18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Заняття з вокально-хорового напряму для вихованців початкового рівня навчання на тему "Творчі методи у формуванні вокального звуку".

Про матеріал

Конспект заняття Паненко Г.Л., керівника зразкового вокально-хорового

колективу «Мозаіка» на тему «Творчі методи у формуванні вокального звуку» з додатками нот та текстами музичних творів. Розкривається процес роботи над розвитком творчих здібностей вихованців першого року навчання.

  • Виховувається творче ставлення до співу, любов до народної пісні.
Перегляд файлу

Паненко Г.Л., керівник

зразкового вокально-хорового

колективу «Мозаіка»

Сумського Палацу дітей та юнацтва

 

Тема: Творчі методи у формуванні вокального звуку

Заняття для дітей 6-7 років (1-й рік навчання)

Мета заняття:

  • формувати якісний вокальний звук у процесі творчої діяльності;
  • продовжити розвивати звуковисотний слух, ритм, уяву, музичну память;
  • виховувати творче ставлення до співу, любов до народної пісні.

Тип заняття: комбіноване.

Поняття: співацька постава, дикція, артикуляційний апарат.

Обладнання: збірники пісень, нотний матеріал, аудіоапаратура, фонограми пісень, музичний інструмент.

План заняття

  1.  Організаційний момент.
  2.  Теоретична частина
  3.  Вокальні вправи
  4.  Робота над творами (закріплення)
  5. Теоретична частина. Бесіда

VІ. Практична частина

  1. Підсумок

 

Хід заняття

  1. Організаційний момент.

Діти заходять у клас, співають вітання:

  • Добрий день, добрий день, добрий день!

Педагог. Вітаємо всіх! Сьогодні ми продовжимо роботу по закріпленню знань та навичок основ якісного вокального звуку: співацької постави, звукоутворення; створенню художнього образу пісні.

  1.  Теоретична частина

Педагог. Ви памятаєте, як необхідно сидіти під час співу?

Очікувані відповіді вихованців: Рівно, не згинатись, щоб спина не торкалась спинки стільця. Голову тримати не піднімаючи вгору, руки покласти на коліна, ногами упиратися в підлогу.

Педагог. Вірно. Але часто при слуханні пісні, навіть тоді, коли виконавці мають правильну співацьку поставу, майже неможливо зрозуміти, про що співається. Чому, як ви думаєте?

Очікувані відповіді вихованців: Тому що, нечітко промовляють слова.

Педагог. Мелодія кожної пісні пов’язана з текстом. Тому дуже велике значення у співі має дикція. Дикція – це виразне вимовляння слів, складів і окремих звуків. Отже, гарна дикція у хорі залежить від гнучкості і рухливості артикуляційних апаратів співаків. Давайте згадаємо, що входить до артикуляційного апарату?

Очікувані відповіді вихованців: До артикуляційного апарату входить: нижня щелепа, губи, зуби, язик, м’яке піднебіння і голосові зв’язки.

Педагог. Усі частини артикуляційного апарату: нижня щелепа, губи, зуби, язик, м’яке піднебіння і голосові зв’язки повинні бути ненапруженими, і в той же час активними. Язик і губи повинні бути дуже рухливі, вільно і активно набувати потрібного положення, а нижня щелепа – вільно опускатися вниз.

  1.  Вокальні вправи

Педагог. Переходимо до вокальних вправ.

Вправа 1. На поставу корпусу.  Дихання береться, не підтягуючи мязів преса, видих – підтягуючи прес. Повторюємо 3-5 разів.

Вправа 2. Дихання береться, не підтягуючи мязів преса. Витягуючи губи «трубочкою» зі звуком «у», плавно робимо видих, підтягуючи мязи преса «в себе». Повторюємо 3-5 разів, рахуючи про себе до 5, потім до 8.

Вправа 3 виконується із закритим ротом  по півтонах.

Вправа 4. На рухливість преса. Звуки виконуються staccato по мажорних тризвуках з гори вниз. На кожний окремий звук – поштовх преса з  обовязковим миттєвим розслабленням. Контроль за активним дикційним виконанням голосних, активним видихом.

Спів на склади «ма», «мо», «лі», «грі», «гра».

Вправа 5. На дикцію і «вирівнювання» різних голосних, розширення діапазону. Спів гами До-мажор з використання пальцевої системи.

Вправа 6. Вироблення широкого, розспівного звука разом із розвитком і зміцненням дихання. Вправа виконується на legato по розгорнутому мажорному тризвуку знизу вгору  «Ми-ла-я ма-а-а-ма». На верхню ноту вимагається найбільше розкриття рота, напруження преса. На найвищих нотах верхнього діапазону – максимальне розкриття гортані, подібне розкриттю під час позіхання. Використання пальцевої системи під час співу.

Вправа 7. На дикцію і «вирівнювання» різних голосних. Спів по півтонах «Барашеньки, крутороженьки» повільно, прискорюючи.

Вправа 8. На оволодіння прийомом «легато» і співом у високій позиції. Спів по півтонах згори вниз «Ку-ку, ку-ку чути в ліску», ансамблеве та сольне виконання.

Вправа 9. На оволодіння прийомом «стакато» і співом у високій позиції. Спів по півтонах згори вниз «Тук-тук, тук-тук-тук, ми у лісі чули стук».

Вправа 10. На дикцію, вироблення обємного дихання. Вимова тексту пошепки, що активізує дихальну мускулатуру та артикуляційний апарат, викликає почуття опори звуку на дихання. Спів «Бьют часы на башне» по півтонах.

  1. Робота над творами (закріплення)

Пісня-гра «Печу-печу хлібчик»  - творчі завдання: співати в різних темпах, виконати з рухами (Додаток А).

Колискова «Котику сіренький» - спів, творче завдання: виконання з рухами. Звертається увага дітей на звукоутворення та характер пісні (Додаток Б).

Педагог. Ми з вами говорили, що вже скоро почнуться зимові свята. Веселі і радісні пісні та ігри створять нам гарний настрій. Отже, продовжимо роботу над піснею Сергія Дяченка «Песенка для Дедушки Мороза» (Додаток В).

Під час виконання твору звертається увага на дикцію і розподіл дихання по фразах, активну роботу м’язів преса.  Атака звуку активна, але без форсування.

Звертаємо увагу на перший звук: активна артикуляція; на legato, на фразування (динамічне закруглення фраз). Робота над сценічним виконанням пісні, емоційністю, артистизмом направлені на розвиток творчої уяви.

Пісня-гра «Пай-рам-пам-пам» (Додаток Г). Завдання для дітей спрямоване на: розвиток ритмічного почуття – слухати музику, разом вступати та закінчувати кожну музичну фразу, рухи виконувати пластично, слідкувати за поставою; розвивати  емоційність та артистизм. Виконання.

  1. Теоретична частина. Бесіда

Педагог. Новий рік завжди пов'язаний з мріями про краще майбутнє. Ці мрії та бажання здавна викристалізовувались у чудові поетизовані обряди – колядування, щедрування й засівання. Мета новорічних обрядів та ігор – звеличити трудову людину, піднести її дух, вселити віру в успіх, висловити побажання «щедрого вечора, доброго вечора». У народних календарних обрядових величальних піснях – колядках і щедрівках – втілився одвічний потяг людей до статків, щастя, добра, краси, високої моралі.

Колядки й щедрівки мають образи сонця, місяця, дощу, хліборобської праці, зерна, хліба.

На Україні обряди зимового циклу полягали в тому, що групи колядників (на Різдво) і щедрівників (у новорічний вечір), вибравши провідника – «березу», «скарбника» і «міхоношу», ходили від хати до хати і співали величання господарям дому та членам їх родин. Іноді до гурту приєднувалися музики.

Усі ці урочисті послання адресувалися господареві, господині, парубкові та дівчині.

За допомогою пісні колядники хотіли дати господареві відчути себе справжнім господарем землі. Його з убогої хатини переносили в палаци з широкими дворами, де повно ситої худоби, де він пасе коней, корів, стриже овець, віє й меле зерно, дружина пече калачі, дочка вишиває рушники, подушки, сорочки.

Парубки в новорічних вітаннях – міцні красені, справжні господарі, вмілі мисливці, рибалки, героїчні воїни і майже завжди закохані у небесної краси дівчину. Богатирська слава передається через вихваляння їхніх коней і зброї. Після перемог благородний парубок відмовляється від срібла й золота, а як викуп бере за дружину найкращу дівчину.

Дівчина в цих піснях вродлива, розумна, працьовита, ніжна, чесна, справедлива. Це – зоря, червона калина, зелена верба, що своєю красою зачаровує всіх аж до царевича чи королевича.

Ніжно і тепло передається образ господині – дружини й матері: працьовитої, доброї, тихої, щедрої.

Колядки й щедрівки несли і досі несуть людям добро і красу.

  1. Практична частина

Педагог. Я зараз буду заспівувати щедрівочку «Ой сивая тая зозуленька», а ви по черзі спробуєте її закінчити з самотужки придуманою мелодією (мелодійна імпровізація – завдання  спрямоване на розвиток творчого мислення, та відчуття крапки в мелодії, завершеності) (додаток № 5).

Педагог: Ой сивая тая зозуленька,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 1: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: Ой сивая тая зозуленька,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 2: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: Усі сади та і облітала,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 3: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: А в одному та і не бувала.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 4: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: А в тім саду три тереми.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 5: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: А в першому – красне сонце,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 6: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: А в другому – ясен місяць,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 7: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: А в третьому – дрібні зірки.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 8: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: Ясен місяць – пан господар,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 10: Добрим людям на здоров'я!

Педагог: Красне сонце – жона його,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 11: Добрим людям на здоров'я!

 Педагог Дрібні зірки – його дітки.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Дитина 12: Добрим людям на здоров'я!

 

Педагог. Послухаємо щедрівку «Щедрик», записану й оброблену Миколою Леонтовичем на початку минулого століття. Слухання  щедрівки у виконанні дитячого хору. Аналіз, з’ясування незрозумілих слів. Розучування по фразах.

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка.

Стала собі щебетати,

Господаря викликати:

«Вийди, вийди, господарю,

Подивися на кошару,

Там овечки покотились,

А ягнички народились.

В тебе товар весь хороший,

Будеш мати мірку грошей.

Хоч не гроші, то полова,

В тебе жінка чорноброва.

Пісня-гра «Ой Василю, товаришу» на розвиток творчої уяви та творчої активності дітей. Діти грають декілька разів, виразно виконуючи пісню. Звертаємо увагу на дикцію (додаток № 6).

Робота над піснею  «Белые снежинки»

Пошепки промовляємо текст пісні. Під час виконання твору звертається увага на дикцію і розподіл дихання по фразах. Творче завдання: виконання з пластичними та ритмічними рухами.

  1. Підсумок

Педагог. Ми з вами сьогодні вивчили і повторили композиторські, народні пісні, та пісні, які відносяться до зимового календарного циклу – щедрівки. При цьому ви вчились співати правильним вокальним звуком: слідкували за співацькою поставою, диханням, дикцією та бути артистичними та емоційними, спробували бути композиторами і створити  мелодію щедрівки. Молодці. До наступної зустрічі.

Педагог співає: До побачення!

Діти: До побачення!


Додаток А

Печу хлібчик

 

 


Додаток Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток В

 


Додаток Г

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток Д

Ой сивая та і зозуленька

 

 


Додаток Ґ

Ой Василю, товаришу

Один з вихованців закриває очі або одвертається, а решта тихесенько домовляється, яку б їм вибрати роботу, щоб Василь її вгадав. Вихованці починають співати, а Василь дивиться на друзів, які, закінчивши пісню, зображують руками загадану роботу. Василь відгадує і обирає когось замість себе. Для всіх наступних «Василів» вихованці щоразу вигадують якусь іншу роботу, наприклад6 «пиляють», «рубають дрова», «забивають цвяхи», «сругають», «літають», «косять» тощо. Під час «роботи» вихованці можуть імітувати відповідні звуки, наприклад: «ж-жик», «гуп-гуп», «цок-цок» та інші. Якщо Василь не вгадає, то його примушують відгадувати ще раз. Коли ж і вдруге не вгадає, тоді його «карають»: йому потрібно щось проспівати або станцювати. Для дівчинки замість «товаришу» співають «подруженька».

 

docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
2492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку