Урок "Означення як другорядний член речення"

Про матеріал
Урок та презентація з теми "Означення як другорядний член речення" для учнів 5 класу орієнтовані не лише на засвоєння теоретичного матеріалу, а й на розвиток творчих здібностей та збагачення словника дітей.
Перегляд файлу

Тема уроку. Другорядні члени речення. Означення та способи його вираження

Мета: сформувати поняття означення , формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями; виховувати любов  і повагу до мами; розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця, картки

                                                       Хід уроку

І.  Актуалізація опорних знань учнів

  • Бліц-опитування. Вправа «Незакінчене речення».
  1. Синтаксис – це розділ мовознавчої науки, яка…
  2. Речення – це слово чи група слів, що…
  3. Односкладним називається речення, у якому….
  4. За метою висловлювання речення поділяються на…
  5. Граматичну основу речення становлять…
  6. До другорядних членів речення відносять…
  7. Додаток – це другорядний член речення, який називає… і відповідає…
  8. Додаток найчастіше виражається…
  • Пригадайте, на яку тему ми писали твір-роздум на попередньому уроці? До якого висновку ми дійшли?

 (Коментар учителя. На попередньому уроці діти вчилися писати твір-роздум на тему «Чи все можна купити за гроші?». У процесі роботи ми прийшли до висновку, що родина , рідні люди підтримають тебе , приймуть тебе таким, як ти є, і гроші для цього абсолютно не потрібні.)

  • Робота біля дошки. Завдання для п’ятикласників. Вам удома потрібно було підібрати прислів’я про маму.    Продиктуйте прислів’я однокласникам. Підкреслити підмет, присудок, додаток.

Для прикладу. Без матері й сонце не гріє. Дякуй матері за науку. Мати сама не з’їсть, а дітей нагодує. Добре дитя не потребує биття.
 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

  • Пригадайте, що вам відомо про такий член речення , як означення?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 152).

2. Робота біля дошки. Пояснювальний диктант. Визначити головні й другорядні члени речення. Підкреслити граматичні основи, додатки та означення. З’ясувати, якими частинами мови виражено означення.

Усяке дитя матері миле. Рідна ненька однією рукою б'є, а другою гладить. . І найбільші люди мали малу колиску. Любов мами й на віддалі гріє.

  •                 Асоціативний диктант. (Диктант «Навпаки»).
  • Прочитати текст. З’ясувати, яка пора року в ньому зображається.

1група. Переписує текст, підкреслює всі члени речення.  Написати про закінчення зими. Підкреслити означення.

2 група. Переписує текст, змінюючи виділені слова та словосполучення так, щоб мова йшла  про закінчення зими.

Закiнчується золота  осiнь. Вона прощається з багатими  полями, різнобарвними лiсами, багатолюдними вулицями мiст. Недовго згадуватимуть її безлисті дерева та кущi. Незабаром їх укриє білий пухнастий снiг. А там прийде Новий рік – улюблене свято дітвори.. .

  •                  « Говоріть компліменти». Давайте говорити найріднішим людям теплі, лагідні слова. А на допомогу нам прийде означення. Запишіть якомога більше прикметників, пестливих слів, якими ми можемо звернутися до мами.
     
  •              Творча робота. Вправа 412. Уявіть, що вам треба привітати з днем народження або з 8 Березня бабусю. Поширте текст вітальної листівки означеннями, щоб посилити його виразність та образність.

 

 

 

ІV . Підсумки уроку.

  1. Отже, про що ми з вами говорили на уроці?
  2. Що ви запам’ятали про означення як другорядний член речення?

 

V. Домашнє завдання.

  1. §52, с.152.
  2. Вправа 415.
  3. Складіть вітальну листівку для мами, використавши пестливі та образні слова в ролі означень.



     

 

docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку