"Завдання для роботи із уривком тексту повісті Олеся Гончара "Бригантина" на основі текстоцентричного підходу

Про матеріал

Робота з уривком письменника-класика дозволяє ознайомимтися із позапрорамовими уривками із відомих творів, удосконалювати знання учнів із таких розділів, як : "Орфографія", "Синтаксис", "ПУнктуація".

Перегляд файлу

Уривок із повісті Олеся Гончара «Бригантина»

 

(1)Директор уважно розглядав новачка: ще одне дитя цього розшаленілого віку. (2)Бездоглядне дитя плавнів та шелюгів дніпровських... (3)Зблідле стоїть, знервоване, а оченята бистрі, смішковиті — в них так і світиться інтелект. (4)Хай нешліфований, незагнузданий, але явно ж проблискує десь у глибині очей, — такого не зарахуєш до розумово відсталих. (5)Буйної, видно, вдачі козак... (6)Руки в саднах, черевики розтовчені, новенька синтетична курточка на боці вже розпанахала — клапоть висить, неначе собака зубами видер... (7)І десь уже перейняло цю вульгарну манеру говорити: розтягує слова, кривить рота... (8)Стоїть недбало, поглядом нишпорить по кабінету, покрадьки перебігає по вчителях ,у передчутті психологічної дуелі. (9)"Не боюся вас. (10)Остригли — хай... (11)А бити не маєте права!" (12)Ось такого вам передають. (13)Порушник чи, можливо, навіть досвідчений маленький браконьєр перед вами, — бувають із таких дуже запеклі... (14)І вгадай: як воно поведеться в новім для нього осідлиську? (15)Змириться з новим становищем чи буде викручувати вам мізки своїми вибриками! (16)Мабуть, уже вміє бути винахідливо злим і жорстоким, — наплакалась, видно, мати від нього.

(17)— Так, так, — директор знов зазирнув у папери. — (18)Матір кинув...(19) Бродяжив... (20)Затриманий у порту при спробі пробратися на океанське судно... (21)Це до вас у Нижню Комишанку, — директор усміхнувсь, — вже океанські заходять?

(22)Хлоп'я вловило іронію, відповіло в тон:

(23)— Крізь очерети навряд чи проб'ються... — І потім серйозно: — Я аж у тому порту був, де морські курсанти свій парусник швартують.

(24)— А ти чого там опинивсь?

(25)— На кораблі дивитися — хіба не можна?

(26)— Мабуть, і далі збиравсь мандрувати?

(27)— Може, й збиравсь.

(28)— Куди ж, як не секрет?

(29)— Ну, хоча б на лиман...

(30)— А на лимані що?

(31)— Як що? (32)Там — життя! (33)Право-воля! (34)Птаство зі всього світу! (35)Хмарами — його і на озерах, і в очеретах... (36)Веслом махнеш — сонця не видно!

 

Завдання для роботи з уривком тексту:

  1. Запронуйте варіант, який дозволить уникнути тавтології в 1 й 2 реченнях.
  2. Визначте у тексті номери односкладних речень. Укажіть їх тип.
  3. Поясніть постановку розділових знаків у 14 й 36 реченнях.
  4. Визначте номери речень, ускладнених вставними конструкціями.
  5. Знайдіть у тексті дієприкметники. Вкажіть, пасивні вони чи активні.
  6. Дайте практичні поради, як учителеві справитися із учнями описаного типу.

 

docx
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку