Тема. Застосування різних способів розкладання многочленів на множники
Мета: систематизувати та узагальнити знання та вміння учнів щодо різних способів розкладання многочленів на множники; виробити вміння застосовувати різні способи розкладання многочленів на множники.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель:
II. Перевірка домашнього завдання
Робота з випереджальним домашнім завданням.
Запитання до класу
1) Що називається розкладанням многочлена на множники?
2) Яку властивість множення використовують під час винесення спільного множника за дужки?
3) В якій послідовності виконується розкладання многочленів на множники способом групування?
4) Які алгоритми використовують під час розкладання на множники многочленів виду а2 – b2; a2 ± 2ab + b2; а3 ± b3?
Після бесіди проводиться самостійна робота із заповнення таблиці
Вираз: |
||
1) х3 – 100х |
= x(х2 – 100) |
= х(х – 10)(х + 10) |
коментар |
|
|
2) х3 – 20х2 + 100х = |
= х(х2 – 20х + 100) |
= х(х – 10)2 |
коментар |
|
|
3) х2 – у2 – 2х + 2у = |
= (х – у)(х + у) – 2(х – у) |
= (х – у)(х + у – 2) |
коментар |
|
|
По закінченні цієї роботи — перевірка (презентація) з наступною корекцією.
Щоб зробити необхідні висновки, спонукаємо учнів до порівняння отриманих коментарів, після чого — узагальнюємо висновки.
III. Формулювання мети й завдань уроку
Основну мету трьох уроків, об'єднаних темою «Застосування різних способів розкладання многочленів на множники», можна сформулювати так: 1) узагальнити й систематизувати знання й уміння щодо застосування кожного з вивчених трьох способів розкладання многочленів на множники, опанувати способи дій щодо комплексного застосування цих способів під час розкладання многочленів на множники; сформулювати (якщо це можливо) певний алгоритм дій у ході розв'язування такого виду завдань; 2) ознайомитись із спектром завдань, розв'язання яких передбачає застосування різних способів розкладання многочленів на множники; 3) вироблення стійких навичок застосування різних способів розкладання многочленів на множники та розв'язування відповідних завдань.
Завдання на урок можна визначити як першу частину загального навчального завдання з теми (див. вище).
IV. Засвоєння нових знань
Зрозуміло, що опанування знань щодо різних способів розкладання многочленів на множники та вмінь їх застосовувати на практиці є дуже важливим для успішного вивчення багатьох наук. Тому, щоб допомогти зорієнтуватись учневі в безмежному просторі різних виразів, що розкладаються на множники, ми будемо намагатись дати певний алгоритм, зауваживши, що він є приблизним, тобто як і будь-яке правило, він має кілька винятків.
Якщо знання про різні способи розкладання многочленів на множники й уміння застосовувати ці знання на практиці в учнів на даний момент вироблені, єдине, що залишається вчителю — це разом з учнями спробувати сформулювати єдиний алгоритм виконання дій (послідовність застосування вивчених способів) під час розкладання многочленів на множники. Після вдало виконаної роботи з випереджальним домашнім завданням ця процедура не повинна викликати в учнів труднощів, і формулювання алгоритму є логічним завершенням виконаної роботи.
Конспект 15 Застосування різних способів розкладання многочленів на множники Під час розкладання [застосування різних способів] многочленів на множники слід: 1) якщо можливо, винести за дужки спільний множник;
2) якщо спільний множник винесено (або він відсутній), до многочлена, що за 3) якщо застосування формули для повного многочлена неможливе, розбиваємо його на групи (виконуємо групування). Приклади. Розкладіть многочлени на множники: |
||||
1) 10а3 – 40а = |
= 10а(а2 – 4) 1) винесемо спільний множник а за дужки; |
= 10а(а – 2)(а + 2) 2) вираз у дужках розкладемо за формулою різниці квадратів; |
||
2)18х3 + 12х2 + 2х = |
= 2х(9х2 + 6х + 1) 1) винесемо спільний множник 2х за дужки; |
= 2х(3х + 1)2 2) вираз у дужках — за формулою квадрат суми двох виразів |
||
3) аb5 – 3b3 + + ab2y – 3b2y = |
= b2(аb – 3b + ау – 3у) 1) винесемо спільний множник b2 за дужки; |
= b2(b(a – 3) + y(a – 3)) = = b2(a – 3)(b + y) 2) вираз у дужках за формулою не розкладається, тому виконуємо групування; |
||
4) а2 – 4ах – 9 + 4х2 = |
= (а2 – 4ах + 4х2) – 9 1) спільного множника немає, формули немає, тому розбиваємо на групи; |
= (а – 2х)2 – 32 = 2) 1 група — формула — квадрат різниці; 9 = 32, тому далі |
= (а – 2х – 3) х х (а – 2х + 3); 3) формула різниці квадратів |
|
Кількість прикладів, розглянутих учителем, може бути іншою, але автор навмисне взяв саме такі приклади, щоб переконати учнів у справедливості алгоритму. Бажано, щоб учні порівняли хід розв'язаних вправ і самі переконалися в цьому.
