Заняття з факультативного курсу "Практикум з правопису української мови " для 9 класу на тему "Відміни дієслів і їх використання. Чергування приголосних у дієсловах"

Про матеріал
Тема заняття. Відміни дієслів і їх використання. Чергування приголосних у дієсловах. Складний і складений майбутній час. Наказовий спосіб. Мета. Поглибити знання учнів про дієслова I і II дієвідмін, написання їх особових закінчень, чергування приголосних у дієсловах, наказовий спосіб, збагачувати активний словниковий запас учнів,розвивати логічне мислення, пам’ять, виховувати любов до природи рідного краю, бережливе ставлення до неї.
Перегляд файлу

Заняття № 2

Тема. Відміни дієслів і їх використання. Чергування приголосних у

            дієсловах. Складний і складений майбутній час. Наказовий спосіб.

Мета. Поглибити знання учнів про дієслова I і II дієвідмін, написання їх

            особових закінчень, чергування приголосних у дієсловах,

            наказовий спосіб, збагачувати активний словниковий запас учнів,

             розвивати логічне мислення, память, виховувати любов до

             природи рідного краю, бережливе ставлення до неї

Хід заняття

  1. Повідомлення теми, мети заняття. Мотивація навчальної діяльності школярів

Виростай, дитино, й памятай:

Батьківщина – то найкращий край

Д. Павличко

  1. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів
  1. Визначте дієвідміну дієслів.

Працювати, бити, писати, учити, мити, ламати, звертати.

  1. Розподільний диктант

Записати у дві колонки дієслова: 1) першої дієвідміни; 2) другої дієвідміни.

Святкувати, вивчати, знаходити, ненавидіти, стояти, схотіти, цокотати, оснастити, одягатися, бачити, висіти, стрінути, змінити, сьорбати, деренчати.

  1. Коментоване письмо

Запишіть прислівя та приказки, поставте дієслова, що в дужках, у другій особі однини. Виділіть закінчення.

Що (посіяти), те й (пожати). (Сказати) – не (вернути), (написати) – не (стирати), (відрубати) – не (прочитати). Сонного не (розбудити), лінивого не (навчити). Як (дбати), так і (мати). Брехнею світ (пройти), та назад не (вернутися).

  1. Спостереження

Поміркуйте, у яких особах відбувається чергування у дієсловах першої дієвідміни, другої дієвідміни? Зробіть висновок.

Могти – можу, можеш, може, можемо, можете, можуть. Казати – кажу, кажеш, каже, кажемо, кажете, кажуть. Колихати – колишу, колишеш, колише, колишемо, колишете, колишуть. Цокотати – цокочу, цокочеш, цокоче, цокочемо, цокочете, цокочуть.

Висновок. Чергування приголосних відбувається у дієсловах першої дієвідміни в усіх особах однини й множини; у дієсловах другої дієвідміни – тільки в першій особі.

  1. Запамятайте!

Від дієслів недоконаного виду творяться проста і складена форми майбутнього часу.

Проста форма

Читатиму                     читатимемо

читатимеш                   читатимете

читатиме                      читатимуть

Складена форма

Буду читати                  будемо читати

будеш читати                будете читати

буде читати                   будуть читати

  1. Які форми майбутнього часу можна утворити від дієслів зберегти, спекти, запросити, злетіти, простити, з’їздити, стопити, зловити, зломити, полюбити. Запишіть їх, підкресліть звуки, які чергуються.
  2. Від поданих дієслів утворіть форми наказового способу. Виділіть закінчення.

Ходити – ходи, ходімо, ходіть.

Порадити, летіти, готуватися, стежити, класти, мріяти, глянути, казати, їсти, запитати.

  1. Замініть дійсний спосіб дієслів  наказовим.

Не треба нищити птахів, руйнувати гнізд. Необхідно поїхати в бібліотеку. Слід поважати старших, допомагати слабшим. Учні мусять вчитися наполегливо, вперто. Руки перед їжею треба мити водою з милом.

  1. Колективна робота над текстом

А)  Прочитати текст. Виписати усі дієслова в теперішньому та майбутньому часах. Дієслова, вжиті в переносному значенні, підкреслити.

Проїхавши кілька верстов бором, станеш підніматися на гору. Тут вже темна соснина почина мішатися з дубом, липою, клениною, усе стає густіше, густіше… Чим дальше їдеш, тим краща врода: пішли і долинки з прогалинами, як рута, зеленими, і яри з проваллям, що як глянеш, то у голові закрутиться. Мій Боже милий! Що за ліс! Якого нема тут дерева! І високих, величезних, і старих, скорчених, похнюпих, що вже віку свого доживають. Куди не глянь – усе тебе чарує, привітає, усе тобі всміхається. Здається, сама рідна наша Україна вийшла тобі назустріч: то спогляне на тебе гарячим сонцем, то притулиться пахучим холодком із темного лісу, то промовить піснею, то озветься соловейком, жайворонком, то неначе грається з тобою: затурчить у вухо горлицею, залоскоче тихесеньким вітерцем. Так тобі весело, так легенько, мов у раю!.. (О. Стороженко).

Б)  За поданим зразком описати, яке враження на вас справляє ліс чи гай, чи верби над ставком або поле влітку. Передати свої зорові, слухові й дотикові відчуття. Дієслова вживати переважно в теперішньому та майбутньому часах.

10. Як правильно: гуркоче чи гуркотить, свище чи свистить, стелиться чи стелиться, хропе чи хропить? Довести.

  1. Підведення підсумків заняття

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку