Тема: «Організм людини як біологічна система»
Самостійна робота І варіант
І частина
Біологічний диктант ( кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1 Неорганічна речовина, вміст якої в клітині найбільший -
2. Молекули білків утворені з …
3. До складу жирів входять …
4. Глікоген утворюється з …
5. Спадкова інформація зберігається в молекулах …
6. Клітина відокремлена від оточуючого середовища …
7. Внутрішній напіврідкий вміст клітини –
8. Синтез білків в клітині відбувається в …
9. Розщеплення органічних молекул в клітині відбувається в…
10. Забезпечують клітини енергією…
11. За сортування утворених в клітині молекул відповідає…
12. Програма життєдіяльності організму закодована в…
13. Кількість хромосом в соматичних клітинах …
14. Кількість хромосом в статевих клітинах…
15. Тканина – це…
16. Види тканин:…
ІІ частина
1. Тканину, в якій клітини щільно прилягають одна до одної, називають: а) м’язовою; б) сполучною; в) епітеліальною; г) нервовою. (1 бал)
2. Поставити у правильній послідовності поняття, що відображають організм як єдину систему: а) тканини; б) клітини; в) органи; г) молекули; д) організм; е) системи органів. (1 бал)
3.Знайти відповідність між органелами клітин та їх функціями: (2 бали)
1. Клітинна мембрана |
А. Внутрішнє середовище клітини, яке забезпечує її життєдіяльність |
2. Цитоплазма |
Б. Транспорт речовин між клітиною та зовнішнім середовищем |
3. Ядро |
В. Забезпечення зв’язку між органелами всередині клітини |
4. Канали ЕПС |
Г. Місце синтезу АТФ |
5. Мітохондрії |
Д. Контроль за клітинним поділом |
6. Рибосоми |
Е. Збереження і передача спадкової інформації |
7. Клітинний центр |
Ж. Місце синтезу білків |
Тема: «Організм людини як біологічна система»
Самостійна робота ІІ варіант
І частина
Біологічний диктант ( кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Сталість внутрішнього середовища організму –це…
2. Програма життєдіяльності організму закодована в…
3. Клітина відокремлена від оточуючого середовища …
4. Молекули білків утворені з …
5. Внутрішній напіврідкий вміст клітини –
6. Процес обміну речовин у клітині - …
7. Глікоген утворюється з …
8. Забезпечують клітини енергією…
9. Кількість хромосом в статевих клітинах…
10. Неорганічна речовина, вміст якої в клітині найбільший -
11. Кількість хромосом в соматичних клітинах …
12. Спадкова інформація зберігається в молекулах …
13. Синтез білків в клітині відбувається в …
14. Розщеплення органічних молекул в клітині відбувається в…
15. До складу жирів входять …
16. За сортування утворених молекул в клітині відповідає…
ІІ частина
1. Тканину, яка регулює функції організму називають: а) сполучною; б) м’язовою; в) нервовою; г) епітеліальною. (1 бал)
2. Діяльність усього організму регулюють такі системи органів: а) опорно-рухова і травна; б) кровоносна і дихальна; в) нервова і гуморальна; г) видільна і покривна. (1 бал)
3. Знайти відповідність між системами органів та їх структурою чи органами:
(2 бали)
1. Нервова система |
А. Мозочок |
2. Ендокринна система |
Б. Вени |
3. Опорно-рухова система |
В. Надниркові залози |
4. Кровоносна система |
Г. Печінка |
5. Дихальна система |
Д. Бронхи |
6. Травна система |
Е. Ключиця |
7. Видільна система |
Ж. Сечовід |
Тема «Сенсорні системи»
Контрольна робота
Варіант І
І рівень (3 бали)
1. У людини розрізняють основних сенсорних систем: а) чотири; б) п’ять.
2.Погіршення сутінкового зору спричинене захворюванням, що називають:
а) дальтонізмом; б) курячою сліпотою.
3. Слухові кісточки – молоточок, коваделко і стремінце – розташовані у вусі:
а) зовнішньому; б) середньому.
Вкажіть правильну відповідь ( «так» чи «ні»)
4. На розміри зіниці впливає інтенсивність світла.
5. Вушна сірка виконує захисну функцію.
6. Вестибулярний апарат відіграє роль орієнтації тіла в просторі.
ІІ рівень (3 бали)
1. Світло сприймальна оболонка ока – це: а) кришталик; б) сітківка; в) склисте тіло.
2. До складу внутрішнього вуха входить: а) молоточок; б) завитка; в) барабанна перетинка.
3. Місце, звідки виходить зоровий нерв, називають:
а) жовтою плямою; б) сліпою плямою; в) нервовим вузлом.
4. Зазначте частку кори головного мозку, де розташована зорова зона: а) лобна; б) потилична; в) тім’яна; г) скронева.
5. Частину слухового аналізатора, по якому нервові імпульси передаються у головний мозок , називають _________.
6. Смак солодкого розрізняють рецептори язика, розташовані: а) на кінчику; б) на корені; в) по краях; г) на кінчику і по краях.
ІІІ рівень (3 бали)
1. Зазначте правильну послідовність будови зорової сенсорної системи:
а) фоторецептори ока; б) зорова зона великого мозку; в) зоровий нерв.
2. У внутрішньому вусі містяться:
а) слухові кісточки; б) завитка; в) три півколові канали; г) отолітовий апарат.
3.Перетворення світлової енергії в електричну відбувається у: а) фоторецепторах; б) кришталику; в) зіниці.
IV рівень (3 бали) –одне завдання на вибір учня
1. Як досягається збереження однакового тиску повітря по обидва боки барабанної перетинки?
2. Яке значення компенсаторних можливостей сенсорних систем? Наведіть приклади і обґрунтуйте їх.
Тема «Сенсорні системи»
Контрольна робота
Варіант ІІ
І рівень (3 бали)
1. Фоторецептори ока містяться в: а) рогівці; б) сітківці.
2.Якщо промені від предметів фокусуються перед сітківкою, таке порушення зору називають:
а) далекозорістю; б) короткозорістю.
3. Слухові рецептори містяться у вусі: а) середньому; б) внутрішньому.
Вкажіть правильну відповідь ( «так» чи «ні»)
4. Сітківка складається лише з паличок.
5. До складу нюхової сенсорної системи входить лише ніс.
6. У вестибулярному апараті розташовані рецептори дотику.
ІІ рівень (3 бали)
1. Жовта пляма складається переважно з: а) паличок; б) колбочок; в) паличок і колбочок.
2. До складу органа рівноваги не входить: а) завитка; б) отолітовий апарат; в) три півколові канали.
3. Місце, звідки виходить зоровий нерв, називають:__________
4. До складу середнього вуха не входить: а) овальне вікно; б) молоточок; в) коваделко; г) стремінце.
5. Орган смаку реагує лише на речовини: а) газоподібні; б) розчинені; в) тверді.
6. Аналізатор – це система, що складається з 3-х ланок: рецептора, _______, ________.
ІІІ рівень (3 бали)
1. Зазначте правильну послідовність будови слухової сенсорної системи:
а) механорецептори; б) слухова зона великого мозку; в) слуховий нерв.
2. У середньому вусі містяться:
а) молоточок; б) завитка; в) коваделко; г) стремінце; д) півколові канали.
3. У координації рухів і орієнтації в просторі беруть участь частини головного мозку: а) стовбур; б) мозочок; в) великі півкулі.
IV рівень(3 бали) – одне завдання на вибір учня
1. Чому глухі від народження люди звичайно бувають і німими?
2. Які сенсорні системи допомагають сліпим людям орієнтуватися в навколишньому середовищі? Як це відбувається?
Тема «Кров і кровообіг»
Контрольна робота
Варіант І
І рівень (3 бали)
1. Еритроцити людини мають форму: а) дрібних круглих клітин; б) двовгнутих дисків.
2. Мале коло кровообігу закінчується у передсерді: а) лівому; б) правому.
3. Велике коло кровообігу починається зі шлуночка: а) лівого; б) правого.
Вкажіть правильну відповідь ( «так» чи «ні»):
4. Лейкоцити мають забарвлення.
5. У розробці теорії клітинного імунітету брав участь П. Ерліх.
6. Людина має замкнену кровоносну систему.
ІІ рівень (3 бали)
1. Тривалість життя еритроцитів становить: а) близько 4 діб; б) близько 120 днів; в) кілька років.
2. Природний набутий імунітет утворюється після: а) введення вакцини; б) введення лікувальної сироватки; в) хвороби.
3. Стінка капіляра складається з кількості шарів клітин: а) двох; б) одного; в) трьох.
4. Верхній шар крові, що відстоялася, складається з : а) тканинної рідини; б) плазми; в) формених елементів.
5. Судини, якими кров тече до серця, називають ________.
6. Білок крові, який бере участь у зсіданні, - це _________.
ІІІ рівень (3 бали)
1. Кровообіг в організмі людини виконує функції: а) транспорт кисню і вуглекислого газу; б) перенесення поживних речовин; в) виведення продуктів розпаду; г) утворення тканинної рідини; д) захист від мікроорганізмів; е) перенесення гормонів.
2. Характерними ознаками для артерій є: а) товсті стінки; б) тонкі стінки; в) високий тиск; г) низький тиск; д) відсутність клапанів; е) наявність клапанів; ж) розгалуженість на капіляри; з) відсутність розгалуження на капіляри.
3. Газообмін у малому колі кровообігу відбувається у а) клітинах тіла; б) клітинах шкіри; в) легенях.
IV рівень (3 бали) – одне завдання на вибір учня.
1. Обґрунтуйте висновок: робота серця змінюється зі зміною умов зовнішнього середовища і стану самого організму.
2. Який з видів штучного імунітету триваліший і чому?
Тема «Кров і кровообіг»
Контрольна робота
Варіант ІІ
І рівень (3 бали)
1. Збільшення кількості лейкоцитів понад фізіологічну норму називають: а) гемофілією;
б) лейкоцитозом.
2. Мале коло кровообігу починається зі шлуночка: а) лівого; б) правого.
3. Велике коло кровообігу закінчується у передсерді: а) лівому; б) правому.
Вкажіть правильну відповідь ( «так» чи «ні»):
4. Еритроцити беруть участь у зсіданні крові.
5. Збудником СНІДу є вірус.
6. Вени несуть кров від серця до органів і тканин.
ІІ рівень (3 бали)
1. Функції лейкоцитів крові: а) транспорт газів; б) вироблення імунітету; в) участь у зсіданні крові.
2. На межі легеневої артерії та правого шлуночка розташований клапан: а) двостулковий; б) тристулковий; в) півмісяцевий.
3. До правого передсердя впадає кількість порожнистих вен: а) чотири; б) дві; в) три.
4. Обмін речовин між кров’ю і клітинами відбувається в : а) капілярах; б) венах; в) артеріях.
5. Судини, якими кров тече від серця, називають ________.
6. Найбільша судина в організмі людини - ______________.
ІІІ рівень (3 бали)
1. Лімфатична система виконує функції: а) транспортує гази; б) кровотворення; в) знешкоджує мікроорганізми, токсини; г) виводить з тканин зайву міжклітинну рідину; д) всмоктує жири з кишечника.
2. Характерними ознаками для зрілих еритроцитів є: а) здатність до фагоцитозу; б) мають ядро; в) не мають ядра; г) живуть 3-4 місяці; д) мають форму диска.
3. Посередником між кров’яним руслом і клітинами тіла є: а) лімфа; б) тканинна рідина; в) прямий контакт.
IV рівень (3 бали) – одне завдання на вибір учня.
В одній пробірці міститься кров людини, яка перехворіла на дифтерію, а в другій – людини, яка не хворіла на неї. До обох цих пробірок додали збудників дифтерії. У першій пробірці мікроорганізми загинули, а в другій цього не сталося. Поясніть чому.
2. Як будова еритроцитів пов’язана з їх функціями?
Тема «Травлення»
Самостійна робота
І варіант
І частина (Тести) – кожна правильна відповідь – 0,5 бала
1. Зуби їжу: а) змочують; б) подрібнюють.
2 У ротовій порожнині розщеплюються: а) білки; б) вуглеводи.
3. Найпоширенішим захворюванням шлунка є: а) пневмонія; б) гастрит.
4. Підшлункова залоза виділяє: а) шлунковий сік; б) підшлунковий сік.
5. Продуктом розщеплення вуглеводів є: а) амінокислоти; б) жирні кислоти; в) глюкоза.
6. Фермент шлункового соку пепсин розщеплює: а) жири; б) білки; в) вуглеводи; г) крохмаль.
7 Печінка виконує функції: а) виділення інсуліну; б) виділення жовчі; в) виділення пепсину; г) накопичення глікогену.
8. У шлунку ферменти діють у середовищі: а) кислому; б) лужному; в) нейтральному.
9. Органічні речовини з травної системи до клітин тіла переносяться: а) гормонами; б) ферментами; в) кров’ю; г) нервовими імпульсами.
10. Протока підшлункової залози впадає в: а) шлунок; б) жовчний міхур; в) дванадцятипалу кишку; г) печінку.
11. Із ворсинок тонкого кишечнику в лімфу всмоктуються: а) амінокислоти; б) гліцерин; в) глюкоза.
12. Мікроорганізми товстого кишечника розщеплюють: а) жири; б) білки; в) рослинну клітковину.
ІІ частина - (кожна правильна відповідь – 2 бали)
1. Які функції виконує соляна кислота у шлунку?
2. Чому шкідливо постійно жувати жувальну гумку?
3. Чому з’являється солодкий присмак хліба, якщо його тривалий час потримати у роті?
Тема «Травлення»
Самостійна робота
ІІ варіант
І частина (Тести) – кожна правильна відповідь – 0,5 бала
1. Найпоширеніше захворювання зубів – це: а) гастрит; б) карієс.
2. Вуглеводи розщеплюються: а) гормонами; б) ферментами.
3. Печінка – це: а) залоза; б) гормон; в) фермент.
4. Білки в процесі травлення розщеплюються на: а) глюкозу; б) амінокислоти; в) гліцерин.
5. У ротовій порожнині внаслідок дії слини розщеплюються: а) білки; б) жири; в) вуглеводи.
6. Поживні речовини всмоктуються переважно в: а) шлунку; б) тонкому кишечнику; в) товстому кишечнику; г) дванадцятипалій кишці.
7. Пепсин – це фермент: а) залоз шлунка; б) печінки; в) слинних залоз; г) підшлункової залози.
8. Фермент шлункового соку ліпаза розщеплює: а) білки; б) жири; в) вуглеводи.
9. Орган, який бере участь в очищенні крові, накопиченні глікогену, знешкодженні зруйнованих еритроцитів - це: а) нирки; б) селезінка; в) підшлункова залоза; г) печінка.
10. Більша частина води всмоктується в: а) тонкому кишечнику; б) прямій кишці; в) шлунку; г) товстому кишечнику.
11. У дванадцятипалій кишці ферменти діють у середовищі: а) кислому; б) лужному; в) нейтральному.
12. Фермент, що знешкоджує хвороботворні бактерії в ротовій порожнині: а) амілаза; б) мальтоза; в) лізоцим.
ІІ частина - (кожна правильна відповідь – 2 бали)
1. Які функції виконує жовч?
2. Чи потрапить їжа до шлунка, якщо проковтнути її, висячи догори ногами на турніку? Відповідь обґрунтуйте.
3.Чим обумовлений темно-вишневий колір печінки?
Тема «Виділення. Шкіра»
Самостійна робота
І варіант
І частина (Тести) – кожна правильна відповідь – 0,5 бала
1. Нефрон – структурна і функціональна одиниця: а) легенів; б) нирок.
2. Цистит – це захворювання: а) ниркової миски; б) сечового міхура.
3. Шкіра складається з : а) епідермісу, дерми, підшкірної клітковини; б) дерми і підшкірної клітковини.
4. Сальні залози містяться в : а) епідермісі; б) дермі.
