Сценарій засідання ради старшокласників на тему «Лідер – це ти!»
Мета: заохочення учнів до лідерства; демонстрування лідерського потенціалу кожного учасника; сприяння усвідомленню свого лідерського потенціалу ; ознайомлення учнів з теоретичними основами лідерства, стимулювання уяви учасників у пошуках свого розуміння лідерства.
Хід засідання
Привітання та вступне слово ведучого.
Ведучий вітає учасників і повідомляє про програму засідання «Я можу, вмію, дію», обговорює організаційні питання.
Гра-знайомство «Ім’я – якість»
Усі учні встають у коло, беруться за руки. Кожен представляється та характеризує себе на літеру, з якої починається його ім’я (починає першим ведучий, а далі по ланцюжку усі учні). Наприклад : «Я – Ірина, ініціативна»; «Я– Сашко, сміливий».
Вправа «Портрет лідера».
Ведучий ділить учасників на малі групи
Ведучий знайомить учасників з правилами роботи в малих групах.
Правила роботи групи:
Щедрість і відвертість;
Тут і зараз;
Повага до іншого;
Цінувати час;
Активно брати участь у роботі групи.
Ведучий кожній малій групі роздає папір і маркер для виконання завдання та оголошує його. Потрібно намалювати портрет лідера, звертаючи увагу на лідерські якості. (Наприклад: лідер – добрий слухач, отож у нього мають бути великі вуха. Лідер водночас повинен робити багато справ, отож йому треба багато рук та ін.) Ведучий звертає увагу, що для виконання завдання не обов’язково вміти малювати.
Після виконання завдання малі групи по черзу презентують свої малюнки, називають якості лідера. Ведучий записує їх на дошці. (Наприклад :Лідер–хороший слухач, ініціативний, освічений, урівноважений, комунікабельний, добрий організатор тощо)
Вправа «Мої лідерські якості»
На окремому аркуші кожному учасникові ведучий пропонує виписати ті риси, які вони хотіли б розвинути в собі. Обговорення.
Висновок: у лідера багато різних якостей, і кожен з учасників може мати ці характеристики. Отож, лідером може бути кожний.
Мозковий штурм «Що таке лідерство?»
На фліпчаті ведучий пише «Лідерство– це…» і пропонує учасникам озвучити свої пропозиції, записуючи їх без коментарів. Після закликає обговорити і звернути увагу на різні визначення.
Ведучий вивішує плакат із дефініціями поняття «лідерство», підготовлений раніше. Учасники мають змогу порівняти, ознайомитися з іншими формулюваннями і висловити своє ставлення до них.
При обговоренні ведучий пропонує відповісти на питання:
«Де може проявитися лідерство в школі?»
Міні-лекція «Лідер і лідерство»
Ведучий стисло дає визначення поняттям «лідер» і «лідерство».
Існує близько 130 дефініцій поняття «лідер». У найширшому тлумаченні лідер – це:
-член групи, за яким вона визнає перевагу в статусі і право приймати рішення в значущих для неї ситуаціях;
-індивід, здатний виконувати головну роль в організації спільної діяльності та регулюванні взаємостосунків у групі;
-людина, яка завдяки своїм особистісним якостям має переважний вплив на членів соціальної групи.
Тобто, лідер – це авторитетна особистість, яка реально відіграє домінантну роль в організації спільної діяльності та регулюванні взаємин у групі.
Відповідно до цього, лідерство–це відносини домінування та підлеглості, впливу й дотримування в систему міжособистісних стосунків у групі, процес управління й організації поведінки людей, який здійснює лідер.
Однією з проблем сучасної психології та соціології є визначення механізмів висування лідера. Існує кілька теорій, в яких пояснюється, чому саме та або інша людина стає лідером.
Теорія лідерських рис– грунтується на припущенні, що кожному лідеру мають бути притаманні особливі «лідерські» риси та здібності.
Теорія лідерської відповідальності: лідером стає людина, готова взяти на себе відповідальність за розвиток і дії інших членів групи. Її самореалізація здійснюється шляхом створення умов для розвитку інших.
Харизматична концепція лідерства – передбачає, що лідерство властиве лише окремим видатним особам, дано як дар, як специфічна форма обдарованості.
Інтерактивна теорія лідерства – визначає лідером будь-яку людину, яка посідає відповідне місце в системі міжособистісних стосунків. Питання, хто здатний взяти на себе лідерство, зумовлене наявністю в особистості власних індивідуальних рис, зокрема комунікативних, а також характером і змістом виконуваної діяльності.
Ситуативна теорія лідерства – передбачає, що лідерство – це насамперед продукт тієї ситуації , що склалася в групі.
Синтетична теорія – акцентує увагу на взаємозв’язку основних складових процесу організації міжособистісних взаємин, у яких здійснюється лідерство.
4. Гра – розминка « Фруктовий кошик»
Учасники сидять у колі, обирають ведучого, який водить у центрі. Кожний задумує собі назву фрукта. Той , хто водить, говорить, які фрукти він купив на базарі і вони повинні помінятися місцями. Завдання того, хто водить, устигнути зайняти місце. Той , хто залишився без місця, стає ведучим.
5. Вправа «Вибери тварину»
5.1. На дошці ведучий пише в стовпчик перелік тварин, комах, птахів, плазунів. Наприклад:
тварин у переліку має бути на одну-дві більше , ніж тих, хто братиме участь у вправі .
- черепаха, мавпа, оса, миша;
- слон, вовк, кріт, тигр;
- скунс, дельфін, пацюк, їжак;
- орел, свиня, вуж, кіт;
- сова, павук, окунь, кобра;
- мураха, ластівка, метелик, собака;
- лисиця, соловей, кінь, бик.
5.2. Поряд з переліком тварин ведучий кладе кілька маркерів і без пояснення пропонує присутнім « вибрати» собі тварину.
5.3. Учасники мають зробити позначку навпроти обраної тварини. Жодна тварина не може бути обрана більш ніж одним учасником.
5.4. Ведучий пропонує учасникам зайняти свої місця та впродовж 1 хвилини відшукати в обраної тварини позитивну рису, яка притаманна тому, чия вона, або ж таку яку він хотів би запозичити в цієї тварини.
5.5. Кожен учасник представляє свою тварину.
5.6.Вислухавши всіх, ведучий просить дати позитивні характеристики тим тваринам, що залишилися поза вибором.
5.7. Ведучий запитує учасників:
- Чи легко їм далася вправа?;
- Чого вона навчає?;
- Яким чином усвідомлення завдань цієї вправи може допомогти в житті?
6. Вправа « Малюнок за інструкціями»
6.1. Для виконання цього завдання ведучий роздає учням папір і кольорові маркери.
6.2. Пропонує учасникам зробити малюнок за інструкціями:
- візьміть свій люблений колір і намалюйте коло в центрі листка;
- візьміть ще один маркер вашого улюбленого кольору і намалюйте трикутник у верхньому правому куті;
- намалюйте квадрат будь-якого кольору , будь-де;
- намалюйте ще більший квадрат на іншому боці листка;
- намалюйте трикутник будь – де, там , де є ще місце;
- напишіть ваші ініціали на листку.
6.3. Малюнки вішають на дошці.
6.4. Обговорення малюнків за питаннями:
- Чи всі малюнки виглядають однаково, чому?
- Чи повинні малюнки виглядати однаково, чому?
Висновок: ми всі різні, по-своєму бачимо світ та його відчуваємо.
7. Міні-лекція.
Особистість – це людина, яка живе в суспільстві, може усвідомлено виконувати різноманітні соціальні функції та ролі, яка є суб’єктом життєдіяльності.
Відомо, що кожна людина неповторна. У житті, поведінці, діяльності, у своїх прагненнях і навіть у реакціях на однакову ситуацію люди відрізняються один від одного. А що їх такими робить? Це, насамперед, індивідуальні особливості.
8. Вправа «Щиро про себе й інших»
8.1. Ведучий пропонує всім учасникам стати в коло й відповісти на запитання, які допоможуть подивитися на себе з боку, порівняти себе з товаришами.
8.2. Запитання:
Чого мені бракує в житті?
Чого я не додаю людям ?
Чого чекаю від людей ?
Чи здатний я когось надихнути?
У мене достатньо друзів, які вони?
Хотів би я мати такого друга, як я сам?
Чого більше я приношу друзям: прикростей чи приємних хвилин?
У житті я частіше ведучий чи той, кого ведуть; я звик керувати чи підкорятися?
Чи відчуваю я радість співтворчості з іншими людьми, чи здатний я творити?
Чи можу я стати іншим для себе і для людей?
9. Вправа «Я, як усі …Я , не як усі…»
Ведучий розкладає картки з написами: «підлітки», «учні», «хлопці»,
«дівчата», «земляни», «пасажири», «пішоходи», «глядачі», «друзі», «чергові», «читачі», тощо.
У колі розташовуються учасники і ведучий передає учасникові зліва камінчик і пропонує обрати картку та закінчити фразу: «Я , як усі …»
(наприклад «Я, як усі пішоходи, переходжу вулицю на зелене світло світлофора).
Коли перший учасник висловився, він передає камінчик сусідові зліва і пропонує обрати картку і завершити дещо іншу фразу «Я не як усі…».
Таким чином, вирази першого типу чергуються з висловлюваннями другого типу. Усі учасники повинні виразитися у два способи. Після виконання вправи ведучий пропонує поділитися своїми враженнями.
Висновок: у чомусь ми схожі, але де в чому кожен відрізняється і є неповторним.
10. Підсумок.
1