Про матеріал
ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 9-11 КЛАСІВ
«Лідери та лідерство»
Мета: ознайомити учнів із поняттям «лідер»; проаналізувати типи лідерів; виявити рівень розвитку лідерських якостей у школярів.
Матеріал: листи А4, ножиці, фломастери, двосторонній скотч, ручки, аркуші ватману, клей, маркери
Тривалість: 2 години.
Структура заняття:
- Актуалізація. Знайомство учасників групи;
- Створення психологічного комфорту для роботи в групі;
- Формування загального уявлення про лідерство;
- Оцінка ролі лідера в команді;
- Оцінка отриманого досвіду;
- Прощання з групою;
Тривалість: 2 год.
Хід заняття.
І. Вступне слово
У будь-якій групі видокремлюється керівник, лідер. Він може бути призначений офіційно, а може й не займати ніякого офіційного положення, але фактично керувати колективом завдяки своїм організаторським здібностям. Чому людина стає лідером?
Загальні якості особистості організатора:
• практичність розуму (здатність застосовувати знання, досвід у
• життєвій практиці, у будь-якій конкретній ситуації);
• товариськість (відкритість для інших, готовність спілкуватися,
• потреба мати контакти з людьми);
• глибина розуму (здатність розуміти сутність явищ, бачити його причини й наслідки, визначати головне);
• активність (уміння діяти енергійно, наполегливо під час розв’язування практичних задач);
• ініціативність (особливий творчий прояв активності, висування ідей, пропозицій, енергійність, заповзятливість);
• наполегливість (прояв сили волі, завзятості, уміння доводити справу до кінця);
• самовладання (здатність контролювати свої почуття, своє поводження в складних ситуаціях);
• працездатність (витривалість, здатність виконувати напружену роботу, тривалий час не втомлюватися);
• спостережливість (уміння бачити, мимохідь відзначати цікаве, зберігати в пам’яті деталі);
• організованість (здатність підпорядковувати себе необхідному режиму, планувати діяльність загалом, проявляти послідовність, зібраність).
Отже, лідером групи може стати лише той, хто здатен привести групу до розв’язання тих чи інших групових ситуацій, проблем, задач, хто несе в собі найбільш важливі особистісні риси, що властиві групі. Лідер – це ніби дзеркало групи, лідер з’являється в конкретній групі, яка група – такий і лідер. Людина, яка є лідером в одній групі, зовсім не обов’язково стане лідером в іншій групі (група інша, інші цінності, інші очікування й вимоги до лідера).
Слід відзначити, що типологія особистості залежить від структури групи й характеру завдання, висунутого перед нею. Звідси виникає і класифікація типів лідерів на формальні й неформальні. Формальні лідери – це люди, яких члени групи обирають або висувають на певну формальну посаду (наприклад, старости навчальних груп). Таким чином, формальні лідери пов’язазані з офіційною організацією і мають можливість представляти всю групу в цілому й захищати її інтереси перед адміністрацією. Неформальні лідери – це люди, авторитетні у сфері психологічних взаємин членів групи. Виходячи із цього, лідер – це людина, яка обирається переважною кількістю членів групи або відбирається тими, хто часто обирається.
Типи лідерів
Лідер – організатор. Його головна особливість полягає в тому, що потреби колективу він сприймає як власні й активно діє. Причому бере на себе ту частину роботи, яку інші з якихось причин – пасивності, відсутності здібностей, лінощів тощо – взяти на себе не можуть. Лідер оптимістичний і впевнений у тому, що більшість проблем цілком розв’язна. За ним ідуть, знаючи, що він не пропонуватиме пустої справи. Уміє переконувати, схильний заохочувати, а якщо доводиться висловити своє несхвалення, то робить це, не зачіпаючи чужої гідності, і в результаті люди намагаються працювати краще. Готовий використовувати корисні пропозиції товаришів, навіть якщо вони суперечать його позиції. Саме такі люди виявляються на очах у будь-якому неформальному колективі.
Лідер – творець. Приваблює до себе насамперед здатністю бачити нове, братися за розв’язання проблем, що можуть здатися нерозв’язними й навіть небезпечними. Може поставити завдання так, що воно зацікавить і привабить людей. Не командує, а лише запрошує до обговорення.
Лідер – боєць. Вольова, упевнена у своїх силах людина. Першим іде на зустріч небезпеці й невідомості, без вагання вступає в боротьбу. Готовий одстоювати те, у що вірить, і не схильний до поступок. Однак такому лідерові подеколи бракує часу, щоб обміркувати свої дії й усе передбачити. «Шаленість хоробрих» - от його стиль.
Лідер – дипломат. Якби він використав свої здібності на лиху справу, то його цілком можна було б назвати майстром інтриги. Він спирається на чудове знання ситуації, у тому числі її приховані деталі, перебуває в курсі пліток і поголосів і тому добре знає, на кого і як саме можна вплинути. Віддає перевагу довірчим зустрічам у колі однодумців.
Лідер – утішник. До нього тягнуться тому, що він готовий підтримати у важку хвилину. Поважає людей, ставиться до них доброзичливо. Увічливий, запобігливий, здатний до співпереживання. Він завжди знайде час, щоб вислухати людину, гарантуючи при цьому збереження таємниці. Своїм оптимізмом допомагає повірити у свої сили, чого від нього найчастіше й чекають. Однак він не просто терплячий слухач. Аналізуючи проблему, разом зі співрозмовником уміє знаходити вихід зі складного становища.
ІІ. Практичне завдання для школярів
1. Тест «Хто ти - діюча людина чи виконавець?»
Інструкція. На запропоновані нижче твердження дайте одну з відповідей:
« так », « ні » або « інколи ».
1. Я віддаю перевагу діям, а не роздумам над причинами моїх невдач.
2. Я вважаю, що в агресивній та непослідовній поведінці найчастіше винні інші люди.
3. Інколи мені здається, що я народився під нещасливою зіркою.
4. Я завжди відчуваю відповідальність, за те, що трапляється у моєму житті.
5. У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене.
6. Я вважаю, що алкоголіки самі винуваті у своїй хворобі.
7. Інколи я думаю, багато за що в моєму житті відповідальні ті люди, під впливом яких я став (ла) таким (кою), який (а) я є.
8. Якщо у мене застуда, то намагаюсь лікуватися сам (а), а не звертатися за допомогою до лікарів.
9. Я люблю допомагати людям, тому що відчуваю вдячність, за те, що інші зробили для мене.
10. Коли виникає конфлікт, то аналізуючи хто в ньому винен, я, звичайно, починаю з себе самого (самої).
11. Вважаю, що будь-яку проблему можна вирішити, та не дуже розумію тих, у кого постійно виникають якісь життєві труднощі.
12. Якщо чорна кішка переходить мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці.
13. Я зазвичай погоджуюсь із ситуацією, вплинути на яку не в моїх силах.
14. Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною та самостійною.
15. Я знаю свої недоліки, проте хочу, щоб оточуючі ставились до них поблажливо.
Опрацювання отриманих результатів
Ключ ТАК : 1, 4, 6, 8, 10, 11, 14. НІ : 2, 3, 5, 7, 9, 12, 13, 15.
Кожен збіг з ключем « так », « ні » - 1 бал, « інколи » - 0,5 бали.
Підраховується сума по « так », « ні », « інколи ».
14 балів і більше. Ти, безсумнівно, - діюча людина. Можеш брати на
себе відповідальність не тільки за себе, але і за всіх, хто потрапляє у твоє
поле зору.
10- 13 балів. Тобі ближче активна позиція. Ти намагаєшся бути
ковалем свого життя, хочеш контролювати свою ситуацію.
5-9 балів. Ти готовий (а) до того, щоб грати написану для тебе роль,
якщо вона краще той, яку ти можеш сотворити сам (а). У залежності від
обставин можеш бути з однаковим успіхом і ведучим і тим кого ведуть.
4 бала і менше. Ти – виконавець, а не діюча людина. Твій поступли-вий характер робить тебе цінним членом команди, але при розподілі кращі шматки отримують інші.
Вправа на зняття втоми: всі стають у коло один за одним. Завдання учасників полягає у тому, щоб:
- присісти, коли вони почують слово «червоний»;
- йти по колу і плескати у долоні, коли тренер говорить: «зелений»;
- стати прямо і піднести руки вгору, коли говорить: «жовтий»
2. Психологічна гра «Аварія корабля»
Мета: виявити лідерські здібності особистості, характер взаємин у групі.
Форми гри: індивідуальна, парна, групова.
Завдання. Ваш корабель зазнав аварії. Ви дивом урятувалися й опинилися в човні посеред Тихого океану. Усе, що у вас залишилося, - це 15 предметів. Ваше завдання – вибрати найнеобхідніші з них, щоб урятуватися з їх допомогою.
Предмети в човні
Кількість осіб у човні
Експерти
Помилки
Лідерство один двоє усі одного двох усіх
Секстант 15
Лупа 1
Каністра з прісною водою 3
Москітна сітка 11
Аварійний запас продуктів 1 ящик 4
Засіб для відлякування акул 14
Карта Тихого океану 12
Надувна подушка 10
Каністра з пальним (8 літрів мазуту) 2
Транзисторний приймач 13
Світлонепроникний пластмасовий аркуш 6
Медичний спирт (1 літр) 9
Нейлоновий шнур (10 м ) 8
Коробка шоколаду 5
Рибальські снасті 7
Ситуація 1. Один у човні ( у таблиці стовпчик 2): розставте ці предмети за ступенем їх корисності у сформованій ситуації. Навпроти предмета, що використовуватиметься в першу чергу, поставте цифру 1, в другу – 2 і т.д. аж до 15. Час виконання – 5-7 хвилин.
Ситуація 2. Двоє в човні (стовпчик 3). Ви врятувалися вдвох (виберіть собі партнера). Виконайте аналогічну роботу з використанням предметів у човні, з огляду на те що вас тепер у човні двоє. Результати заповнення стовпчика 3 мають бути в пари однаковими (тобто потрібно дійти спільного висновку).
Час для роботи – 10 хвилин.
Ситуація 3. Усі в човні (стовпчик 4). Пощастило цілій групі урятувалися всі. Спробуйте дійти загального рішення й використати предмети, необхідні для порятунку. Час для обговорення – 12 хвилин.
Примітка. Склад груп по 5-7 осіб краще визначити шляхом жеребкування.
Опрацювання результатів
Заповнення стовпчика 5, що виконується після заповнення стовпчиків 2-4.
Експерти з урятування людей уважають, що предмети 1-5 –життєво необхідні, 6-10 – менш важливі, 11-15 –непотрібні.
Для того щоб учням було зрозуміло, чому предмети в колонці 5 розставлені експертами саме в такий спосіб, необхідне пояснення. Експерти вважають, що насамперед необхідно повідомити про себе. Для цього потрібно вилити мазут за борт, відплисти на безпечну відстань, лупою навести сонячний промінь на пляму мазуту й підпалити його. Стовп чорного диму помітно на відстані 40-50 км. Тепер потрібно зробити все, щоб дочекатися допомоги, тому знадобляться прісна вода, продукти, шоколад тощо.
Підрахування помилок. Обчисліть різницю (від більшого числа відніміть менше, незалежно від того де вони розташовані):
• між відповідями експертів і відповідями учня (числа в колонках 2 і 5) і заповніть графу 6;
• між відповідями експертів і «двох у човні» (числа в колонках 3 і 5) і заповніть графу 7;
• між відповідями експертів і «всіх у човні» (числа в колонках 4 і 5) і заповніть графу 8.
Підбиття підсумків
Підрахувати підсумкові суми чисел:
• у колонці 6;
• у колонці 7;
• у колонці 8;
• загальну суму чисел у всіх трьох колонках.
Якщо число, яке показує загальну суму в усіх трьох колонках, не перевищує 200, то учасник гри врятувався. Якщо ж підсумкова сума перевищила 200 балів, то, на жаль…
Для оцінювання лідерських якостей (стовпчик 9) необхідно обчислити різницю між «помилками всіх» і «помилками одного» (стовпчики 6 і 8).
Отже, сума чисел в 9 колонці:
• менш ніж 20 балів – учень має яскраво виражені лідерські якості;
• 20-30 балів свідчать про досить високий рівень лідерства;
• 30-40 балів – у школяра є задатки лідера, але він не прагне їх проявляти;
• понад 40 балів – для учня характерна позиція конформізму.
ІІІ. Підбиття підсумків
Валіза в дорогу.