Тема: Запуск мовлення у немовленнєвих дітей з порушеннями опорно-рухового апарату
Мета: корекційно-навчальна: навчити слухати і розуміти мову дорослого, формувати позитивний емоційний настрій на сумісну роботу з дорослим;
корекційно-розвиваюча: формувати довільний ротовий видих, навик візуальної імітації, розвивати відчуття власних рухів, дрібну моторику рук, пам'ять, уяву, фонематичний слух, вміння відчувати інтонацію;
корекційно-виховна: виховувати емоційну чуйність, посидючість, позитивне ставлення до занять.
Хід заняття
І Організаційний момент
Поцікавитись про самопочуття дитини та висловити сподівання на плідну працю.
ІІ Масаж мязів лицьової частини голови. Дитина лежить, під шию покласти валик. Розігріти руки масажним кремом та масажувати
підборіддя- 10 раз від центру до вух
щоки – 10 раз від носогубних складок до вух
лоб – 10 раз від брів до коренів волосся, 10 раз від центру лоба до висків
верхню губу-10 раз від середини до кутиків
нижню губу-10 раз від середини до кінчиків
10 раз зробити «посмішку»-«рибку»
Заспокійливі рухи по обличчю знизу вгору. Легенькими рухами пройтись по волосяній частині голови, за вухами 10 раз.
ІІІ Масаж верхніх кінцівок. Дитина сидить, логопед масажним мячиком робить рухи від кисті до плеча і назад, промовляючи: « Їжачок-їжачок, у колючках весь бочок. Вгору ліз-ліз-ліз, покотився вниз»
IV Масаж пальців рук: а) пальчиковим тренажером;
б) логопед промовляє віршик і масажує по черзі пальчики
Капав дощ на мишеня – від центру долоні до мізинця
Капав дощ на зайченя - від центру долоні до безіменного
Капав дощ на лисеня – від центру долоні до середнього
Капав дощ на вовченя – від центру до вказівного
На ведмедя не попав, бо ведмідь в барлозі спав- великий палець зігнути і сховати під інші
в) весела гра-змагання « Чия жабка плигне далі»з жабками-стрибунцями.
V Дихальні вправи.1. Перед логопедом і дитиною паперові стаканчики і серветки.
-Рви!- пропонує логопед і показує, як рвати серветку на дрібні клаптики і складати у стакан
-Дуй! – пропонує логопед і показує, як подути в стакан, щоб клаптики серветки розлетілись фонтаном
2. «Шторм». У миску налити води, пустити паперові кораблики, дути в коктейльні трубочки.
VI Формування навику візуальної імітації дії.
1. Свинка Пепа ( чи будь-яка іграшка) показує рухи руками і пропонує повторити:
Руки в сторони: руки вперед: руки вгору, помахай однією ручкою; помахай двома ручками та ін.
2. « Роби як я»
Перед учнем і вчителем лежать однакові порожні коробки. В іншій коробці знаходяться однакові предмети по 2 олівці, кубики, мячики, горіхи, каштани, ложки, кружечки. Вчитель по черзі бере один з предметів і кидає в свою коробку, промовляючи: «Бах!». Потім пропонує повторити дію учню.
VII Артикуляційна вправа у формі змагання з горіхом. Затиснути горіх губами і виплюнути якнайдалі.
VIII Розвиток фонематичного сприймання. Дитина повторює за логопедом
киця захворіла, кашляє – кх-кх-кх
каштан колючий ( кольнути легенько ) -ай!
лід холодний (прикласти до рук шматочок льоду)-ой!
Ручки змерзли, погрій – х-х-х
Звуконаслідування. Вчитель показує малюнки кота, собаки, курки, корови, гуски ,ворони, вовка і пропонує повторити за логопедом, яка тварина як говорить.
VIII Вивчаємо окремі голосні букви
Вчитель показує картку з буквою А , вимовляє її і одночасно робить двома руками перед обличчям ніби дах .Пропонує повторити учню.
Вчитель показує картку з буквою О, вимовляє її , робить руками над головою овал. Пропонує повторити учню.
Вчитель показує картку з буквою У, вимовляє її, двома руками перед грудьми робить обертальні рухи. Пропонує повторити учню.
Вчитель показує картку з буквою І, вимовляє її, вказівним пальцем показує на маківку голови. Просить повторити.
IX Підсумкова частина.
Похвалити учня за його старанність, відзначити успіх в якомусь з видів завдань.