Завдання для перевірки знань з курсу «Біологія» для 9 класу ІІ семестр

Про матеріал
Матеріал містить набір завдань різного типу та рівня складності для компонування при укладанні підсумкової контрольної роботи за ІІ семестр з курсу "Біологія 9 клас)
Перегляд файлу

Завдання

для перевірки знань з курсу «Біологія» для 9 класу

ІІ семестр

Тема «Еволюція органічного світу»

Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)

  1. Укажіть назву системи поглядів про незмінність живої природи із часів її виникнення:   а) еволюційне вчення;   б) гіпотеза панспермії;   в) креаціонізм;   г) гіпотеза абіогенезу
  2. Укажіть назву гіпотез походження життя, які засновані на оому, що жива матерія виникла з неживої:   а) біогенетичні;   б) абіогенетичні;   в) панспермії;   г) креаціонізм
  3. Назвіть учених, які висунули абіогенетичну гіпотезу виникнення життя:    а) С.Арреніус та В.Вернадський;   б) О.Опарін та Дж.Холдейн;   в) Л.Пастер та Р.Вірхов;   г) Е.Геккель та К.Тимірязєв
  4. Укажіть період часу, коли з’явився вид Людина розумна:  а) близько 10 млн років тому;   б) близько 5 млн років тому;   в) близько 600 тис років тому;   г) близько 200 тис років тому
  5. Укажіть елементарну одиницю еволюції:   а) порода тварин;   б) сорт рослин4   в) популяція;   г) вид
  6. Зазначте, як називають здатність до наслідування добре захищених організмів погано захищеними:  а) дивергенція;    б) конвергенція;   в) атавізм;   г) мімікрія

Завдання на 1 бал  (кілька правильних відповідей або тест на відповідність)

  1. Установіть відповідність між еволюційними процесами та їхнім визначенням:

1.мікроеволюція

А еволюційні процеси, які призводять до виникнення нових видів

2.видоутворення

Б еволюційні процеси, які призводять до виникнення надвидових систематичних одиниць

3.макроеволюція

В еволюційні процеси, які призводять до виникнення подібних ознак у представників неспоріднених організмів

4.конвергенція

Г еволюційні процеси, які призводять до виникнення нових популяцій та підвидів

  1. Визначте ознаки організмів, які є прикладами ароморфозів, ідіоадаптацій, загальної дегенерації, атавізмів та рудиментів у тварин:

1.ароморфоз

А дзижчальця у мух

2.ідіоадаптація

Б чотирикамерне серце у птахів

3.загальна дегенерація

В гачкуватий дзьоб у хижих птахів

4.рудименти

Г відсутність кишечнику у стьожкових червів

  1. Установіть відповідність між біологічними процесами та їхньою сутністю:

1.філогенез

А індивідуальний розвиток особини

2.онтогенез

Б формування подібних ознак у неспоріднених організмів унаслідок мешкання в подібному середовищі

3.дивергенція

В історичний розвиток виду або іншої систематичної  групи

4.конвергенція

Г розходження ознак у нащадків спільного предка внаслідок пристосування до різних умов мешкання

  1. За  Ч.Дарвіном,  рушійними силами еволюції є:   а) природний добір;   б) штучний добір;   в) модифікаційна мінливість;   г) спадкова мінливість ; д) боротьба за існування
  2. Виберіть декілька вірних відповідей.Які зміни в будові людини відбулись в процесі еволюції:   а) збільшення лицьового відділу черепа, зменшення мозкового;  б) видовження нижніх кінцівок, вкорочення верхніх ;  в) виражені надбрівні дуги;   г) зміна форми кисті ;   д) збільшення мозкового відділу черепа, зменшення щелеп;   е) виникнення мовного апарату;   є) збільшення об'єму головного мозку
  3. За допомогою яких характеристик можна оцінювати стан популяції:  а) розподіл особин за віком;   б) розподіл особин за статтю;   в) щільність;   г) розподіл особин за масою тіла

Завдання 3 бали( відкриті запитання)

  1. Як з позицій еволюційних поглядів Ч.Дарвіна та Ж.-Б.Ламарка можна пояснити появу в процесі еволюції довгої шиї у жирафи ?
  2. Чому екологічні чинники одночасно є і факторами еволюції ?
  3. Чому в процесі антропогенезу біологічні чинники поступово втратили свою провідну роль ?
  4. Чи могли різні рівні організації живої матерії на нашій планеті сформуватись одночасно ?

 

Тема «Біорізноманіття»

Завдання на 0,5 бал ( 1 правильна відповідь)

  1. Зазначте органели, спільні для клітин прокаріотів та еукаріотів:   а) ядро;   б) ЕПС;   в) мітохондрії;   г) рибосоми
  2. Визначте, чим справжні багатоклітинні тварини відрізняються від первинних багатоклітинних:   а) у них наявні диференційовані клітини;   б) у них наявна нервова система;   в) їхні клітини мають ядра;   г) у них відсутні м’язові клітини
  3. Зазначте, чим справжні гриби  відрізняються від грибоподібних організмів:   а) здатні до фагоцитозу;   б) до складу оболонок клітин входить хітин;   в) формують справжні тканини;   г) клітини мають ядро
  4. Зазначте, чим ціанобактерії  відрізняються від інших бактерій:   а) наявністю ядра;   б) здатністю до фотосинтезу;   в) наявністю хлорофілу;   г) наявністю мітохондрій

Завдання на 1 бал  (кілька правильних відповідей або тест на відповідність)

  1. Назвіть біологічні системи, які перебувають на клітинному рівні організації: а) пріони;    б) віруси;   в) бактерії;    г) археї;   д) протисти
  2. Які ознаки притаманні представникам царства Тварини: а)  запасний вуглевод — крохмаль ;   б) не мають клітинної стінки;   в) автотрофи;   г) у клітинах ядро зазвичай одне
  3. Які ознаки притаманні представникам царства Рослини:   а) у клітинах два і більше ядер;   б) лише багатоклітинні організми;   в) мають клітинну стінку, яка містить целюлозу;   г) автотрофи
  4. Визначте відповідність між клітинами різних груп еукаріотів та притаманними їм органелами руху:

1.справжні гриби

А джгутики, що складаються лише з однієї мікротрубочки

2.рослини

Б лише джгутики, що складаються з груп мікротрубочок

3.тварини

В джгутики, війки, псевдоподії

4.бактерії

Г спеціалізованих органел руху не мають

  1. Порівняйте ознаки, притаманні представникам різних царств організмів:

1.бактерії

А мають глікокалікс

2.гриби

Б клітинна оболонка містить хітин

3.рослини

В клітинна оболонка містить муреїн

4.тварини

Г у цитоплазмі відкладається крохмаль

 

Завдання 3 бали ( відкриті запитання)

  1. Які органи і системи органів  беруть участь у регуляції життєвих функцій в тварин ?
  2. Чому вірусів не вважають предками організмів, що мають клітинну будову ?
  3. Що об’єднує та відрізняє археїв та бактерій ?
  4. Чим клітини прокаріотів за будовою відрізняються від клітин еукаріотів ?

Тема «Надорганізмові біологічні системи»

Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)

1.  Прикладом конкуренції є взаємодія між: а)  собакою і кліщем;   б) двома зайцями одного вид;   в) мишею і котом;   г) дятлом і короїдом

2. Визначте біотичний фактор навколишнього середовища: а) конкуренція між організмами;   б) вологість;   в) температура води;   г) світло

3. Яка екосистема належить до природних:   а) водосховище;    б) заплава;   в) лісосмуга;    г) виноградник

4. Зазначте, як називають просторове та трофічне положення популяції певного виду в екосистемі:   а) місцеперебування;   б) трофічний рівень;   в) симбіоз;   г) екологічна ніша

5. Популяції першого трофічного рівня є:   а) продуцентами;   б) редуцентами;   в) консументами;   г) гетеротрофами

6. Визначте абіотичний фактор навколишнього середовища:  а) вологість ґрунту;   б) взаємозв’язки між особинами в популяції;   в) знищення шкідників птахами;   г) обробка ґрунтів людиною

Завдання на 1 бали  (кілька правильних відповідей або тест на відповідність)

  1. Які організми належать до продуцентів:   а) ящірка прудка ;   б) бурі водорості;   в) клоп черепашка;   г) щитник чоловічий
  2. Які організми належать до консументів першого порядку:   а) лось європейський;    б) ялина карпатська;  в) гриб білий;   г) миша польова
  3. Установіть відповідність між видами екологічних факторів та прикладами, які їх ілюструють:

1.абіотичні

А взаємодія хижак - здобич

2.біотичні

Б  підвищений вміст радіонуклідів у грунті

3.антропогенні

В  уміст газів у грунті

  1. Установіть відповідність між формами симбіозу та прикладами, що їх ілюструють:

1.мутуалізм

А співіснування усурійського тигра та лісового кота

2.коменсалізм

Б  мешкання аскариди в кишечнику людини

3.паразитизм

В  оселення рачків морського жолудя на тілі кита

4.нейтралізм

Г  мешкання багатоджгутикових одноклітинних тварин у кишечнику тарганів та термітів

  1. Установіть відповідність між парами видів та відносинами, що між ними можуть виникати:

1.підосичник – осика

А коменсал – хазяїн

2.орхідеї – тропічні дерева

Б  паразит – хазяїн

3.малярійний комар – людина

В  кровосисний вид – живитель

4.малярійний плазмодій - людина

Г  мутуалістичні відносини

  1. Установіть відповідність між формами діяльності людини та їхніми наслідками:

1.викиди в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук

А утворення озонових дірок

2.нераціональне поливання грунтів

Б тепличний ефект

3.інтенсивна діяльність промисловості та транспорту

В ерозія грунтів

4.масове вирубування лісів

Г засолення грунтів

 

Завдання на 3 бали (відкриті запитання)

  1. Чому стабільність екосистем залежить від їхнього видового різноманіття ? Відповідь обґрунтуйте.
  2. Чому слід охороняти не окремі рідкісні або зникаючі види, а цілісні екосистеми, до складу яких вони входять ? Відповідь обґрунтуйте.
  3. Чому глобальну екологічну катастрофу можна відвернути лише спільними зусиллями урядів та громадськості різних країн ? Відповідь орбґрунтуйте.
  4. Чому діяльність людини виділяють в окрему групу екологічних факторів ?
  5. Чому конкуренція між близькими в систематичному відношенні видами відбувається гостріше, ніж між віддаленими ? Відповідь обґрунтуйте.
  6. Як людина впливає на колообіг речовин у біосфері ?

Тема «Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження»

Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)

1.Вкажіть, в якій природній зоні спостерігаються найвищі температури, кількість опадів становить 300-500 мм на рік, часті посухи, суховії, грунти - чорноземи та каштанові: а).степ;   б) мішані ліси;   в) тундра;   г) лісостеп

2. Найпівнічнішою природною зоною України є:  а) Українські Карпати;   б) Українське Полісся;   в) Лісостеп;   г) Степ

3. Рік виходу першого видання Зеленої книги України:   а) 2002;   б) 2009;   в) 1996;   г) 1987

4. Вкажіть природоохоронну територію України, яка має статус біосферного заповідника:   а) Чорноморський;   б) Кримський;  в) Шацький;   г) Поліський

5. Вкажіть, як називають види зі значною здатністю до експансії, які розповсюджуються природним шляхом або за допомогою людини й становлять значну загрозу для флори й фауни певних екосистем, конкуруючи з автохтонними видами за екологічні ніші, а також спричиняючи загибель місцевих видів:   а) інклюзивні;   б) інвазійні;   в) аборигенні;   г) види-космополіти

6. Вкажіть статус природоохоронної території, що має назву Асканія Нова:   а) національний природний парк;    б) ландшафт особливого наукового значення;   в) біосферний заповідник;   г) національний заповідник

 

Завдання на 1 бал ( кілька правильних відповідей або тест на відповідність)

  1. Встановіть відповідність між природоохоронним об’єктом та його статусом:

1.Ґорґани

А національний природний парк

2.Стохід

Б  біосферний заповідник

3.Шацькі озера

В заказник

4.Чорнобильський радіаційно-екологічний

Г природний заповідник

  1. Встановіть відповідність між природоохоронним об’єктом та його місцем розташування:

1.Поліський заповідник

А  зона Мішаних лісів

2.Кам’яні Могили

Б  зона Лісостепу

3. Національний природний парк ,,Синевир”

В  зона Степу

4.»Медобори»

Г Українські Карпати

  1. Вкажіть, яких категорій організмів НЕ існує в Червоній книзі України:   а) вразливі види;   б) інвазійні види;   в) рідкісні види;   г) аборигенні види
  2. Вкажіть організми, які на території України відносяться до інвазійних видів:   а) амброзія полинолиста;   б) м’ята перцева;   в) ротань-головешка;   г) окунь річковий
  3. Вкажіть організми, які на території України відносяться до інвазійних видів:  а) золотушник канадський;   б) ялина європейська;   в) рапана венозна;   г) короп дзеркальний

 

Завдання на 3 бали (відкриті запитання)

  1. Чому інвазійні види організмів представляють небезпеку для біорізноманіття України ?
  2. Чому, на вашу думку, було створено Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник ?
  3. Яке значення природно-заповідного фонду для збереження біорізноманіття в Україні ?
  4. Обґрунтуйте необхідність створення Червоної книги України. Яка роль цього документу в роботі по збереженню біорізноманіття ?

 

«Біорізноманітність України» ( Українське Полісся, Лісостеп, Степ, Українські Карпати, Кримські гори)

 

Завдання на 0,5 бала ( 1 правильна відповідь)

  1. Де знаходиться зона мішаних лісів?   а) Зона мішаних лісів розташована на півдні України;   б) Зона мішаних лісів розташована на півночі України;   в) Зона мішаних лісів розташована на заході України;   г) Зона мішаних лісів розташована на сході України
  2. Природне угруповання, у якому на великих ділянках землі ростуть дерева й інші рослини:   а) Прісна водойма;   б) Луки;   в) Ліс;   г) Море
  3. Які ґрунти переважають у Поліссі?   а) Чорнозем;   б) Дерново-підзолисті;   в) Сірі лісові;   г) Каштанові
  4. Прочитайте опис і визначте, про яку природну зону йдеться: «…величезний океан , що тягнеться до горизонту, зі стеблами ковилу, що переливаються в сонячному світлі, колишуться під вітром, як морські хвилі – чаруюче видовище, що залишає незабутні враження. Запах трав, свіжий вітер, безкраї простори – все це дає неповторне відчуття свободи…».   а) лісостепову;   б) мішано-лісову;   в) широколистих лісів;   г) степову
  5. Прочитайте текст. Про яку територію йдеться:   «найвологіша область в Україні: найбільше дощів — навесні і влітку, снігу — взимку. Літо тепле. Зима холодна, із сильними хуртовинами та періодичним сходженням снігових лавин» :   а) Українське Полісся;   б) Гірський Крим;   в) Українські Карпати;   г) Лісостеп
  6. Вкажіть рідкісну реліктові рослину Українських Карпат:   а) рододендрон;   б) росичка;   в) шафран;   г) півонія
  7. Заповідник, який входить до складу природно-заповідної мережі Гірського Криму: а) Рівненський;   б) Дунайський;   в) Ялтинський;   г) Канівський
  8. Поширеним Поширеним природним комплексом Гірського Криму є:   а) типчаково-ковиловий степ;   б) сфагнове болото;   в) яйла;   г) крейдове відслонення

 

Завдання на 1 бали (кілька правильних відповідей)

  1. Які кліматичні умови в зоні мішаних лісів?   а) Зима м"яка, хмарна, весна затяжна, сніг тане довго;   б) Зима холодна, іноді бувають морози до 30 градусів, весна стрімка, сніг розтає швидко;   в) Літо тепле, дощове;   г) Літо тепле, засушливе
  2. Вкажіть рослини, які є типовими для Українського Полісся:   а) ковила;   б) типчак;   в) меч-трава болотна;   г) рододендрон жовтий
  3. Вкажіть природоохоронні території Українського Полісся:   а) Асканія Нова;   б) Черемський заповідник;   в) Поліський заповідник;   г) «Медобори»
  4. Вкажіть природоохоронні території Лісостепу:   а) Асканія Нова;   б) Черемський заповідник;   в) «Розточчя»;   г) «Медобори»
  5. Які рослини Лісостепу занесені до Червоної Книги України ?   а) підсніжник білосніжний;   б) зозулині черевички;   в) тимофіївка;   г) пижмо
  1. Вкажіть національні природні парки Лісостепу:   а) Слобожанський;   б) Білозерський;   в) Шацький;   г) Синевирський
  2. Вкажіть тварин, які характерні для Гірського Криму:   а) куниця кам'яна;   б) турун;   в) лось європейський;   г) бобер

Завдання на 3 бали (відкриті запитання)

  1. Які проблеми, на вашу думку, є основними в роботі по збереженню біорізноманітності Степу в наш час ?
  2. В чому, на вашу думку, причина великої різноманітності видів в Українських Карпатах?
  3. В чому причина скорочення біорізноманітності Українського Полісся ?
  4. В яких напрямках розвивається природоохоронна робота в Україні ?

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Баран Віктор
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
8 травня
Переглядів
1316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку