Застосування різних способів розкладання многочленів на множники

Про матеріал
Мета: відпрацювати навички застосування різних способів розкладання многочленів на множники; ознайомити учнів зі сферою застосування розкладання многочленів на множники як методичного прийому.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Застосування різних способів розкладання многочленів на множники

Мета: відпрацювати навички застосування різних способів розкладан­ня многочленів на множники; ознайомити учнів зі сферою застосування розкладання многочленів на множники як методичного прийому.

Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Учитель спонукає учнів до самоперевірки готовності до роботи; фіксує прізвища відсутніх та повідомляє учням план роботи на уроці.

 

II. Перевірка домашнього завдання

Для того щоб перевірка домашнього завдання була ефективною, ба­жано не тільки перевірити відповіді (цю роботу можна довірити учням-консультантам, які зроблять перевірку до уроку), але усвідомити дії, що привели до цих відповідей. Тому на цьому етапі можна запропонувати учням таку самостійну роботу: із № 1 домаш­нього завдання окремо виписати номера тих завдань, в яких:

1) винесено за дужки спільний множник, а потім застосовано фор­мулу різниці квадратів;

2) винесено за дужки спільний множник, а потім застосовано фор­мулу квадрата різниці (суми) і т. д.

По виконанні цієї роботи учні проводять самоперевірку (правильні розв'язання можуть бути роздані або спроектовані на дошку за наявності ТЗН), а потім, у разі необхідності — корекцію.

 

III. Формулювання мети й завдань уроку

На попередньому уроці на початку вивчення теми було виділено три основні завдання, цілі. На цьому уроці ми звертаємося до 2) і 3) пунктів (див. попередній урок).

 

IV. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Виконання усних вправ

  1. Прочитайте вирази:

(0,1х + у)2; (0,1х)2 + у2; (0,1х)2 – у2; (0,1х)3 + у3; (2х)3 – у3.

  1. Розкладіть на множники:

1) a2 5ab; 2) а2 – 25; 3) а2 – 0,36; 4) а2 + 4аb; 5) а3 – 125; 6) 64 – х3;

7) а3; 8) а3 – 25а; 9) х2 – 6х + 5; 10) х22 х20; 11) т3 + 2m2 + т;

12) х2пх2п+2; 13) (а + 1)2 – 1; 14) (а + 1)2 b2.

Бажано під час виконання завдання 2 усних вправ коментувати свої дії згідно з алгоритмом застосування різних способів розкладання многочленів на множники.

 

V. Робота з випереджальним домашнім завданням

Учні отримують завдання на заздалегідь приготовлених індивідуальних картках, це завдання виконується самостійно, а потім, як звичайно, презенту­ється, коригується, і на підставі виконаної роботи формулюються висновки.

 

Завдання. Кожний з виразів:

1) х2 2ху + у2 z2; 2) с2 + 9 6с k2; 3) m2 + 2тп + п2k2; 4) а2 – 8а b2 +16;

5) а2b2 + а + b (записати у стовпчик); 6) 4х2 + у – 2х – у2; 7) с2b2 + с – b

подайте у вигляді алгебраїчної суми двох многочленів (многочлена та одночлена) так, щоб один із доданків являв собою або повний квадрат двочлена, або різницю квадратів. Результати занесіть у таблицю

 

Даний вираз

Його подання у вигляді

суми повного квадрата

й одночлена

Корек­ція

Його подання у вигляді

суми різниці квадратів

і деякого одночлена

Корек­ція

Приклад

1) х2 – 4ху +

+ 4у2 – т2

(х2 4ху + 4у2) – т2

 

(х2 т2) + (-4ху + 4у2)

 

 

VI. Вивчення нового матеріалу: знайомство з новими способами дій

Учитель пропонує завдання.

Розкладіть на множники:

1) х2 2ху + у2z2; 2) а2b2 + а – b; 3) bх4х4 + bх3 – х3.

Після проведення попереднього етапу уроку більшість учнів зрозуміє, що робити, для інших можна показати спосіб міркування, що базується на роботі з алгоритмом розкладання многочлена на множники із застосуван­ням різних способів, тобто хід міркувань може бути таким:

 

1) х2 – 2ху + у2 z2

= (x2 2xy + y2)z2

1) спільного множника немає;

формули немає;

групуємо, щоб у групах був або спільний множник (неможли­во) або формула (можливі такі групи: 1, 2, 3 та 4) або 1 і 4 та 2 і 3 (немає виходу);

(х – у)2 z2 =

= (x y z)(x y + z)

2) маємо формулу — різниця

квадратів

2) a2 b2 + a b

= (а2 b2) + (а – b)

1) див. вище, але групи такі: 1 і 2, 3 і 4, бо в 1-й групі — фор­мули

= (а – b)(а + b) + (а – b) =

= (a b)(a + b + 1)

2) маємо спільний множник (а b), виносимо його за дужки

 

Висновки. Приклади показують, що алгоритм (див. попередній урок), на жаль, спрацьовує не завжди, тому треба знати про можливість використання прийому, проілюстрованого цими двома (див. вище) прикладами. Цей при­йом можна назвати «шукай повний квадрат або різницю квадратів».

 

3) bх4 – х4 + bx3 – х3

= (bх4 x4) + (bх3 х3)

= x4(b 1) + x3(b 1) =

1) маємо стандартне роз­кладання методом групу­вання: групуємо 1 і 2, 3 і 4

= (b – 1)(х4 + х3)

= x3(b 1)(x + 1)

2) другий множник має спільний множник х3

 

VII. Засвоєння вмінь та навичок

He забуваємо відпрацьовувати прийом «шукай квадрати».

Виконання письмових вправ

  1. Розкладіть на множники:

1а. 1) с2 + 9 – 6с k2; 2) х2 – а22аbb2; 3) 4х24у – у2 – 4;

1б. 1) х2 – а2 + х а;  2) 4х2 + у – 2х – у2;  3) 3,5х2 3,5у2 – х + у;

1в. 1) х2 – у2 + (х + у)2; 2) а2 + (а + 4)2 – 16; 3) 8а3 27b3 + 4a2 12ab + 9b2.

  1. Розв'яжіть рівняння:

1) х3х = 0; 2) 1,6у3 – 0,4у = 0; 3) х3 – 4х2 – 4х + 16 = 0;

4) 2z3 z2 = 8z – 4; 5) х4х3х2 + х = 0; 6) х3 – 2х2 + 4х – 8 = 0.

3* (додатково). Логічна вправа на повторення.

Знайдіть пропущене число або вираз:

 

15 – 4b

5b + 1

3b + 1 = 13

8 – 3b = 2

-1

?

 

VIII. Підсумки уроку

Впишіть пропущені вирази, щоб ланцюжок рівностей став правиль­ним:

(т – 2)2 + т2 – 4 = (т – 2)2 + (...)(...) = (т – 2)((...) + (т + 2)) = (т – 2)(...) = 2т(...).

 

IX. Домашнє завдання

№ 1. Розкладіть на множники:

1) а2 2аb + b2 – 25; 2) х2 16b2 + 8bс – с2; 3) а3 – 27 + а2 3а;

4) 4х2 12ху + 9у2 – 4а2 4ab b2; 5) b10 25b8 40b4 -16;

6) х2 у2 – 6х + 9.

№ 2. Розв'яжіть рівняння:

1) х3 – 4х = 0; 2) 1,2z3 0,3z = 0; 3) х3х2 – 9х + 9 = 0;

4*) 4у3 – у2 = 4у – 1 (у жодному разі не ділити на (4у – 1) — загубимо

корінь)

№ 3. Випереджальне домашнє завдання.

  1. Повторіть (за конспектом або підручником), що означає термін «виді­лити повний квадрат»).
  2. Виділіть повний квадрат у виразах:

1) х2 + 2х – 8; 2) а2 – 8а + 12; 3) 4с2 – 4с – 3; 4) х2 6xу + 5y2;

5) a2 + 12ab + 11b2;  6*) (х – 1)2 – 6(х – 1) + 8.

Зауваження. У прикладі 6* можна для зручності замінити (х – 1) іншим виразом, наприклад у, виділити повний квадрат відносно у, а потім вико­нати обернену заміну.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
6 березня 2020
Переглядів
584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку