Заняття з елементами тренінгу
«Як не потрапити на гачок»
Цей захід був проведений з учнями 6-х та 8-х класів. Він більшою мірою ґрунтується на передачі знань від школярів до школярів; містить індивідуальну та групову роботу; використовуються активні форми роботи. Досвід проведення такої профілактичної роботи дає можливість зазначити, що найбільший інтерес, активність виявилися в учнів 6-х класів (12—13 років), дещо знижений — в учнів 8-х класів (14 років). Нагадаємо, що, за результатами опитування, проведеного Українським інститутом соціальних досліджень, саме у віці 14—15 років відбувається перша спроба куріння, вживання алкоголю. Тому ми наголошуємо на важливості проведення профілактичної роботи з дітьми у віці 11—13 років, продовжуючи її і в старшому підлітковому віці.
Завдання заходу:
• формувати в підлітків свідоме ставлення до власних учинків, свого здоров'я та здоров'я інших людей як найвищої цінності;
• розкрити причини вживання наркотичних речовин і негативні наслідки їх впливу на молодий організм, на добробут сім'ї, суспільства;
• навчити школярів оцінювати ситуації ризику, приймати відповідальні рішення та протистояти соціальному тиску.
Структура заходу:
1. Вступне інформаційне повідомлення ведучого.
2. Завдання для груп учнів «Модель здоров'я».
3. Міні-повідомлення «Що таке здоров'я?» (для інших присутніх учнів-глядачів).
4. Рольова гра «Симпозіум».
5. Гра «Правильно—неправильно» (з присутніми учнями-глядачами).
6. Завдання для груп учнів «Почуй мене».
7. Інформаційне повідомлення для учнів «А чи знаєте ви...» (для присутніх учнів глядачів).
8. Проблемні ситуації для груп учнів «Зроби вибір».
9. Вікторина для груп учнів «Ви ризикуєте...».
10. Міні-повідомлення ведучого «Реклама в нашому житті».
11 Завдання для груп учнів «Створи антирекламу».
12. Інформаційне повідомлення ведучого «Як діяти в ситуації ризику? »
13. Завдання для груп учнів «Шлях до острова здоров'я».
14. Підбиття підсумків заходу ведучим та учнями.
Захід може проводитись як з учнями одного класу (ми проводили з учнями 6-го класу) , так і цілої паралелі учнів (наприклад, 8-х класів). Якщо захід проводиться з учнями одного класу, тоді в структурі заходу відсутні пункти 3, 5, 7 (тобто робота з присутніми учнями-глядачами). За умови проведення такої виховної профілактичної роботи на паралелі класів (у нашому випадку 8-х класів), психолог, соціальний педагог запрошують усіх учнів 8-х класів, із яких формуються 3—4 групи учасників, інші —складають групу учнів-глядачів. Тоді відповідно в структурі заходу наявні всі зазначені нами пункти. -
Ресурсне забезпечення заходу: аркуші паперу, фломастери, липкі папірці, плакат «Як не потрапити на гачок», плакат «Шлях до острова здоров'я», плакат «Як сказати "ні"».
- Дорогі друзі! Всім привіт! Ви — молоді, завзяті і кмітливі. Ви сповнені сил та енергії. У вас багато мрій, бажань, планів на майбутнє. Щодня ви пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ. Ви прагнете все спробувати, усе зрозуміти і бути зрозумілим. Ви рухаєтесь уперед, наближаючи своє майбутнє. Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви — молоді!
Уже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє майбутнє. І лише ви самі відповідальні за нього. Уже від вас — сьогоднішніх і від ваших сьогоднішніх рішень залежить, якими ви будете.
З кожним роком усе більше свідомої молоді обирає здоровий спосіб життя, спрямовує свої зусилля на збереження і зміцнення свого здоров'я. Адже здоров'я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері до можливостей прагнути і досягати, омріювати і здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири майбутнього. А зараз ви хочете насолоджуватися життям, крокувати в ногу з часом, не відставати від моди. Мода — це стиль, це — спосіб життя. Ви —люди нового тисячоліття. Нове сьогодення несе нову моду.
Сучасна мода одна — здоров'я. Бути здоровим — модно, стильно, красиво, класно. По-справжньому сучасний еталон краси — здорова людина, яка обирає здоровий спосіб життя.
Наша зустріч із вами присвячена проблемі здоров'я молоді, а саме виробленню власного відповідального ставлення до свого здоров'я, до впливу шкідливих звичок, таких як паління, алкоголь тощо.
Після цього ведучий пропонує учням об'єднатися в групи (якщо це один клас) або із присутніх учнів утворити групи, при цьому інші учні залишаються глядачами (якщо це паралель учнів певного віку).
Завдання для учнів «Модель здоров'я»
Кожна група учнів отримує завдання розробити свою модель здоров'я відповідно до власного бачення цієї проблеми.
Допоміжні питання: «Що, на вашу думку, є складовими частинами здоров'я?», «З чого складається здоров'я людини? », «Без чого неможливо було б уявити здорову людину?»
На виконання завдання дається 5—7 хвилин, після чого кожна з груп учнів презентує свої розробки. Після презентації групи учнів обмінюються своїми моделями. Учасники кожної групи по черзі називають чинники (фактори), що руйнують здоров'я. Необхідно зруйнувати здоров'я (розірвати той плакат, що є в учнів) і повернути модель авторам, які повинні відновити зруйноване здоров’я. Одному представнику групи пропонують розказати, що він особисто та його ровесники відчували, коли створювали здоров'я, що — коли руйнували, а що — коли отримали свою модель зруйнованою.
Чи можна відновити те, що вже зруйновано? Чи буде це мати той самий вигляд? Що легше — запобігти чи відремонтувати?
Висновок: відновлювати зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.
Міні-повідомлення ведучого «Що таке здоров'я» (для присутніх учнів, поки учні в групах працюють над створенням моделей здоров'я)
Що ж таке здоров'я? «Здоров'я — це нічого, але все без здоров'я — ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.
«Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного та соціального добробуту, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».
Здорова людина — це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов'язки, які покладає на неї життя, та повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності. Наше здоров'я залежить від таких основних чинників:
• спадковості—на 20%;
• рівня медицини — на 10%;
• екології—на 20%;
• способу житгя —на 50%.
Спосіб життя — це той чинник здоров'я, який майже ділком залежить від нашої поведінки.
Рольова гра «Симпозіум»
Симпозіум — нарада фахівців однієї або кількох країн із певних наукових питань. Учасники повинні уявити, що вони —співробітники науково-дослідних інститутів різних країн, які вивчають вплив наркотичних речовин на здоров'я людини. Учені з'їхалися на симпозіум із метою обміну результатами своїх досліджень.
Дві групи учнів обговорюють результати своїх досліджень із проблеми алкоголю, дві інші — куріння. Після закінчення обговорення кожна з груп протягом трьох хвилин презентує свою роботу.
Гра «Правильно — неправильно»
Проводиться з учнями-глядачами, поки групи готують свої повідомлення. Ведучий зачитує школярам запитання. Якщо вони вважають, що відповідь «так», то плескають у долоні, якщо «ні», то в залі має бути тиша.
1. Одна з головних причин паління — прагнення «бути як усі».
2. Ті, що не палять, змушені страждати від захворювань дихальної системи внаслідок пасивного паління.
3. Паління допомагає розслабитися, коли людина нервує.
4. У легенях людини, що викурює щодня протягом року по пачці цигарок, осідає літр тютюнової смоли.
5. Фізичні вправи нейтралізують шкоду, якої завдає паління.
6. Однієї пачки цигарок цілком достатньо, щоб пришвидшився пульс, підвищився артеріальний тиск і порушилося нормальне кровопостачання та циркуляція повітря в легенях.
7. Більшість курців дістає від паління задоволення та не збирається кидати палити.
8. Тютюнопаління є однією з основних причин захворювань серця.
9. Більшість підлітків можуть покинути палити в будь-який час.
10. Немає нічого страшного, якщо підлітки «бавляться» цигарками, якщо вони залишають це заняття до того, як паління перетвориться на звичку.
Завдання для учнів «Почуй мене»
Кожній групі учнів необхідно скласти девіз чи вислів, пов'язаний із палінням або алкоголем. Кожен учасник пише слово, яке асоціюється в нього з даною проблемою, закриває його, складаючи аркуш «гармошкою», й передає наступному учасникові. По закінченні «гармошка» розгортається й з отриманих слів складається вислів чи девіз. Якщо необхідно, то для зв'язування слів можна вжити кілька слів. Групи презентують свою роботу.
Інформаційне повідомлення для учнів-глядачів «А чи знаєте ви...»
Ведучий проходить у зал і пропонує окремим учням зачитувати інформацію з аркуша.
Проблемні ситуації «Зроби вибір»
Групам учнів пропонують ситуацію (ситуації), яку (які) необхідно проаналізувати і запропонувати власний варіант її розв'язання.
Ситуація 1. Твій хлопець приводить тебе в компанію молоді в кафе. За столиком усі палять, ти ніколи не пробувала (не пробував) палити. Але тобі пропонують цигарку як засіб влитися в компанію.
Ситуація 2. Ти збираєшся на дискотеку. Раніше на дискотеках ти завжди почувався (почувалася) ніяково, коли запрошував (запрошувала) дівчину (хлопця) потанцювати. Цього разу твої друзі пропонують тобі «найсильніший» рецепт — випити сто грам «для хоробрості». Ти не знаєш, що буде після цих ста грамів. Твоє рішення.
Ситуація 3. Одного разу в шкільному туалеті старший (старша) за віком учень (учениця) запропонував (запропонувала) тобі цигарку. Ти відмовився. Тоді він (вона) почав (почала) насміхатися з тебе, говорячи при цьому, що «ти ще малий» тощо. Ти дуже обурений ще й тому, що поряд стоять важливі для тебе люди, однолітки. Твоя поведінка...
Ситуація 4. Ти разом зі своєю подругою (другом) на дні народження у приятеля. Усі розмовляють, розважаються. Один із товаришів каже, що хорошого настрою недостатньо, і дістає пляшку з горілкою. Він активно починає пропонувати всім випити. Тобі налили чарку. Твоя подруга (друг) просить тебе не пити, а всі навкруги наполягають випити: «Тобі що, слабо? » Як ти поведешся?
Учасникам груп роздають стікери, на яких кожен пропонує свій варіант розв'язання ситуації, приклади фраз, висловлювань, що свідчать про відмову від запропонованого. Потім стікери учні прикріплюють до плаката «Як не потрапити на гачок». Один представник від кожної групи зачитує те, що записано на стікерах. Після цього ведучий робить підсумок, ознайомлює з плакатом «Як сказати «ні» («НІ-стратегії):
• просто «ні»;
• повторюйте (ні, ні...);
• пошуткуйте;
• знайдіть причину;
• найкращий захист—це напад;
• залучіть союзника;
• зверніться до авторитету якоїсь людини чи видання;
• посилайтеся на стан здоров'я, сімейний стан, стать тощо;
• застосуйте погрозу.
- Ми часто чуємо слова: «доля людини», але розпоряджатися нею може тільки сама людина, зробивши вибір на користь здоров'я й відмовившись від того, що може перешкодити в житті. Приймаючи рішення, слід ретельно проаналізувати всі «за» і «проти». Остаточне рішення те, що має менше негативних наслідків, і вибір тільки за вами. Вибрати правильну відповідь може людина, впевнена в собі, яка поважає себе, знає свої позитивні й негативні риси. І саме впевненість у собі допоможе не потрапити на гачок.
Вікторина для членів груп «Ви ризикуєте...»
Групам по черзі пропонують запитання вікторини, на які необхідно дати відповідь.
— Скільки відомих канцерогенних речовин міститься в одній цигарці? 4? 8? 12? 15? (У кожній цигарці міститься 15 різних канцерогенів.}
— Який орган, разом із легенями, найбільше страждає від наслідків паління? (Серце. Паління є однією з основних причин захворювань серця.)
— Чи тютюнопаління викликає сильне звикання? (Так. Паління породжує як фізичну, так і психологічну залежність, це одна з причин важкого відвикання від паління.)
— Назвіть причини небезпеки паління для вагітних жінок? (Зростає ризик народження дітей з недостатньою вагою, викиднів, загибелі плоду та смерті дитини в перинатальний період.)
— Який відсоток курців заявляє, що хотіли б покину ти палити? 25,65,85 чи 100%. (85%)
— Правильно чи ні, що чим більше людина знає про паління, тим менша ймовірність того, що вона почне палити? (Правильно.)
— Назвіть щонайменше три причини, через які підлітки воліють не палити. (Неприємний запах, друзі, що не палять, батьки, що не палять, тощо.)
— Які проблеми типові для дітей-курців? (Підвищена захворюваність на бронхіт, пневмонією тощо.)
Міні-повідомлення ведучого «Реклама в нашому ЖИТТІ»
Чи замислювалися ви над тим, навіщо, для кого і ким створюється реклама? (Відповіді бажаючих учнів.)
Реклама (від латинського «rесlаmо» — вигукую, кричу) — заходи, спрямовані на популяризацію чого-небудь за допомогою засобів масової інформації, плакатів, стендів, оголошень тощо з метою залучення споживачів. Тобто реклама повинна викликати в людей бажання придбати певний товар. Пропонований товар чи послуги подаються як найкращі, щоб переконати потенційного покупця вибрати їх серед інших. В рекламі часто бере участь яскрава, помітна «рекламна людина» — це, в основному, відома людина (артист, спортсмен).
Подумайте, чи завжди реклама чесна? Чи все в рекламі — правда? Чи не перебільшені часом переваги того чи того товару й наша потреба в ньому? І, нарешті, чи може реклама завдати шкоди? (Обговорення з учнями.)
Якщо нічого не протиставити потоку реклами, то вона цілком заволодіє людиною. Людина перестає розуміти, що її бажання та потреби створені штучним шляхом. Тоді людина перестає бачити реальність, не усвідомлює навіть очевидних наслідків реклами. Поміркуйте над цими питаннями...
Завдання для учнів «Створи антирекламу»
Групам учнів пропонують створити антирекламу сигарет, алкогольних напоїв у довільній формі (малюнки, вірші, фрази тощо). Можна обрати певну марку сигарет чи алкогольного напою.
Здійснюючи підготовку антиреклами, ведучий орієнтує на позитивний зміст реклами, тобто на пропагування здорового способу життя. Після підготовки групи учні захищають свої проекти.
Інформаційне повідомлення ведучого «Як діяти в ситуації, коли необхідна відмова?»
Усвідом суть проблеми. Чого ти хочеш насправді? Що саме тобі не подобається в ситуації?
Поясни своє ставлення до ситуації. Вислови свої почуття і думки щодо проблеми та поведінки своєму співрозмовнику. Опиши, що тебе хвилює («Я не люблю коли...», «Мені не подобається...»).
Сформулюй свою відповідь. Чітко висловися з приводу того, якою б ти хотів бачити ситуацію (наприклад, «Я хотів би, щоб ти...», «Не міг бити...»)
З'ясуй ставлення співрозмовника до своїх слів. Попроси описати його, що він відчуває або думає з цього приводу (наприклад, «Що ти про це думаєш? », «Що ти на це скажеш?»).
Уважно вислухай співрозмовника. Спробуй зрозуміти його.
Подякуй. Незважаючи на реакцію співрозмовника, закінчуй розмову словами вдячності (наприклад, «Спасибі...», «Дякую за відвертість...»)
Звичайно, всього наперед не передбачиш, але ви могли б для себе заздалегідь продумати кілька варіантів відмови, прийнятних саме для вас, щоб у тій чи тій ситуації тиску мати готову відповідь.
Головне, щоб ця відповідь була відповіддю людини, відповідальної за свої вчинки.
Завдання для учнів «Шлях до острова здоров'я»
Учасникам груп, а також бажаючим учням, яким протягом певного часу необхідно написати правила здорового способу життя або ж заповіді здоров'я. Тобто учням треба вказати ті умови, дотримання яких дасть можливість залишатися здоровими.
Підбиття підсумків
Ведучий бажає учням успіхів у житті, упевненості під час прийняття рішень, міцного здоров'я, добробуту. Хай вам щастить на шляху до власного здоров'я! «Якщо є сумнів, утримайся!»— так каже давній вислів. Тож хочеться побажати вам утримання від рішень, що шкодять вашому здоров'ю.
Додаток 2 План профілактичної роботи з учнями групи ризику
І. Вивчення особистості школяра.
1. Вивчення особової справи школяра, іншої шкільної документації. (Вересень, класні керівники, соціальний педагог.)
2. Вивчення житлово-побутових умов учнів. (Вересень, класні керівники.)
3. Діагностика характерологічного типу учнів. Складання психологічної характеристики. (Жовтень, психолог.)
4. Аналіз соціально-психологічних зв'язків учнів. (Грудень, класні керівники.)
5. Дослідження психологічної атмосфери в класній групі (соціометрія). (Протягом року, психолог.)
6. Вивчення оточення учнів за місцем проживання. (Жовтень, класні керівники, соціальний педагог.)
7. Діагностика психологічного клімату сім'ї. (Листопад, психолог.)
8. Вивчення стану здоров'я учнів групи ризику, схильності до шкідливих звичок. (Медсестра, соціальний педагог.)
9. Вивчення інтересів учнів, їх зайнятості в поза-класний час. (Протягом року, соціальний педагог, класні керівники.)
II. Підготовка вчителя до роботи з дітьми групи ризику та неблагополучними сім'ями.
1. Озброювати вчителів, класних керівників методикою роботи з важковиховуваними учнями, неблагополучними сім'ями. (Протягом року, заступник директора.)
2. Проводити систематичну консультацію з питань:
а) психологічні особливості учнів;
б) причини відхилень у поведінці;
в) методи і прийоми методичного впливу на важковиховуваних учнів. (Протягом року, соціальний педагог, психолог.)
III. Заходи з профілактики правопорушень важковиховуваних учнів.
1. Здійснювати щоденний контроль за відвідуванням учнями школи. (Протягом року, класні керівники.)
2. Встановити контроль за навчанням. (Протягом року, класні керівники.)
3. Пропаганда здорового способу життя. (Протягом року, соціальний педагог, психолог.)
4. Систематично проводити засідання комісії з профілактики правопорушень. (2 рази на семестр, заступник директора.)
5. Узяти під контроль кілька класів школи щодо контролю за успішністю. (Протягом року, адміністрація, класні керівники.)
6. На засіданні МО класних керівників заслуховувати й аналізувати роботу з учнями групи ризику. (Січень, керівництво МО.)
IV. Організація позакласної діяльності.
1. Організувати цикл лекцій і бесід із правових тем. (Соціальний педагог, інспектор КМСН.)
2. Проводити систематичні індивідуальні та групові консультації. (Протягом року, психолог, соціальний педагог.)
3. Координувати роботу з інспектором кримінальної міліції. (Протягом року, соціальний педагог.)
4. Залучати учнів групи ризику до суспільно-корисної праці, громадської роботи. (Протягом року, класні керівники.)
5. Залучати учнів групи ризику до участі в роботі гуртків та спортивних секцій. (Класні керівники, соціальний педагог.)