Якісне планування уроку – запорука успіху
В сучасному освітньому процесі як в Україні, так i у свiтi в цілому широко використовуються різноманітні форми навчання. Але основною організаційною формою освітнього процесу в школі був, є і залишиться найближчим часом урок. Кожен та кожна із нас знає, що урок – це основний елемент педагогічного процесу, який забезпечує активну й планомірну навчально-пізнавальну діяльність групи учнів певного віку і рівня підготовки, спрямовану на розв'язання визначених завдань. Він є цілісним, логічно завершеним, обмеженим у часі та має регламентований обсяг навчального матеріалу. Саме тому чи то перед молодим педагогом, чи то перед досвідченим вчителем завжди постає питання організації та проведення успішного уроку. Великий за обсягом матеріал і незначний проміжок часу… Чималі очікувані результати і незначні досягнення… Різний рівень знань і індивідуальні особливості учнів… Складний програмовий матеріал і необхідність використання різних форм та методів роботи… Всі ці та багато інших критеріїв приводять кожного вчителя на шлях одвічного пошуку.
На моє глибоке переконання, саме якісне планування уроку є запорукою його успішного проведення. Успіх залежить, в першу чергу, від ретельного продумування кожної дрібниці на кожному з етапів уроку.
На превеликий жаль, стереотипом є факт, що докладний план-конспект уроку потрiбний тiльки вчителю-початкiвцю. Але ж розгорнута форма запису дає можливiсть наочно прослідкувати відповідність кожної з дiй визначенiй метi та очікуваним результатам уроку, спрогнозувати проблемнi моменти й шляхи їх усунення, рацiонально розподiлити час мiж етапами та видами дiяльностi. Тобто, провести самоперевiрку якостi плану уроку.
Починати планування (план-конспект уроку додається) слід із зазначення теми та триєдиної мети, яку ми ставимо перед собою, уникаючи формального підходу. Далі зазначаємо очікувані результати: чого саме учні зможуть досягти наприкінці уроку, починаючи з фрази: «By the end of the lesson students will be able to…». Ретельно продумуємо, які матеріали та засоби навчання будуть використані для досягнення поставленої мети та очікуваних результатів. Також визначаємося з типом уроку.
Наступною сходинкою є планування всіх етапів уроку. Кожен урок іноземної мови складається з трьох частин: вступної (Pre-Task: Warm Up, Lead In), основної (Task, Task Realization) та заключної (Post-Task). Початок уроку виконує дві важливі функції: організацію класу до активної роботи на уроці та створення іншомовної атмосфери з метою переведення учнів на іншомовну діяльність. В ході основної частини уроку вирішуються його головні завдання. Вона може включати такі компоненти: вивчення нового матеріалу, тренування учнів у вживанні лексико-граматичного матеріалу в мовленні, систематизація та узагальнення знань з вивченої тематики ситуативного спілкування і контроль мовленнєвих навичок та вмінь. Заключний етап уроку має на меті підсумувати те, чого досягнуто на занятті. При плануванні всіх цих структурних елементів уроку дуже важливо правильно розподілити час (Timing).
Відповідно до нового законодавства першочерговим на уроці є застосування знань у мовленні, що досягається його комплексністю. Весь мовний матеріал повинен бути опрацьованим у всіх видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі. Таким чином, основний час уроку спрямовується на активну розумово-мовленнєву діяльності під керуванням учителя. Тому, на кожному з етапів планування уроку рекомендую розписувати діяльність учнів та педагога (Ts Activity, Ss Activity).
Стрижневою рисою сучасного уроку є не передача готових знань від учителя до учнів, а розвиток особистісних якостей учня/учениці під час творчої самостійної роботи та взаємодії з іншими учнями/ученицями та вчителем, який відіграє важливу нову роль фасилітатора, коуча, тютора, партнера та скеровує діяльність та взаємодію вихованців на вивчення теми та досягнення мети уроку. Таким чином, при плануванні звертається увага на спосіб взаємодії учнів/учениць на кожному з етапів (Interaction).
Зазвичай урок іноземної мови розпочинаю із мовленнєвої зарядки, яка поступово переростає в представлення і закріплення нового навчального матеріалу. Перед кожним завданням учням дається чітка установка. Для цього вчителю необхідно розуміти та прописувати, що він/вона очікує від учнів/учениць на кожному етапі уроку (Outcomes).
Оскільки дітей у наш час потрібно навчати по-іншому: не просто накопичувати і відтворювати знання, а вчити їх мислити, самостійно видобувати потрібну їм інформацію і критично її оцінювати, на уроках англійської мови передбачаю практичні вправи на розвиток навичок XXІ століття (leadership, communication & collaboration, critical thinking, personal development, creativity and imagination, solving problem) та організовую завдання в логічній послідовності відповідно до ієрархії розумових процесів (Thinking Skills) за оновленою моделлю таксономії Блума (remembering, understanding, applying, analyzing, evaluating, creating).