5. За звичайних умов в організмі дорослої людини в середньому утворюється за добу первинної сечі: а) 50 л; б) 250 л; в) 170 л.
6 Порушення обміну речовин в організмі спричинює утворення в нирках і сечовидільних шляхах: а) запальних процесів; б) каменів; в) інфекційних захворювань.
7. У нирках кров фільтрується у: а) пірамідках; б) капсулах нефронів; в) ниркових мисках.
8. Виділення поту з поверхні шкіри людини: а) знижує температуру тіла; б) підвищує температуру тіла; в) не впливає на температуру тіла.
9. Видільну функцію виконують органи: а) нирки; б) легені; в) шкіра; г) печінка; д) шлунок; е) кишечник.
10. Похідними шкіри є: а) нігті; б) потові залози; в) волосся; г) нервові закінчення.
11. Вода виділяється з організму через: : а) нирки; б) легені; в) травну систему; г) шкіру.
12. В разі переохолодження організму: а) звужуються судини шкіри; б) розширюються судини шкіри; в) виникає мимовільне тремтіння м’язів; г) зростає виділення поту; д) притупування, підскакування тощо підсилюють теплопродукцію.
ІІ частина
1. Вкажіть правильну послідовність органів, що беруть участь в сечовиділенні: а) нирки; б) сечовий міхур; в) сечівник; г) сечоводи. (1 бал)
2. Чому людина в сильний холод бліднішає, а під час спеки червоніє? (2 бали)
3. Підраховано, що сумарна довжина ниркових канальців становить 120 км, а поверхня їхніх стінок – 40 м2. Аргументовано поясніть, яке це має значення.
(3 бали)
Тема «Виділення. Шкіра»
Самостійна робота
ІІ варіант
І частина (Тести) – кожна правильна відповідь – 0,5 бала
1. Сечовий міхур – це орган, що слугує для: а)виведення сечі з організму; б) збирання сечі.
2. Нефрит – це захворювання : а) нирок; б) сечового міхура.
3. Волосся є роговим похідним: а) епідермісу; б) дерми.
4. Потові залози слугують для: а) виведення надлишку води та мінеральних солей; б) нагрівання організму.
5. У звичайних умовах в організмі людини в середньому за добу утворюється вторинної сечі: а) 0,5 – 1л; б) 1,2 – 1,5 л; в) 2 – 2,3 л.
6. З капілярного клубочка до ниркової капсули не надходять: а) клітини крові; б) вода; в) сечовина.
7. Шкіра бере участь в обміні вітаміну: а) А; б) з групи В; в) С; г) D.
8. Основні втрати тепла в організмі відбуваються через: а) дихальні шляхи; б) шкіру; в) травну систему.
9. Видільну функцію не виконують такі органи: а) нирки; б) легені; в) шкіра; г) печінка; д) шлунок; е) кишечник; ж) серце.
10. Епідерміс складається з : а) мертвого ороговілого шару; б) підшкірної жирової клітковини; в) живих клітин, що діляться.
11. Шкіра не виконує функції: а) захисту; б) орієнтації; в) терморегуляції; г) збереження води.
12. В разі перегріву організму: а) звужуються судини шкіри; б) розширюються судини шкіри; в) виникає мимовільне тремтіння м’язів; г) зростає виділення поту; д) збільшується фізична активність.
ІІ частина
1. Вкажіть правильну послідовність етапів процесу утворення сечі: а) фільтрація; б) секреція; в) реабсорбція. (1 бал)
2. Поясніть, чому детективи шукають на місці злочину відбитки пальців?
(2 бали)
3. У разі порушення функцій обох нирок людина помирає від отруєння за п’ять хвилин, хоч жодна отрута з зовнішнього середовища до організму не надходить. Поясніть цей факт. (3 бали)
Тема «Ендокринна система»
Самостійна робота
І варіант
І частина: (Біологічний диктант) – кожна правильна відповідь – 0,5 бала
1. Гормон росту виробляє залоза внутрішньої секреції _________;
2. Недостача гормону росту в дитячому віці спричиняє _________;
3. Підшлункова залоза належить до залоз_______ секреції;
4. Рівень глюкози в крові понижує гормон _____________;
5. Цукровий діабет – це захворювання , спричинене недостачею гормонів __________ залози;
6. Для синтезу гормонів щитоподібної залози необхідний хімічний елемент __________;
7. Основні гормони щитоподібної залози: _________ та _____________;
8. Рівень кальцію в крові регулюють гормони: _____________ та ____________ ;
9. Рівень глюкози в крові підвищують гормони :____________ та ____________ ;
10. Основною залозою ендокринної системи є _______________ ;
11. При гіперфункції гіпофіза розвивається __________________;
12. Статеві залози належать до залоз ________________ секреції;
13. Основні гормони надниркових залоз : ________ , __________ та __________;
14. Гормон-антогоніст інсуліну _____________;
15. Гальмує імунні реакції гормон надниркових залоз _________________;
16. Регулює циклічні процеси в організмі залоза ___________________;
ІІ частина: (2 запитання на вибір – 2 бали кожна правильна відповідь)
1. Які функції виконують гормони в організмі людини?
2. Назвати ознаки першої фази стресу – стадії тривоги та пояснити роль ендокринної системи в регуляції стресу на цій стадії.
3. Знайти відповідність між залозами та гормонами, які вони виробляють:
Залози |
Гормони |
1. Гіпофіз 2. Надниркові 3. Щитоподібна 4. Підшлункова 5. Яєчка 6. Яєчник 7. Паращитоподібна |
А. Тестостерон Б. Прогестерон В. Інсулін Г. Адреналін Д. Паратгормон Е. Тироксин Ж. Вазопресин |
Тема «Ендокринна система»
Самостійна робота
ІІ варіант
І частина: (Біологічний диктант) – кожна правильна відповідь – 0,5 бала
1. Цукровий діабет – це захворювання , спричинене недостачею гормонів __________ залози;
2. Рівень глюкози в крові підвищують гормони :____________ та ____________;
3. Основні гормони надниркових залоз : ________ , __________ та __________;
4. Гормон росту виробляє залоза внутрішньої секреції _________;
5. Рівень глюкози в крові понижує гормон _____________;
6. Основні гормони щитоподібної залози: _________ та _____________;
7. Основною залозою ендокринної системи є _______________ ;
8. Регулює циклічні процеси в організмі залоза ___________________;
9. При гіперфункції гіпофіза розвивається __________________;
10. Підшлункова залоза належить до залоз_______ секреції;
11. Гальмує імунні реакції гормон надниркових залоз _________________;
12. Для синтезу гормонів щитоподібної залози необхідний хімічний елемент __________;
13. Недостача гормону росту в дитячому віці спричиняє _________;
14. Рівень кальцію в крові регулюють гормони: _____________ та ____________ ;
15. Статеві залози належать до залоз ________________ секреції;
16. Гормон-антогоніст інсуліну _____________;
ІІ частина: (2 запитання на вибір – 2 бали кожна правильна відповідь)
1. Які особливості має ендокринна система порівняно з іншими системами організму людини?
2. За яких умов стадія опору переходить у стадію подолання стресу?
3. Знайти відповідність між захворюваннями та залозами, при порушенні функцій яких ці захворювання виникають:
Захворювання |
Залоза |
1. Карликовість 2. Базедичний зоб 3. Цукровий діабет 4. Гігантизм 5. Акромегалія |
А. Підшлункова залоза Б. Гіпофіз В. Статеві залози Г. Щитоподібна залоза |
Відповіді
Організм людини як біологічна система
І варіант
І частина
1. вода; 2. амінокислоти; 3. гліцерин та жирні кислоти; 4. глюкоза; 5. ДНК; 6. плазматична мембрана; 7. цитоплазма; 8. рибосоми; 9. лізосоми; 10. мітохондрії; 11. апарат Гольджі; 12. хромосоми; 13. 46; 14. 23; 15. система з клітин, що подібні за будовою і функціями та міжклітинної речовини; 16. епітеліальна, м’язова, сполучна , нервова.
ІІ частина
1. в; 2. г-б-а-в-е-д; 3. 1 – Б; 2 – А; 3 – Е; 4 – В; 5 – Г; 6 – Ж; 7 – Д.
ІІ варіант
І частина
1. гомеостаз; 2. хромосоми; 3. плазматична мембрана; 4. амінокислоти; 5. цитоплазма; 6. метаболізм; 7. глюкоза; 8. мітохондрії; 9. 23; 10. вода; 11. 46; 12. ДНК; 13. рибосоми; 14. лізосоми; 15. гліцерин та жирні кислоти; 16. апарат Гольджі.
ІІ частина
1. в; 2. в; 3. 1 – А; 2 – В; 3 – Е; 4 – Б; 5 – Д; 6 – Г; 7 – Ж.
Кров і кровообіг
І варіант
І рівень
1. б; 2. а; 3. а; 4. ні; 5. ні; 6. так;
ІІ рівень
1. б; 2. в; 3. б; 4. б; 5. вени; 6. фібриноген.
ІІІ рівень
1. а, б, д, е; 2. а, в, д, ж; 3. в.
ІІ варіант
І рівень
1. б; 2. б; 3. б; 4. ні; 5. так; 6. ні;
ІІ рівень
1.б; 2. в; 3. б; 4. а; 5. артерії; 6. аорта;
ІІІ рівень
1. в, г, д; 2. в, г, д; 3. б.
Травлення
І варіант
І частина
1. б; 2. б; 3. б; 4. б; 5. в; 6. б; 7. б,г; 8. а; 9. в; 10. в; 11. б; 12. в
ІІ варіант
І частина
1. б; 2. б; 3. а; 4. б; 5. в; 6. б; 7. а; 8. б; 9. г; 10. г; 11. б; 12. в.
Виділення. Шкіра
І варіант
І частина
1.б; 2. б; 3. а; 4. б; 5. в; 6. б; 7. б; 8. а; 9. а, б, в, г; 10. а, в; 11. а, г; 12. а, в, д.
ІІ частина 1. а, г, б, в
ІІ варіант
І частина
1.б; 2. а; 3. а; 4. а; 5. б; 6. а; 7. г; 8. б; 9. д,е,ж; 10.а,в; 11. б, г; 12. б,г.
ІІ частина 1. а, в, б.
Ендокринна система
І варіант
І частина
1. гіпофіз; 2. карликовість; 3. змішаної; 4. інсулін; 5. підшлункової; 6. йод; 7. тироксин, трийодтиронин; 8. паратгормон, кальцитонін; 9. глюкагон, кортизол; 10. гіпофіз; 11. гігантизм; 12. змішаної; 13. адреналін, норадреналін, кортизол; 14. глюкагон; 15. кортизол; 16. епіфіз.
ІІ частина
3. 1 – Ж; 2 – Г; 3 – Е; 4 – В; 5 – А; 6 – Б; 7 – Д.
ІІ варіант
І частина
1. підшлункової; 2. глюкагон, кортизол; 3. адреналін, норадреналін, кортизол; 4. гіпофіз; 5. інсулін; 6. тироксин, трийодтиронин; 7. гіпофіз; 8. епіфіз; 9. гігантизм; 10. змішаної; 11. кортизол; 12. йод; 13. карликовість; 14. паратгормон, кальцитонін; 15. змішаної; 16. глюкагон.
ІІ частина
3. 1 – Б; 2 – Г; 3 – А; 4 – Б; 5 – В.
Сенсорні системи
І варіант
І рівень
1. б; 2. б; 3. б; 4. так; 5. так; 6. так;
ІІ рівень
1.б; 2. б; 3. б; 4. б; 5. слуховий нерв; 6. а;
ІІІ рівень
1. а, в, б; 2. б, в, г; 3. а.
ІІ варіант
І рівень
1. б; 2.б; 3. б; 4. ні; 5. ні; 6. ні;
ІІ рівень
1. в; 2. а; 3. сліпа пляма; 4. а; 5. б; 6. нерв, зона кори великого мозку;
ІІІ рівень
1. а, в, б; 2. а, в, г; 3. а,б.