Також важливо звернути увагу на такий момент, щоб попередити помилки, яких традиційно припускають учні під час розв'язування завдань з теми: розкладання многочлена на множники вважається закінченим, якщо він поданий у вигляді добутку або лінійних множників (степінь 1) або множники більш високого степеня далі жодним з відомих семикласникам способів не розкладаються. Цей момент також виділяємо під час пояснення.
V. Засвоєння вмінь
Виконання письмових вправ
Нa уроці традиційно відпрацьовуємо застосування сформульованого алгоритму й розв'язуємо відповідно вправи на його застосування.
1а. 1) 7а2 – 7b2; 2) km2 – kn2; 3) 9х2 – 36; 4) 4а3 – 4а; 5) х4 – х2;
6) са2 – 9сb2; 7) 2а3 – 2b3; 8) 27с + b3с.
1б. 1) 3р2 + 6рq + 3q2; 2) - b2 + 2bс – с2; 3) 81 – 54b + 9b2;
4) 2xb2 + 8хb + 8х; 5) 9а3 + 6а2 + а; 6) т – 10т2 + 25т5.
1в. 1) 3тп + 24п – 9т – 72; 2) -4abc – 32bc – 12ac – 96c;
3) 1,5а2 – 0,5а2х + 1,5ах – 0,5ах2; 4) х2у2а – х2у2 + 5аху – 5ху.
1) 4х2 – 4у2, якщо х = 51, у = 49; 2) 5а2 – 10аb + 5b2, якщо а = 7,3, b = 2,3.
4* (додатково). Логічна вправа.
Вставте пропущені слова, числа, вирази чи рисунки:
|
|
VI. Підсумки уроку
Бліцтест
1) 25(х2 – у2); 2) (5х – 5у)(5х + 5у); 3) 25(х – у)(х + у); 4) 25(х – у)2 ?
1) 2у3(у – а + аb – bу); 2) 2у3(1 – b)(у – а);
3) 2y3(y(1 – b) – a(1 – b)); 4) 2y4 – 2y3a + 2y3ab – 2y4b.
Який крок ви б додали до утвореного ланцюжка?
VII. Домашнє завдання
Використовуючи теорію та практичні навички, здобуті на уроці, виконайте завдання.
№ 1. Розкладіть на множники:
1) 14 – 14m2; 2) 3a – 3a3; 3) 7х5 – 7xy2; 4) 5x2y2 – 45а2b2;
5) 3х2 – 24ху + 48у2; 6) -3п4 – 12п3 – 12п2; 7) 2а3 + 54b6;
8) 3х3 – 3ху – 3х2 + 3х2у; 9) 0,2х4 + 0,6х3у – 0,4х3 – 1,2х2у.
№ 2. Знайдіть значення виразу:
1) 3т2 + 6тп + 3п2, якщо т = 4,8, п = 5,2; 2) 10а2 – 10b2, якщо а = 69, b = 31.
№ 3 (випереджальне). У даних виразах (ланцюжках) виділіть групи одночленів, щоб вони утворили вираз, що є або повним квадратом двочлена або різницею квадратів двох виразів:
1) х2 – 2ху + у2 – z2; 2) с2 + 9 – 6с – k2; 3) т2 + 2тп + п2 – k2;
4) a2 – 8a – b2 + 16; 5) а2 – b2 + а + b; 6) 4х2 + у – 2х – у2; 7) с2 – b2 + с – b.