Червоноградська міська рада Львівської області
Заклад дошкільної освіти ясла-садок №1 комбінованого типу
Конспект заняття
з соціальної та фінансової програми дітей дошкільного віку «Афлатот» на тему «Накопичуємо, витрачаємо, ділимося»
(старша група)
Укладач:
Ляшук С.М.,
вихователь
2022
Мета:
- вчити розуміти важливість понять «ділитися», «збирати» і «витрачати»;
- формувати вміння приймати рішення, на що витратити гроші;
- удосконалювати здатність визначати різні дії дітей та дорослих: витрачають, накопичують чи діляться;
- розвивати увагу, логічне мислення, мовлення, уяву;
- виховувати вміння раціонально використовувати гроші.
Матеріал.
Демонстраційний: іграшка Афлатун, прилавок, кошик з товаром, цінники, ілюстрації "Накопичуємо, витрачаємо, ділимося" (навчальний посібник «Афлатот», стр.167), картинки з усміхненим та сумним обличчям.
Роздатковий: Коробки для подорожі з Афлатуном зі скарбничками в яких є монетки Афлатун різного номіналу, іграшки, зменшені ілюстрації "Накопичуємо, витрачаємо, ділимося", кольорові олівці, клей, різні вирізки для прикрашання робіт.
Хід заняття
На коврику стоїть столик на якому кошик з товаром. Афлатун, співаючи пісеньку, заходить в групу. Діти сидять півколом.
Афлатун: Привіт малята. (Діти відповідають. Афлатун дивиться на прилавок) А куди це ви зібралися? Я теж хочу з вами.
Вихователь: Добре Афлатунчик. Сьогодні ми підемо в магазин, але він не звичайний. Щоб купити товар нам потрібні будуть монетки Афлатун. Зараз я кожному роздам монетки (роздаю по 5 монеток кожному).
Вихователь: Треба буде дістати один товар з кошика, який би ви хотіли придбати. У кожного товару є своя ціна і можна вибрати, витратити всі афлатунчики, або заощадити кілька монеток. Якщо ви хочите придбати дорогий товар, можите скласти свої монетки з грошима товариша і придбати потрібний вам товар разом. Я буду продавцем разом з Афлатунчиком. Тож станьте в чергу один за одним. (Діти один за одним по черзі вибирають і купують необхідний товар з кошика. Потім сідають на місця і показують та розповідають про те, що вони купили.)
Вихователь: Те, чим ви займалися, називається «витрачати гроші», тобто використовувати свої гроші для купівлі чого-небудь. Хто з вас витратив всі монетки Афлатун? А у кого залишилися грошики? (Відповіді дітей)
- Діти, у яких ще залишилися монетки, помістіть їх в свої Скарбнички Афлатун. Тримати гроші в скарбничці - значить збирати їх. (Діти дістають свої Коробки для Подорожі з Афлатуном, у яких знаходяться їхні Скарбнички і кладуть монетки, які залишилися.)
Вихователь: Збирати гроші - це означає відкладати їх для того, щоб використати в майбутньому, щоб мати можливість зібрати більшу їх кількість і купити щось дороге. Пам’ятаєте, ми з вами на одному з занять говорили про воду. Вода - це наш ресурс. Коли ви вивчали, як можна економити воду, ви порівнювали цей процес з економією грошей, а один із способів економії - це покласти гроші в банк.
Афлатун: Я теж чув про банк. Ось послухайте:
Банківська сфера – немов темний ліс,
Якщо нема знань – краще не лізь!
Банківські будні зовсім не прості.
Все зрозуміти, порахувати, розрахувати,
Дати пораду, гроші дати, гроші взяти.
В економіці кожної країни
Без банку зараз не прожити.
Вихователь: Молодець Афлатунчик. Діти, а хто поділився своїми монетками, щоб купити щось дороге разом з товаришем? (Відповіді дітей)
- Ділитися - це означає дозволяти кому-небудь іншому брати або користуватися своїми речами. Пригадайте, як ви ділилися особливими предметами та іграшками з товаришами. (Діти згадують та розповідають) Ваші батьки купляють вам все, чи дають гроші. А, отже, вони діляться з вами. Чим поділилися батьки з вами? (Відповіді дітей)
Афлатун: Я теж хочу поділитися з вами іграшками. (Кожна дитина бере іграшку і розходяться по коврику)
Фізкультхвилинка
Іграшки прийшли до нас,
Хочуть вже погратися.
Руки вгору всі підняли,
Покрутились, пострибали.
Один на одного подивились
Посміхнулись й подружились.
Годі вже нам гратися,
Час до праці повертатися.
Вихователь: Як весело нам було з іграшками, якими поділився з нами Афлатунчик (кладуть іграшки) Давайте ми з вами пограємо гру.
Гра «Витрачаємо, накопичуємо чи ділимося»
Мета: удосконалювати здатність визначати різні дії дітей та дорослих: витрачають, накопичують чи діляться; розвивати увагу, логічне мислення, мовлення.
Матеріал: повісити картинку з усміхненим обличчям з одного боку групи, а картинку з сумним обличчям - з іншого, ілюстрації «Накопичуємо, витрачаємо, ділимося».
