ОЛІМПІАДА З ІСТОРІЇ 9 КЛАС
Рівень І
Зверніть увагу!
Дайте відповіді на поставлені нижче запитання. Кожне завдання № 1 - 20 містить одну чи декілька правильних відповідей. Кожна правильна відповідь дорівнює 1 балу. Разом у рівні І – 36 балів.
-
«Археологічна культура» – це:
-
Група споріднених археологічних пам’яток, поширених на певній території в межах певного історичного часу.
-
Шар ґрунту, у якому під час археологічних розкопок виявлено сліди життєдіяльності людини – знаряддя праці, посуд тощо.
-
Сукупність успадкованих сучасниками від попередніх поколінь культурних цінностей – пам’ятки архітектури, мистецтва, історії.
-
Система археологічної періодизації культурно-історичного розвитку, що складається з трьох віків – кам’яного, бронзового та залізного.
-
Система ідей і поглядів на людину як найвищу цінність – це:
-
Макеавелізм.
-
Гуманізм.
-
Аскетизм.
-
Націоналізм.
-
Кальвінізм.
-
Встановіть хронологічну послідовність подій:
-
Селянська війна у Німеччині.
|
-
Початок засідання Тридентського собору.
|
-
Оголошення Лютером «95 тез».
|
-
Аугсбурзький мир.
|
-
Хто із англійських королів підписав Велику хартію вольностей?
-
Луї ІХ Святий.
-
Іоанн Безземельний.
-
Річард І Левове Серце.
-
Генріха ІІІ.
-
Позначте назву Січі, яка у І пол. ХVIII ст. знаходилась у володіннях Кримського ханства:
-
Кам’янська Січ.
-
Нова Січ.
-
Чортомлицька Січ.
-
Олешківська Січ.
-
«Покозачення» в другій половині XVI – першій половині XVII ст. – це:
-
Процес формування польським урядом списку-реєстру козаків, які набиралися на військову службу Речі Посполитій.
-
Процедура прийняття кошовим отаманом новоприбулих на Січ до козацького товариства та закріплення їх за певним куренем.
-
Форма козацького збройного виступу на захист власних інтересів, що мав локальний характер і відзначався слабкою організованістю.
-
Перехід селян до козацького стану, що був спробою звільнитися від панщини та отримати право вільно працювати на власній землі.
-
Сто днів – це:
-
Період між взяттям Бастилії і прийняттям Конституції Франції.
-
Період перебування при владі жирондистів.
-
Період існування якобінської диктатури.
-
Період другого приходу до влади Наполеона Бонапарта.
-
На картосхемі зображено територію, охоплену повстанням під проводом:
-
С. Палія.
-
М. Залізняка.
-
У. Кармелюка.
-
К. Косинського.
-
Яка політична сила часів Французької революції кінця XVIII ст. вперше застосувала масовий терор як засіб утвердження своєї влади та метод політичної боротьби?
-
Фельяни.
-
Жирондисти.
-
Якобінці.
-
Термідоріанці
-
Якого слова не було у девізі Французької революції кінця XVIII століття?
-
Свобода.
-
Рівність.
-
Єдність.
-
Братство.
-
У результаті «Весни народів» селяни західноукраїнських земель:
-
Домоглися ліквідації поміщицького землеволодіння.
-
Здобули у власність сервітути.
-
Були об’єднані в громади (общини).
-
Звільнилися від повинностей на користь поміщика.
-
Яку країну Європи ХІХ століття називали «клаптиковою монархією»?
-
Російську імперію.
-
Австрійську імперію.
-
Німецьку імперію.
-
Османську імперію.
-
Які губернії Російської імперії створено в ХІХ столітті на землях колишньої Лівобережної Гетьманщини та Слобожанщини?
-
Чернігівську.
-
Миколаївську.
-
Харківську.
-
Київську.
-
Полтавську.
-
Таврійську.
-
Катеринославську.
-
Яка течія в українському русі в Східній Галичині стала домінуючою наприкінці ХІХ ст. - на початку XX ст.?
-
Москвофільська.
-
Радикальна.
-
Народовська.
-
Старорусинська.
-
Установіть послідовність подій початку ХХ ст. в Наддніпрянській Україні.
-
Початок діяльності товариства «Просвіта».
-
Утворення Товариства українських поступовців.
-
Заснування Революційної української партії.
-
Припинення діяльності Української думської громади.
-
Які з наведених уривків характеризують Кирило-Мефодіївське товариство?
-
«Побудована на ідеях українського національного відродження та панславізму, ця програма виходила далеко за межі власне української проблематики».
-
«Ідеологія ... була синтезом ідеї трьох рухів: українського автономістичного, польського демократичного і російського декабристського в Україні».
-
«Діячі... погоджувалися у тому, що русини становлять окрему націю серед слов’янських народів і що їхня мова не тотожна ні польській, ні російській...»
-
«Програма... ставила за мету не лише усунення самодержавства і кріпацтва, а й утворення загальнослов’янської республіки: «Об’єднати разом усі слов’янські покоління і зробити їх вільними».
-
«Усі різні племена, з яких складається Російська держава, визнаються російські і, складаючи різні свої назви, становлять один народ російський...»
-
Укажіть складові аграрних реформ Марії Терезії та Йосипа II в Австрійській імперії?
-
Обмеження панщини 30 днями на рік.
-
Надання дозволу на викуп землі впродовж 49 років.
-
Надання селянам громадянських прав.
-
Утворення категорії «тимчасовозобов’язаних селян».
-
Дозвіл на створення кооперативних об’єднань.
-
Заборона тілесних покарань селян поміщиками.
-
Надання виборчих прав чоловікам віком 30 років.
-
В яких роках відбувся Віденський конгрес:
-
1814 – 1816 р.р.
-
1815 – 1819 р.р.
-
1814 – 1818 р.р.
-
1814 – 1815 р.р.
-
Розташуйте події у хронологічній послідовності.
-
Прусько-австрійська війна.
-
Прийняття «доктрини Монро».
-
Проголошення Італійського королівства.
-
Ухвалення закону про гомстеди.
-
Оберіть характеристики, що відносяться до історичного діяча Симона Болівара:
-
Лідер національно-визвольної боротьби країн Південної Америки.
-
Втілював ідею латиноамериканської єдності.
-
Очолив повстання в Мексиці у 1810 році.
-
Відомий «маршем до моря» на чолі 100-тисячної армії.
-
Був президентом Великої Колумбії.
Рівень ІІ
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь у завданнях № 21 – 24 = 2 бали, у завданні № 25 – 3 бали. Разом у рівні ІІ – 52 бали.
-
Установіть відповідність між прізвищем науковця та фактами його біографії.
-
В. Каразін.
|
-
Етнограф, укладач збірок українських народних пісень, перший ректор Київського університету.
|
-
М. Остроградський.
|
-
Винахідник, агроном і метеоролог, ініціатор відкриття Харківського університету.
|
-
М. Максимович.
|
-
Математик, член Петербурзької, Паризької, Римської та Туринської академій наук.
|
-
М. Костомаров.
|
-
Етнограф, автор українського фонетичного правопису, першого українського історичного роману.
|
|
-
Історик, автор праць з історії козацтва, член Кирило-Мефодієвського братства.
|
-
Співвіднесіть назви організацій першої половини ХІХ ст. з цілями, які вони ставили перед собою.
-
Південне товариство декабристів.
|
-
Установлення конституційної монархії, запровадження громадського самоврядування, розбудова Росії як федеративної держави.
|
-
Кирило-Мефодіївське братство.
|
-
Повалення самодержавства шляхом військового перевороту, скасування кріпацтва, проголошення Росії унітарною республікою.
|
-
«Руська трійця».
|
-
Піднесення національної свідомості українців Галичини, перетворення народної мови на літературну, пропаганда єдності українського народу.
|
-
Головна руська рада.
|
-
Знищення царизму, утвердження демократичних прав і свобод для всіх громадян, створення федерації християнських слов’янських республік.
|
|
-
Розширення сфери вжитку української мови, поділ Галичини на дві провінції — Західну (польську) та Східну (українську).
|
-
Який термін треба обрати для визначення понять? Співвіднесіть їх.
-
Суфражизм
-
Дискримінація.
-
Фемінізм.
-
Емансипація.
-
Звільнення від якої-небудь залежності, скасування якихось обмежень, зрівняння у правах.
-
Рух, який виступає за рівні права жінки у всіх сферах, захист особливих потреб жінки, що пов’язані з їхніми фізіологічними відмінностями від чоловіків.
-
Рух за надання жінкам рівних із чоловіками виборчих прав.
-
Виключення або обмеження можливостей для жінок відносно можливостей чоловіків.
-
Навпроти запропонованих дат укажіть історичні події, що їм відповідають.
Події історії України
|
Рік
|
Події всесвітньої історії
|
|
1492
|
|
|
1648
|
|
|
1783
|
|
|
1848
|
|
-
Дайте визначення поняттям:
Консерватизм - ____________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Лібералізм - _______________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Радикалізм - _______________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Націоналізм – ______________________________________________________