ЗАНЯТТЯ З ПЕДПРАЦІВНИКАМИ
Привітання. Налаштування учасників та учасниць на роботу, створення сприятливої атмосфери. Повідомлення теми і мети.
Вправа «Правила роботи групи»
Мета: сприяти створенню атмосфери довіри та доброзичливості для конструктивної роботи.
Для початку ведуча/ведучий запитує в учасників та учасниць, за якими правилами їм буде комфортно працювати. Записує пропозиції на фліп-чарті. Обговорюють правила.
Час проведення – 10 хв.
Вправа «Капустина»
Мета: познайомити учасників, налаштувати на роботу
Час: 10 хв
Обладнання: аркуші паперу з написами, складені у формі капустини
Хід проведення:
Учасникам пропонується передавати один одному «капустину», залишити собі один «листок», продовжуючи речення, написане на ньому.
Варіанти тверджень:
життя мені готує…
вірю я, що….
мені буває соромно, коли…
ми народилися, щоб….
чого мені іноді по справжньому хочеться …
особливо мене дратує те….
у мене є все, щоб…
мені гріє душу….
мені подобається, коли люди, що оточують мене …
іноді люди не розуміють мене, тому що я …
іноді я можу….
я радію коли ….
Вправа «Намалюй команду»
Мета: дати можливість кожному педагогу прорефлексувати поняття «команда».
Час: 10 хв.
Хід проведення:
Перед вами аркуш паперу та олівці. Намалюйте вашу найяскравішу асоціацію з поняттям «команда». На це завдання вам дається 5 хв. Після завершення методом мозкового штурму педагоги називають свої асоціації, а ведуча\тренерка фіксує їх на фліп-чарті чи дошці.
Обговорення:
- Які найчастіше асоціації виникали?
- З чим це позв’язано?
- Чи можемо ми розглядати команду як ресурc?
Вправа «Інформаційне повідомлення»
Мета: інформувати учасників про поняття «тимбілдинг (teambuilding)», актуалізувати необхідність заходів з командотворення у колективах.
Час: 5 хв.
Досить часто колективи, в даному випадку сучасні школярі не є згуртованими, що в майбутньому може призвести до негативних наслідків – невміння співпрацювати в команді, спілкуватися в колективі, разом працювати над одним проектом, і, як наслідок, мати проблеми на робочому місці. Тут на допомогу прийде тимбілдинг (teambuilding) – ряд заходів, спрямованих на згуртування колективу.
Що таке тимбілдинг? Це робота, спрямована на об’єднання і заохочення членів групи до спільної результативної діяльності. Використовують тут різноманітні засоби і форми роботи: ігри, тренінги та інші заходи, спрямовані на формування командного духу.
Слово «тимбілдинг» походить від англійських слів «team» (команда) і «building» (побудова, утворення), тобто українською мовою перекладається як «командоутворення» та широко використовується в останні роки у сфері бізнесу, менеджменту, освіти.
Командоутворення несе у собі три складові:
1. Формування й розвиток навичок командної роботи (team skills), які є основою системи впровадження командного менеджменту. А саме: гармонізація спільної мети з особистими цілями; прийняття відповідальності за результат команди; ситуаційне лідерство (лідерство під завдання) й гнучка зміна стилю відповідно до особливостей завдання; конструктивна взаємодія та самоврядування; прийняття єдиного командного рішення й узгодження його з членами команди.
2. Формування командного духу (в англомовній літературі — team spirit), тобто сукупності психологічних феноменів, що характеризують неформальне ставлення співробітників до колег й організації. Розвиток командного духу — це комплекс заходів, спрямованих на: посилення почуття згуртованості, формування стійкого відчуття «ми»; розвиток довіри між співробітниками, розуміння та прийняття індивідуальних особливостей кожного; створення мотивації на спільну діяльність; набуття досвіду високоефективних спільних дій; підвищення неформального авторитету керівників; розвиток лояльності учасників програми щодо ставлення до організації.
3. Формування команди — механічні дії з підбору, оптимізації структури команди й функціонально-рольового розподілу: ефективне використання сильних сторін складу команди; розподіл ролей в команді для оптимального досягнення результатівстворення робочої атмосфери під час формування команд; налагодження горизонтальних зв’язків усередині колективу.
Вправа «Ідеальний командний гравець»
Мета: визначити риси людей для ефективної роботи команди
Час: 15 хв.
Обладнання: фліп-чарт, ватман
Хід проведення:
Шляхом «мозкового штурму» створити портрет «ідеального командного гравця». обговорити в загальному колі.
Існує теорія, що «ідеальний командний гравець» має мати основні три якості: скромність, кмітливість та енергійність. Скромний гравець не занепокоюється через свій статус, він підкреслює значення команди та внесок інших людей. Льюїс Керол зазначав: «Бути скромним означає не применшувати своє значення, а просто менше думати просебе». Енергійний гравець завжди прагне більшого, він вмотивований та відповідальний. І «кмітливий» у розумінні здатності людини підтримувати міжособистісні стосунки та розбиратися в них.
«1» з «3»: якщо гравець лише скромний – то це «пішак», якщо лише енергійний «бульдозер», лише кмітливий «патякало-чародій».
«2» з «3» скромний і енергійний, але не кмітливий - «ненавмисний партач», скромний і кмітливий, але не енергійний – «милий нероба», енергійний та кмітливий, але не скромний – «майстерний політикан».
Обговорення:
Як вам така теорія?
На скільки вона реальна?
Вправа «Піраміда зі стаканчиків»
Мета: навчати командній роботі, умінню слухати та ставити себе на місце іншого, терпінню, зосередженості, здатності шукати компроміси для вирішення проблеми
Час: 15 хв.
Обладнання: підготовлені кільця з резинки по кількості груп, паперові стаканчики (по 10 на групу)
Хід проведення:
Об’єднати учасників у групи по 4-6. З гумової стрічки потрібно зробити кільця. Це може бути і резинка для волосся, головне, аби вона добре тягнулася. До резинки на рівній відстані прив’зати цупкі нитки, їх кількість дорівнює кількості учасників у команді.
Учасники мають розтягнути резинку так, аби вдалося одягнути її на перевернутий пластиковий чи паперовий стаканчик. Далі потрібно послабити натяг і зуміти перенести усі ємності, які є «будівельним» матеріалом піраміди. Таким чином разом побудувати «піраміду» із 10 стаканчиків.
Обговорення:
Чи вдалося домовитися? Яким чином виробляли стратегію?
Чи корисна вправа?
Вправа «Акведук»
Мета: показати як взаємодія, злагодженість дій впливають на результат, вчити командній роботі
Час: 10 хв.
Обладнання: тенісні м’ячі за кількістю команд, жолоби на кожного учасника
Хід проведення:
Ведучий/ ведуча пояснюють, що зараз будуть будувати своєрідний водогін. Об’єднати учасників у команди по 5-6. Отримавши набір жолобів, команди шикуються і шеренгу, утворюючи довгий жолоб. Ведучий кладе кульку у жолоб крайньому учаснику. Команді слід провести кульку, використовуючи жолоби у кошик. Завдання: опустити м’яч у кошик, переміщуючи його по жолобах (кошик розміщений подалі від жолоба). Якщо певних блоків «водогону» не вистачає, учасники мають послідовно «добудовувати» його так, щоб була можливість докотити м`ячик до заповітної ємності.
Обговорення:
чи було комфортно виконувати вправу?
хто був лідером і курував процесом?
що б ви змінили якби ще раз проходили завдання?
чому навчає ця вправа?
Вправа «Підсумки»
Мета: підвести підсумки заняття. Обговорити, що кожен і кожна винесли для себе.
Час: 5 хв.
- Що Ви сьогодні для себе зрозуміли?
- Що вам сподобалось на занятті?
- Що було складним?