Переконаний, що планування уроку є одним із найнеобхідніших етапів, який повинен займати значну часову та змістовну частину роботи вчителя, являти собою продуману, сплановану й, головне, систематичну діяльність. Лише в такому випадку кожен урок буде успішним!
Додаток 1
Date: January, 25 Learners: 7th form Topic: My Favourite Film
Objectives: to expand students’ vocabulary, to develop speaking and listening skills, to develop students’ collaboration and communication, leadership and personal development, citizenship, creativity and imagination, critical thinking skills, to involve students to work in pairs and groups, to expand students’ knowledge about the world of cinema.
Outcomes: by the end of the lesson Ss will be able to create their own posters and tell about their favourite films.
Materials and Resources: copy-book, weather cards, film cards (3 sets), magic bag, TV set, music tracks, audio record, handouts, students’ projects.
Lesson Model: TBL (Task-Based Learning) Lesson
Timing |
Stage |
Ts Activity |
Ss Activity |
Interaction |
Outcomes |
Thinking Skills |
21st Century Skills |
1 min.
1 min.
2 min.
2 min.
1 min.
2 min.
4 min.
5 min.
1 min.
3 min.
3 min.
14 min.
3 min.
3 min.
|
Pre-task Warm Up
Lead In
Task
Task Realiza- tion
Post-task
|
Speech Exercise T asks Ss to answer the questions: How are you? What is the weather like today? Vocabulary Ex. T asks Ss to name kinds of films using the cards on the blackboard T asks them to close their eyes, T puts away one card and asks Ss to guess this word Mind Map T asks Ss to name what they usually do in their free time T: “So, today we are continuing to speak about films. The topic of our lesson today is “My Favourite Film”. By the end of the lesson you will be able to create your own posters and tell us about your favourite films.” Missing Letters T asks Ss to pick up a card from the magic bag and spell it Survey T asks Ss to go around the class and complete the table about their classmates’ likes and dislikes and present the results Dialogue T asks Ss to take one card and find the partner (to divide them into pairs) and make up dialogues Rest Time Physical Exercise Listening T asks Ss to listen to the audio and complete the sentences
Comparing T asks Ss to divide into 2 groups (optimists and pessimists) and find sheets of papers around the blackboard
T asks Ss to compare 2 films using the adjectives Working on Project T gives Ss some time to be ready to tell about their favourite films
Feedback T asks Ss to tell about things that they like or not or they need time to think using “garbage bin”, “clock”, “suit case” pictures Home Task T asks Ss to write Top Tips for Writing a film review Film Review |
Ss answer the questions using cards
Ss name genres of the films
Ss guess the words
Ss make a Mind Map about their free time activities Ss listen to objectives and outcomes of the lesson
Ss pick up a card from the magic bag and spell it
Ss go around the class asking questions: Do you like…? Are you interested in…? Are you fond of…? Are you keen on…? Ss work in pairs, make up dialogues using sample questions
Ss listen to the dialogue and circle the best answers to complete the sentences
Ss find adjectives which we use to say about our emotions and opinion for smth. and divide them into 2 groups (optimistic and pessimistic) Ss compare films according to different criteria Ss prepare to protect their project works (it was their home task) according to the given structure Ss tell about their favourite films
Ss tell about things that they like or not or they need time to think about
Ss propose their ideas for Top Tips for Writing a film review |
Individually
Individually
Individually
Open Class
Individually
Group Work Mingling
Individually
Pair Work
The Whole Class
Individually
Group Work
Individually
Group Work
Individually
Individually
The Whole Class
|
to prepare students for the foreign language perception
to revise and expand students’ vocabulary
to focus on the topic and outcomes of the lesson
to revise students’ vocabulary
to collect information and describe and describe classmates’ likes and dislikes
to demonstrate vocabulary patterns in given situations
to complete the sentences using information from the real life situation
to compare, to contrast two famous films
to evaluate the favourite film
to make a poster and present it telling about the favourite film
to reflect on the activities
to draw a connection between the lessons |
Remem-bering
Remem-bering
Remem-bering
Under- standing
Applying
Applying
Analy-zing
Evalua-ting
Creating
|
Commu-nication
Leader-ship
Commu-nication & collabo-ration, critical thinking
Commu-nication & collabo-ration
Imagina-tion, commu-nication, collabo-ration
Leader-ship
Personal develop-ment
Collabo-ration, critical thinking
Creativity and imagina-tion
Solving problem, personal develop-ment
|