ЗАСТОСУВАННЯ ПОХІДНОЇ ДО РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ПРИКЛАДНИХ ЗАДАЧ
Математика цікава тоді, коли дає
поживу нашій винахідливості до
міркувань.
Д. Пойа
Загальноосвітня мета:
1) перевірити сформованість умінь:
• встановлювати характер зміни функції за знаком похідної;
• виявляти точки, підозрілі на екстремум;
• використовувати поняття похідної для дослідження властивостей функції;
2) встановити, чи можуть учні:
• застосовувати метод диференціального числення до розв'язування прикладних задач;
• виділяти етапи в розв'язуванні прикладних задач.
Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес, навички колективної праці, вміння використовувати сформовані знання, навички й уміння в нових ситуаціях; формувати навички взаємоконтролю та самоконтролю.
Виховна мета: виховувати працьовитість, охайність ведення записів, вміння об'єктивно оцінювати результати індивідуальної і колективної роботи; прищеплювати бажання мати якісні, глибокі знання, доводити почату роботу до кінця; виховувати зібраність, організованість, увагу, відповідальність, вимогливість до себе.
Типу уроку: урок-телеміст.
Примітка. Учні готуються до уроку вдома за 6-8 днів. Клас поділяється на команди і в кожній обирається ведучий. Команди готують привітання, з якими вступають на початку телемосту. Вчитель спочатку роздає ведучим картки-завдання, які вони виконували вдома.
Питання, що обговорюються на уроці:
1. Похідна - фундаментальне поняття математики.
2. Похідна - засіб дослідження процесів дійсності та сучасного виробництва.
ХІД УРОКУ
I етап уроку. Організаційний момент
II етап уроку. Вступне слово вчителя. Історичні відомості
Похідна - одне з фундаментальних понять математики.
Відкриттю похідної і основ диференційного числення передували роботи французького математика і юриста П'єра Ферма (1601 - 1665), який у 1629 р. запропонував способи знаходження найбільших і найменших значень функцій, проведення дотичних до довільних кривих, що фактично спиралися на застосування похідних. Цьому сприяли також роботи Рене Декарта (1596-1650), який розробив метод координат і основи аналітичної геометрії. Лише в 1666 р. англійський математик і механік І. Ньютон (1643-1727) і дещо пізніше видатний німецький філософ і математик Готфрід Вільгельм Лейбніц (1646-1716) незалежно один від одного побудували теорію диференціального числення. І. Ньютон дійшов поняття похідної, розв'язуючи задачі про миттєву швидкість, а Лейбніц, - розглядаючи геометричну задачу про проведення дотичної до кривої. Термін "похідна" ввів у 1797 р. французький математик Жозеф Луї Лагранж (1736-1813). Він увів і сучасні позначення для похідної у вигляді у' та f'. Сам термін "похідна" є буквальним перекладом відповідного французького слова derivee, яке досить влучно пояснює зміст цього поняття: функція f '(x) у певному розумінні походить від функції f (x), тобто є похідною від неї. До Лагранжа похідну за пропозицією Лейбніца називали диференціальним коефіцієнтом і позначали . Позначення Лейбніца виявилось дуже вдалим, оскільки чітко відображало саме походження похідної - як границі відношення . Тому його часто використовують і в сучасних курсах аналізу. Ньютон, який у своїх підходах до обґрунтування математичного аналізу широко застосовував фізичні уявлення, похідну називав флексією (дослівно з латини - "витіканням"), а саму функцію флюєнтною (дослівно "текучістю"). Ці терміни Ньютона не прищепилися.
Терміни "диференціальний", "диференційована", "диференціювання" тощо, які тією чи іншою мірою пов'язані з поняттям похідної, відображають той суттєвий аспект утворення поняття похідної, який пов'язаний зі знаходженням різниці
та х-х0 =∆х
(слово differentia в перекладі з латини означає "різниця").
Велику роль у розвитку диференціального числення відіграв Л. Ейлер, який написав підручник "Диференціальне числення" (1755).
За допомогою диференціального числення було розв'язано цілий ряд задач теоретичної механіки, фізики та астрономії. Зокрема, використовуючи методи диференціального числення, вчені передбачили повернення комети Галлея, що стало тріумфом науки XVIII ст.
За допомогою цих самих методів математики у XVIII ст. вивчали різні криві: знайшли криву, по якій швидше за все падає матеріальна точка; навчились знаходити кривину ліній.
І сьогодні поняття похідної знаходить широке застосування в різних областях науки та техніки.
Ill етап уроку. Повідомлення теми та мети уроку. Постановка проблеми
Ведучі команди пропонують обговорити актуальні проблеми.
Ведучий першої команди. Нашій творчій групі доручено з'ясувати, яким повинен бути кут прилягання під'їзного шляху до магістралі, щоб сумарний річний пробіг автомобілів з одного пункту до двох інших був найменший.
Ведучий другої команди. Наша група працює над спорудженням зрошувального каналу, який має форму рівнобічної трапеції. Треба з'ясувати, при якому куті нахилу бічних сторін, переріз зрошувального каналу буде мати максимальну площу?
Ведучий третьої команди. Наша проблема полягає в наступному: знайти найбільш економічну швидкість океанського танкера.
Ведучий четвертої команди. Наша творча група розраховує розмір консервної банки заданого об'єму, за умови, що на її виготовлення, витрачається найменша кількість жесті.
IV етап уроку. Телерозминка: актуалізація опорних знань з теми "Похідна та її застосування"
Учням пропонуються запитання:
1. Як пов'язані між собою монотонність функції та їх похідна?
2. Що відбувається з похідною в точці її екстремуму?
3. В яких точках неперервні функції:
а) многочленР(х) = а0хn + а1хn-1 +..■+ап-1х + ап;
б) дробово-раціональна?
Відповідь, а) Многочлен неперервний на всій числовій прямій;
б) дробово-раціональна функція неперервна в усіх точках своєї області визначення.
4. Вказати проміжки неперервності функції:
a) f(х) = х2-4;
б)
в) f(х)= -2х + 7;
г) ;
Д)
е).
Відповідь, a) R; б) (-∞; 3) і (3; +∞); в) R; г) R; д)(- ∞; 2); (2; 5) і(5; +∞);е)(- ∞; 7),(7; +∞).
5. З якої кількості неперервних "шматків" складаються графіки функцій?
a) ;
б)
в)
Відповідь, а) Із двох; б) з трьох; в) з чотирьох.
6. Який кут (гострий або тупий) утворює з додатним напрямком осі Ох дотична до графіка функції?
а) у = х4 -2, у точках 1, 2, - 1;
б) у = х3 -хг, у точках 1, - 1, 0;
в) у = (х-2) , у точках 0, 4, - 3.
Відповідь, а) Гострий, гострий, тупий; б) гострий, гострий, 0°; в) тупий, гострий, тупий.
7. При яких значеннях змінної х функції, графіки похідних яких зображені на рисунку, мають точки максимуму і мінімуму? Назвіть ці точки.
Відповідь, а) х=-2 - точка мінімуму, х=2 - точка максимуму; б) х = -1, х=5 - точка мінімуму; х=-4, х=2- точка максимуму; в) х = 2- точка максимуму.
V етап уроку. Обговорення задач прикладного характеру
Для активізації діяльності школярів під час розв'язування та наступного обговорення задач кожну команду можна "розбити" на дві підкоманди (з метою обміну задачами). Під час роботи звучить спокійна музика.
Задача 1
З'ясувати, яким повинен бути кут прилягання під'їзного шляху СЕ до магістралі АВ, щоб сумарний річний пробіг автомобілів з С до А та В був якомога меншим. Відомо, що рух між Сі А буде в 3 рази інтенсивніший, ніж між С і В; АВ =100 км; АС = 30 км (див. рис.).
Розв'язання
1-й етап. Моделювання
1. Нехай п - кількість рейсів, яка планується в середньому протягом року з С до В.
2. Тоді сумарний річний пробіг автотранспорту з С у А та В можна підрахувати так:
S(x) = 2nAC+nCE+nBE = 2n(AE+EC)+n(EC+BE) =2пАЕ + 2пЕС + пЕС + пВЕ = 2пАЕ + ЗпЕС + пВЕ = пАЕ + пАЕ + пВЕ + 3пЕС = 3пЕС + пАВ + пАЕ = п(3ЕС + АВ + AE); S(x)=n(3EC + АВ + АЕ).
3. З цієї формули видно, що точку прилягання Е не має сенсу вибирати вправо від D, оскільки в цьому випадку СЕ > CD, AE > AD, і тому значення S буде більшим, ніж при Е = D. Тому,
4. Виразивши з прямокутного трикутника CDE довжини сторін СЕ і DE через CD та х, отримаємо:
, де (1)
Математична задача. Дослідити функцію (1) на найменше значення на заданому відрізку.
2-й етап. Розв'язання в середині математичної моделі
1. ,
,
,
х - єдина критична точка функції S( х);
2. S'( х)< 0 при;
3. S'( х)> 0 при
4. При х = 70 ° функція S набуває найменшого значення.
3-й етап. Критичне осмислення отриманого результату
Кут прилягання під'їзного шляху до магістралі повинен наближено дорівнювати 70°.
Відповідь. 70°.
Задача 2
Зрошувальний канал має форму рівнобічної трапеції, бічні сторони якої дорівнюють меншій основі. При якому куту нахилу бічних сторін переріз каналу буде мати максимальну площу?
Розв'язання
1-й етап. Моделювання
1. Розглянемо прямокутний трикутник АВМ:
AM = h = a sinφ, BM =a cosφ.
2. BM = CK = a cosφ.
3. BC=a + 2a cosφ.
4. S(ABCD) =,
S( ABCD) = = = (a (1+cos φ))asin φ = a2sinφ(1+cos φ)
= (a(l + cos φ))a∙sin φ = a2 sin φ (l + cos φ).
5. Ми отримали
F(φ) = а2 sinφ (1 +cosφ). (1)
Математична задача. Дослідити функцію (1) на найбільше значення.
2-й етап. Розв'язання всередині математичної моделі
1. F '(φ) = a2 ∙(cos φ(1+cos φ)) + sin φ ∙(-sin φ) =
= а2(cos φ + cos 2φ - sin2 φ) = a2 (cos φ + cos2 φ + cos2 φ -1) =
= а2 (2 cos2 φ + cos φ - 1).
2. F '(φ) = а2 (2 cos2 φ + cos φ - 1), 2 cos2 φ + cos φ – 1 = 0,
3. Оскільки φ - гострий кут, то , φ=600.
3-й етап. Критичне осмислення отриманого результату
Переріз зрошувального каналу буде мати максимальну площу при куті нахилу бічних сторін 60°.
Відповідь. 60°.
Задача З
Витрати на паливо, необхідне для руху океанського танкера, пропорційні кубу його швидкості та складають 20 у. о. За годину при швидкості 10 вузлів (вузол дорівнює морській милі за годину), а всі інші витрати складають 100 у. о. за годину. Знайти найбільш економічну швидкість руху за тихої погоди. Обчислити додатковий прибуток, якщо відстань до порту призначення 1000 морських миль (морська миля дорівнює 1852 м).
Розв'язання
1-й етап. Моделювання
Нехай х вузлів - найбільш економічна швидкість океанського лайнера (у. о.) - витрати палива при швидкості х вузлів; (год) – час руху, за який танкер пройде 1000 морських миль.
Складемо функцію витрат коштів за один рейс:
(у. о.).
Враховуючи й інші види витрат, які складають 100 у. о. за годину, отримаємо:
(у. о.). (1)
х
Математична задача. Дослідити функцію (1) на найменше значення.
2-й етап. Розв'язання всередині математичної моделі
Треба знайти х(0 < х < +∞), при якому функція P = f(x) набуває найменшого значення.
1) Р' =
2) , , 0,04x3 = 100, x =, x = 13,6
,
Отже, 13,6 вузлів є найбільш економічною швидкістю.
Примітка. Візьмемо до уваги, що коли х→ 0 і х → ∞, то Р → ∞. Це означає, що дуже мала і велика швидкість не дають найменшої суми утримання судна на 1 милю шляху, бо за малої швидкості на одну милю шляху витрачається багато часу, і, отже, підвищується вартість утримання команди. За дуже великої швидкості витрачається багато палива.
3-й етап. Критичне осмислення отриманого результату
Найраціональнішою є швидкість 13,6 вузлів.
4-й етап. Інтерпретація
Обчислимо витрати коштів на 1000 морських миль за швидкості 10 та 13,6 вузлів.
(у. о.);
(у. о.).
РД. П. - додатковий прибуток за один рейс у 100 морських миль.
РД. П. =P1 – P2 Рд.п. = 12000 – 11030 = 970 у. о.
Відповідь. 13,6 вузлів, 970 у. о.
Задача 4. Визначити розміри циліндричної закритої консервної банки, об'єм якої V см3, щоб її повна поверхня була найменшою, тобто щоб витрати жесті на її виготовлення були найменшими.
Розв'язання
1-й етап. Моделювання
Позначимо діаметр основи банки через х, висоту через h. Тоді повна поверхня банки виразиться формулою:
S = 2 ∙πх2 + πxh.
Оскільки об'єм банки V відомий, то, використовуючи формулу для обчислення об'єму циліндра
, виразимо висоту h через х:.
Подамо функцію S через одну змінну х:
де х >0.
Математична задача. Визначити найменше значення функції S = f( х) на проміжку 0 < х< ∞.
2-й етап. Розв'язування всередині математичної моделі
1) ;
2) S' = 0 , πx3-4V =0,
Тут не можна порівняти значення функції в критичній точці з її значенням на кінцях проміжку, оскільки проміжок не має правого кінця. Тому треба дослідити знак похідної зліва і справа від критичної точки. Оскільки при х<з/- S'<0, а при
V я
fw
х>\1- S'>0, то повна поверхня зменшується,
V тс
fw
коли хзростає від 0 до з/-, і зростає, коли хзростає V я
. fw
ВІД 3/-----ДО+°°.
V я
Отже, найменшого значення повна поверхня набу-
ш
ває, коли х= зі-. V я
3-й етап. Критичне осмислення отриманого результату
fw
Коли х=з-, то повна поверхня буде найменшою. V я
При цьому
А = - W
Я?
rAV\2
У п J
тобто висота дорівнює діаметру основи.
Якщо діаметр і висота банки дорівнюють з/-, то
V я
витрати жесті на її виготовлення будуть найменшими. Це означає, що коли осьовий переріз має форму квадрата, то при заданому об'ємі на виготовлення циліндричної банки витрати жесті будуть мінімальними.
J4V Відповідь, з/-------■ діаметр основи та висоти банки.
V я
Команди учнів подають розв'язки задач, виділяючи при цьому:
1) математичну модель задачі;
2) провідну математичну ідею процесу розв'язування;
3) блок знань, необхідних для розв'язування математичної задачі.
Учитель здійснює остаточне коректування операційної структури навчально-пізнавальних дій.
VI етап уроку. Підсумок уроку
Вчитель і учні підбивають підсумки роботи. Розкривається характер помилок, яких припустилися.
Вчитель підбиває підсумок щодо моделювання процесів сучасного виробництва. Перш ніж будь-яке явище природи або процес економічного, сільськогосподарського характеру піддавати математичному вивченню, його необхідно спростити. Особливістю розглянутих вище задач є те, що вони мають одну й ту саму математичну модель.
Висновки
1. Вчитель може вважати, що дії щодо моделювання процесів дійсності повністю сформовано в учнів, якщо вони можуть за умови повної самостійності:
1) перевести задачу на мову математики;
2) сконструювати математичну задачу;
3) виділити провідну математичну ідею;
4) критично осмислити отриманий результат.
2. Навчальну дію оцінки можна вважати сформованою на цьому етапі, якщо учні:
1) моделюють процеси дійсності;
2) знаходять і виправляють помилки у запропонованих розв'язаннях.