Завдання
для перевірки знань з курсу «Біологія» для 9 класу
ІІ семестр
Тема «Еволюція органічного світу»
Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)
-
Укажіть назву системи поглядів про незмінність живої природи із часів її виникнення: а) еволюційне вчення; б) гіпотеза панспермії; в) креаціонізм; г) гіпотеза абіогенезу
-
Укажіть назву гіпотез походження життя, які засновані на оому, що жива матерія виникла з неживої: а) біогенетичні; б) абіогенетичні; в) панспермії; г) креаціонізм
-
Назвіть учених, які висунули абіогенетичну гіпотезу виникнення життя: а) С.Арреніус та В.Вернадський; б) О.Опарін та Дж.Холдейн; в) Л.Пастер та Р.Вірхов; г) Е.Геккель та К.Тимірязєв
-
Укажіть період часу, коли з’явився вид Людина розумна: а) близько 10 млн років тому; б) близько 5 млн років тому; в) близько 600 тис років тому; г) близько 200 тис років тому
-
Укажіть елементарну одиницю еволюції: а) порода тварин; б) сорт рослин4 в) популяція; г) вид
-
Зазначте, як називають здатність до наслідування добре захищених організмів погано захищеними: а) дивергенція; б) конвергенція; в) атавізм; г) мімікрія
Завдання на 1 бал (кілька правильних відповідей або тест на відповідність)
-
Установіть відповідність між еволюційними процесами та їхнім визначенням:
1.мікроеволюція
|
А еволюційні процеси, які призводять до виникнення нових видів
|
2.видоутворення
|
Б еволюційні процеси, які призводять до виникнення надвидових систематичних одиниць
|
3.макроеволюція
|
В еволюційні процеси, які призводять до виникнення подібних ознак у представників неспоріднених організмів
|
4.конвергенція
|
Г еволюційні процеси, які призводять до виникнення нових популяцій та підвидів
|
-
Визначте ознаки організмів, які є прикладами ароморфозів, ідіоадаптацій, загальної дегенерації, атавізмів та рудиментів у тварин:
1.ароморфоз
|
А дзижчальця у мух
|
2.ідіоадаптація
|
Б чотирикамерне серце у птахів
|
3.загальна дегенерація
|
В гачкуватий дзьоб у хижих птахів
|
4.рудименти
|
Г відсутність кишечнику у стьожкових червів
|
-
Установіть відповідність між біологічними процесами та їхньою сутністю:
1.філогенез
|
А індивідуальний розвиток особини
|
2.онтогенез
|
Б формування подібних ознак у неспоріднених організмів унаслідок мешкання в подібному середовищі
|
3.дивергенція
|
В історичний розвиток виду або іншої систематичної групи
|
4.конвергенція
|
Г розходження ознак у нащадків спільного предка внаслідок пристосування до різних умов мешкання
|
-
За Ч.Дарвіном, рушійними силами еволюції є: а) природний добір; б) штучний добір; в) модифікаційна мінливість; г) спадкова мінливість ; д) боротьба за існування
-
Виберіть декілька вірних відповідей.Які зміни в будові людини відбулись в процесі еволюції: а) збільшення лицьового відділу черепа, зменшення мозкового; б) видовження нижніх кінцівок, вкорочення верхніх ; в) виражені надбрівні дуги; г) зміна форми кисті ; д) збільшення мозкового відділу черепа, зменшення щелеп; е) виникнення мовного апарату; є) збільшення об'єму головного мозку
-
За допомогою яких характеристик можна оцінювати стан популяції: а) розподіл особин за віком; б) розподіл особин за статтю; в) щільність; г) розподіл особин за масою тіла
Завдання 3 бали( відкриті запитання)
-
Як з позицій еволюційних поглядів Ч.Дарвіна та Ж.-Б.Ламарка можна пояснити появу в процесі еволюції довгої шиї у жирафи ?
-
Чому екологічні чинники одночасно є і факторами еволюції ?
-
Чому в процесі антропогенезу біологічні чинники поступово втратили свою провідну роль ?
-
Чи могли різні рівні організації живої матерії на нашій планеті сформуватись одночасно ?
Тема «Біорізноманіття»
Завдання на 0,5 бал ( 1 правильна відповідь)
-
Зазначте органели, спільні для клітин прокаріотів та еукаріотів: а) ядро; б) ЕПС; в) мітохондрії; г) рибосоми
-
Визначте, чим справжні багатоклітинні тварини відрізняються від первинних багатоклітинних: а) у них наявні диференційовані клітини; б) у них наявна нервова система; в) їхні клітини мають ядра; г) у них відсутні м’язові клітини
-
Зазначте, чим справжні гриби відрізняються від грибоподібних організмів: а) здатні до фагоцитозу; б) до складу оболонок клітин входить хітин; в) формують справжні тканини; г) клітини мають ядро
-
Зазначте, чим ціанобактерії відрізняються від інших бактерій: а) наявністю ядра; б) здатністю до фотосинтезу; в) наявністю хлорофілу; г) наявністю мітохондрій
Завдання на 1 бал (кілька правильних відповідей або тест на відповідність)
-
Назвіть біологічні системи, які перебувають на клітинному рівні організації: а) пріони; б) віруси; в) бактерії; г) археї; д) протисти
-
Які ознаки притаманні представникам царства Тварини: а) запасний вуглевод — крохмаль ; б) не мають клітинної стінки; в) автотрофи; г) у клітинах ядро зазвичай одне
-
Які ознаки притаманні представникам царства Рослини: а) у клітинах два і більше ядер; б) лише багатоклітинні організми; в) мають клітинну стінку, яка містить целюлозу; г) автотрофи
-
Визначте відповідність між клітинами різних груп еукаріотів та притаманними їм органелами руху:
1.справжні гриби
|
А джгутики, що складаються лише з однієї мікротрубочки
|
2.рослини
|
Б лише джгутики, що складаються з груп мікротрубочок
|
3.тварини
|
В джгутики, війки, псевдоподії
|
4.бактерії
|
Г спеціалізованих органел руху не мають
|
-
Порівняйте ознаки, притаманні представникам різних царств організмів:
1.бактерії
|
А мають глікокалікс
|
2.гриби
|
Б клітинна оболонка містить хітин
|
3.рослини
|
В клітинна оболонка містить муреїн
|
4.тварини
|
Г у цитоплазмі відкладається крохмаль
|
Завдання 3 бали ( відкриті запитання)
-
Які органи і системи органів беруть участь у регуляції життєвих функцій в тварин ?
-
Чому вірусів не вважають предками організмів, що мають клітинну будову ?
-
Що об’єднує та відрізняє археїв та бактерій ?
-
Чим клітини прокаріотів за будовою відрізняються від клітин еукаріотів ?
Тема «Надорганізмові біологічні системи»
Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)
1. Прикладом конкуренції є взаємодія між: а) собакою і кліщем; б) двома зайцями одного вид; в) мишею і котом; г) дятлом і короїдом
2. Визначте біотичний фактор навколишнього середовища: а) конкуренція між організмами; б) вологість; в) температура води; г) світло
3. Яка екосистема належить до природних: а) водосховище; б) заплава; в) лісосмуга; г) виноградник
4. Зазначте, як називають просторове та трофічне положення популяції певного виду в екосистемі: а) місцеперебування; б) трофічний рівень; в) симбіоз; г) екологічна ніша
5. Популяції першого трофічного рівня є: а) продуцентами; б) редуцентами; в) консументами; г) гетеротрофами
6. Визначте абіотичний фактор навколишнього середовища: а) вологість ґрунту; б) взаємозв’язки між особинами в популяції; в) знищення шкідників птахами; г) обробка ґрунтів людиною
Завдання на 1 бали (кілька правильних відповідей або тест на відповідність)
-
Які організми належать до продуцентів: а) ящірка прудка ; б) бурі водорості; в) клоп черепашка; г) щитник чоловічий
-
Які організми належать до консументів першого порядку: а) лось європейський; б) ялина карпатська; в) гриб білий; г) миша польова
-
Установіть відповідність між видами екологічних факторів та прикладами, які їх ілюструють:
1.абіотичні
|
А взаємодія хижак - здобич
|
2.біотичні
|
Б підвищений вміст радіонуклідів у грунті
|
3.антропогенні
|
В уміст газів у грунті
|
-
Установіть відповідність між формами симбіозу та прикладами, що їх ілюструють:
1.мутуалізм
|
А співіснування усурійського тигра та лісового кота
|
2.коменсалізм
|
Б мешкання аскариди в кишечнику людини
|
3.паразитизм
|
В оселення рачків морського жолудя на тілі кита
|
4.нейтралізм
|
Г мешкання багатоджгутикових одноклітинних тварин у кишечнику тарганів та термітів
|
-
Установіть відповідність між парами видів та відносинами, що між ними можуть виникати:
1.підосичник – осика
|
А коменсал – хазяїн
|
2.орхідеї – тропічні дерева
|
Б паразит – хазяїн
|
3.малярійний комар – людина
|
В кровосисний вид – живитель
|
4.малярійний плазмодій - людина
|
Г мутуалістичні відносини
|
-
Установіть відповідність між формами діяльності людини та їхніми наслідками:
1.викиди в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук
|
А утворення озонових дірок
|
2.нераціональне поливання грунтів
|
Б тепличний ефект
|
3.інтенсивна діяльність промисловості та транспорту
|
В ерозія грунтів
|
4.масове вирубування лісів
|
Г засолення грунтів
|
Завдання на 3 бали (відкриті запитання)
-
Чому стабільність екосистем залежить від їхнього видового різноманіття ? Відповідь обґрунтуйте.
-
Чому слід охороняти не окремі рідкісні або зникаючі види, а цілісні екосистеми, до складу яких вони входять ? Відповідь обґрунтуйте.
-
Чому глобальну екологічну катастрофу можна відвернути лише спільними зусиллями урядів та громадськості різних країн ? Відповідь орбґрунтуйте.
-
Чому діяльність людини виділяють в окрему групу екологічних факторів ?
-
Чому конкуренція між близькими в систематичному відношенні видами відбувається гостріше, ніж між віддаленими ? Відповідь обґрунтуйте.
-
Як людина впливає на колообіг речовин у біосфері ?
Тема «Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження»
Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)
1.Вкажіть, в якій природній зоні спостерігаються найвищі температури, кількість опадів становить 300-500 мм на рік, часті посухи, суховії, грунти - чорноземи та каштанові: а).степ; б) мішані ліси; в) тундра; г) лісостеп
2. Найпівнічнішою природною зоною України є: а) Українські Карпати; б) Українське Полісся; в) Лісостеп; г) Степ
3. Рік виходу першого видання Зеленої книги України: а) 2002; б) 2009; в) 1996; г) 1987
4. Вкажіть природоохоронну територію України, яка має статус біосферного заповідника: а) Чорноморський; б) Кримський; в) Шацький; г) Поліський
5. Вкажіть, як називають види зі значною здатністю до експансії, які розповсюджуються природним шляхом або за допомогою людини й становлять значну загрозу для флори й фауни певних екосистем, конкуруючи з автохтонними видами за екологічні ніші, а також спричиняючи загибель місцевих видів: а) інклюзивні; б) інвазійні; в) аборигенні; г) види-космополіти
6. Вкажіть статус природоохоронної території, що має назву Асканія Нова: а) національний природний парк; б) ландшафт особливого наукового значення; в) біосферний заповідник; г) національний заповідник
Завдання на 1 бал ( кілька правильних відповідей або тест на відповідність)
-
Встановіть відповідність між природоохоронним об’єктом та його статусом:
1.Ґорґани
|
А національний природний парк
|
2.Стохід
|
Б біосферний заповідник
|
3.Шацькі озера
|
В заказник
|
4.Чорнобильський радіаційно-екологічний
|
Г природний заповідник
|
-
Встановіть відповідність між природоохоронним об’єктом та його місцем розташування:
1.Поліський заповідник
|
А зона Мішаних лісів
|
2.Кам’яні Могили
|
Б зона Лісостепу
|
3. Національний природний парк ,,Синевир”
|
В зона Степу
|
4.»Медобори»
|
Г Українські Карпати
|
-
Вкажіть, яких категорій організмів НЕ існує в Червоній книзі України: а) вразливі види; б) інвазійні види; в) рідкісні види; г) аборигенні види
-
Вкажіть організми, які на території України відносяться до інвазійних видів: а) амброзія полинолиста; б) м’ята перцева; в) ротань-головешка; г) окунь річковий
-
Вкажіть організми, які на території України відносяться до інвазійних видів: а) золотушник канадський; б) ялина європейська; в) рапана венозна; г) короп дзеркальний
Завдання на 3 бали (відкриті запитання)
-
Чому інвазійні види організмів представляють небезпеку для біорізноманіття України ?
-
Чому, на вашу думку, було створено Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник ?
-
Яке значення природно-заповідного фонду для збереження біорізноманіття в Україні ?
-
Обґрунтуйте необхідність створення Червоної книги України. Яка роль цього документу в роботі по збереженню біорізноманіття ?
«Біорізноманітність України» ( Українське Полісся, Лісостеп, Степ, Українські Карпати, Кримські гори)
Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)
-
Де знаходиться зона мішаних лісів? а) Зона мішаних лісів розташована на півдні України; б) Зона мішаних лісів розташована на півночі України; в) Зона мішаних лісів розташована на заході України; г) Зона мішаних лісів розташована на сході України
-
Природне угруповання, у якому на великих ділянках землі ростуть дерева й інші рослини: а) Прісна водойма; б) Луки; в) Ліс; г) Море
-
Які ґрунти переважають у Поліссі? а) Чорнозем; б) Дерново-підзолисті; в) Сірі лісові; г) Каштанові
-
Прочитайте опис і визначте, про яку природну зону йдеться: «…величезний океан , що тягнеться до горизонту, зі стеблами ковилу, що переливаються в сонячному світлі, колишуться під вітром, як морські хвилі – чаруюче видовище, що залишає незабутні враження. Запах трав, свіжий вітер, безкраї простори – все це дає неповторне відчуття свободи…». а) лісостепову; б) мішано-лісову; в) широколистих лісів; г) степову
-
Прочитайте текст. Про яку територію йдеться: «найвологіша область в Україні: найбільше дощів — навесні і влітку, снігу — взимку. Літо тепле. Зима холодна, із сильними хуртовинами та періодичним сходженням снігових лавин» : а) Українське Полісся; б) Гірський Крим; в) Українські Карпати; г) Лісостеп
-
Вкажіть рідкісну реліктові рослину Українських Карпат: а) рододендрон; б) росичка; в) шафран; г) півонія
-
Заповідник, який входить до складу природно-заповідної мережі Гірського Криму: а) Рівненський; б) Дунайський; в) Ялтинський; г) Канівський
-
Поширеним Поширеним природним комплексом Гірського Криму є: а) типчаково-ковиловий степ; б) сфагнове болото; в) яйла; г) крейдове відслонення
Завдання на 1 бали (кілька правильних відповідей)
-
Які кліматичні умови в зоні мішаних лісів? а) Зима м"яка, хмарна, весна затяжна, сніг тане довго; б) Зима холодна, іноді бувають морози до 30 градусів, весна стрімка, сніг розтає швидко; в) Літо тепле, дощове; г) Літо тепле, засушливе
-
Вкажіть рослини, які є типовими для Українського Полісся: а) ковила; б) типчак; в) меч-трава болотна; г) рододендрон жовтий
-
Вкажіть природоохоронні території Українського Полісся: а) Асканія Нова; б) Черемський заповідник; в) Поліський заповідник; г) «Медобори»
-
Вкажіть природоохоронні території Лісостепу: а) Асканія Нова; б) Черемський заповідник; в) «Розточчя»; г) «Медобори»
-
Які рослини Лісостепу занесені до Червоної Книги України ? а) підсніжник білосніжний; б) зозулині черевички; в) тимофіївка; г) пижмо
-
Вкажіть національні природні парки Лісостепу: а) Слобожанський; б) Білозерський; в) Шацький; г) Синевирський
-
Вкажіть тварин, які характерні для Гірського Криму: а) куниця кам'яна; б) турун; в) лось європейський; г) бобер
Завдання на 3 бали (відкриті запитання)
-
Які проблеми, на вашу думку, є основними в роботі по збереженню біорізноманітності Степу в наш час ?
-
В чому, на вашу думку, причина великої різноманітності видів в Українських Карпатах?
-
В чому причина скорочення біорізноманітності Українського Полісся ?
-
В яких напрямках розвивається природоохоронна робота в Україні ?