Пропоную методичний матеріал для роботи з текстом твору дитячого письменника, що допомагає удосконалювати знання, уміння й навички з тем: "Орфографія", "Синтаксис", "Пунктуація".
Уривок статті Уласа Самчука «Нарід чи чернь»?
(1)При першому погляді на дійсність це питання не дає нам покою. (2)Воно врізається в нашу свідомість, воно переслідує нас вдома, на вулиці, в установі, на базарі, у трамваї... (3)На кожному кроці наших трагічних буднів у першу чергу бачимо чорним по білому писане: Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?... (4)Організована, свідома, вигранена збірна одиниця чи юрба без'язиких і безликих постатей? (5)І дати на це одразу, без вагань, виразну відповідь ми тоді вагаємось.
(6)Чому? (7)Бо ми не переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал, який заповнює будинки і вулиці наших міст, вповні і незастережно заслуговує на назву нарід Бачимо явища, бачимо обличчя, чуємо мову, оцінюємо вчинки і з потрясаючим душу жалем стверджуємо, що величезна маса живих людиноподібних істот 1941 року по народженні Христа не розуміє і не усвідомлює в собі двох дуже важливих і основних первнів (елементів): людську гідність і національну свідомість. (8)Що це таке людська гідність? (9)Чи це щось подібне на мішок картоплі, чи на порвані чоботи? (10)Не всім ясно. (11)Що таке — національна свідомість і для чого її можна практично вжити? (12)Також не кожному вміщується в голові.
(13)При певних обставинах нам було б це абсолютно байдуже. (14)Це явище не нове. (15)Воно вже з прадавна існує на нашій планеті. (16)Є людські громади, які живуть споконвіку своїм первісним життям. (17)Є суспільність, що складається з раси кулі. (18)Ілотів чи чорношкірих рабів. (19)І нам, європейцям, це явище свідчить лише про те, що ні на одну хвилину ми не бажали б опинитися в стані тих виставлених на поталу випадковості людських істот. (20)Наша душа приготовлена для сприйняття лише таких суспільних форм, у яких може вільно діяти і розвиватися наша людська гідність.
Завдання для роботи з текстом: