Нормативно-правові документи психологічної служби системи освіти. Особливості річного планування діяльності працівників психологічної служби. Підготувала соціальний педагог ЖППЛОлеся Францівна Яворська. Управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністраціїНавчально-методичний кабінет професійно-технічної освіти
Лист ІМЗО від 27.07.2020 року №22.1/10-1495 «Про пріоритетні напрямки роботи працівників психологічної служби у системі освіти на 2020/2021»; Лист МОН України від 24.07.2019 року №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України»; Лист МОН України від 27.06.2019 року №1/9-414 «Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н. р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»; Лист МОН України від 29.01.2019 року за № 1/11–881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосувань норм Закону України щодо протидії булінгу»; Лист МОН України від 20.03.2020 року № 6/480-20 «Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти»; Лист МОН України від 13.01.2020 року № 6/37-20 «Про підвищення рівня педагогічної компетенції щодо запобігання та протидії проявам насильства в закладах освіти»; Лист МОН України від 28.10.2014 року № 1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей»; Наказ МОН України від 22.05.2018 року № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України»; Наказ МОН України від 02.10.2018 року №1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»; Наказ МОН України від 16.06.2020 року № 802 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Розвивальні програми»; Указ Президента України від 25.05.2020 року «Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі» Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 року № 2145-VIIIЗакон України «Про професійно-технічну освіту» від 10.02.1998 року № 103/98-ВР тощо. Річний план роботи працівників психологічної служби укладається відповідно до нормативно-правових документів
Лист МОН України від 24.07.2019 року №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України» річний план роботи складається з таких частин: Вступ. Відомості про склад психологічної служби закладу освіти, нормативні документи, на яких ґрунтується діяльність практичного психолога/соціального педагога; кваліфікаційна категорія; педагогічний стаж.1. Аналітична частина. Короткий аналіз виконання плану роботи за минулий рік.2. Цілепокладаюча частина. Мета, завдання, запит адміністрації закладу освіти, тема, над якою працює заклад освіти.3. Змістова частина. Містить в собі детальний опис роботи практичного психолога/соціального педагога за напрямками, для реалізації мети та завдань річного плану.
Змістова частина заповнюється у вигляді таблиці{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№ з\п. Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи. Термін проведення. Цільова група/аудиторія. Відмітка про виконання1. Діагностика 1.1. 2. Профілактика (у тому числі розвиток соціальних навичок) 2.1. 3. Навчальна діяльність 3.1. 4. Консультування 4.1. 5. Зв'язки з громадськістю 5.1. 6. Просвіта 6.1. 7.Інше (організаційно-методична, соціально-захисна функції) 7.1.
* Форма річного плану роботи соціального педагога/практичного психолога може бути змінена, але напрями мають відповідати поданому зразку відповідно до Положення про психологічну службу у системі освіти України (наказ Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 року № 509, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за № 885/32337) та спиратися на циклограми, діагностичні мінімуми в діяльності працівників психологічної служби. Річний план роботи соціального педагога погоджується з директором/методистом центру∕кабінету/лабораторії психологічної служби з метою отримання навчально-методичної, інформаційної, консультативної та експертної підтримки.
1. Діагностика Згідно наказу МОН України від 08.08.2017 року № 1127 «Про затвердження плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо розвитку психологічної служби на період до 2020 року», Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи розроблено методичні рекомендації «Застосування діагностичних мінімумів у діяльності працівників психологічної служби». Діагностичний мінімум розміщений за посиланням:https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/navchalno-metodychni-materialy-dlya-psyholohiv/psyhodiahnostychna-robota/.
Лист МОН України від 24.07.2019 року №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України»ПРОТОКОЛ індивідуальної психологічної діагностики ______________________________________________(ПІБ здобувача освіти )Дата (термін) проведення:________________________________________________________________________Клас (група): ____________________________________________________________________________________Вік:_____________________________________________________________________________________________Хто звернувся (ПІБ, статус):_______________________________________________________________________Причина звернення (запиту):________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Мета діагностики:_______________________________________________________________________________Зміст проведеної роботи (назви використаних методик, опис поведінки під час проведення дослідження, емоційні реакції, характер спілкування з дорослими тощо):________________________________________________________________________________________________Висновки: ________________________________________________________________________________________________Рекомендації:________________________________________________________________________________________________Практичний психолог (прізвище, ініціали) (підпис)
ПРОТОКОЛгрупової психологічної діагностики Дата (терміни) проведення:_____________________________________________________ Мета діагностики: _____________________________________________________________ Проблема (зміст):______________________________________________________________ Діагностичний інструментарій: __________________________________________________ Характеристика вибірки: (кількість, вік, гендерна характеристика тощо) ________________________________________________________________________________Результати діагностики: ________________________________________________________ Висновки:______________________________________________________________________ Рекомендації:___________________________________________________________________ Практичний психолог (підпис) (прізвище, ініціали)
Найважливішими напрямами профілактичної роботи в закладі освіти є:профілактика стресових і постстресових станів, пов’язаних із природними та технічними катастрофами;попередження виникнення надмірної психологічної напруги в суспільстві, що переживає кризові явища (економічні та політичні кризи, пандемії, міжетнічні, міжконфесійні конфлікти тощо);робота з попередження відхилень у психічному розвитку дитини, які пов’язані із сімейними проблемами;профілактика порушень у психічному та особистісному розвитку здобувачів освіти;профілактика вживання психоактивних речовин та алкогольних напоїв серед молоді; профілактика девіантної поведінки молоді (правопорушення, пияцтво, наркоманія, токсикоманія) тощо. 2. Профілактика (у тому числі розвиток соціальних навичок)
Корисні матеріали щодо здійснення профілактичних заходів у закладах освіти з метою превенції вживання алкоголю та наркотичних речовин підлітками: Закон України від 21.01.2010р. No1824-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження споживання і продажу пива таслабоалкогольних напоїв» за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1824-17;Закон України від 15.02.1995р. No62/95-ВР «Про заходи протидіїнезаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними» за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/62/95-%D0%B2%D1%80;Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02 2019р. No 56-р «Про затвердження плану заходів на 2019-2020 роки з реалізації Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року» за посиланням:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/56-2019-%D1%80;Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.08 2013р. No 735-р «Про схвалення Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року» за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/735-2013-%D1%80#n8;наказ МОН від 22.05.2018р. No509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за No 885/32337 за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18 .
Звертаю вашу увагу, що на сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розміщено «Банк програм для неповнолітніх у конфлікті з законом» за посиланням: https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/najkraschi-rozrobky-metodyky-treninhy-zhurnaly/ . Посібники з цього напряму роботи схвалені МОН України для використання у закладах освіти:методичний посібник «Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід». Методичний посібник. / Андрєєнкова В. Л., Мельничук В. О., Калашник О. А. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. – 132 с.;навчально-методичний посібник «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти». Навчально-методичний посібник./Андрєєнкова В. Л, Байдик В. В, Войцях Т. В, Калашник О. А. та ін. – К.: ФОП Нічога С. О. – 2020. – 166 с. Ці матеріали розміщені за посиланням:https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/informatsijna-baza-psyholohiv-ta-sotsialnyh-pedahohi/najkraschi-rozrobky-metodyky-treninhy-zhurnaly/.
3. Навчальна діяльність. Лист МОН України від 04.07.2012 року № 1/9-488 «Щодо організації та проведення «години психолога» у загальноосвітніх навчальних закладах». Запровадження «години психолога» та проведення психологами факультативних курсів сприятиме у розв’язанні ряду соціально-педагогічних проблем в освітньому середовищі та забезпечить педагогічним навантаженням цю категорію педагогічних працівників, оскільки значна їх кількість працює, відповідно до штатного розпису, на 0,5; 0,75 та 0,25 відсотків.
ПРОТОКОЛ *індивідуальної психологічної консультації ___________________________(ПІБ учасника освітнього процесу)Дата: Короткий зміст звернення (запиту): Причина звернення (запиту): Зміст проведеної роботи: Висновки: Рекомендації: Практичний психолог (прізвище, ініціали) (підпис)* Протокол індивідуальної психологічної консультації ведеться у випадку подальшої індивідуальної роботи, у інших випадках – за потреби
Співпраця з представниками Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Житомирської обласної державної адміністрації з метою удосконалення соціально-правової бази по роботі з дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування та дітьми, сім’ї яких перебувають у складних життєвих обставинах та координації дій соціального патронажу учнів, які потребують особливої соціально-педагогічної уваги;Співпраця з представниками служби у справах дітей виконкому Житомирської міської ради та районними службами у справах дітей з метою участі в заходах з превентивного виховання;Співпраця з Житомирським відділом поліції ГУНП в Житомирській області з метою оцінки поточної ситуації в аспекті дотримання здобувачами освіти норм та вимог чинного законодавства; спільні консультації та узгодження діяльності з профілактики деліквентної поведінки серед учнів ЖППЛ;Співпраця з представниками комунального закладу «Обласний соціальний гуртожиток для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» Житомирської обласної ради з метою своєчасного поселення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в гуртожиток;Співпраця з представниками служби у справах дітей виконкому Житомирської міської ради та районними службами у справах дітей з метою участі в заходах з превентивного виховання;Співпраця з працівниками управління пенсійного фонду України в м. Житомир та Житомирської області з метою своєчасного оформлення пенсій по втраті годувальника дітям-сиротам та дітям, позбавлених батьківського піклування тощо.5. Зв'язки з громадськістю
Основний зміст просвітницької роботи фахівця психологічної служби закладу освіти полягає у тому, щоб:знайомити педагогів та батьків з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини;популяризувати та роз’яснювати результати новітніх психологічних/соціально-педагогічних досліджень; формувати потребу в психологічних знаннях, бажання використовувати їх у роботі з дитиною або в інтересах розвитку власної особистості; знайомити учнів з основами самопізнання, самовиховання;сприяти розумінню необхідності роботи психолога/соціального педагога у закладі освіти.6. Просвіта
До форм просвітницької діяльності умовно можна віднести наочні та вербально-наочні. До наочних відносяться: інформаційні буклети, листівки, плакати, пам’ятки. Інформаційні листівки та буклети використовуються частіше як елементи оформлення кабінету психолога/соціального педагога та виконують інформаційну функцію. Плакат, як і попередні форми, теж виконує інформаційну функцію. Більш дієвими формами просвіти є безпосереднє спілкування та переважно усні вербальні форми інформування: бесіда, лекція, виступ на методичній нараді (семінарі), стаття.
Цей напрям роботи працівників психологічної служби включає: складання планів роботи; складання звіту про виконану роботу;підготовку до проведення тренінгів, ділових ігор тощо зі здобувачами освіти, батьками, педагогічними працівниками; підготовку до проведення педагогічних консиліумів, виступів на батьківських зборах, педагогічних нарадах, семінарах для педагогів;підготовку до проведення виховних годин зі здобувачами освіти навчальних занять (курси за вибором, факультативи, гуртки);роботу в бібліотеці;самопідготовку;консультації в навчально-методичних та наукових центрах (закладах);участь в навчально-методичних семінарах (нарадах) психологів, соціальних педагогів тощо.7. Інше (організаційно-методична, соціально-захисна функції)