Застосування техніки кірігамі на уроках мистецтва. (Уроки, схеми кірігамі)

Про матеріал
Розробки уроків під час яких можна залучати дітей до активної творчої діяльності - створення об'ємних моднлей всесвітньо відомих архітектурних споруд (у техніці кірігамі).
Перегляд файлу

ВІДДІЛ  ОСВІТИ  ПАВЛОГРАДСЬКОЇ  МІСЬКОЇ  РАДИ

 

Ліцей №15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІКИ КІРІГАМІ НА УРОКАХ  МИСТЕЦТВА

( Розробки уроків, схеми кірігамі )

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               Підготувала

                                                                                         вчитель мистецтва

                                                                               Лисенко В.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: особистісний художньо-естетичний розвиток учнів, формування у них світоглядних орієнтацій у сфері художньої культури, виховання потреби у творчій самореалізації у процесі опанування культурних цінностей.

Завдання:

  • навчити дітей техніці кірігамі;
  • зробити процес пізнання мистецтва архітектури більш предметним та цікавим;
  • збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів, формування культури почуттів, пробудження особистісно-позитивного ставлення до мистецьких цінностей;
  • виховання культури міжнаціонального спілкування через вивчення художніх традицій народів різних країн.

Вивчаючи художню культуру діти пізнають культуру різних народів переважно через мистецтво у різних його проявах. Більшість видів мистецтв дозволяє учням бути не тільки пасивним слухачем, а й активним учасником творчого процесу:

    музика – спів, аналіз музичних творів;

    література – складання віршів, оповідань;

    живопис – написання власних «шедеврів»;

    художня фотографія – створення фотоальбомів, тематичні виставки;

    скульптура – ліплення статуеток з глини та інших пластичних матеріалів;

    декоративно-ужиткове мистецтво – безліч цікавих форм роботи;

    сценічні та екранні види мистецтва – участь у театральних постановках, відео зйомка.

Мистецтво архітектури більш складне для відтворювання. Не кожна дитина зможе накреслити модель будівлі. Для більш предметного та цікавого ознайомлення на допомогу приходить техніка кірігамі.

Кірігамі (яп. 切り紙 ) — вид оригамі, в якому допускається використання ножиць та розрізання паперу в процесі виготовлення моделі. Це основна відмінність кірігами від інших технік складання паперу, що підкреслено у назві: 切る (кіру) — різати, (камі) —папір.

По закінченні роботи учні отримують об’ємну модель відомої архітектурної споруди. Дивлячись на результати дитина відчуває захоплення та прагнення до більш складних робіт, бо вона вже не пасивний глядач, а своєрідний «творець – архітектор».

 

 

 

 

 

Розробки уроків

( 11 клас)

Архітектура світу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«ПЛАМЕНІЮЧА ГОТИКА» - DUOMO MILAN

 

                      Мета:

ознайомити з архітектурним стилем «пламеніюча готика» на прикладі відомого міланського собору DUOMO; формувати в учнів світоглядні орієнтації у сфері художньої культури; розвивати креативність учнів; привчати до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити аналізувати твори мистецтва; розвивати ерудицію; виховувати естетичний смак.

              Тип уроку:

комбінований.

   Метод навчання:

інтерактивний метод «Мікрофон», пояснювально- ілюстративний, пошуковий.

           Обладнання:

ілюстрації архітектурних споруд, схеми кірігамі, записи музичних творів для органу.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

   Оголошення теми та завдань уроку.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

    

   У ч и т е л ь. Разом зі мною на уроці співпрацюватимуть учні-мистецтвознавці.

   Які архітектурні стилі  Середньовіччя мені відомі (застосовується інтерактивний метод «Мікрофон»):

  • Які характерні особливості романського стилю?
  • Чим відрізняється готичний стиль?
  • Готичний стиль притаманній культовим спорудам католиків чи православних християн?
  • Які найвідоміші готичні споруди Західної Європи?
  • Зі звучанням якого музичного інструменту асоціюється готичний собор?

 

ІІІ. ПОДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

У ч и т е л ь. Ви звернули увагу на те, що ми говорили про готичний стиль в мистецтві архітектури. Сьогодні ми ближче познайомимось з цим стилем і навіть спробуємо себе у ролі «архітекторів». Допомагатимуть нам «мистецтвознавці», які розкажуть про головного героя уроку – величний собор DUOMO, що знаходиться у Мілані ( Італія ). Але спочатку я розповім про чарівне місто, до якого ми помандруємо.

(Розповідь про Мілан супроводжується показом слайдів).

Мілан – друге за обсягами місто Італії. Населення – 1,7 млн. мешканців вважається її індустріальною столицею. Місце знамените своїми музеями, картинними галереями, театрами, пам’ятками архітектури, навчальними закладами (університет, консерваторія, Академія мистецтв та ін..) Навіть далека від музики людина не могла не чути про оперний театр – «Ла Скала» ( сходи ). Також, Мілан є столицею італійської моди. В свій час в Мілані творив великий Леонардо да Вінчі. В кінці 19 століття саме тут зародилося італійське автомобілебудування. Це місто не може не зацікавити своєю багатовіковою історією.

 

ІV. АДАПТАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

У ч е н ь 1. Найвидатніша архітектурна пам’ятка та символ Мілану – Міланський собор Дуомо, один із світових шедеврів готики. Його будівництво тривало з 1386 року до середини 19 століття, та й зараз час від часу собор відновлюють, тому «вічне будівництво» увійшло в Італійців у прислів’я. Архітектори А. і Ф. дел’ї  Органі, Дж. А. Амадео, К. Соларі, П. Тибальді та інші. Собор розташований в центрі міста і являє собою грандіозну та величну споруду готичної архітектури. Оздоблений білим мармуром, прикрашений численними невеличкими вежами та шпилями, різьбленими карнизами, собор здається  мереживним.

 

У ч е н ь 2. Диво, яке називається Міланський кафедральний собор, будували більш ніж 600 років. Одночасно в соборі можуть перебувати 40 тисяч людей. На стелях храму розташовано більше 3 тисяч статуй. Дуомо представляє з себе надзвичайно велике біле полотно з великою кількістю деталей. Шпилі, башти, скульптури, кам’яний орнамент.

 

У ч е н ь 3. Такий стиль має цікаву назву «пламеніюча готика». Назва природнім способом виходить із зовнішнього вигляду візерунків орнаменту та подовжених шпилів, які нагадують полум’я. Час цього стилю пройшов іще у 15 столітті, проте перебудовувати все наново було вже пізно, такі великі споруди неможливо перегравати , щоб догодити моді.

 

У ч е н ь 4. Його почали будувати у 1386 році за часів герцога Джан-Галеаццо Вісконті, вірогідно  заальпійські майстри. Будівництво тривало у ХV-ХVI століттях. В Амброзіані зберігаються малюнки Леонардо да Вінчі деяких архітектурних деталей собору, який будувався. Башта зі шпилем, яка збільшувала висоту собору до 108,5 метрів, була зведена у1765-1769 роках, а фасад закінчували у ХІХ столітті. Інтер’єр собору, довжина якого досягає 148 метрів, а ширина 57,5 метрів, розділений на п’ять нефів п’ятдесятьма двома величезними пучкоподібними стовпами.

 

У ч е н ь 5. Коли заходиш в середину, то опиняєшся немов би у гігантському лісі, сутінки якого то тут, то там прорізають різнокольорові промені світла, який падає із вітражів. Того, хто входить вражає перш за все абсолютна велич простору. Тут людина губиться,відчуваючи себе маленькою, непомітною.

 

(Розповідь учнів супроводжується показом слайдів та звучанням органної музики)

 

V. ПРАКТИЧНА РОБОТА

 

У ч и т е л ь. Думаю що більш близьке знайомство допоможе нам виконати практичну роботу, виступити в ролі «архітекторів». Перед вами лежать схеми макету собору, уважно роздивіться їх, зверніть увагу на те, по яких лініях робити розрізи, а по яких треба складати папір, щоб отримати об’ємну модель нашої споруди.

 

(Учні під неголосну музику поринають у захоплюючий творчий процес).

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 

В кінці уроку діти  презентують свою модель з обов’язковою рефлексією:

     Що найбільш вразило на уроці?

     Що запам’яталося?

     Які почуття викликав процес «будівництва»?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

  1. Допрацювати моделі собору тим, хто не встиг.
  2. Підготувати повідомлення «Готичні собори Західної Європи».

 

 

 

ДОДАТОК

 

 

 

 

 

Дуомо, Милан

 

 

Схема для об’ємної моделі додається

 

 

 

 

 

 

 

ВСЕСВІТНЬОВІДОМА «ПЕРЛИНА» ВЕНЕЦІЇ

 

                      Мета:

ознайомити з історією створення та архітектурними особливостями собору Святого Марка (Basilika di San Marco); формувати в учнів світоглядні орієнтації у сфері художньої культури; розвивати креативність учнів; привчати до пошукової роботи, до користування мистецькою термінологією; вчити аналізувати твори мистецтва; розвивати ерудицію; виховувати естетичний смак.

              Тип уроку:

комбінований.

   Метод навчання:

інтерактивний метод «Мікрофон», пояснювально- ілюстративний, пошуковий.

           Обладнання:

ілюстрації архітектурної споруди, зовнішнього та внутрішнього вигляду собору,  схеми кірігамі, записи музичних творів А. Вівальді,  Монтеверді.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

   Оголошення теми та завдань уроку.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

    

   У ч и т е л ь. Разом зі мною на уроці співпрацюватимуть учні-мистецтвознавці.

   Які архітектурні стилі  Середньовіччя мені відомі (застосовується інтерактивний метод «Мікрофон»):

  • Які характерні особливості романського стилю?
  • Чим відрізняється готичний стиль?

 

У ч и т е л ь. Подивіться на екран, ви можете уважно роздивитись споруду з якою ми сьогодні познайомимось. Спробуйте визначити стиль будівлі, відгадайте, куди ми сьогодні здійснемо подорож.

 

(Діти роблять припущення)

 

ІІІ. ПОДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

У ч и т е л ь. Деякі ваші припущення вірні, тут присутні і ознаки готики, і романського стилю, але переважає візантійський стиль – все це обумовлено подіями, що розгорталися навколо цієї споруди. Сьогодні на уроці у вас буде можливість не тільки уважно слухати групу однокласників – «мистецтвознавців», а й випробувати себе у ролі «екскурсовода». І, звичайно, в ролі «архітекторів» під час практичної роботи. (Робота в парах)

Кожна пара  учнів (за однією партою) отримує картку з номером і певним повідомленням стосовно нової теми. Завдяки тому, що кожен з учнів задіяний у повідомленні нової теми, вони відчувають відповідальність і весь урок зберігають увагу, щоб в свою чергу виступити з цінною інформацією, яка є частиною нового цікавого матеріалу.

Зроблю вам невеличку підказку з приводу того,куди ми помандруємо. Послухайте уважно романс М. Глінки «… ніч» і спробуйте здогадатися в якому романтичному місті ми сьогодні опинемось. (Звучить романс «Венеціанська ніч»)

Повторюю останні рядки віршу:

 

По волнам скользят гондолы,
Искры брызжут под веслом,
Звуки нежной баркаролы
Веют легким ветерком,
Веют легким ветерком.

(Діти відповідають, що гондоли – це довгі човни, якими славиться Венеція, а баркарола – це пісням на воді (від італ. barkarola). Баркарола – човен, що гойдається).

І так, ми з вами у найромантичнішому місті Італії. Аж ось перед нами славетна

 Basilica di San Marco.

 

 

ІV. АДАПТАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

К а р т к а № 1. Собор Святого Марка (італ. Basilica di San Marco – «базиліка Сан-Марко» ) – кафедральний собор Венеції (до 1807 року придворна капела при палаці дожів), є рідким прикладом візантійської архітектури в Західній Європі. Розташована на площі Святого Марка, поряд з Палацем дожів.

К а р т к а № 2. Дож ( італ.doge, від лат. dux – «вождь, предводитель») – титул голови держави в італійських морських республіках – Венеціанській, Генуезській та Амальфійській. Титул дожа виник у Венеціанській державі в 697 році, втой час Венеція формально була підлеглою Візантії. Дожи вибиралися із найбільш заможніх та впливових родин Венеції, як правило на все життя та до 1032 року мали практично необмежену владу в державних, військових та церковних справах.

К а р т к а №3. Базиліка – архітектурна форма прямокутна в плані, поділена опорами на три чи п’ять поздовжніх нефів, середній ширший за бокові. У східній частині храму знаходилась напівкругла апсида, у якій розміщувався вівтар.

К а р т к а № 4. Собор, прикрашений численними мозаїками, виконаний у візантійському стилі, є місцем знаходження мощів апостола Марка та великої кількості цінних предметів мистецтва, які були вивезені з Константинополя  за часів хрестових походів. У 1987 році собор увійшов у число об’єктів Всесвітнього спадку ЮНЕСКО.

 

К а р т к а № 5. Базиліка була побудована для розміщення мощів апостола Марка, які 31 січня 829 року були привезені з Александрії  до Венеції. Після перенесення мощів у місто, апостол Марк замінив святого Феодора в ролі небесного покровителя Венеції, а символом міста став знак цього євангеліста – крилатий лев.

 

К а р т к а №6. Будівництво було почато дожем Джустініано Партечіпацио в 829 році, а завершено в 832 році його братом. Оскільки будівля першої базиліки не збереглася, то про її зовнішній вигляд можна судити лише по археологічним розкопкам.

 

К а р т к а №7. Базиліка була пошкоджена пожежею під час політичного перевороту . До кінця Х століття вона була відновлена. Будівництво сучасної базиліки було розпочато в 1063 році, а освячення храму відбулося в1094 році.

 

К а р т к а №8. Хрестовокупольна п’ятиглава церква була зведена за зразком константинопольського храму Апостолів. Протягом наступних століть церква безперервно розширювалась та прикрашалася: у 1159 р. роботи по оздобленню собору мармуром, у ХІІ ст.. були виконані мозаїки центральних куполів та сводів пристроювалися три капели, баптистерій, сакристія. Зовнішнє оздоблення собору було завершене в кінці ХV ст.. У наш час собор є діючим храмом.

 

 

К а р т к а №9. Характеристика архітектурного стиля. Тривале будівництво базиліки справило вплив на її архітектурний стиль. Побудована як класична грецька базиліка із суворим романським фасадом, собор за роки перебудов набув свого сучасного образу, в якому змішалися різноманітні стилі.

 

К а р т к а №10. Це пояснюється також тим, що  в його оздобленні були використані привезені у різний час до Венеції східний мармур, колони, різноманітні ордери, грецькі та романські барел’єфи, візантійські та італійські скульптури, готичні капітелі. Все це було з’єднано майстрами у гармонійній архітектоніці собору.

 

К а р т к а №11. Архітектоніка – поєднання частин в єдине струнке  ціле, композиция. Деякі дослідники ускладнюються чітко виділити архітектурний стиль собору і пишуть  про його особливості. Я не знаю, чи існує ще в світі собор, на якому можна було б поставити чотирьох бронзових коней без ризику зіпсувати художнє враження.

 

К а р т к а №12. Не такий собор св.. Марка. Фантастична суміш всіх настроїв та смаків, всіх стилів епох. Ця споруда свого роду unicum, неповторна індивідуальність у світі церков. Його стиль вважається візантійським, йому належить загальний обрис будівлі, куполи, мозаїки. Але готичні невеличкі вежі головного фасаду, готичні стріли, сплетені зі статуй, античний ліс різнокольорових колон, східна яскравість та позолота…

П.Н. Перцов. «Венеція», 1905р.

 

К а р т к а №13. Також собор відомий своєю акустикою, чим приваблював багатьох великих музикантів та композиторів різних епох. Відомий композитор Монтеверді, переїхав до Венеції, з 1613 року до кінця життя залишався на службі капельмейстером в соборі. Джованні Вівальді, батько Антоніо Вівальді був скрипалем собору Сан Марко. В середині ХVI століття офіційним органістом собору був композитор Джироламо Парабоско.

 

К а р т к а №14. Бібліотека. Деякий час, доки у ХVI столітті не розпочали будівництво окремої будівлі, в стінах собору розміщувалася Бібліотека Святого Марка. Частину бібліотечного зібрання було отримано в подарунок від Франческо Петрарки.

 

V. ПРАКТИЧНА РОБОТА

 

У ч и т е л ь. Думаю що більш близьке знайомство допоможе нам виконати практичну роботу, виступити в ролі «архітекторів». Перед вами лежать схеми макету собору, уважно роздивіться їх, зверніть увагу на те, по яких лініях робити розрізи, а по яких треба складати папір, щоб отримати об’ємну модель нашої споруди.

 

(Учні під неголосну музику поринають у захоплюючий творчий процес).

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 

В кінці уроку діти  презентують свою модель з обов’язковою рефлексією:

     Що найбільш вразило на уроці?

     Що запам’яталося?

     Які почуття викликав процес «будівництва»?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

1. Допрацювати моделі собору тим, хто не встиг.

2. Зробити кросворд «Архітектурні стилі».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

 

 

 

 

 

Собор Святого Марка St Mark's Basilica (итал. Basilica di San Marco — «базилика Сан-Марко») — кафедральный собор Венеции (до 1807 года придворная капелла при дворце дожей)

 

Схема для об’ємної моделі додається

 

 

 

 

 

ОСОБЛИВОСТІ КУЛЬТУР ЗАХОДУ І СХОДУ

 

                      Мета:

дати поняття про особливості культур Заходу і Сходу; порівнювати твори мистецтва західних і східних країн; розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність бачити естетичну сторону дійсності; викликати інтерес до художньої культури Сходу, потребу спілкуватись із творами східного мистецтва.

              Тип уроку:

комбінований.

   Метод навчання:

інтерактивна вправа «Мозковий штурм», пояснювально- ілюстративний, пошуковий.

           Обладнання:

ілюстрації архітектурних споруд, схеми кірігамі, записи музичних творів.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

   Оголошення теми та завдань уроку.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

    

   У ч и т е л ь. Разом зі мною на уроці співпрацюватимуть учні-мистецтвознавці.

   Які архітектурні стилі  Середньовіччя мені відомі (застосовується інтерактивна вправа «Мозковий штурм»):

  • Що ми вкладаємо в поняття «Схід»?
  • Які країни можна назвати східними ?
  • Як ви розумієте крилатий вислів «Восток – дело тонкое»?
  • Чим відрізняється культура країн Сходу від країн європейських?
  • Уявіть, що ви раптом опинились у якійсь східній країні. На що в першу чергу впаде ваш погляд? Звичайно ж на архітектуру.

 

ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ЗОРОВИМ РЯДОМ

 

Демонструються фотографії Тадж-Махалу (Індія), замку Хімедзі (Японія), потали (Китай).

-         Чим же відрізняється архітектура Сходу від архітектури Заходу? (Формою, кольором, декором).

 

У ч и т е л ь. І форма, і колір, і декор східної архітектури ніколи не були випадковими і завжди мали певне значення, яке розуміли жителі східних країн. Так, наприклад, загнуті до гори кути дахів японської архітектури мали ввести в оману злих духів, які, за віруваннями японців, спускаються на дах із небес і можуть рухатись тільки по прямій. Діставшись загнутого краю даху, духи вимушені повернутися назад на небо.

         (Фото замку Хімедзі)

 

    Розмаїття ж декору арабської архітектури можна пояснити тим, що художники, обмежені в своїй творчості релігійними заборонами, зображувати живих істот, спрямовували всю свою майстерність на створення казкових орнаментів з мозаїки, каменю, цегли, металу.

