Мета: сформувати поняття означення , формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями; виховувати любов і повагу до мами; розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, таблиця, картки
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
-
Бліц-опитування. Вправа «Незакінчене речення».
-
Синтаксис – це розділ мовознавчої науки, яка…
-
Речення – це слово чи група слів, що…
-
Односкладним називається речення, у якому….
-
За метою висловлювання речення поділяються на…
-
Граматичну основу речення становлять…
-
До другорядних членів речення відносять…
-
Додаток – це другорядний член речення, який називає… і відповідає…
-
Додаток найчастіше виражається…
-
Пригадайте, на яку тему ми писали твір-роздум на попередньому уроці? До якого висновку ми дійшли?
(Коментар учителя. На попередньому уроці діти вчилися писати твір-роздум на тему «Чи все можна купити за гроші?». У процесі роботи ми прийшли до висновку, що родина , рідні люди підтримають тебе , приймуть тебе таким, як ти є, і гроші для цього абсолютно не потрібні.)
-
Робота біля дошки. Завдання для п’ятикласників. Вам удома потрібно було підібрати прислів’я про маму. Продиктуйте прислів’я однокласникам. Підкреслити підмет, присудок, додаток.
Для прикладу. Без матері й сонце не гріє. Дякуй матері за науку. Мати сама не з’їсть, а дітей нагодує. Добре дитя не потребує биття.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
-
Пригадайте, що вам відомо про такий член речення , як означення?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. 1. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 152).
2. Робота біля дошки. Пояснювальний диктант. Визначити головні й другорядні члени речення. Підкреслити граматичні основи, додатки та означення. З’ясувати, якими частинами мови виражено означення.
Усяке дитя матері миле. Рідна ненька однією рукою б'є, а другою гладить. . І найбільші люди мали малу колиску. Любов мами й на віддалі гріє.
-
Асоціативний диктант. (Диктант «Навпаки»).
-
Прочитати текст. З’ясувати, яка пора року в ньому зображається.
1група. Переписує текст, підкреслює всі члени речення. Написати про закінчення зими. Підкреслити означення.
2 група. Переписує текст, змінюючи виділені слова та словосполучення так, щоб мова йшла про закінчення зими.
Закiнчується золота осiнь. Вона прощається з багатими полями, різнобарвними лiсами, багатолюдними вулицями мiст. Недовго згадуватимуть її безлисті дерева та кущi. Незабаром їх укриє білий пухнастий снiг. А там прийде Новий рік – улюблене свято дітвори.. .
-
« Говоріть компліменти». Давайте говорити найріднішим людям теплі, лагідні слова. А на допомогу нам прийде означення. Запишіть якомога більше прикметників, пестливих слів, якими ми можемо звернутися до мами.
-
Творча робота. Вправа 412. Уявіть, що вам треба привітати з днем народження або з 8 Березня бабусю. Поширте текст вітальної листівки означеннями, щоб посилити його виразність та образність.
ІV . Підсумки уроку.
-
Отже, про що ми з вами говорили на уроці?
-
Що ви запам’ятали про означення як другорядний член речення?
V. Домашнє завдання.
-
§52, с.152.
-
Вправа 415.
-
Складіть вітальну листівку для мами, використавши пестливі та образні слова в ролі означень.
|