Заняття № 2
Тема. Відміни дієслів і їх використання. Чергування приголосних у
дієсловах. Складний і складений майбутній час. Наказовий спосіб.
Мета. Поглибити знання учнів про дієслова I і II дієвідмін, написання їх
особових закінчень, чергування приголосних у дієсловах,
наказовий спосіб, збагачувати активний словниковий запас учнів,
розвивати логічне мислення, пам’ять, виховувати любов до
природи рідного краю, бережливе ставлення до неї
Хід заняття
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край
Д. Павличко
Працювати, бити, писати, учити, мити, ламати, звертати.
Записати у дві колонки дієслова: 1) першої дієвідміни; 2) другої дієвідміни.
Святкувати, вивчати, знаходити, ненавидіти, стояти, схотіти, цокотати, оснастити, одягатися, бачити, висіти, стрінути, змінити, сьорбати, деренчати.
Запишіть прислів’я та приказки, поставте дієслова, що в дужках, у другій особі однини. Виділіть закінчення.
Що (посіяти), те й (пожати). (Сказати) – не (вернути), (написати) – не (стирати), (відрубати) – не (прочитати). Сонного не (розбудити), лінивого не (навчити). Як (дбати), так і (мати). Брехнею світ (пройти), та назад не (вернутися).
Поміркуйте, у яких особах відбувається чергування у дієсловах першої дієвідміни, другої дієвідміни? Зробіть висновок.
Могти – можу, можеш, може, можемо, можете, можуть. Казати – кажу, кажеш, каже, кажемо, кажете, кажуть. Колихати – колишу, колишеш, колише, колишемо, колишете, колишуть. Цокотати – цокочу, цокочеш, цокоче, цокочемо, цокочете, цокочуть.
Висновок. Чергування приголосних відбувається у дієсловах першої дієвідміни в усіх особах однини й множини; у дієсловах другої дієвідміни – тільки в першій особі.
Від дієслів недоконаного виду творяться проста і складена форми майбутнього часу.
Проста форма
Читатиму читатимемо
читатимеш читатимете
читатиме читатимуть
Складена форма
Буду читати будемо читати
будеш читати будете читати
буде читати будуть читати
Ходити – ходи, ходімо, ходіть.
Порадити, летіти, готуватися, стежити, класти, мріяти, глянути, казати, їсти, запитати.
Не треба нищити птахів, руйнувати гнізд. Необхідно поїхати в бібліотеку. Слід поважати старших, допомагати слабшим. Учні мусять вчитися наполегливо, вперто. Руки перед їжею треба мити водою з милом.
А) Прочитати текст. Виписати усі дієслова в теперішньому та майбутньому часах. Дієслова, вжиті в переносному значенні, підкреслити.
Проїхавши кілька верстов бором, станеш підніматися на гору. Тут вже темна соснина почина мішатися з дубом, липою, клениною, усе стає густіше, густіше… Чим дальше їдеш, тим краща врода: пішли і долинки з прогалинами, як рута, зеленими, і яри з проваллям, що як глянеш, то у голові закрутиться. Мій Боже милий! Що за ліс! Якого нема тут дерева! І високих, величезних, і старих, скорчених, похнюпих, що вже віку свого доживають. Куди не глянь – усе тебе чарує, привітає, усе тобі всміхається. Здається, сама рідна наша Україна вийшла тобі назустріч: то спогляне на тебе гарячим сонцем, то притулиться пахучим холодком із темного лісу, то промовить піснею, то озветься соловейком, жайворонком, то неначе грається з тобою: затурчить у вухо горлицею, залоскоче тихесеньким вітерцем. Так тобі весело, так легенько, мов у раю!.. (О. Стороженко).
Б) За поданим зразком описати, яке враження на вас справляє ліс чи гай, чи верби над ставком або поле влітку. Передати свої зорові, слухові й дотикові відчуття. Дієслова вживати переважно в теперішньому та майбутньому часах.
10. Як правильно: гуркоче чи гуркотить, свище чи свистить, стелиться чи стелиться, хропе чи хропить? Довести.