          (Декор Тадж-Махалу)

 

ІV. АНАЛІЗ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ

 

У ч и т е л ь. Давайте розглянемо споруду, що вважається однією з перлин східної архітектури – замок Хімедзі (Японія)

 

У ч е н ь 1. Замок Хімедзі (Himeji Castle) або Замок білої  цаплі (яп. 姫路城, Хімедзі) — один з найдавніших замків Японії, що зберігся,  і є найбільш популярним серед туристів.  У 1993 році -  внесено до всесвітнього спадку  ЮНЕСКО. Загалом замковий комплекс містить 83 будівлі, практично всі вони побудовані з дерева. Біля підніжжя замку розкинулося одноіменне місто.
Зведення замку у підніжжя гори  Хіме  почалося в середині XIV століття (період Муроматі). «Назву він отримав за особливу відточеність форм та елегантність, що нагадує прекрасного білосніжного птаха». Хімедзі слугував чт взірцем для числених замків слідуючих поколінь. Його високий кам’яний фундамент, ретельно вибілені стелі, бійниці, амбразури міцно увійшли до арсеналу  прийомів японської  архітектури.
 

У ч е н ь 2. Першопочатковий замок 1333-1346 років не раз переходив від одного самурайського клану до іншого, особливо під час громадянської війни 1467-1477 років. До кінця XVI століття замок був вже достатньо сильно пошкоджений міжусобними війнами та потребував капітального ремонту. Саме в проміжку часу між 1601 та 1609 роками з’явилися майже всі його сьогоденні споруди, над якими на висоту 85 метрів вознеслася семиярусна головна вежа.


 

 

V. ВИКЛАДЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ

 

У ч и т е л ь. Як бачите, архітектура Сходу дуже своєрідна, символічна і відрізняється від звичної для нас. Але архітектура – лише невелика часточка культури будь якого народу. І так само, як східна архітектура відрізняється від західної, вся культура народів Сходу відрізняється від культури народів Заходу. І витоки цього – в різному природному середовищі, в історичному і релігійному світосприйнятті східних народів.

-         Які ж основні відмінності між культурами Заходу та Сходу? (Демонструється таблиця, яку учням пропонується перенести до зошитів під час пояснення вчителя)

Відмінності між культурами Заходу та Сходу

Культура Заходу

Культура Сходу

1.

Рухається вперед ривками і кожен ривок супроводжується крахом старої системи

Розвиток культури по суцільній прямій, все нове органічно вплітається у старе без руйнування

2.

Людина – міра всіх речей

Природа – міра всіх речей

3.

Боги – володарі природи

Боги – часточка природи

4.

Люди найбільше цінують свою свободу

Люди вважають себе комусь зобов’язаними

5.

Свою недосконалість люди компенсують створенням різних механізмів

Удосконалення душі й тіла

(стилі бойових мистецтв, йога)

 

 

У ч и т е л ь. Культура Заходу рухається уперед ривками і кожен ривок (античність, середньовіччя) супроводжується крахом старої системи. Пригадайте стилі, які ви щойно вивчили: антична класика, романський стиль, готика, Відродження… Кожен наступний стиль заперечує попередній.

     Культура Сходу розвивається по суцільній прямій, все нове органічно вплітається у старе без руйнування. Гнучкість, уміння увібрати в себе чужі елементи -  основна риса східної культури. Приміром корейські художники, імітуючи відомих китайських живописців, виробили власну манеру і техніку письма.

     (Демонструються роботи Чон Сона «Гора Інван в ясну погоду після дощу» або «Алмазні гори» і роботи Ван Вея «Гори під снігом або Тань Іня «Гірське озеро пізньої весни». Можна порівняти роботи корейського художника Чан Синопа «Птахи. Орли і фазани» і китайського майстра Чжао Чжи «Гібіскус і фазани», виконані в жанрі «Квіти-птахи».)

На Заході вважають, що людина – міра всіх речей. Пригадайте античні статуї, Портрети Відродження… Що можна сказати про уявлення європейських художників про людину?

     На відміну від європейських художників, які вважають людину «мірою всіх речей», східні майстри виходять із принципу «Природа – міра всіх речей». Тому головна риса східного мистецтва – прагнення гармонії з природою. Жителі Сходу завжди сприймають себе як частину природи і в цій єдності з природою бачать шлях самовдосконалення.

     У багатьох європейських народів боги – володарі природи (Перун, Зевс, Юпітер, Один…). У багатьох східних народів боги – часточка природи. Наприклад, японські божества не мали людської подоби, а втілювались у саму природу – в сонце, місяць, гори, річки, квіти, дерева. Таке обожнення природи отримало назву «синто – шлях богів» і стало національною релігією, яку європейці називають синтоїзмом.

     Люди західних країн більше цінують свою волю. Люди Сходу – високо дисципліновані і весь час вважають себе комусь забов’язаними. Так, наприклад, в Китаї вважалося, що існує чотири типи влади:

-         політична (державні, провінційні, волосні органи влади);

-         родова (культ предків, роду, глави сім’ї);

-         релігійна (підземні та небесні сили);

-         влада чоловіків (для жінок).

 

Свою недосконалість люди Заходу компенсували створенням різних механізмів. На Сході свою недосконалість люди компенсують удосконаленням душі й тіла. Так в Індії виникла Йога – найдавніша система досягнення повної гармонії людського існування, метою якої було підтримувати ідеально здоровими тіло й дух та рівновагу між ними. Окрім того, в результаті спостережень за рухами диких тварин (тигра, мавпи, ведмедя) у багатьох східних країнах складалися своєрідні стилі бойових мистецтв.

 

VI. ПРЕГЛЯД ВІДЕОФІЛЬМУ (5 хв.)

 

Демонстрація відеофільму «Бойові мистецтва Сходу» чи «Йога» (на вибір учителя).

 

VII. РОБОТА В ГРУПАХ

 

      У ч и т е л ь. Культури Заходу і Сходу мають не тільки відмінності. Багато чого вони мають спільного. І це спільне можна помітити навіть в усній народній творчості.

 

     Завдання для груп: Кожна з трьох груп тягне, як на іспиті, білет, який містить одне зі Східних прислів’їв і завдання – підібрати  аналогічне російське або українське; підготувати доповідь про споруду, об’ємну модель  якої  група виробляє в техніці кірігамі.

 

     Китайське прислів’я: Дружба не має ціни. (Укр.: Дружба й братство дорожчі за багатство.) Модель споруди – Пагода Учжун.

    Японське прислів’я: Слово, що вилетіло і четвіркою коней не наздоженеш. (Укр.: Слово – не горобець, вилетить – не спіймаєш.) Модель споруди – Хімедзі або «Замок білої цаплі».

    Індійське прислів’я: Не намагайся отримати без зусиль те, що інший отримав по заслузі. (Рос.: Без труда не выловишь и рыбку из пруда.)  Модель споруди – Тадж Махал (Індія).

 

VIII. ЗАКРІПЛЕННЯ  МАТЕРІАЛУ

 

     У ч и т е л ь. Як ви бачите, культура Сходу дуже своєрідна, має свої особливості. І хоч вона дуже відрізняється від культури західних країн, деякі спільні риси можна знайти між нашими культурами. І це – одвічні людські цінності, прагнення краси, досконалості…

 

     Роботи учні презентують під музику відповідно своєї споруди (китайську, японську, турецьку).

 

ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ

 

     Рефлексія.

 

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

    Створити композицію «Квіти» у техніці кірігамі.

 

 

   

 

ДОДАТОК 1

 

http://s002.radikal.ru/i197/1001/0e/8f9032f1c6e2.jpg

 

  Схема для об’ємної моделі додається (Замок Хімедзі – Японія)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

 

E:\images.jpeg

 

 

Тадж Махал  (Індія)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

http://s16.radikal.ru/i191/0908/2b/154bddb1dafa.jpg

 

Сяюча золотом пагода Учжун (Китай)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 жовтня 2023
Переглядів
183
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку