Круглий стіл за темою
«Формування готовності випускників до професійної самовизначеності та життєвої самореалізації»
Мета:сприяти усвідомленню взаємозв’язку між особистими цілями та професійним вибором, актуалізувати процес професійного самовизначення учнів; збагатити знання підлітків про світ професій.
Завдання:
Категорія учасників: учні 9-11 класів, представники різних професій.
Форма проведення: «круглий стіл».
Тривалість роботи: 1.20-1.30 хвилин.
Методи роботи:
- метод проекту;
- метод групової дискусії.
Принципи роботи:
Використовуваний матеріал:
Структура заходу:
Хід роботи
Доброго дня всім присутнім. Народна мудрість говорить:
Життя прожити – не поле перейти.
Від труднощів не можна заховатись.
Свою стежину слід в житті знайти,
Щоб в щасті й радості купатись.
Вибір професії - чи не найголовніший чинник того, як складеться ваше подальше життя та як ви будете у ньому себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші , але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.
Тож, на сьогоднішньому заході ми і поговоримо про правильний вибір професії та познайомимося зі світом професій.
На нашому засіданні присутні 2 групи людей : ті, що стоять перед вибором, а це - учні 9-11 класів, і ті, що зробили свій вибір - наші гості. (на столах перед гостями таблички з підписом особи). Пропоную познайомитися.(Я представляю гостей, а діти називають своє ім’я та клас.)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Якщо людина не знає, до якого порту вона пливе,
жоден вітер не буде їй попутним. Сенека
Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим , на наш погляд, предметам… Обираємо друзів, товаришів. І в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло, правду і кривду.
У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно, щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками.
Зробити крок чи не робити? Промовчати чи відповісти? Подолати чи відступити? Куди піти вчитися? Як жити? Що робити?
Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, - одна з умов відчуття життєвої повноцінності.
Все менше часу залишається до здійснення вашої головної мрії – закінчити школу і поринути у самостійне , доросле життя. Чим менше часу залишається – тим більше тривог викликає думка про вибір своєї сфери професійної діяльності.
Кожен з Вас, закінчуючи навчання у школі, хоча б приблизно уявляє собі своє майбутнє, знає ким хоче стати у майбутньому, яку спеціальність хоче здобути.
Напередодні нашого заходу ви взяли участь в анкетуванні «Вибір професії». Давайте поглянемо на результати (результати на мультимедійній дошці).
Вибір професії – одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у своєму житті. Звичайно, можна перервати навчання, якщо на ІІІ курсі інституту ви зрозумієте, що ця справа – не ваша, а можна за декілька років залишити роботу, яка не подобається. Але час буде втрачено, та й розчарування неминуче.
Є такий вислів: «Щастя – це коли ранком хочеться йти на роботу, а після роботи – додому».
Життя показує, що у випадку правильного вибору юнаком або дівчиною професії виграє не тільки суспільство, що одержало цілеспрямованого суспільно корисного працівника, але, головне, - особистість, яка відчуває задоволення і одержує широкі можливості для самореалізації
Який вибір можна вважати за правильним?
У цьому нам допоможе формула професії.
По-перше, майбутня робота має бути в радість, а не в тягар (ХОЧУ).
По-друге, ви повинні мати набір професійно важливих для цієї роботи якостей : інтелектуальних, фізичних, психологічних (МОЖУ).
По-третє, ця професія повинна мати попит на ринку праці (ПОТРІБНО).
Якщо вимоги ринку праці, можливості і бажання самої людини навіть не перетинаються, це означає, він хоче робити те, чого робити не може за ситуації, коли це нікому не потрібно. До речі, таких диваків немало - більше половини усіх випускників. Тільки вони про це поки не знають.
Щасливий збіг вимог ринку, можливостей і бажань людини - найрідкісніший варіант, що дає можливість отримувати гідну винагороду за роботу, що приносить задоволення.
У світі існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватися.
Академік Є.О.Клімов розробив і виділив п’ять типів професій: «людина-людина», «людина-техніка», «людина-природа», «людина-знакова система», «людина-художній образ». За головну класифікаційну ознаку взяв предмет праці – роботу, на яку фахівець витрачає фізичні та інтелектуальні зусилля.
Допоможуть нам проаналізувати особливості кожної категорії професій наші гості.
Отже, професії категорії «людина-людина» спрямовані на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування інших людей. Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, офіціант, журналіст, бібліотекар, інспектор, медсестра, провідник, секретар, торговий представник , менеджер, вихователь, слідчий, психолог, педагог, нотаріус, юрист тощо.
Коротко познайомить нас із особливостями своєї професії і тим , які знання і уміння необхідні для її здобуття _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Якщо об’єктом праці є різні знаки: цифри, малюнки, схеми, фізичні та хімічні символи, ноти тощо, то такі професії належать до категорії «людина-знакова система». Це професії програміста, економіста, перекладача художньої та наукової літератури, фізика, бухгалтера, фармацевта, диспетчера, лінгвіста, оператора поштового зв'язку, перекладача, податкового інспектора. Про свою професію нам розповість ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Професії, пов’язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю належать до типу «людина-художній образ». Це професії модельєра, художника, фотографа, настроювача музичних інструментів, маляра, архітектора, дизайнера, скульптора, мистецтвознавця, вишивальниці, гранувальника дорогоцінного каміння, письменника, актора, журналіста, перукаря, хореографа, балетмейстера, кулінара, кінооператора тощо. До нас завітав _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________, як__ хоче познайомити з особливостями своєї професії.
Професії, пов’язані з живою природою належать до категорії «людина-природа». Це професії ветеринара, мікробіолога, геолога, агронома, ґрунтознавця, селекціонера, садівника, рибалки, зоотехніка, ветлікаря, фізіолога, біохіміка, лісника, майстра машинного доїння, техніка-топографа тощо. На нашому засіданні присутн_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Йому слово.
Категорія «людина-техніка» використовує різноманітну техніку як предмет праці. Сюди належать всі професії, пов’язані з обслуговування техніки, її ремонтом, установкою і налагодженням, виробництвом та збиранням обладнання (водій, механік, слюсар-ремонтник, сталевар, фрезерувальник, шахтар, металург, водій транспортних засобів, електрозварювальник, будівельник, машиніст крану). Про особливості своєї професії розповість __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Отже, ми ознайомилися із особливостями кожної з професій і тим , які знання і уміння необхідні для здобуття тієї чи іншої спеціальності. Запрошую вас до обговорення низки питань. Але для того, щоб наше спілкування пройшло злагоджено і толерантно я об’єднала дітей у 5 груп за типами професій (називаю). Попередньо учні у бесіді поділилися своїми мріями і планами щодо майбутньої професії. Тому не випадково кожен із них належить до певного типу професій. У нас є ще 6 група, яку складають наші гості. Пропоную відповіді на запитання давати одному представнику від групи. Можна відповідати відразу, а можна взяти 1 хвилину на обговорення. Отже, запрошую вас до обговорення.
До гостей - А що враховували наші гості при виборі своєї професії?
(фізичний та психічний стан людини; темперамент людини; здатність людини до адаптації; знання вимог до професії; інформації про професію)
До гостей – Ви можете ще щось додати , чи заперечити?
(розподіл на «престижні» та «непрестижні»;
ототожнення навчального предмету із професією;
перенесення ставлення до людини на професію;
вибір професії під чиїмось впливом, тиском;
неправильне уявлення про професію;
думки про легке життя)
До гостей – Завдяки чому чи кому відбулося Ваше професійне зростання?
До гостей - Шановні гості, пройшов вже певний час з того дня, як ви ходили до школи. Скажіть, будь – ласка, чи вплинуло ваше навчання в школі на вибір професії?
5. Які джерела інформації про професії ви знаєте?Звідки ви черпаєте відомості про ту чи іншу професію?
6. Чи задоволені ваші батьки своєю професійною діяльністю?
До гостей - А наші гості задоволені?
7.Чи можна вважати, що ви прийняли обґрунтоване рішення про вибір професії?
8.Що ви вже зробили і що робитимете для здійснення своїх професійних намірів?
До гостей – А що ви в свій час робили для здійснення своїх професійних намірів?
-Діти, можливо у вас є запитання до гостей?(по1 запитанню від кожної групи)
Який алгоритм вибору професії?
Хто вплинув на ваш вибір професії?
Чи траплялися у вас такі ситуації, коли б ви хотіли залишити свою роботу?
Чи подобається вам ваша професія? Чи не хотіли б ви її змінити?
Частина з Вас займає високі посади. Чи важко керувати людьми? Які виникають проблеми?
-Чи є у наших гостей запитання до дітей? Можливо Ви хочете їм щось порадити , побажати?
ВІДЕО Про майбутню професію ми задумуємося не тільки в старших класах, а набагато раніше. Ми мріємо стати співачкою, актрисою, вчителькою, президентом…. А от про що мріють наші початківці, ви зараз дізнаєтеся. Прошу вашої уваги.
4.Підведення підсумків.
Вибір професії повинен бути самостійним і усвідомленим . Це – ваша справа і ваше право. Вибір професії – це проектування трудового життєвого шляху. Формула гарного вибору: «Треба, можу, хочу». Хотіти потрібно того, що зможеш, а могти важливо те, що корисно для людей.
На завершення нашої зустрічі пропоную послухати притчу. (під музику)
Притча «Чашка кави»
Група успішних випускників престижного вишу, які зробили кар’єру, прийшли в гості до свого старого професора. Під час візиту розмова зайшла про роботу: випускники жалілися на численні труднощі на життєві негаразди.
Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і підносом, заставленим різноманітними чашками: порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими. Одні були прості, інші – дорогі.
Коли випускники розбирали чашки , професор сказав:
- Зверніть увагу, що всі гарні чашки порозбирали, а прості й дешеві – лишилися. І хоча це нормально для вас – прагнути тільки найкращого для себе, але це і є джерело ваших проблем і стресів. Зрозумійте, чашка сама пособі не робить каву смачнішою. Найчастіше – вона порсто дорожча. А насправді, те, що ви хотіли, - це просто кава, а не чашка. Але ви свідомо обрали найкращі чашки, а потім розглядали, яка кому дісталася.
А тепер подумайте: життя - це кава, а робота, гроші, соціальний статус – чашки. Це лише інструменти для підтримання якості Життя. Те, яка в нас чашка не визначає і не змінює якості нашого життя Інколи, концентруючись лише на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком самої кави.
Найщасливіші люди – не ті, які мають усе найкраще, а ті, які видобувають найкраще з того, що вже мають.
Я бажаю вам, діти, знайти свою споріднену працю.