Хід гри: Зараз я буду показувати вам різні картинки і говорити твердження. Якщо ви вважаєте, що я говорю правду, то підходьте до картинки з усміхненим обличчям. Якщо вам здається, що я кажу неправду, то ви підходите до картинки з сумним обличчям.
Ілюстрації (спочатку розглядаємо):
1. Дитина купує морозиво
2. Дитина кладе гроші в Скарбничку Афлатун
3. Дитина стоїть в черзі, щоб покласти гроші в банк
4. Дитина робить покупки в магазині
5. Мама дає дитині гроші
6. Дитина ділиться іграшкою з другом
(Під час демонстрації зображень, задавайте дітям такі питання: Що ви бачите на картинці? Що людина робить? Переконайтеся, що діти правильно розуміють, що зображено на кожній картинці.)
- Подивіться на цю картинку (показую по черзі картинки), як ви гадаєте:
• Людина ділиться своїми коштами
• Людина накопичує свої кошти
• Людина витрачає свої кошти
(Назвіть одне з тверджень, можна називати правильне чи неправильне твердження. Коли діти підійшли до картинки з усміхненим або сумним обличчям, запитаєте, чому вони вирішили що твердження є правдою / неправдою.)
- Як ви думаєте, чому ця людина ділиться? Чому ви так думаєте?
(І так з кожною картинкою)
Вихователь: Афлатунчик підготував вам ще картинки (такі ж самі, що у грі, але менші). Давайте розмалюємо та прикрасимо їх.
(Діти працюють за столами)
Вихователь: Які гарні. Тобі подобаються, Афлатунчик? (Так) Давайте покладемо їх в Коробку для Подорожей з Афлатуном.
(Діти беруть свої коробочки і кладуть)
Вихователь: Афлатунчика цікавить, чи доводилося вам здійснювати покупки? Що ви купували? Хто був з вами? (Відповіді дітей)
Діти розповідають вірші про товари, які купляли:
Новий м’яч
— Що за гамір, що за гам?
— Це м'яча купили нам!
Ми побігли на газон:
Тут нам буде стадіон!
Тут ворота, тут суддя,
Тут команди — ти і я.
(Петренко Микола)
Ведмедики
Ведмежаток я взяла,
Посадила до стола,
Стала медом частувати:
— Пригощайтесь, ведмедята!
А ведмедики сидять
І нічого не їдять:
Скуштувать медку охота
— Та відкрить не можуть рота.
(Грицько Бойко)
Лялька
Хто не зна моєї ляльки?
В мене лялька, мов жива:
Як візьму її на руки —
Оченята відкрива.
Хоч у неї сліз немає,
Плаче донечка моя:
«Мамо, мамо», - вимовляє,
Ну, а мама в неї - я.
(Грицько Бойко)
Мій автобус
Малесенький автобус
Увесь об'їздив глобус,
Побачив сто країв,
Додому захотів.
Стомився він страшенно
І спить в моїй кишені.
(Василь Струтинський)
Олівці
Сім братів-малярів
В королівстві кольорів;
Кожен кольором керує
В кольорівстві королює.
(Олег Орач)
***
Гість з далекої країни,
Фрукт тропічний ананас,
Продається в магазині
І смаком дивує нас.
***
Наче місяць, наче ріг,
Шкірка – наче восьминіг.
Це росте банан тропічний,
Фрукт смачний та екзотичний.
***
Фіолетова, красива,
Запашна, солодка слива,
Серед фруктів виграє,
Хоч і кістка в неї є.
***
Є у яблуні подружка,
Соковита жовта грушка,
У середині чудова:
Ароматна і медова.
***
Хоч лимон такий кислючий,
Фрукт корисний та цілющий:
Від ангіни всіх лікує,
І в стравах він смакує.
Вихователь: Бачиш, Афлатунчик, наші дітки разом зі своїми батьками ходять в магазин і купують різні товари. Діти, а ви коли-небудь раніше збирали гроші? На що ви збирали? Скільки вам вдалося накопичити? (Відповіді дітей)
Вихователь: А чи ділилися ви коли-небудь раніше грошима? З ким ви поділилися? Чому? (Відповіді дітей)
Якщо дітям раніше не доводилося витрачати, ділитися або збирати гроші, запитайте їх:
- На що б ви витратили гроші?
- Для чого б ви хотіли зібрати гроші?
- Купите що-небудь разом?
Вихователь: Ось послухайте, як потрібно використовувати гроші:
Гроші витрачає вміло:
Він вкладає їх у діло.
Має булочну й пекарню,
Чи салон і перукарню,
Свиноферму, звідки м'ясо
Відправляє в цех ковбасний.
Чи скуповує товари
І розвозить по базару.
Лік грошам він добре знає,
Їх на вітер не пускає.
Вихователь: Ось як потрібно поводитися з грошима. Афлатунчику дуже цікаво, на що ваші батьки витрачають гроші і на що вони збирають гроші? Дізнайтеся дома і намалюйте разом з батьками ці товари. Потім принесіть свої малюнки і покладіть їх в Коробку для Подорожей з Афлатун. Коли Афлатунчик прийде до нас наступного разу, ви покажете йому і розкажете все, що дізналися. Домовилися? (Так)
Афлатун: З кожним разом все більше нового я дізнаюся коли приходжу до вас. З нетерпінням буду чекати наступної зустрічі. До побачення!