Застосування різних способів розкладання многочленів на множники

Про матеріал
Мета: відпрацювати навички застосування спеціальних прийомів та класичних методів розкладання многочленів на множники; продовжувати знайомство учнів зі сферою застосування розкладання многочленів на множники; узагальнити та систематизувати набуті з теми знання та уміння і навички.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Застосування різних способів розкладання многочленів на множники

Мета: відпрацювати навички застосування спеціальних прийомів та класичних методів розкладання многочленів на множники; продовжувати знайомство учнів зі сферою застосування розкладання многочленів на множники; узагальнити та систематизувати набуті з теми знання та уміння і навички.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Перевіряємо готовність учнів до уроку, повідомляємо план роботи.

 

II. Перевірка домашнього завдання

Запропоноване домашнє завдання не є простим для учнів, тому слід перевірити його ретельно; учні ставлять запитання та разом з учите­лем шукають відповіді на них.

Особливу увагу звертаємо на завдання № 1 (3, 4, 5) та 2 (4), бо в № 1 (3) маємо різницю кубів (не зовсім знайоме, принаймні на попередньому уроці таких завдань не було).

№ 1 (4) — маємо одразу два повні квадрати (нове!).

№ 1 (5) — традиційно складне, бо треба «побачити» вираз, протилеж­ний повному квадрату.

№ 2 (4) — обов'язково розібрати, бо містить такий контрольний мо­мент: ділення на вираз зі змінною звужує ОДЗ рівняння, а отже, може призвести до втрати кореня рівняння.

 

III. Формулювання мети й завдань уроку

Згідно з визначеним на першому уроці планом, на цьому відпрацьо­вуємо навички застосування різних способів та прийомів розкладан­ня многочленів на множники та розширюємо сферу застосування набутих умінь і навичок, а також узагальнюємо та систематизуємо свій досвід.

 

IV. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

  1. Що означає розкласти многочлен на множники?
  2. Які способи розкладання многочленів на множники ви знаєте?
  3. Які з названих способів розкладання многочленів на множники і в яко­му порядку використаєте, щоб подати у вигляді добутку такі вирази:

1) х2 – ху; 2) х2 – у2; 3) х3 х; 4) х2 – 2х + 1; 5) х3 2х2 + х;

6) х2 2х + 1 – у2;   7) х2 – у2 + 2х – 2у;  8) х3 – х2 + х – 1;  9) (х – 1)2х2?

 

V. Робота з випереджальним домашнім завданням

Завдання 1. Виділіть повний квадрат у виразах:

1) х2 + 2х – 8; 2) а2 – 8а + 12; 3) 4с2 – 4с – 3; 4) х2 – 6ху + 5у2;

5) а2 + 12аb + 11b2;  6*) (х – 1)2 – 6(х – 1) + 8.

Завдання 2. Подайте вираз, що стоїть після повного квадрата, у вигляді квадрата деякого виразу. Прочитайте вираз, що утворився. Що спільного мають дані вирази? Як їх розкласти на множники?

Зробіть висновки.

Якщо вся підготовча робота належно проведена, то висновок, який роблять учні, може бути приблизно таким, до якого хоче підвести учнів учитель, а саме: щоб розкласти тричлен на множники за фор­мулою різниці квадратів двох виразів, можна використати прийом «виділення повного квадрата двочлена».

Завдання 3. Розкладіть дані тричлени на множники:

1) х2 + 6х + 8; 2) х2 + 12х + 35; 3) х2 – 10х – 24; 4*) х2 – 7х + 12.

(4*) — контрприклад — у цьому тричлені зручніше розбити -7х на два доданки і згрупувати, бо -7х має непарний коефіцієнт.)

 

VI. Засвоєння вмінь та навичок

Розв'язуємо вправи достатнього та високого рівнів складності. Якщо рівень підготовки учнів досить високий і відповідний темп виконання, то можна запропонувати кілька специфічних прийомів роботи з виразами: перегрупування тощо.

Виконання письмових вправ

  1. Розкладіть на множники:

1) х2 – 4х + 3; 2) х2 + 2х – 8; 3) t2 + t 6; 4) k4 + 6k2 + 5;

5) и4 + 2и2 – 35; 6) (3x2 4)2 8(3x2 4) 9.

  1. Розкладіть на множники:

1) (х у)(х + у) + 2(2х у) + 3; 2) (х у)(х + у) + 2(3х – 2у) + 5.

  1. Розв'яжіть рівняння:

1) х2 – 8х + 7 = 0; 2) у2 + 12у + 20 = 0; 3) (х – 1)2 + 6(х – 1) + 8 = 0;

4) (х – 1)(х – 3)(х2 3) = (x 1)(х 3).

  1. Доведіть, що значення виразу 334 + 992 – 330 – 990 ділиться на 80.

5*. Відомо, що а + b = 5, ab = 4. Знайдіть значення виразу:

1) a2b + ab2; 2) a2 + b2; 3) a3 + b3.

 

VII. Підсумки уроку

Найважливішим підсумком є формування в учнів правильного розуміння: 1) будови системи форм та методів (способів) розкладан­ня многочленів на множники; 2) сфери застосування названих по­нять та способів дій на уроках математики (або там, де мова йде про математичні об'єкти: числові та буквені вирази, рівняння тощо).

Тому бажано цей етап уроку присвятити саме систематизації та уза­гальненню знань та вмінь учнів.

Учитель може підготувати заздалегідь (або робити записи під час бесіди) картки із записами основних понять з теми «Розкладання на множники»: винесення спільного множника за дужки і т. д.

Учитель пропонує учням назвати основні математичні поняття, що за­своюються в ході вивчення цієї теми (для пожвавлення роботи можна улаштувати «Математичний аукціон» — див. математика, 6 кл.), і відповід­но відкриває картки (або робить запис на дошці).

Після того як будуть названі усі поняття, пропонуємо учням розташувати ці картки в порядку, що відповідає логіці теми (послідовність застосуван­ня способів тощо), і класифікуємо види завдань, що були розв'язані в цій темі. Врешті-решт можна всі міркування подати у вигляді схеми:

 

VIII. Домашнє завдання. Домашня самостійна робота

№ 1. Розкладіть на множники:

1) 6а3 6а; 2) 2х2 + 24ху + 72у2; 3) а3 ab a2b + a2;

4) х2 + 2ху + у2 – 49; 5) а3 + 8 – а2 – 2а; 6) т3 + 27п5 + т2 + 6тп + 9п2;

7) а2 b2 + 4а + 4; 8) х2 – 2х – 3; 9) х2 + 4х – 5.

№ 2. Розв'яжіть рівняння:

1) х2 – 2х – 35 = 0; 2) х3 – 9 = х – 9х2.

№ 3. Доведіть, що значення виразу 1110 + 4∙749 + 1111 – 4∙748 ділиться на 12.

Додатково: попрацювати зі схемою — див. «Підсумки» (вдосконалення).

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
6 березня 2020
Переглядів
786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку