Засідання методичного об'єднання класних керівників.

Про матеріал
Мета тренінгу ознайомити класних керівників з інтерактивними формами виховної роботи класних керівників щодо створення комфортних умов для самореалізації особистості дитини відповідно до її потенційних можливостей і інтересів.
Перегляд файлу

Роль особистості класного керівника

у реалізації  виховної системи школи

Мета:

- шляхом створення творчого колек­тивно-учительського проекту з'ясувати, яким має бути класний керівник у сучасній школі;

- надати допомогу класним керівникам з пи­тання формування творчого працездатного учнівського колективу;

- визначити елементи педагогічної майстерності класного керівни­ка;

- ознайомити класних керівників з інтерактивними формами виховної роботи класних керівників щодо створення комфортних умов для самореалізації  особистості дитини відповідно до її потенційних можливостей і інтересів.

   Завдання:

активізувати знання класних керівників із проблеми формування творчого працездат­ного учнівського колективу;

виробити практичні стратегії партнерської взаємодії класного керівника й учнівського колективу.

Хід заняття

 Керівник МО. Сьогодні ми проведемо засідання методичного об’єднання класних керівників та класоводів  у формі тренінгу.

    Тренінг – це дуже цікавий процес. Він допомагає пізнавати себе й навколишній світ, змінювати своє «Я» через спілкування, перебуваючи в неформальних і довірливих умовах. Одночасно з отриманням нової інформації на тренінгу можна обговорити незрозумілі моменти, задавати питання, формувати навички поведінки, тобто накопичувати власний досвід, чим ми і будемо з вами сьогодні займатися.

Тема нашого тренінгу: «Роль особистості класного керівника у реалізації виховної системи школи».  Гаслом нашої роботи будуть слова: «Почни з себе!». Тільки навчившись працювати творчо, ми зможемо цього навчити дітей.

Шляхом створення учительського проекту та колективної творчої справи ми з’ясуємо, яким має бути класний керівник та класовод у сучасній школі; визначимо елементи педагогічної майстерності сучасного класного керівника та класовода; ознайомимось з основними критеріями оцінювання роботи класних керівників.

   Нашу роботу хочу розпочати із таких слів, які є епіграфом сьогоднішнього заняття.

                                                                          Така дісталась вже нам робота.

                                                                          Є в ній і радість, та є й турбота,

                                                                           Є вічний пошук, безсонні ночі,

                                                                            Та гріють душу дитячі очі.

         Такими словами  можна охарактеризувати роботу класного керівника.

Вчитель математики навчає основам математики, вчитель фізики  - основам фізики. А чому навчає класний керівник? Я впевнена, що він вчить  йти, працювати  і долати життєві перешкоди. Класний керівник – це в першу чергу керівник учнівського колективу, тобто колективу дітей, що разом навчаються. Серед вчителів – предметників тільки класний керівник безпосередньо займається вихованням учнів. Тому ця робота, що ззовні малопомітна, що фактично не має критеріїв конкретної оцінки, насправді є однією з найважливіших в результатах роботи  школи. Кожен педагог – предметник, педагогічний колектив школи в цілому докладають рук до цієї справи, але повсякденно з учнями – класний керівник. Саме класному керівнику належить провідна роль у згуртуванні класного колективу, формуванні відповідального ставлення до навчання,  розвитку пізнавальних інтересів, творчих здібностей, організації  різноманітної позаурочної діяльності з учнями.  «Справжній вихователь той,  ̶  писав Василь Сухомлинський,  ̶  хто йде до вихованців зі своїми яскравими думками,  ідеями, переконаннями. Йдеться про духовні потреби вчителя виражати  свій внутрішній світ».

Класний керівник — центр виховного процесу, це педагог-професіонал,  духовний посередник між суспільством і дитиною, організатор системи стосунків на базі різноманітних видів сумісної діяльності класного колективу, творець сприятливого морально-психологічного клімату в класі, координатор зусиль педагогів, сім’ї — усіх виховних сил суспільства, які впливають на становлення  та розвиток  особистості.

На мою думку, класний керів­ник — універсальна особистість. Це і вихователь, і пси­холог,  і педагог-організатор. Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша,  доброту матері та строгість батька. Адже   саме  до  нього  звертаються  учні  зі  своїми  радощами  і  негараздами, саме  він  допомагає  розв’язати  конфлікти  з  батьками  і  педагогами, його  посвячують  в  дитячі  таємниці.

        Я вважаю, що  діяльність класного керівника дуже цікава, багатогранна, трудомістка. Вона пов’язана з непередбаченими труднощами, невдачами, навіть розчаруваннями, а іноді – з безсонними ночами, сльозами… Все це так. Але коли бачиш, як на твоїх очах  виростає Людина, як збагачується її духовний світ, як дитина починає усвідомлювати своє місце в житті, а у вирішенні проблем шукає підтримки в тебе і вдячна за це, забуваєш про прикрощі і безсонні ночі, а душу наповнює почуття глибокого задоволення. Сподіваюсь, що ви всі погоджуєтесь з моєю думкою.

 Вправа «Дошка визначень»

 Основне завдання класного керівника – виховувати.  Я пропоную вам  виконати вправу «Дошка визначень», висловивши  свої думки  про те, що ви вкладаєте у поняття «виховання».

Хід вправи:

Члени методичного об’єднання  діляться на 2 групи (квіти і листки),  де кожна група пише на аркуші паперу своє розуміння терміну «виховання»

Отже,  процес виховання можна представляти як сукупність дій вихователя і вихованця в процесі їх діяльності й спілкування, що забезпечує взаємодію індивіда з оточуючим середовищем, формування його ставлення до дійсності (людей, себе, сім`ї, праці, держави, природи, світу речей.

Цей процес передбачає  послідовну зміну мети, завдань, змісту, методів, форм, умов, необхідних для розвитку особистості й досягнення визначених позитивних результатів. Мистецтво виховання полягає в значній мірі у тому, щоб своєчасно побачити, запобігти й відповідно зменшити ефект негативного у формуванні особистості.

Керівник МО. Дуже часто процес виховання порівнюють з дорогою без кінця, дзеркалом, джерелом і рослиною, батогом і пряником, чистим аркушем, лабіринтом та факелом. Я пропоную  сказати, чи погоджуєтеся ви з цими порівняннями, якщо так , то обґрунтуйте свою думку (Ялинка  з іграшками)

Дорога без кінця – виховання продовжується все життя.

Дзеркало – у ньому відображаються вихователі, вихованці, середовище.

Джерело і рослина – як рослина потребує цілющого джерела, так і вихованець потребує відповідного оточення; які умови виховання, такий результат.

Батіг і пряник – дуже вузьке розуміння сутності виховання, тому що включає методи лише однієї групи  - стимулювання і корекції, заохочення і покарання, та ігнорує або не визнає належним чином інші методи – самовиховання, формування свідомості, досвіду, поведінки і т.д.

Чистий аркуш – не зовсім чітке розуміння сутності виховного процесу, тому що людина не є чистим аркушем, потрібно враховувати її анатомічні, психофізіологічні та інші особливості, спадковість.

Лабіринт – так сутність виховання розуміє той, хто мало уявляє кінцеву мету процесу. 

Факел – таку асоціацію обирають завзяті небайдужі педагоги, які працюють за принципом «запалити інших може лише той, хто палає сам».

Визначення кріпляться на дошку і зачитуються кожними учасником.

Керівник МО. Класне керівництво це  нелегкий процес, але водночас  і цікавий  процес, який вимагає від учителя чимало зусиль. Щоб зробити життя  своїх вихованців цікавим та змістовним, класний керівник повинен використовувати різноманітні форми та методи роботи, в тому числі й інтерактивні.

Інтерактивне виховання – це спеціальна форма організації виховної діяльності, в ході якої здійснюється взаємодія педагога та вихованця, що має цілком конкретні та передбачувані цілі: одна із них – створення комфортних умов для самореалізації особистості дитини відповідно до її потенційних можливостей та інтересів шляхом інтерактивного виховання.

Вправа: «Що я розумію під інтерактивним вихованням»

Кожна група отримує завдання .

Запитання до І групи:

Із переліку вам необхідно вибрати традиційні форми виховання: бесіда, класна година, «відкрита трибуна», дебати, дискусія, тренінг, ділова гра, анкетування, гра-подорож, «мозковий штурм», «майстерня», експедиція, «ток-шоу», практикум, «ажурна пилка», похід, трудова акція, прес-конференція, діалог, «акваріум», вечори,родинне свято.

- Які ви знаєте правила організації інтерактивного виховання?

Запитання до ІІ групи:

Із переліку вам необхідно вибрати інтерактивні форми виховання: бесіда, класна година, «відкрита трибуна», дебати, дискусія, тренінг, ділова гра, анкетування, гра-подорож, «мозковий штурм», «майстерня», експедиція, «ток-шоу», практикум, «ажурна пилка», похід, трудова акція, прес-конференція, діалог, «акваріум», вечори,родинне свято.

- Які основні переваги  інтерактивного виховання?

Вправа «Теоретичний аукціон»

На окремих аркушах написані назви визначення інтерактивних форм виховної роботи. Підібрати відповідні до них терміни.

  • Заняття, на якому представляються цікаві факти стосовно певної теми, які потім складають основу для подальшого обміну запитаннями й відповідями. (Брифінг).
  • Обмін думками між фракціями, які дотримуються протилежних поглядів, метою якого є вироблення загальних положень. (Дебати).
  • Обмін думками всередині групи. (Дискусія).
  • Можливість обговорити практичні підходи до здійснення задуманого та подолання певних складних ситуацій або дізнатися про них. Акцент ставиться на практичних, а не на теоретичних аспектах. (Майстерня).
  • Об’єднання заздалегідь підготовлених теоретичних матеріалів і практичне їхнє використання в конкретних ситуаціях.

                                                                            (Психологічний практикум).

  • Колективне розв’язання педагогічних проблем. Учасники виконують

     різні ролі, програють ситуацію і знаходять шляхи розв’язання     конфлікту.                                                                  (Ділова гра).

  • Форма групової роботи, що розвиває навички співпраці та знаходження

         компромісу.                                                                   (Тренінг).

  • Форма діалогу, коли пропонують обговорити проблему «на видноті»

перед колективом. Група вибирає довірену особу (кілька осіб), яка від імені групи виносить свої пропозиції щодо проблеми. Решта виступає глядачами, звідси й назва. Таку форму роботи доцільно використовувати на вечорах відпочинку, де делегати від окремої групи дітей виступають перед великим загалом: так ми граємо в ігри, проводимо конкурси, влаштовуємо міні-дебати.                      

 («Акваріум»)                                                                                                                                                                       

Вправа :  «Класний керівник – хто він?».

(серце і сердечка)

Обладнання: ватмани, маркери, роздатковий матеріал.

Правила дискусійної каруселі:

Керівник МО. Я озвучую певну точку зору, а ви повинні пояснити, чи погоджуєтеся з почутим і чому, або спростувати, також обґрунтувавши свою відповідь. Ведучий щоразу буде звертатися до конкретної людини, а інші, якщо є що сказати, повинні доповнити відповідь колеги.

Чи погоджуєтеся ви що

  • Класний керівник завжди лікар …
  • Класний керівник, безумовно художник …
  • Класний керівник завжди актор …
  • Класний керівник – скульптор …
  • Класний керівник – великий психолог …
  • Класний керівник – талановитий режисер …
  • Класний керівник щодня суддя…
  • Класний керівник, нажаль, чиновник…
  • Класний керівник  – клоун …
  • Класний керівник    мудрий філософ …
  • Класний керівник  - поет і письменник …
  • Класний керівник буває інженером …
  • Класний керівник – космонавт …
  • Класний керівник  - бухгалтер і економіст …
  • Класний керівник, безумовно, диригент …
  • Класний керівник іноді священник…
  • Класний керівник, на жаль, буває дресирувальником…
  • Класний керівник – висококваліфікований майстер.

Інформаційне повідомлення

 «Елементи пе­дагогічної майстерності класного керівника»

Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібо­роб, будівельник, лікар, учитель. Змінюють­ся умови й засоби виховання, та незмінним залишається головне призначення вчите­ля навчити людину бути Людиною.

  Стати справжнім духовним наставником сво­їх вихованців, тим більше істинним класним керівником, дуже нелегко, знайти хорошо­го класного керівника ще складніше. Адже нема в школі роботи складнішої й важчої, ніж робота класного керівника. Діяльність його багатогранна, коло обов'язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато біль­ше, ніж радощів і перемог. Водночас, немає в школі діяльності цікавішої, ніж керівни­цтво класним колективом. Класний керів­ник це радість спілкування, це коло своїх дітей, це бажання бути потрібним кожному своєму вихованцю й досягнення великих пе­ремог у вихованні.

У нашій школі 3 класних керівники та 4 класоводи. Ко­жен із вас намагається відшукати свої шля­хи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність класного керівника, тим результативнішим є процес виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогами та його вихованцями. Педагогічна майстерність класного керів­ника цілеспрямований виховний вплив на учня, який здійснює щохвилини, що­години кожен учитель своєю подобою, ма­нерою поведінки, знаннями, спілкуванням. Але передусім це класний керівник, який концентрує всі виховні взаємодії колективу. Майстерність можна розглядати як найви­щий рівень педагогічної діяльності, як вияв творчої активності.

            Елементами майстерності класного керівника є: (кошик із сніговими кульками)

1. Гуманістична  спрямованість,   тобто  вияв здатності бачити велике в малих справах.

2. Широка підготовленість, яка допомагає йому визначити педагогічну стратегію.

3. Знання дитячої психології, основ колекти­візму.

4. Знання технології виховного впливу на осо­бистість.

5. Організаторські вміння та навички.

6. Комунікативні здібності.

7. Висока духовна культура вихователя як лю­дини та громадянина.

8. Емоційна стабільність - здатність володіти собою, зберігати контроль, незалежно від тих причин, що провокують емоційний зрив.

А зараз спробуйте уявити, скільки треба докласти зусиль, щоб цікаво та змістовно організувати виховний захід. Скільки ра­зів ми кажемо: легше провести відкритий урок, ніж виховну годину. І якщо класний керівник не володіє цими навичками, то захід пройде, але в ньому не буде ні про­дуктивності, ні доцільності, навряд чи він торкнеться глибини дитячих сердець

Сучасна педагогіка характеризується переосмисленням і зміною багатьох поглядів і підходів, відмовою від деяких усталених традицій та стереотипів. Адже сучасне суспільство висуває нові вимоги не тільки до завдань, змісту , забезпечення освіти, але й до особистості педагога.

 

Метод «Ланцюжок»

Учительський проект «Класний керівник майстер!»

Мета: з'ясувати, яким має бути класний керівник у сучасному навчальному закладі. Ведуча пропонує класним керівникам узяти участь у проекті «Класний керівник май­стер!».

Посилаючись на особистий досвід, давайте з'ясуємо наше бачення ролі особистості класного ке­рівника у формуванні творчо працездатного учнівського колективу. Спробуймо створити вчительський проект «Класний керівник майстер!».

Працюватимемо в групах.  Класні керівники першої групи записують одну з найважливіших, на їхню думку, рис керівника-майстра й передають аркуш дру­гій групі. Ті вказують свою, але відмінну від записаної і т. д. Після чотирьох кіл робота завершується.

Класний керівник майстер! (вчительський проект)

 Любить дітей, доброзичливий, мобільний,  толерантний,  справедливий, поважає думку інших, вимогливий, комунікативний,    справжній друг і порадник, ерудований, порядний у всіх відношеннях, володіє елементами майстерності класного керівника.

А тепер порівняймо наш проект з учнів­ським, який зробили учні 9 класу

Класний керівник!-  Класний!

Справедливий, порядний, добрий,  життєрадісний,  відповідальний, має почуття гумору, організатор корисних і цікавих справ,  людина, яка поважає інших, тактовний.

Класні керівники порівнюють проекти.

Висновок. Легко переконатися, що учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога й навіть до десятки не ввійшла професійна майстерність, хоча це питання піднімали під час роботи над проектом. Об'єднавши ці два проекти, маємо шкільний проект «Яким має бути класний керівник у сучасній школі».

Сьогодення потребує від нас, педагогів, високого рівня професіоналізму володіння сучасними технологіями навчання і виховання. А особливу увагу необхідно приділити вмінню постійно вчитися й самоудосконалюватися, творчому підходу під час виховання і навчання учнів.

Основними формами виховної роботи  є:

1. Інформаційно-масові (дискусії, диспути, конференції, інтелектуальні ігри, ринги, вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії, держави і права, "жива газета", створення малюнків).

2. Діяльнісно-практичні групові (творчі групи, осередки, екскурсії, свята, театр-експромт, ігри-драматизації, ярмарки, народні ігри, огляди-конкурси, олімпіади).

3. Інтегративні (шкільні клуби, КВК, фестивалі, гуртки).

4. Діалогічні (бесіда, міжрольове спілкування).

5. Індивідуальні (доручення, творчі завдання, звіти, індивідуальна робота тощо).

6. Наочні ( музеї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, стінгазети, тематичні стенди тощо). 

 

Основні розділи діяльності класного керівника. ( подарунки)

Вивчення учнів.

Класне керівництво починається, як правило, з вивчення класу й окремо кожного учня. У результаті створюються необхідні умови для правильної, раціональної організації виховної роботи, для здійснення індивідуального підходу. Вивчення учнів триває упродовж усього їхнього навчання.

Це допомагає краще організувати виховну роботу.

 М. А. Прокоф'єв писав: «Класний керівник першим може розгледіти народження симптомів небезпечних відхилень і першим повинен вступити у боротьбу з ними, не дати розвинутися хворобі, він скульптор людських характерів».

Організація і виховання класного учнівського колективу.

Це один з основних, провідних розділів роботи класного керівника. Згуртовуючи учнів у дружний і цілеспрямований колектив,  класний керівник створює передумови для успішного розв'язання навчально-виховних завдань, впливає на окремих учнів і на клас у цілому не тільки силою свого авторитету, а й шляхом формування громадської думки.

Підвищення якості знань та зміцнення дисципліни.

Високий рівень знань і свідома дисципліна — найважливіші показники правильної організації навчально-виховної роботи. Класний керівник повинен дбати  про підвищення якості знань школярів, намагатись запобігти відставанню окремих учнів в своєму класі.

Помітне місце в діяльності посідає виховання в дусі свідомої дисципліни та привчання до виконання правил співжиття. Усього цього можна досягти поступово, в результаті повсякденної виховної роботи.

Координація виховної діяльності учителів.

Класний керівник покликаний координувати й спрямовувати виховну роботу вчителів свого класу.

А. С. Макаренко справедливо зазначав, що жоден вихователь не має права працювати один. У класі повинен діяти колектив педагогів з єдиними вимогами до учнів, з індивідуальним підходом до них.

Я постійно зустрічаюся з учителями свого класу, обговорюю виконання єдиних вимог, якість знань і стан дисципліни. Великого поширення в досвіді роботи набули класні учнівські збори та вечори з участю вчителів. Вони виступають з доповідями та повідомленнями, обговорюють нові книжки чи питання, пов'язані з життям класу. Це допомагає вчителям встановити тісний контакт із школярами. На уроці, біля класної дошки такий контакт не завжди можливий. Набагато легше він встановлюється в позанавчальний час. Моє завдання — організовувати цю діяльність, допомогти вчителям свого класу повніше здійснювати виховні функції.

Робота з батьками учнів.

Батьки – авторитети, вони і спонсори, вони і найбільш зацікавлені в навчанні й вихованні дітей. Вони, на жаль, інколи і “не бажане” з точки зору педагога за впливом “зовнішнє середовище ”.

Зрозуміло, спілкування з батьками на зборах, засіданнях батьківського комітету відбувається регулярно, але, відверто, це малодійове. Я намагаюсь встановити індивідуальний контакт з кожною родиною. А далі – постійний телефонний контакт, зустрічі, бесіди поза школою, спілкування через учнівський щоденник. Так, ми, вчителі, – зрозуміліші батькам, а батьки -вчителям. Налагоджується взаємодія, взаєморозуміння.

Педагогічний досвід допоміг зробити однозначний висновок: основний рушійний фактор у вихованні дитини – сім’я. І як би школа ефективно не будувала свою роботу, необхідних результатів вона не отримає, коли не буде справжнього виховання в родині, сім’ї. Твердо переконана, що народна педагогіка – оптимальний варіант співдружності школи і сім’ї.

 

Керівник МО. Наступна наша вправа – це  «Теорема»

      Проблемне питання виховної роботи школи: «Використання нових технологій  та інновацій класними керівниками  як  фактор формування компетентної особистості учня та вдосконалення виховної роботи в школі»

       Необхідність школі мати власну виховну систему сприймається сьогодні як актуальна науково – практична проблема. В Державній національній програмі «Освіта» її створення розглядається як один із «основних шляхів реформування виховання».

      Виховна система школи є ядром загальноосвітнього механізму цілеспрямованого формування соціального досвіду вихованців. Вона враховує:

       а) соціальне замовлення, оформлене на рівні різноманітних надособистістних соціальних систем – людських цінностей;

         б) досягнутий рівень сформованості у вихованців окремих соціальних якостей і соціального досвіду;

          в) особливості нашої школи: умови, традиції, якісний склад педагогічного колективу, матеріальну базу тощо.

         Виховна система школи є конкретним механізмом дії конкретних фахівців.

На сучасному етапі педагогічний колектив, розуміючи потребу докорінного переосмислення виховної системи, насамперед виходить з таких позицій:

   1. Визнання того, що школа – навчальний заклад, покликаний відповідати потребам і умовам сучасного стану соціального розвитку України та забезпечити освітні потреби міста.

      2. Задовольняти освітні потреби слід якісно. Школа має бути конкурентноздатною й престижною, а це можливо лише в режимі неперервного розвитку і творчого пошуку прогресивних технологій, методик зростання професіоналізму на педагогічному та управлінському рівні.

    3. Вирішуючи ці завдання, школа має забезпечувати різні види діяльності в широкому спектрі позакласної сфери та учнівському самоврядуванні.

      4. Вирішення поставлених завдань можливе лише в атмосфері доброзичливості, довіри, співробітництва, відповідальності на всіх рівнях педагогічного простору.

 

Обладнання: роздатковий матеріал: картки-завдання.

Завдання:

Довести твердження (на власних прикладах)

Класне керівництво – це різноманітність діяльності.

Класне керівництво – це широке коло прав і обов’язків.

Класне керівництво – це правильна постановка мети та завдань

Класне керівництво – це постійний пошук нового.

         Вправа «Сузір’я класних керівників нашої школи»

Обладнання: роздатковий матеріал,  різнокольорові зірочки –стікери, ватман.

Учасникам треба скомпонувати сузір’я ,  в середині зірки написати своє ім’я,  на промінцях -  особистісні та професійні якості, притаманні  вам як сучасному класному керівникові, на  маленьких зірочках – яким Ви хотіли б бачити „ідеальний результат” своєї роботи

Висновок.

Керівник МО. Сьогодні ви глибше усвідомили роль класного керівника у формуванні творчого працездатного учнівського колективу. Бажаю вам самоствердитися на обраному шляху. Нехай завжди у вашій педагогічній діяльності збуваються ось  ці побажання (побажання написані на листочках у формі сердечка. Кожен учасник заняття вибирає «сердечка») і зачитує побажання.

Побажання:

  • Не втрачайте здатності зацікавити учнів і передбачати результати своєї взаємодії з ними.
  • Не втрачайте людяності, альтруїстичної спрямованості.
  • Не втрачайте креативності, здатності до творчості.
  • Постійно вдосконалюйте свою педагогічну майстерність.
  • Завжди прагніть оригінальності і досконалості в роботі.
  • Вмійте бачити й відчувати кожного учня, давати можливість дитині показати свої результати.
  • Орієнтуйте свою роботу на майстерності, знаннях, інтуїції.
  • Прагніть вдосконалення щомиті.
  • Перетворюйте процес навчання на радість.
  • Отримуйте професійне задоволення від праці.
  • Упевненим кроком йдіть до своєї мети.
  • Помічайте в собі найкраще!
  • Приносьте людям радість і це зробить вас щасливим!
  • Не приховуйте своїх здібностей і можливостей. Даруйте їх!

 

Керівник МО. Дякую всім за роботу.

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
15 березня 2019
Переглядів
2034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку