ТЕМА УРОКУ: Застосування похідної до розв'язування прикладних задач. (профільний рівень навчання)
Навчальна мета: узагальнити і систематизувати знання, вміння учнів з вивченої теми; ознайомити учнів із різними типами прикладних задач та методами їх розв'язання за допомогою похідної; поглибити знання учнів про моделювання процесів дійсності за допомогою апарата похідної.
Розвиваюча мета:розвивати зацікавленість математикою; навички колективної праці; вміння використовувати набуті знання; формувати навички взаємоконтролю та самоконтролю
Виховна мета: виховувати працьовитість , зібраність, організованість, вміння об'єктивно оцінювати результати індивідуальної і колективної праці; прищеплювати бажання удосконалювати та поглиблювати знання, доводити почату роботу до кінця.
Очікувані результати:
Розв'язування прикладних задач на знаходження найбільших і найменших значень реальних величин. Застосування результатів дослідження функції за допомогою похідної до розв'язування рівнянь і нерівностей, та доведення нерівностей.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок ( урок із використанням методу проектів)
Обладнання: комп'ютер, роздатковий матеріал, лінійка, косинець, картки самоконтролю (вчитель підбирає в залежності від вибраних завдань).
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Учні сідають по групах, готуючись до проведення уроку ( три групи по чотири учні) Кожен учень одержує картку самоконтролю, де виставляє собі оцінку за участь у кожному етапі уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Чергові на перерві записали розв'язки домашнього завдання дошці і в ході бесіди було перевірено домашнє завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:
1. З історії диференціального числення. Розділ математики, у якому вивчаються похідні та їх застосування до дослідження функцій, називається диференціальним численням. Прирости аргументу ∆х і функції ∆f, які є різницями, відіграють помітну роль у роботі з похідними. Тому природна поява латинського кореня differentia (різниця) у назві calculis differentialis нового числення, яка перекладається як числення різниць; ця назва з'явилася вже в кінці XVII ст., тобто під час народження нового методу.
Термін «похідна» є буквальним перекладом на українську французького слова derive, яке ввів у 1797 р. Ж. Л а г р а н ж (1736-1813); він же ввів сучасні позначення у', f'. Така назва відображає зміст поняття: функція f ' (х) походить від f(х), є похідною від f(х).
Диференціальне числення створене порівняно недавно, у кінці XVII ст. Тим дивовижніше, що задовго до цього А р х і м є д (бл. 287-212 рр. до н. є.) не тільки розв'язав задачу на побудову дотичної до такої складної кривої, як спіраль (застосовуючи при цьому граничні переходи), а й зміг знайти максимум функції f(х) = х2 (а - х).
Розвитку основ диференціального числення сприяли роботи математика і юриста П. Ферма (1601-1665), який у 1629 р. запропонував правила знаходження екстремумів многочленів. Слід підкреслити, що фактично, виводячи ці правила, Ферма активно застосовував граничні переходи, маючи найпростішу диференціальну умову максимуму і мінімуму. Розвитку нового числення сприяли також роботи Р. Декарта (1596-1650), який розробив метод координат і основи аналітичної геометрії.
Систематичне вчення про похідні розвинуто І. Ньютоном (1643-1727) і Г. Лейбніцом (1646-1716), які незалежно один від одного створили теорію диференціального числення. Ньютон виходив в основному із задач механіки (ньютонів аналіз створювався одночасно з ньютоновою класичною механікою), а Лейбніц переважно виходив із геометричних задач. Зокрема, до означення похідної Ньютон прийшов, розв'язуючи задачу про миттєву швидкість, а Лейбніц — розглядаючи геометричну задачу про проведення дотичної до кривої.
У подальшому працями Л. Е й л є р а (1707-1783), О. К о ш і (1789-1857), К. Г а у с с а (1777-1855) та інших математиків диференціальне числення було перетворене в цілісну теорію для дослідження функціональних залежностей.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Актуалізація опорних знань.
Кожний учень першої групи задає запитання одному з учнів учню з другої групи. Потім кожен учень другої групи задає запитання одному з учнів третьої групи. І кожен учень третьої групи задає запитання одному з учнів першої групи.
ЗАПИТАННЯ
За правильну відповідь учні в своїх картках виставляють собі по 1 балу.
Кожна група отримує картки з завданням Додаток 1.
Підбивається підсумок цього етапу уроку.
VІ Розв'язування вправ
Приклад 1. Розв'яжіть рівняння 3х + 32-x = 3 • (1 + соs 2πх). (1)
Коментар
Оскільки у нас немає формул, які б дозволяли перетворювати одночасно і показникові, і тригонометричні вирази, то спробуємо розв'язати задане рівняння, використовуючи властивості відповідних функцій, зокрема, спробуємо оцінити область значень функцій, які стоять у лівій і правій частинах рівняння. Для функції, яка стоїть у правій частині рівняння, це легко зробити і без похідної, а для дослідження функції, що стоїть у лівій частині рівняння, зручно використати похідну.
Розв'язання
ОДЗ заданого рівняння — усі дійсні числа R. Оцінимо ліву і праву частини рівняння. Оскільки соs 2πх набуває всіх значень від (-1) до 1, то 1 + соs 2πх набуває всіх значень від 0 до 2. Тоді функція g (х) = 3∙(1 + соs 2πх) набуває всіх значень від 0 до 6. Отже, 0 < g (х) < 6.
Функцію f(х) = 3х + 32-x дослідимо за допомогою похідної. D(f) = R.
f ' (х) = 3х ln 3 - 32 – хln 3 = 32 – хln 3 (32x-2 - 1) існує на всій області визначення функції f(х).
f ' (х) = 0, 32 – хln 3 (32x-2 - 1) = 0. Оскільки 32 – хln 3 ≠ 0, то 32x-2 - 1=0, 32x-2 = 1, 2х - 2 = 0, х =1 — критична точка. Відмічаємо критичну точку на області визначення функції f (х) і знаходимо знаки похідної в кожному з одержаних проміжків (рис.).
Неперервна функція f (х) має на інтервалі (-∞; +∞) тільки одну критичну точку, і це точка мінімуму (у ній похідна змінює знак з мінуса на плюс). Тоді в цій точці функція набуває свого найменшого значення: f(1) = 6. Отже, f(x)> 6.
Враховуючи, що g(х) ≤ 6, одержуємо, що задане рівняння f (х) = g (х) рівносильне системі
Але значення 6 функція f (х) набуває тільки при x = 1, що задовольняє і другому рівнянню системи g (1) = 3 (1 + соs 2πх) = 6). Отже, одержана система (а значить, і задане рівняння) має єдиний розв'язок х = 1. Відповідь: 1.
Приклад 2. Розв'яжіть рівняння 2x+3 +22x+1 = 7∙3x + 3
Коментар
Якщо спробувати застосувати до заданого рівняння схему розв'язування показникових рівнянь то вдається реалізувати тільки перший її пункт — позбутися числових доданків у показниках степенів. А от звести всі степені до однієї основи (із зручними показниками) чи до двох основ так, щоб одержати однорідне рівняння, чи перенести всі члени в один бік і розкласти одержаний вираз на множники — не вдається. Залишається єдина можливість — застосувати властивості відповідних функцій. Але і на цьому нам не вдається використати скінченність ОДЗ (вона нескінченна), оцінку лівої і правої частин рівняння (вони обидві в межах від 0 до +∞). Залишається тільки сподіватися на можливість використання монотонності функції. Хоча і тут ми не можемо використати теореми про корені (в обох частинах заданого рівняння стоять зростаючі функції). Тоді спробуємо підібрати корені цього рівняння і довести, що інших коренів воно не має (зручно попередньо звести рівняння до виду f(х) = 0). Послідовно підставляючи х = 0, х = 1, х = 2, х = 3, з'ясовуємо, що f (0) = 0, f (1) = 0, f (3) = 0, тобто рівняння f (х) = 0 має три корені. Щоб довести, що інших коренів немає, достатньо довести, що у функції f (х) не більше трьох проміжків зростання або спадання; а, враховуючи неперервність f (х) на всій числовій прямій, для цього достатньо довести, що у неї не більше двох критичних точок, тобто рівняння f ' (х) = 0 має не більше двох коренів. Розглядаючи тепер рівняння f ' (х)= 0, ми після його перетворення можемо провести аналогічні міркування, але вже для двох коренів. Виконуючи перетворення рівняння f ' (х) = 0, врахуємо, що всі його члени мають однаковий степінь - х (тобто воно є однорідним відносно трьох функцій від змінної х, а саме: 2х, 3х, 4х). За допомогою ділення обох частин рівняння f ' (х) = 0 на степінь з основою 2, 3 або 4 вдається зменшити кількість виразів із змінною на один.
Розв'язання
Задане рівняння рівносильне рівнянню 2х • 23 + 22х • 21 - 7 • 3х - 3 = 0, тобто
8∙2x + 2∙4x -7∙31 - 3 = 0. (1)
Позначимо f (х) = 8∙2x + 2∙4x -7∙31 - 3. Оскільки f (0) = 8 + 2 – 7 - 3 = 0, f (1) =16 + 8 - 21 - 3 = 0, f (3) = 64 + 128 - 189 - 3 = 0, то рівняння f (х) = 0 має три корені: 0, 1, 3. Доведемо, що інших коренів у рівняння (1) немає. Для цього достатньо довести, що у функції f (х) є не більше трьох проміжків зростання або спадання, а, враховуючи неперервність функції f (х) на всій числовій прямій, достатньо довести, що функція має не більше двох критичних точок.
Область визначення: D (f) = R.
Похідна f ' (х) = 8 • 2х ln 2 + 2 • 4х ln 4 - 7 • 3х ln 3 існує при всіх значеннях х. Отже, критичними точками можуть бути тільки ті значення х, при яких f '(х) = 0. Одержуємо рівняння 8 • 2x ln 2 + 2 • 4x ln 4 - 7 • 3x ln 3 = 0. Оскільки 3х ≠ 0, то після ділення обох частин останнього рівняння на 3х одержуємо рівносильне рівняння
. (2)
Щоб довести, що рівняння (2) має не більше двох коренів, достатньо довести, що функція φ(х) = , яка стоїть у лівій частині рівняння, має не більше двох проміжків зростання чи спадання, а враховуючи неперервність цієї функції на всій числовій прямій, достатньо довести, що вона має тільки одну критичну точку. Дійсно,
φ ' (х) = існує при всіх значеннях х. Отже, критичними точками можуть бути тільки ті значення х, при яких φ ' (х) = 0. Одержуємо однорідне рівняння
= 0
Оскільки , то після ділення обох частин рівняння на цей вираз одержуємо рівносильне рівняння . Звідси
. Враховуючи, що , а , одержуємо, що .
Отже, останнє рівняння має єдиний корінь. Тоді функція φ (х) має єдину критичну точку і тому рівняння (2) має не більше двох коренів. Це означає, що функція f (х) має не більше двох критичних точок. Тоді рівняння (1) (а значить, і задане рівняння) має не більше трьох коренів. Але три корені заданого рівняння ми вже знаємо: 0, 1, 3. Отже, інших коренів задане
рівняння не має.
Відповідь: 0, 1, 3.
Приклад 3. Розв'яжіть нерівність х11 - х6 - 2х < -4.
Коментар
Задану нерівність не вдається розв'язати за допомогою рівносильних перетворень, тому використаємо метод інтервалів. Для цього нерівність потрібно привести до виду f (х) 0, де f (х) — неперервна в кожній точці своєї області визначення функція (f (х) — неперервна функція, оскільки це многочлен).
Нагадаємо схему розв'язування нерівності методом інтервалів.
1. Знайти ОДЗ нерівності.
2. Знайти нулі функції: f (х) = 0.
3. Позначити нулі на ОДЗ і знайти знак функції f (х) у кожному з проміжків, на які розбивається ОДЗ.
4. Записати відповідь, враховуючи знак заданої нерівності.
Для знаходженні нулів функції потрібно розв'язати рівняння f (х) = 0, яке не вдається розв'язати за допомогою рівносильних перетворень, тому для його розв'язування доцільно використати властивості функції f (х), зокрема, її монотонність, яку можна обґрунтувати за допомогою похідної.
Розв'язання
Задана нерівність рівносильна нерівності х11 – х6 + 2х + 4 < 0. Функція f (х) = х11 – х6 + 2х + 4 неперервна в кожній точці своєї області визначення, тому для розв'язування нерівності можна використати метод інтервалів.
1. ОДЗ: х ϵ R.
2. Нулі функції: f (х) = 0. Знайдемо похідну функції f (х):
f ' (х)= 11 х10- 6х5 + 2. Якщо позначити х5 = t, то f ' (х) = 11t2 – 6t + 2. Але квадратний тричлен 11t2 – 6t + 2 має від'ємний дискримінант, тоді для всіх t 11t2 – 6t + 2 > 0. Отже, для всіх х значення f ' (х) > 0. Тоді функція f (х)зростає на всій числовій прямій і рівняння f (х)= 0 може мати тільки один корінь. Оскільки f (-1) = 0, то х = -1 — єдиний нуль функції f (х).
3. Відмічаємо нулі на ОДЗ і знаходимо знак у кожному з проміжків, на які розбивається ОДЗ (рис.).
Відповідь: (-∞; -1).
Учитель кожній групі роздає картки з завданнями.
Підведення підсумків даного етапу уроку
І тепер поняття похідної широко застосовується в різних галузях науки і техніки. Кожному капітану команди було поставлено завдання знайти і розв'язати задачу прикладного змісту яка розв'язується за допомогою похідної.
І КОМАНДА
Задача 1. Нехай маємо квадратний лист заліза із стороною а. Треба в кожному куті його відрізати такі квадрати, щоб після згинання країв отримати ящик найбільшої місткості.
Розв'язання. Позначимо через х довжину сторони того квадрата, який слід відрізати (мал. 3), а V — об'єм ящика. Тоді V є функцією від х, яка виражається формулою V (х) = (а — 2х)2х, причому х змінюється на відрізку
. Оскільки V (х) є неперервною функцією на відрізку то вона набуває на ньому найбільшого значення.
На кінцях відрізка V (х) не може набувати найбільшого значення, бо в цих точках V = 0. Отже, шукана точка міститься всередині відрізка. Знайдемо її. Для цього обчислимо спочатку похідну
V' (х) = — 4 (а — 2х) х + (а — 2х)2 = (а — 2х) (а — 6х) і розв'яжемо рівняння (а — 2х) (а — 6х) = 0.
Звідси дістанемо корені х1 = і х2 = . Точка х1 не є стаціонарною, бо це кінець відрізка, на якому розглядається функція V = V (х). Точка х2 міститься всередині даного відрізка. Отже, точка х2 = є стаціонарною і точкою максимуму. У ній функція V = V (х) набуває найбільшого значення, яке дорівнює V= а3
ІІ КОМАНДА
Задача 4. Нехай електрична лампочка переміщується (наприклад, на блоці) уздовж вертикальної прямої ОВ (мал. 4). На якій відстані від горизонтальної площини слід її розмістити, щоб в точці А цієї площини освітленість була найбільшою (ОА = а)?
Розв'язання. З курсу фізики відомо, що освітленість прямо пропорційна sin φ і обернено пропорційна
квадрату відстані АВ = r, тобто Е = k , де k — коефіцієнт пропорційності, який залежить від сили світла лампочки.
За незалежну змінну візьмемо висоту х =OB. Тоді
sin φ = , r = , 0 < x < + оо.
Отже, E = k
Знайдемо похідну від E (x):
E'(x)=k
і розв'яжемо рівняння k= 0
Звідси знаходимо стаціонарну точку х = .
Оскільки функція Е (х) має тільки одну стаціонарну точку, а в умові задачі сказано, що існує положення лампочки, при якому освітлення в точці А найбільше, то х є шуканою точкою.
ІІІ КОМАНДА
Задача 5. Визначити розміри такого відкритого басейну з квадратним дном і об'ємом V = 32 м2, щоб на облицьовування його стін і дна було витрачено найменшу кількість матеріалу.
Розв'язання. Позначимо довжину сторони основи через х, а висоту — через у. Тоді V (х, у) = х2у = 32.
Площа бічної поверхні басейну разом із площею дна дорівнює S = х2 + 4ху. Знайшовши з попередньої рівності у і підставивши в останню рівність його значення, дістанемо таку функцію від х:
S(x)=x2 +
Знайдемо похідну цієї функції: S' (x) = 2x - .
Розв'язуючи рівняння 2х - = 0, знаходимо стаціонарну точку х = 4.
Оскільки існує тільки одна стаціонарна точка, то вона і буде точкою мінімуму. Отже, найменші розміри басейну заданого об'єму V = 32 м3 такі: х = 4 м; у = 2 м.
Задача 6. Посудина з вертикальною стінкою і висотою Н стоїть на горизонтальній площині (мал. 5). На якій глибині слід розмістити отвір, щоб дальність вильоту води з отвору була найбільшою (швидкість рідини, що витікає за законом Торрічеллі, дорівнює , де х —глибина розміщення отвору, g — прискорення вільного падіння)?
Розв'язання. Позначимо через Н відстань отвору в посудині від горизонтальної площини, а через L — відстань точки А від стінки посудини. Тоді L = Vt, де t — час вильоту води з отвору на площину (у точку А).
З курсу фізики відомо, що t = , або t = .
Тоді L(x) = 0 < x < h.
Знайдемо похідну L' (x) = ,
Розв'язуючи рівняння = 0,
знаходимо стаціонарну точку х = .
Оскільки це єдина стаціонарна точка, то вона і буде шуканою.
VІІ Підсумок уроку
Учитель на дошці вивішує плакат із словом "ПОХІДНА" а учні на маленьких папірцях записують слова, пов'язані з цим словом і приклеюють їх навколо плакату ( функція дотична рівняння нерівність, точка, застосування, екстремум, графік, кутовий коефіцієнт, дослідження, задача фізики, електрика, геометрія, механіка…)
Робота учнів на уроці оцінюється за картками самоконтролю.
VІІІ Домашнє завдання. Повторити теоретичний матеріал, підготуватися до контрольної роботи. Завдання для самоперевірки №№ 1-18 с. 150-152.
ДОДАТОК 1