Працює з текстом (ПТ, гр. 2)
(Сприймання, аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в літературних текстах різних видів та використання її для збагачення власного досвіду)
Читання мовчки, 6 клас
(уривок з роману “П'ятнадцятирічний капітан”)
1. Уважно прочитай текст. Після прочитання виконай завдання
Річка, що впадала в Атлантичний океан поблизу місця катастрофи «Пілігрима», не могла текти ні з півночі, ані зі сходу — з обох боків обрій замикали гори. Тож річка або витікала з гір, або ж, течучи звідкись-інде, круто повертала на південь біля передгір'я. Мандрівники неодмінно мають знайти неподалік цю річку чи принаймні одну з її приток, досить повноводну, щоб нести пліт. У всякому разі, водний шлях, якийсь потік — десь недалеко.
І справді, протягом останніх миль переходу рельєф помітно змінився. Схили стали пологішими, ґрунт — вологішим. Де-не-де зміїлися струмочки, вказуючи на те, що підґрунтя щедро насичене водою. В останній день загін простував понад таким струмком з іржавою водою й брудно-рудими берегами. Відшукати його буде неважко. Звісно, годі й думати, щоб плисти на плоту вузьким звивистим руслом цього струмка. Але вони подадуться вздовж його берега і дістануться річки чи бодай ширшої й більш підходящої для плота притоки.
Стояла парка спека. Від самого ранку обрій заснували хмари. Насувалася гроза с блискавками і громом. На щастя, в лісі, хоч уже й не такому густому, було прохолодно. Ліс чимдалі рідшав. Час від часу високі дерева розступалися перед широкими галявинами, порослими високою, цупкою травою. Подекуди в траві лежали велетенські стовбури дерев, сухі, скам'янілі — певна ознака кам'яновугільних формацій, що часто зустрічаються на африканському континенті. На зеленому килимі рожевіли якісь лози, цвіли червоні орхідеї, синій та жовтий імбир, бліді лобелії. Над квітами роїлися хмари комах.
Хоч непрохідні хащі вже зникли, породи дерев вражали ще більшим розмаїттям. Росли тут масляничні пальми, що з них добувають цінну олію, кущі бавовника до двох метрів заввишки. З цього бавовника добувають довге шовковисте волокно.
З проточених комахами дірочок у корі деяких дерев сочилася запашна смола копал, скапуючи додолу, де її потім збирали тубільці. Скрізь росли лимонні дерева, дикі гранатники і десятки інших деревовидних рослин. В повітрі витав тонкий аромат ванілі, хоч годі було визначити, яка саме рослина так гарно пахне.
Всі дерева й кущі буяли соковитою зеленню, дарма що була засушлива пора року і грози тільки зрідка зрошували цю родючу землю.
Тваринне царство цього краю було не менш своєрідне, ніж рослинне. Над могутнім зеленим шатром літали птахи. Їх була сила-силенна. Люди, що намагалися пройти якомога тихше й швидше, звичайно, не стріляли в них. Тут були великі табуни цесарок та інших курячих, які не підпускають людей близько; був і отой птах, якого за його крик північні американці прозвали «жалібною сплюшкою». Дік Сенд і Том могли подумати, що справді потрапили в якусь частину Нового Світу. Та ба, вони тепер добре знали, де вони є!
Досі хижі звірі, такі небезпечні в Африці, не наближалися до маленького загону.
А вдалині на обрії часом здіймалась до неба густа хмара пилюки: то стадо буйволів мчало з тупотом, подібним до гуркотіння валки навантажених возів.
Зо дві милі Дік Сенд вів свій загін берегом струмка, сподіваючись вийти до річки. Йому кортіло пуститися в плав вниз за швидкою течією, яка мала домчати його і супутників до узбережжя. Юнак гадав, що труднощів і небезпек на річці буде куди менше.
Час було зупинитися на перепочинок. Стали в бамбуковому гайку, де загін міг сховатися від сторонніх очей.
Десь на третю годину пополудні краєвид різко змінився. Ліс скінчився, й перед мандрівниками розкинулась безмежна рівнина, яку, певно, геть затоплювало водою в час дощів. Болотисту землю вкривав, мов килим, густий мох, над яким похитувались прегарні папоротники. Зрідка траплялись і круті горби; на їхніх схилах виднівся червоний залізняк.
Дік Сенд дуже вчасно пригадав, що Лівінгстон описував у своїх книгах такі болотисті рівнини. Відважний учений разів кілька провалювався в драговину.
—Будьте обережні, друзі!— сказав Дік Сенд, стаючи на чолі загону. — Мацайте ногою землю, перш ніж ступити! (594 слова)
1.Які види рослин були описані в тексті?
a) Яблуні та бавовник б) Лимонні дерева, гранатники,
в) Сосни та бамбуки г) Пальми та банани
2.Які ознаки вказують на те, що мандрівники можуть знайти неподалік річку чи її приток?
a) Високі гори навколо б) Вологий ґрунт і струмочки
в) Сухий і твердий ґрунт г)Відсутність рослинності
3.Чому мандрівники не можуть використовувати струмок з іржавою водою для плавання на плоту?
a) Струмок надто вузький і звивистий б) Струмок замерзає взимку
в) Струмок тече в зворотному напрямку г) Струмок надто глибокий
4.Які птахи були помічені у лісі?
a) цесарки та павичі б) Цесарки та інші курячі
в) сплюшки та ворони г) папуги та страуси
5.Яку небезпеку представляють болотисті рівнини?
a) Високий рівень води б)Часті зсуви ґрунту
в)Провалювання в драговину г) Нестача кисню
6.Як Дік Сенд та його загін орієнтувалися в болотистій рівнині?
a) Вони йшли по слідах тварин
б) Використовували карти
в)Орієнтувалися за описами Лівінгстона
г) Вони йшли за компасом
7.Встановіть відповідність між рослинами та їхніми характеристиками:
1 |
Масляничні пальми |
А |
запашна смола копал |
2 |
Бавовник |
Б |
добувають цінну олію |
3 |
кора дерев |
В |
тонкий аромат ванілі |
4 |
невідома рослина |
Г |
Добувають шовковисте волокно |
Записати , яка буква відповідає певній цифрі
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
1-б. 2-г. 3-а. 4-в
8.Які небезпеки очікували на мандрівників на болотистій рівнині, і як вони намагалися їх уникнути?