Завдання для літературної гри з теми
«Повість Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»
Випереджувальні завдання:
-
Підібрати вислови про родину.
(Наприклад: «Міцна сім’я – міцна держава», «Яка сім’я – такий і я»
«Родичі хоч і сваряться, та одне одного не цураються», «Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько», «Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу», «Земля без води мертва, людина без сім’ї – пустоцвіт», «Людина без братів і сестер – самотнє дерево», «Людина без сім’ї, що дерево без плодів», «Без роду, хоч з мосту та в воду»
-
Заповнити таблицю
Етнічні риси,
характерні для українців
|
Родина Кайдашів
(цитати)
|
працелюбство
|
|
мудрість
|
|
шанування родинних традицій
|
|
повага до старших
|
|
взаємоповага
|
|
вірність у коханні
|
|
любов до природи
|
|
гумор
|
|
духовність (релігійність)
|
|
фізична краса і сила
|
|
комунікативність
|
|
Завдання на знання тексту повісті
-
У якому селі відбуваються події, описані в повісті?
(село Семигори)
-
Які родини стали прототипом героїв повісті?
(сім’ї Мазурів і Довбушів)
-
Чим завершується повість І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
(Груша всохла і дві сім’ї помирилися)
-
Хто був членом родини Кайдашів?
(Омелько Кайдаш, його дружина Марія, їхні сини: Карпо і Лаврін, їхні невістки Мотря і Мелашка)
-
Чий портрет описано в уривку: «Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве, бліде, наче лице в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною»
(Портрет Омелька Кайдаша, батька родини)
-
Чий портрет описано в уривку: «Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем. Пишала губи. Осміхалася, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом»?
(Портрет Марусі Кайдашихи, матері родини)
-
Чий портрет описано в уривку: «Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгобраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк»
(Портрет Мелашки, невістки Кайдашів)
-
Чий портрет описано в уривку: «Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакачуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум'яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима»?(Портрет Мотрі, невістки Кайдашів)
-
Хто промовив ці слова: «Коли я буду вибирати собі дівчину, то візьму гарну, як квіточка, червону, як калина в лузі, а тиху, як тихе літо»?
(Лаврін Кайдаш)
-
Хто промовив ці слова: «Мені аби була робоча, та проворна, та щоб була трохи куслива, як муха в спасівку»
(Карпо Кайдаш)
-
Хто промовив ці слова: «В мене два сини, неначе два соколи. Що вже що, а на старість прикриють мене орлиними крилами. Хвалити бога, буде до кого прихилиться»
(Марія Кайдашиха, мати Карпа і Лавріна)
Завдання на розвиток зв’язного мовлення:
Створити інформативне гроно
«Який він, Омелько Кайдаш?»
- працьовитий,
- щирий,
- добрий,
- неосвічений («темний»),
- забобонний,
- богомільний,
- миролюбивий,
- кращий стельмах на селі,
- безвольний,
- пристрастний до горілки.
Завдання на знання теорії літератури:
-
Який жанр української прози започаткував І.Нечуй-Левицький, написавши повість «Кайдашева сім’я»
(Жанр соціально-побутової повісті)
-
Знайти художні засоби в поданому уривку з повісті: «Недалеко од Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в’ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах»
(Можливі відповіді: епітети – покручений яр, круті гори, густі ліси,
метафори - в’ється гадюкою; зеленими терасами;
порівняння - неначе гілки дерева;
персоніфікація – розбіглись (рукави яру), поховались в лісах)