Завдання - цікавинки на уроці української мови

Про матеріал
Завдання-цікавинки складені відповідно до тем, що вивчаються у 5 класі. Завжди стануть у нагоді вчителям як при вивченні нового матеріалу, так і на уроках узагальнення. Такі завданні зацікавлюють учнів, розвивають увагу, пам'ять, сприяють кращому запам'ятовуванню матеріалу.
Перегляд файлу

                                    

 

                                          5клас

    

                                                  ЗАВДАННЯ-ЦІКАВИНКИ

                   Тема. Повторення вивченого в початкових класах

Учитель-методист: Діденко Н.І.

1. Гра «Склади слово».
Із букв одного слова складіть і запишіть інші слова.
Зразок: граматика – грам, рама, крам, тир, кит, Рим, ритм, мир…

Калинонька, соловейко, листоноша, ластівка.

2. Подані слова запишіть у дві колонки. У першу – слова, в яких однакова кількість букв і звуків, у другу – слова, у яких звуків більше.

Доля, мова, вчитися, ялинка, радість, дзиґа, буква, дзвінок, пам’ять,  урок, підспівую, книжка, п’ять.

3. Вставте пропущені букви (або апостроф). Із виділеними словами складіть речення.

В…ликий, ш…рокий, сузір…я, насін…я, знан…я, селянс…кий, г…рой, дев…ят…, сіл…, мовлен…я, в…сокий, відповід…ю.

4. Придумайте слова, що відрізняються одним звуком.

Наприклад: ніс – ріс, сип – син.

5. У кожному рядку підкресліть звуки, спільні для кожного із слів.

1. Ґава, вокзал, аґрус,ґедзь.

2.Лякати, мильний, любити, лісник.

3.Батько, сіяти, яблуко, кістка.

4.Куля, люлька, луна, люстерко.

5.Кінь, уїдливий, їхати, пісня.

6. Визначте ,якими звуками відрізняються слова:

лаз – лазь, раса – ряса,  лук – люк, полинь – полин.

7. Гра «Хто швидше». Із перших складів першого слово, других – другого,
третіх – третього складіть нове слово.

1.Вухо, калина, спідниця.
2.Сокіл, дорога, виделка.
3.Мистецтво, вилити, вивчати.
4.Директор, вертихвістка, ворона.

8. Прочитайте прислів’я, запишіть їх. Виділені слова розберіть за будовою, доберіть до них спільнокореневі.

Без роботи день роком стає. Слово – не горобець: вилетить – не зловиш. Ластівка день починає, а соловей його кінчає. Сім раз одміряй, а раз відріж.

9. Гра «Хто більше». До поданих слів доберіть спільнокореневі.

Мова, село, дерево, школа, дуб, робота.

10. Відгадайте загадки, у словах-відгадках назвіть голосні, приголосні, кількість звуків і букв.

Приходить тихо, а відходить з шумом.
(Сніг)
Чорна курочка згребе, а біла розгребе.
(Ніч і день)
Згорнеш – клинець, а розгорнеш – млинець.
(Парасолька)
Біла рілля, чорне насіння;
Хто вміє – посіє,
Хто знає, той відгадає.
(Письмо)

                                                                                                                                                 Тема. Частини мови

1. Вибірковий диктант. Випишіть іменники, вкажіть рід, число, відміну.
З вітром шепочуть квітки,
пісня дзвенить про любов,
і над свічадом ріки
місяць примарний зійшов.
Дужче і дужче кругом
пісня дзвенить солов’я.
Гори мовчать над Дніпром,
це  – Україна моя.
В небі шумлять літаки, коні залізні в полях.
Гордим розливом ріки
цвіт весняний по садах.
Станції, рейки, мости, даль димарями буя,
і поїзди, поїзди…
Це  – Україна моя.

           В.Сосюра

2. Вибірковий диктант. Випишіть прикметники, утворіть з ними словосполучення.

Як сонця безсмертного коло,
Що крилить у небі путі,
Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті.
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть(В .Сосюра)

Любіть красу своєї мови,
Звучання слів і запах слів:
Це квітка ніжна і чудова
Коханих батьківських степів. (Т.Масенко)

«Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну величну й багаторічну річ, як мова, треба її любити» (В.Сухомлинський)

3. Складіть із поданих слів і запишіть прислів’я про мову.
Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь. (Бережи хліб на обід, слово – на відповідь).

Не, горобець, випустиш, слово, не, спіймаєш.(Слово – не горобець: випустиш –
не впіймаєш).

Словом, за, кишеню, у, не, полізе.(За словом у кишеню не полізе).

Умій, сказати, і,  вчасно, замовкнути, вчасно.(Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жила Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 березня 2021
Переглядів
16308
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку