови свої почут­тя і думки щодо проблеми та поведінки своєму співрозмов­нику. Опиши, що тебе хвилює («Я не люблю коли...», «Мені не подобається...»).

Сформулюй свою від­повідь. Чітко висловися з приводу того, якою б ти хотів бачити ситуацію (наприклад, «Я хотів би, щоб ти...», «Не міг бити...»)

З'ясуй ставлення співроз­мовника до своїх слів. Попро­си описати його, що він відчу­ває або думає з цього приво­ду (наприклад, «Що ти про це думаєш? », «Що ти на це ска­жеш?»).

Уважно вислухай співроз­мовника. Спробуй зрозуміти його.

Подякуй. Незважаючи на реакцію співрозмовника, за­кінчуй розмову словами вдячності (наприклад, «Спа­сибі...», «Дякую за відвер­тість...»)

Звичайно, всього напе­ред не передбачиш, але ви могли б для себе заздалегідь продумати кілька варіантів відмови, прийнятних саме для вас, щоб у тій чи тій си­туації тиску мати готову відповідь.

Головне, щоб ця відповідь була відповіддю людини, відповідальної за свої вчинки.

 

Завдання для учнів «Шлях до острова здоров'я»

Учасникам груп, а також бажаючим учням, яким про­тягом певного часу необхідно написати правила здорового способу життя або ж заповіді здоров'я. Тобто учням треба вказати ті умови, дотримання яких дасть можливість зали­шатися здоровими.

Підбиття підсумків

Ведучий бажає учням успіхів у житті, упевненості під час прийняття рішень, міцного здоров'я, добробу­ту. Хай вам щастить на шля­ху до власного здоров'я! «Якщо є сумнів, утримай­ся!»— так каже давній вислів. Тож хочеться поба­жати вам утримання від рішень, що шкодять вашому здоров'ю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2 План профілактичної роботи з учнями групи ризику

І. Вивчення особистості школяра.

1. Вивчення особової справи школяра, іншої шкільної документації. (Вере­сень, класні керівники, со­ціальний педагог.)

2. Вивчення житлово-по­бутових умов учнів. (Вере­сень, класні керівники.)

3. Діагностика характеро­логічного типу учнів. Скла­дання психологічної харак­теристики. (Жовтень, пси­холог.)

4. Аналіз соціально-психо­логічних зв'язків учнів. (Гру­день, класні керівники.)

5. Дослідження психоло­гічної атмосфери в класній групі (соціометрія). (Протя­гом року, психолог.)

6. Вивчення оточення учнів за місцем проживання. (Жовтень, класні керівники, соціальний педагог.)

7. Діагностика психологіч­ного клімату сім'ї. (Листопад, психолог.)

8. Вивчення стану здоро­в'я учнів групи ризику, схильності до шкідливих звичок. (Медсестра, соціаль­ний педагог.)

9. Вивчення інтересів учнів, їх зайнятості в поза-класний час. (Протягом року, соціальний педагог, класні керівники.)

II. Підготовка вчителя до роботи з дітьми групи ризи­ку та неблагополучними сім'ями.

1. Озброювати вчителів, класних керівників методи­кою роботи з важковиховуваними учнями, неблагопо­лучними сім'ями. (Протягом року, заступник директора.)

2. Проводити систематич­ну консультацію з питань:

а) психологічні особли­вості учнів;

б) причини відхилень у поведінці;

в) методи і прийоми мето­дичного впливу на важковиховуваних учнів. (Протягом року, соціальний педагог, психолог.)

III. Заходи з профілакти­ки правопорушень важковиховуваних учнів.

1. Здійснювати щоденний контроль за відвідуванням учнями школи. (Протягом року, класні керівники.)

2. Встановити контроль за навчанням. (Протягом року, класні керівники.)

3. Пропаганда здорового способу життя. (Протягом року, соціальний педагог, психолог.)

4. Систематично проводи­ти засідання комісії з профі­лактики правопорушень. (2 рази на семестр, заступник директора.)

5. Узяти під контроль кілька класів школи щодо контролю за успішністю. (Протягом року, адміністра­ція, класні керівники.)

6. На засіданні МО клас­них керівників заслуховува­ти й аналізувати роботу з уч­нями групи ризику. (Січень, керівництво МО.)

IV. Організація позакласної діяльності.

1. Організувати цикл лекцій і бесід із правових тем. (Соціальний педагог, інспек­тор КМСН.)

2. Проводити система­тичні індивідуальні та групові консультації. (Протягом року, психолог, соціальний педагог.)

3. Координувати роботу з інспектором кримінальної міліції. (Протягом року, соці­альний педагог.)

4. Залучати учнів групи ризику до суспільно-корис­ної праці, громадської робо­ти. (Протягом року, класні керівники.)

5. Залучати учнів групи ризику до участі в роботі гуртків та спортивних секцій. (Класні керівники, соціаль­ний педагог.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ПРОСТО «НІ!»
  • ПОВТОРЮЙ «НІ! НІ!»
  • ЗНАЙДІТЬ ПРИЧИНУ
  • ПОШУТКУЙТЕ
  • ЗВЕРНІТЬСЯ ДО ФАКТІВ: «А ТИ ЗНАЄШ  ЩО ...?»
  •  ЗМІНІТЬ ТЕМУ

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
29 січня 2021
Переглядів
1594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку