Засідання Школи молодого вчителя
Тема: «Залежність успішності уроку від вибору моделей, методів і технологій».
Мета: проаналізувати рівень організації уроків, визначити чинники від яких залежить рівень та успішність уроку, напрацювати шляхи підвищення рівня уроків.
Очікувані результати.
Після заняття вчителі зможуть:
• аналізувати чинники, які впливають на результати уроку;
• давати визначення окремим поняттям;
• розширити знання про інноваційні технології навчання.
Обладнання:
• серветки для імітації навчального процесу;
• написані на окремому аркуші правила «мозкового штурму»;
• ватман з написаним посередині словом «урок», кольорові олівці або маркери:
• визначення, прикріплені на плакаті, на якому учасники записуватимуть свої думки щодо ефективності уроку;
• таблиця з правильними відповідями для порівняння;
• вислови вчених, письменників, педагогів.
Ведучий. Ми всі знаємо про те, що урок як був, так і залишається основною формою навчання.
Але звичайний, традиційний урок не відповідає викликам сьогодення. Однак ми не завжди знаємо структуру уроку, метоли, форми, прийоми для його організації, для досягнення найкращого результату. Тому говорити про інноваційні методи організації уроків ми поки що не можемо. Необхідно спочатку визначити, що таке урок, яка його структура тощо.
Пропоную провести це заняття з використанням інноваційних методів.
Отже, перша вправа, яку я вам пропоную. — «Опиши свого сусіда».
Учасники сідають одне проти одного і впродовж хвилини уважно розглядають одне одного, намагаються запам'ятати обличчя колеги. Потім відвертаються й діляться своїми враженнями.
(Виявляється, що всі запам'ятали зовнішність, але зовсім не звернули уваги на внутрішній настрій, не побачили в обличчях ніяких проблем, почуттів.)
Висновок. Ми не завжди звертаємо увагу на внутрішній світ людини, не цікавимося її проблемами.
— Чи завжди ми з вами уважні до дітей?
— З чого починаємо урок?
Ведучий. Учителю завжди доводиться самовдосконалюватися. З уміння все зрозуміти, все дослідити складається професіоналізм учителя.
Наступна вправа, яку я вам хочу запропонувати. — «Самопрезентація».
За 1 хв необхідно розповісти про свою роботу. З якими проблемами ви зіткнулися? Що вам найкраще вдасться? Які інтерактивні форми роботи ви використовуєте? Над якою проблемою працюєте?
(Кожен учасник розповідав про свою роботу)
Я пропоную зімітувати навчальний процес і провести імітаційну гру. За допомогою серветки ми зімітуємо навчальний процес і обговоримо результати.
Перед кожним з вас лежить серветка. Будь ласка, візьміть цю серветку і, не звертаючи уваги на сусіда, виконуйте мої вказівки:
• Складіть серветку навпіл і відірвіть правий кут
• Складіть серветку навпіл і відірвіть правий кут.
• Складіть серветку навпіл і відірвіть правий кут.
• Складіть серветку навпіл і відірвіть лівий кут.
• Складіть серветку навпіл і відірвіть той кут, що вгорі.
Тепер розгорніть серветки і порівняйте свій результат з іншими. У кожного з вас вийшла своя витинанка. Оцініть, будь ласка, свою роботу.
Ми провели гру на імітацію навчального процесу. Тепер спробуймо дати відповіді на запитання:
— Чому у кожного вийшов інакший результат?
— Як можна було досягти однакового результату у всіх?
Висновок. Сам процес навчання був побудований неправильно:
1. Не визначено наперед мету і завдання «уроку», очікувані результати, конкретні знання, уміння, навички, які будуть здобуті в процесі навчання «учнів».
2. Метод пояснення «схема роботи» не було унаочнено, не пояснено детально, інструкція для виконання роботи була нечіткою та передбачала кілька варіантів виконання, що призвели до різних результатів.
3. «Учні» не знали, як себе оцінити, тому що перед роботою їм не
визначено критеріїв оцінювання
4.Нарешті., не було зазначено й обговорено, що саме вони робили і для чого, що було головним і ЧОГО конкретно «учні» навчилися.
Ми можемо зробити ще один психологічний висновок: учителі, як і діти, всі різні, й до кожного потрібен свій підхід.
Щоб розкрити нашу тему, ми спершу маємо з'ясувати: «Що таке урок?» Для цього використовуємо «мозковий штурм».
Правила «Мозкового штурму»,
1. Кажіть усе, що спаде вам на думку.
2. Не обговорюйте та не критикуйте висловлювання інших.
3. Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.
4. Розширення запропонованої ідеї заохочується.
На дошці на великому аркуші паперу посередині написано слово «Урок», а навколо нього без коментарів записуємо ідеї педагогів. Потім обговорюємо й оцінюємо всі ідеї й робимо загальний висновок.
Урок — це:
• форма організації навчання, за якої навчальні заняття проводить учитель із групою учнів постійного складу, одного віку й рівня підготовленості протягом точно встановленого часу, за сталим розкладом;
• відрізок навчального процесу, який є закінченим за змістом у часі й організаційно;
• це соціальна система, забезпечена взаємодією «учитель — учень», «учень — учень». Відтак головною є не передача інформації, а організація учнів для освоєння інформації;
• навчання, яке передбачає особисту діяльність учнів та оволодіння змістом предмета;
• творчий процес, тісно пов'язаний з педагогічними процесами в сім’ї та суспільстві.
Висновок. Сучасний урок — це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня, його активного розумового зростання, глибокого й осмисленого засвоєння знань, формування його моральних основ.
Далі ми здійснюємо обговорення в загальному колі
«Від кого і від чого залежить ефективність уроку?»
Учителям пропонують висловитися на користь одного із суджень:
• рівень організації та успішність уроку залежить тільки від особистості вчителя;
• рівень проведення та успішність уроку залежить від запасу знань учителя;
• рівень організації та успішність уроку залежить тільки від рівня підготовленості учнів;
• рівень організації та успішність уроку залежить від майстерності вчителя та знань учнів однаковою мірою.
Ведучий. Далі пропоную виконати вправу; «Продовжіть вислів».
• Ви ніколи не розв'яжете проблему, якщо... (не визнаєте, що вона у вас є)»
«Навчи іншого, щоб... (навчитися в нього).
• Мета навчання дитини полягає в тому, щоб... (зробити її спроможною розвиватися далі без допомоги вчителя).
• Усі перемоги починаються... (з перемоги над собою).
• Хто не дивиться вперед... (залишиться позаду).
• Істина народжується з суперечках, та коли пристрасті вирують, ... (істина зникає).
• Щоб вести людей за собою. ... (йди за ними).
• Якщо можеш виправити наслідки помилки, ... (ти не помилився).
Висновок. Ефективність уроку залежить однаковою мірою від педагога та учнів. А ще до нас у цьому був упевнений Сенека: «Свої здібності людина може пізнати лише спробувавши їх використати».
А зараз — бліц-опитування.
(Кожному учаснику ставлять запитання, те саме запитання пропонують присутнім гостям.)
— Від чого залежить ефективність вашого уроку?
— Які риси характеру мають бути притаманні вчителю?
— Ваше ставлення до 12-річної освіти.
— Назвіть 5 причин, через які ви обрали професію вчителя.
— Що має зробити держава, щоб професія вчителя стала престижною?
— Ваше ставлення до введення інноваційних технологій у навчальний процес?
— Ваше ставлення до 12-бальної системи оцінювання.
— Назвіть дві причини, через які слід давати учням домашні завдання.
— Як ви вважаєте, якою має бути наповнюваність класу, щоб був ефективним навчальний процес?
— Яким, на ваш погляд, має бути медаліст-випускник?
Ведуча. Далі в нас — робота з групах «Моделі навчання».
Ділимо вчителів на 3 групи.
Пропонуємо плакат з моделями навчання, групам пропонуємо за поданими схемами виконати такі завдання та записати їх біля поданої схеми:
1. Визначити назву моделі навчання.
2. Пояснити роль учителя та учнів у даній моделі навчання.
3. Записати методи роботи для даної моделі навчання.
4. Визначити позитивні сторони та недоліки кожної моделі навчання.
Відповіді
Моделі навчання |
Методи |
Засвоєння |
|
Пасивна модель навчання |
Пояснення. лекція, демонстрація |
Низький рівень |
|
Активна модель навчання |
Бесіда, ДИСКУСІЯ (МІЖ учителем і УЧНЯМИ; |
Середній рівень |
|
Інтерактивна модель навчання |
Ділова гра (імітація), групова робота, робота в парах, мозковий штурм, акваріум, ажурна пилка |
Високий рівень |
|
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Підсумки.
Пригадаймо: що робили? Для чого? Чого навчилися? Чи досягли поставленої мети?
Ведучий. Отже, сьогодні ми провели засідання Школи молодого вчителя нетрадиційно. Щоб підтвердити все сказане, зробимо рефлексію.
Ми зрозуміли, що без чітко поставленої мети, зазначення очікуваних результатів та оцінки зробленого ми не зможемо провести плідний, ефективний урок. Дія деякого підтвердження всього зробленого нами, підбиття підсумків давайте ознайомимося з деякими висловами відомих учених, педагогів, письменників, учителів про освіту. Ми говоримо про успішність та ефективність уроку і ті знання, які вони дають, і бачимо підтвердження цих слів;
«Ефективність уроку, результати роботи вчителя — це не кращі відповіді окремих учнів, а хороші знання всіх учнів»
(В. Сухомлинський).
«Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся»
(Китайська мудрість).
Сьогодні ми багато говоримо про нове, інноваційне в освіті. Про це також думали наші попередники:
«Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися й надихатися силами, що пробудилися в ній»
(Дістервег).
«Єдиний шлях, що веде до знань, — це діяльність»
(Б. Шоу).
Ми дійшли висновку, що успішність, ефективність уроку залежить однаковою мірою від педагога і від учнів. А ще до нас у цьому був переконаний Монтельє: «Для того, щоб навчити іншого, потрібно більше розуму, ніж для того, щоб навчитися самому».
Ми визначили з вами також, що таке урок і яким може бути сучасний урок. А В. Сухомлинський казав:
«Хто намагається розібратися в хорошому і негативному на своїх уроках, той уже досяг половини успіху».
Записати методи роботи для даної моделі навчання Пасивна модель навчання (усно)Пояснити роль учителя та учнів у даній моделі навчання. Визначити позитивні сторони та недоліки кожної моделі навчання.
Записати методи роботи для даної моделі навчання Активна модель навчання (усно)Пояснити роль учителя та учнів у даній моделі навчання. Визначити позитивні сторони та недоліки кожної моделі навчання.
Записати методи роботи для даної моделі навчання Інтерактивна модель навчання |
(усно)Пояснити роль учителя та учнів у даній моделі навчання. Визначити позитивні сторони та недоліки кожної моделі навчання.
Ми всі знаємо про те, що урок як був, так і залишається основною формою навчання.
Але звичайний, традиційний урок не відповідає викликам сьогодення. Однак ми не завжди знаємо структуру уроку, методи, форми, прийоми для його організації, для досягнення найкращого результату. Тому говорити про інноваційні методи організації уроків ми поки що не можемо. Необхідно спочатку визначити, що таке урок, яка його структура тощо.
Отже тема нашого заняття: «Залежність успішності уроку від вибору моделей, методів і технологій».
Отже, перша вправа, яку я вам пропоную. — «Опиши свого сусіда».
Будь ласка,оберніться одне проти одного і впродовж хвилини уважно розгляньте одне одного, намагаючись запам'ятати обличчя колеги.
Відверніться й поділіться своїми враженнями.
(Виявляється, що всі запам'ятали зовнішність, але зовсім не звернули уваги на внутрішній настрій, не побачили в обличчях ніяких проблем, почуттів.)
Висновок. Ми не завжди звертаємо увагу на внутрішній світ людини, не цікавимося її проблемами.
— Чи завжди ми з вами уважні до дітей?
— З чого починаємо урок?
Ведучий. Учителю завжди доводиться самовдосконалюватися. З уміння все зрозуміти, все дослідити складається професіоналізм учителя.
Наступна вправа, яку я вам хочу запропонувати. — «Самопрезентація».
За 1 хв необхідно розповісти про свою роботу.
З якими проблемами ви зіткнулися?
Що вам найкраще вдається?
(Кожен учасник розповідав про свою роботу)
Я пропоную зімітувати навчальний процес і провести імітаційну гру. За допомогою серветки ми зімітуємо навчальний процес і обговоримо результати.
Перед кожним з вас лежить серветка. Будь ласка, візьміть цю серветку і, не звертаючи уваги на сусіда, виконуйте мої вказівки:
• Складіть серветку навпіл і відірвіть правий кут
• Складіть серветку навпіл і відірвіть правий кут.
• Складіть серветку навпіл і відірвіть правий кут.
• Складіть серветку навпіл і відірвіть лівий кут.
• Складіть серветку навпіл і відірвіть той кут, що вгорі.
Тепер розгорніть серветки і порівняйте свій результат з іншими. У кожного з вас вийшла своя витинанка. Оцініть, будь ласка, свою роботу.
Ми провели гру на імітацію навчального процесу. Тепер спробуймо дати відповіді на запитання:
— Чому у кожного вийшов інакший результат?
— Як можна було досягти однакового результату у всіх?
Висновок. Сам процес навчання був побудований неправильно:
1. Не визначено наперед мету і завдання «уроку», очікувані результати, конкретні знання, уміння, навички, які будуть здобуті в процесі навчання «учнів».
2. Метод пояснення «схема роботи» не було унаочнено, не пояснено детально, інструкція для виконання роботи була нечіткою та передбачала кілька варіантів виконання, що призвели до різних результатів.
3. «Учні» не знали, як себе оцінити, тому що перед роботою їм не
визначено критеріїв оцінювання
4.Нарешті., не було зазначено й обговорено, що саме вони робили і для чого, що було головним і ЧОГО конкретно «учні» навчилися.
Ми можемо зробити ще один психологічний висновок: учителі, як і діти, всі різні, й до кожного потрібен свій підхід.
Щоб розкрити нашу тему, ми спершу маємо з'ясувати: «Що таке урок?» Для цього використовуємо «мозковий штурм».
Правила «Мозкового штурму»,
1. Кажіть усе, що спаде вам на думку.
2. Не обговорюйте та не критикуйте висловлювання інших.
3. Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.
4. Розширення запропонованої ідеї заохочується.
На дошці на великому аркуші паперу посередині написано слово «Урок», а навколо нього без коментарів записуємо ідеї педагогів. Потім обговорюємо й оцінюємо всі ідеї й робимо загальний висновок.
Урок — це:
• форма організації навчання, за якої навчальні заняття проводить учитель із групою учнів постійного складу, одного віку й рівня підготовленості протягом точно встановленого часу, за сталим розкладом;
• відрізок навчального процесу, який є закінченим за змістом у часі й організаційно;
• це соціальна система, забезпечена взаємодією «учитель — учень», «учень — учень». Відтак головною є не передача інформації, а організація учнів для освоєння інформації;
• навчання, яке передбачає особисту діяльність учнів та оволодіння змістом предмета;
• творчий процес, тісно пов'язаний з педагогічними процесами в сім’ї та суспільстві.
Висновок. Сучасний урок — це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня, його активного розумового зростання, глибокого й осмисленого засвоєння знань, формування його моральних основ.
Далі ми здійснюємо обговорення в загальному колі
«Від кого і від чого залежить ефективність уроку?»
Учителям пропонують вибрати одне із суджень:
• рівень організації та успішність уроку залежить тільки від особистості вчителя;
• рівень проведення та успішність уроку залежить від запасу знань учителя;
• рівень організації та успішність уроку залежить тільки від рівня підготовленості учнів;
• рівень організації та успішність уроку залежить від майстерності вчителя та знань учнів однаковою мірою.
Ведучий. Далі пропоную виконати вправу: «Продовжіть вислів».
• Ви ніколи не розв'яжете проблему, якщо... (не визнаєте, що вона у вас є)»
«Навчи іншого, щоб... (навчитися в нього).
• Мета навчання дитини полягає в тому, щоб... (зробити її спроможною розвиватися далі без допомоги вчителя).
• Усі перемоги починаються... (з перемоги над собою).
• Хто не дивиться вперед... (залишиться позаду).
• Істина народжується з суперечках, та коли пристрасті вирують, ... (істина зникає).
• Щоб вести людей за собою. ... (йди за ними).
• Якщо можеш виправити наслідки помилки, ... (ти не помилився).
Висновок. Ефективність уроку залежить однаковою мірою від педагога та учнів. А ще до нас у цьому був упевнений Сенека: «Свої здібності людина може пізнати лише спробувавши їх використати».
Ведуча. Далі в нас — робота з групах «Моделі навчання».
Ділимо вчителів на 3 групи.
Пропонуємо плакат з моделями навчання, групам пропонуємо за поданими схемами виконати такі завдання та записати їх біля поданої схеми:
1. Пояснити роль учителя та учнів у даній моделі навчання.
2. Записати методи роботи для даної моделі навчання.
3. Визначити позитивні сторони та недоліки кожної моделі навчання.
Підсумки.
Пригадаймо: що робили? Для чого? Чого навчилися? Чи досягли поставленої мети?
Ведучий. Отже, Ми зрозуміли, що без чітко поставленої мети, зазначення очікуваних результатів та оцінки зробленого ми не зможемо провести плідний, ефективний урок. Для підтвердження всього зробленого нами, підбиття підсумків давайте ознайомимося з деякими висловами відомих учених, педагогів, письменників, учителів про освіту. Ми говоримо про успішність та ефективність уроку і ті знання, які вони дають, і бачимо підтвердження цих слів;
«Ефективність уроку, результати роботи вчителя — це не кращі відповіді окремих учнів, а хороші знання всіх учнів»
(В. Сухомлинський).
«Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся»
(Китайська мудрість).
Сьогодні ми багато говоримо про нове, інноваційне в освіті. Про це також думали наші попередники:
«Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися й надихатися силами, що пробудилися в ній»
(Дістервег).
«Єдиний шлях, що веде до знань, — це діяльність»
(Б. Шоу).
Ми дійшли висновку, що успішність, ефективність уроку залежить однаковою мірою від педагога і від учнів. А ще до нас у цьому був переконаний Монтельє: «Для того, щоб навчити іншого, потрібно більше розуму, ніж для того, щоб навчитися самому».
Ми визначили з вами також, що таке урок і яким може бути сучасний урок. А В. Сухомлинський казав:
«Хто намагається розібратися в хорошому і негативному на своїх уроках, той уже досяг половини успіху».