Заняття з елементами тренінгу з профорієнтації "Мій вибір" для учнів 9 - 11 класів

Про матеріал
Тренінгове заняття для учнів старших класів метою якого є знайомство учнів та правила користування формулою вибору професій "Хочу.Можу.Треба".Використовувати в роботі може практичний психолог,соціальний педагог,класні керівники.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу

«Мій вибір»

 з профорієнтації для учнів 9-11 класів

 за формулою «Хочу, можу, треба»

Підготувала практичний психолог

Кровненського ЗЗСО І – ІІІ ст.

Волошина Н.М.

 

Мета: формування в учнів відповідального відношення до вибору  професії; актуалізація проблеми успішного вибору професії; формування навичок групової роботи,  усвідомлення учнями відмінності між бажаннями (Я-Хочу) й можливостями людини (Я-Можу) та врахування вимог соціального середовища (Я-Треба).

Обладнання: фліптчарт, різнокольорові маркери, кольорові олівці, аркуші паперу А4, А3, стікери, ручки.

Вимоги до приміщення: приміщення для роботи має бути просторим,добре освітленим. Робочі місця облаштовані зручно як для групової так і для індивідуальної роботи.

Цільова група: учні 9-11-х класів. Для більш ефективної роботи кількість учасників не рекомендована більше 20 чол.

Хід заняття

1.Вступ.(3 хв.)

Добрий день! Вітаю всіх присутніх в цій аудиторії на нашому занятті з профорієнтації, яке має тему: «Мій вибір»

Вибір професії – це складний і відповідальний крок у житті кожної людини. Для того щоб цей крок був вдалим, вам потрібно попередньо отримати відповідні знання та уміння, скласти уявлення про світ професій, різні сфери діяльності, навчитись аналізувати потребу суспільства у тих чи інших професіях і їх вимоги до працівників, також навчитись співвідносити свої можливості з професійною діяльністю. Сподіваюся, що сьогоднішня зустріч поповнить ваші знання про світ професій, і ви навчитеся правильно приймати рішення про вибір професії.

    Оголошення теми та мети заняття

 

2.Правила роботи в групі.(7 хв.)

   Тренер пропонує обговорити прописані на плакаті правила та прийняти їх до уваги. Допускається додавання правил запропонованих учасниками заняття.

Правила, які допомагають забезпечити успішну взаємодію:

  • Бути позитивними.
  • Бути активними.
  • Говорити тільки за темою.
  • Говорити від свого імені.
  • Не критикувати: кожний має право на власну думку.
  • Говорити відверто те, що думаєш.
  • Говорити коротко і по черзі. Дотримуватися регламенту
  • Правило «вільної ноги»

До уваги тренера. Динаміка групи на занятті  залежатиме від настрою учасників, тому треба намагатися створити позитивну атмосферу.

 

3.Вправа «Знайомство» (15 хв.)

   Тренер пропонує за зразком дати відповіді на питання(Записи проводяться на запропоновапних аркушах паперу,для того щоб учасники могли забрати з собою свої наробки і ще раз проаналізувати отриману інформацію за межами групи):

«ПРЕЗЕНТУЙ СЕБЕ»

1.Ім’я.

2.Професія, яка вам подобається, або   яку   ви   для  себе   обрали.

3.Професійна якість, яка необхідна людині     для      забезпечення успішності  виконання професійної діяльності.

 

Учасники по черзі презентують себе.

 

Після презентації пропонується зворотній зв’язок

Питання для обговорення:

  • Чи всі люди мають працювати?
  • А якщо людина  працює, чи має вона це робити до сьомого поту?
  • Чи може кожна людина обрати вид роботи та діяльність на власний смак?
  •  Чи слід погоджуватися на роботу, яка Вам не подобається, однак яку добре оплачують?
  • Для чого взагалі люди працюють?

 

4.Мозковий штурм «Професія – це…»(25 хв.)

    На першому етапі вправи ведучій  пропонує назвати асоціації до слова «професія»(3-4).

 На другому етапі учасникам пропонується зробити висновок та  дати визначення терміну «професія». (Записи проводяться на аркушах з тією ж метою що і впр.3).По закінченні виділеного на роботу часу учасники оголошують по колу свої напрацювання.

Професія — в перекладі з латинської означає «оголошую свою справу». У тлумачному словнику дається таке визначення: “Професія - це рід трудової діяльності, що вимагає відповідної підготовки і є для будь-кого основним джерелом існування”. Однак, не кожна трудова діяльність є професійною. Трудова діяльність людини може вважатися професійною, якщо виконуються принаймі ще дві умови:

- професія характеризується наявністю певного рівня кваліфікації, майстерності, вміннь,навичок, професійної підготовки, спеціально здобутих знань, які часто підтверджуються спеціальними документами про професійну освіту: дипломами, свідоцтвами, атестатами, сертифікатами. Таким чином, якість професійної діяльності вважається більш високою, ніж якість діяльності непрофесіонала, дилетанта чи любителя.

-  професія є свого роду товаром, який людина може продавати на ринку праці. Причому, товаром, який користується попитом, за який інші люди готові платити. Тобто професійна діяльність служить джерелом доходів людини.  

Наприклад, догляд за своїми власними дітьми не є професійною діяльністю, хоча його і можна назвати працею(а саме виконанням батьківських обов’язків). А ось догляд за дітьми в дитячому садку, який здійснює вихователь, є в повному сенсі цього слова професійним.   Наприклад,  людина займається спортом заради свого задоволення, то ми вважаємо її просто любителем, а якщо вона заробляє цим собі на життя, то вона професійний спортсмен.

 

5.Вправа «Оптимісти та скептики».(15 хв.)

Перед початком вправи уточнюються значення слів «оптиміст» та  «скептик».

Оптиміст стверджує: світ чудовий, з будь-якої ситуації є вихід, усе вийде добре, всі люди загалом хороші. Загальноприйнятою ілюстрацією оптимістичного підходу на противагу песимістичному є наполовину пустий (або наповнений) стакан з водою. Песиміст скаже, що він наполовину пустий, а оптиміст -- що наполовину наповнений.

Скептик це той, хто до всього ставиться критично-недовірливо, в усьому сумнівається. 

 

       Кожна професія має свої плюси та мінуси, які необхідно враховувати у виборі професії. Тренер пропонує учасникам об’єднатися у чотири групи, кожна з яких буде аналізувати наступні професії: продавець, ІТ -спеціаліст, працівник банку, дизайнер. Перша і третя група - це «оптимісти», друга та четверта - «скептики». Групи отримують завдання для «Оптимістів»: записати на аркуші паперу А4 професійні якості людини, що забезпечують її успішність у професійній діяльності та завдання для «Скептиків»: записати на аркуші паперу А4 особисті якості людини, що перешкоджають ефективності її професійної діяльності.

      Презентація та обговорення напрацювань груп.

Зворотній зв’язок

Питання для обговорення:

  • Чи важко було Вам виконувати роль скептиків?
  • Чи різнилися думки у членів Вашої групи відносно аналізу даних професій?
  • Що дає виконання даної вправи?

 

6.Руханка «Світлофор»(3 хв.)

Ведучій пропонує провести рухову вправу, щоб зняти емоційне та фізичне напруження

 

Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

7. Міні – лекція «Формула вибору професії»(7 хв.)

З десятків тисяч професій і спеціальностей вам необхідно виділити одну – свою, яка:

  • може приносити задоволення та радість;
  • доступна та посильна;
  • потрібна людям і суспільству.

У вашому виборі повинні з’єднатися три базових фактори: Я-Хочу, Я-Можу, Я-Треба. Це і є головною формулою вибору професії. Розглянемо першу складову цієї формули. Вона має назву «Я-ХОЧУ». ХОЧУ — це Ваші інтереси, схильності. Це Ваше прагнення займатися певною діяльністю. Потребу людини в певній діяльності в психології називають схильністю. Про неї кажуть, коли робота подобається людині, захоплює її. Зовнішніми проявами цієї схильності є тривале та постійне прагнення людини до певної діяльності, наприклад, малювання чи креслення, моделювання одягу та шиття, ремонт різноманітної техніки; успіх її виконання; прояв стійкого інтересу до тієї чи іншої області знань; прагнення до постійного їх накопичення. Справжня схильність зазвичай поєднує в собі стійкий інтерес до тих чи інших явищ дійсності та стійке прагнення самому діяти в цьому напрямку.  Ознакою схильності до тієї чи іншої професійної діяльності являються інтереси. Значення інтересів для життя людини велике: вони спонукають нас здобувати знання, розширювати свій кругозір, допомогають долати труднощі та перепони. Між інтересами та схильностями багато спільного, але є й різне. Можна, наприклад, проявляти інтерес до спорту, не пропускаючи жодного спортивного змагання по телевізору чи на стадіоні, збираючи фотокартки відомих спортсменів, вивчаючи їх біографію, але самому не робити навіть ранкової гімнастики.

Розглянемо другу складову формули вибору професії. Вона має назву «Я-МОЖУ»  МОЖУ - це Ваші здібності (фізичні — стан здоров’я, розумові -інтелект, пам’ять, увага, психологічн - наші емоції, вольові якості). В основі успішного оволодіння професією лежать здібності. Здібності - це можливість досягти високого рівня майстерності в тій чи іншій справі. Це такі індивідуально-психологічні особливості людини, що допомогають їй досягти успіху в якій-небудь діяльності. Розрізняють загальні та спеціальні здібності.

 До загальних здібностей належать такі якості, як працелюбність, увага, Наприклад, токару постійно доводиться мати справу з вимірювальним інструментом, вміти розрізняти форму, величину, колір деталей, визначати «на око» відхилення в роботі верстата, дрібні дефекти на поверхні деталей, тому важливе значення в роботі має зорове сприйняття, слухова чутливість не менш важлива, бо вона допомагає визначити особливості роботи верстата, фіксувати зміну якості різця тощо.  Для успішної роботи  водія необхідні добре розвинута моторно-зорова координація, швидка реакція і зорове сприймання, високий рівень концентрації, розподілу та переключення уваги. Професія перукаря передбачає високий рівень розвитку зорових, слухових, тактильних відчуттів (розрізнення кольорів, і відтінків, форми, розмірів, визначення за запахом косметичних препаратів). Також обслуговування клієнтів передбачає активне спілкування, встановлення контакту з відвідувачем, вміння правильно організувати свою роботу, тому перукарю має бути притаманний високий рівень розвитку комунікативних здібностей.

Третя складова має назву  «Я-ТРЕБА» «ТРЕБА» — потреба ринку праці Вашого регіону в конкретній професії.

 

8.Підведення підсумку. Вправа «Заверши речення  Я зрозумів (ла), що…»

    Тренер пропонує учасникам по черзі завершити речення  «Я зрозумів (ла), що…»

По завершенні визначеного часу учасники презентують свій підсумок заняття.

Підсумкові слова ведучого:Шановні учасники заняття!Сьогодні ми з вами розібралися із формулою вибору професії і кожен з вас побачів,наскільки цікавий і різноманітний світ професій. Ви навчились обирати професію згідно тих якостей і побажань,які притаманні саме вам. Зробили кожен свій висновок щодо майбутнього вибору професії,такого складного та водночас дуже важливого. Я ж хочу пробажати вам здійснити ваші мрії в майбутньому.а головне – не помилитись із професійним вибором для того, щоб мрії збувались.

 

ДЯКУЮ ВАМ ЗА РОБОТУ ТА УВАГУ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

До вправи «Оптимісти і скептики»

Завдання для групи «оптимісти»:

запишіть на аркуші паперу А4 професійні якості людини, що забезпечують її успішність у професійній діяльності

продавець

 

 

 

 

 ІТ -спеціаліст

 

 

 

 

працівник банку

 

 

 

дизайнер

 

 

 

 

 

Завдання для групи «Скетпики»:

запишіть на аркуші паперу А4 особисті якості людини, що перешкоджають ефективності її професійної діяльності.

продавець

 

 

 

 

 ІТ -спеціаліст

 

 

 

 

працівник банку

 

 

 

дизайнер

 

 

 

 

До вправи «Знайомство»

«ПРЕЗЕНТУЙ СЕБЕ»

1.Ім’я

 

2.Професія, яка вам подобається, або   яку   ви   для  себе   обрали

 

3.Професійна якість, яка необхідна людині     для      забезпечення успішності  виконання професійної діяльності

 

 

 

 

 

 

 

До вправи «Мозковий штурм»

 

 

ПРОФЕСІЯ мої асоціації

 

 

 

ПРОФЕСІЯ визначення

 

 

 

 

 

До вправи підсумок «Заверши речення»

 

Завершити речення  «Я зрозумів (ла), що…»

 

 

 

 

 

 

 

 

http://mnvk-vyshgorod.at.ua/files/PM905image002.gif

ПРАВИЛА РОБОТИ ГРУПИ

  • Бути позитивними.
  • Бути активними.
  • Говорити тільки за темою.
  • Говорити від свого імені.
  • Не критикувати: кожний має право на власну думку.
  • Говорити відверто те, що думаєш.
  • Говорити коротко і по черзі. Дотримуватися регламенту
  • Правило «вільної ноги»

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
3012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку