Урок "Другорядні члени речення"

Про матеріал
Урок містить теоретичний матеріл, завдання у формі ребусів та qr-кодів. Використовуються прийоми розвитку критичного мислення та різноманітні види роботи (групова, самостійна, робота біля дошки, робота з підручником).
Перегляд файлу

Тема: Другорядні члени речення

Мета: поглибити знання учнів про синтаксис, ознайомити з  поняттям однорідних членів речення, з’ясувати їх функції та способи вираження;

- формувати в учнів навички лінгвістичного дослідження, розвивати їх творчу уяву, логічне мислення, мовленнєві навички, вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їх синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження; розвивати вміння школярів працювати колективно та  самостійно;

- за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати почуття любові до рідного слова та культуру мовлення.

 

Тип уроку: урок  вивчення  нового матеріалу з елементами дослідження.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, ноутбук.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя. Перед тим, як ми почнемо вивчення нової теми, я пропоную вам пригадати, матеріал попереднього уроку. Ми працювали над темою «Головні члени речення». Щоб дізнатися, чи засвоїли ви тему, пропоную виконати інтерактивну вправу.

 

https://learningapps.org/qrcode.php?id=p83iv7bqt18ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Лінгвістична казка.

Давним давно жила на світі одна родина: батько, мати та троє їхніх діточок. Грайливою була малеча, непосидючою. То один з дому збіжить, то інший. Виросли дітки, все рідше стали збиратися в батьківській хаті. Сумують старі татко і матінка, нічого їх не радує без діток. Та коли ж збирається за святковим столом вся родина, світ починає грати різними барвами.

Щоб дізнатись про кого йде мова, використайте завдання-підказки.

Підказка 1. Розгадайте ребуси та дізнайтеся, хто є мамою і батьком.

C:\Users\Админ\Pictures\Saved Pictures\Image 022 (2).png

 

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

 

ребуси

ребуси

ребуси

ребусиребуси

ребуси

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підказка 2. Відскануте qr-код та передивіться відео, в якому діточки трошки розкажуть про себе.

http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Fhttps%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffile%2Fd%2F1RpGk-peCdKIQEcQR_RCmtXZ6U_j_eycx%2Fview%3Fusp%3Dsharing&4&0

  1. Формулювання разом з учнями теми та мети уроку.
  2. Заповнення таблиці «Знаю - Хочу дізнатися - Дізнався»

Таблиці оформлена на дошці. Учні записують, що вони знають про другорядні члени речення та що хочуть дізнатися нового. На кінець уроку учні мають заповнити третю колонку.

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

 

 

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з мовним матеріалом.

Другорядні члени речення: додаток, значення, обставина | Тест з української  мови – «На Урок»

  • Пропоную вам самостійно сформулювати правило що ж таке додаток, означення та обставина. (Учні пропонують свої варінти)
  1. Робота з підручником.
  • Опрацюйте правило за підручником.
  • Чи правильно ми сформулювали правило?
  • Що ми впустили?
  1. Робота в групах. (Учні об’єднуються в групи для виконання завдання).

Завдання для всіх груп: на картках подані речення. Прочитайте їх та подумайте, чим вони відрізняються один від одного.

 

1 група. Прийшла весна. Нарешті прийшла тепла весна.

2 група. З’явився місяць. Сьогодні на нічному небі з’явився неймовірно яскравий місяць.

3 група. Музика грає. На концерті відомий музика грав неперевершено!

 

  • Отже, який висновок ми можемо зробити? (Учні відповідають).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота біля дошки.

Записати речення, підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити спосіб їх вираження. В дужках вказати поширене речення чи непоширене.

1. День кладе на хмари позолоту. 2. Поприбігають вітренята з поля. 3. Мамина пісня у серці бринить. 4. Хтось гукнув мене упівголоса. 5. Війнуло сонцем і медом з доріг. Пізніше на вулицю вибіг хлопчик.

2. Ігрова хвилинка

  Прослухайте речення. У кожному з них є тільки один другорядний член. Якщо це додаток, ви плескаєте в долоні один раз, якщо означення — два, якщо обставина — три рази.

1. Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте. 2. Де срібліє вербиця — там здорова водиця. 3. Риба не ловиться, калина у цвіт вбирається. 4. Стоїть у дворі дівонька, як над ставом калинонька.

3. Виконання інтерактивної вправи.

-  Відскануйте qr-код та виконайте завдання.

https://learningapps.org/qrcode.php?id=pjbf19twn20

  1.               Творча робота.

Завдання: Перетворіть непоширені речення на поширені.

 І варіант. Утворіть поширене речення, вставивши обставини.

 Дівчата танцювали. Сонце палить. Запахла м’ята.

ІІ варіант. Утворіть поширене речення, вставивши означення.

Калина зачаровує. Урожай зібраний. Діти впорались.

VІ. Рефлексія.

  1. Вправа «Мікрофон». «Сьогодні на уроці я дізнався, що...»
  2. Вправа «Незакінчене речення». Продовжити речення. Означення – це... Додаток – це ... . Обставина – це... .
  3. Оформлення третьої колонки таблиці «ЗХД».
  4. Самоцінювання. Учні заповнюють таблицю, виставляючи собі бали за роботу на уроці.

 

C:\Users\Админ\Pictures\5.jpg

 

VІ. Домашнє завдання.

docx
Додано
13 березня 2021
Переглядів
492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку