Творчі завдання для юних журналістів
1.Вправа «Жива мова».
Юнкорам пропонується записати без допомоги технічних засобів 15-хвилинний шматочок «живої» мови (наприклад, в автобусі, на вулиці, в їдальні), бажано без журналістської правки, зі збереженням особливостей авторської лексики.
Мета вправи – оволодіти технікою запису тексту в непередбаченій ситуації.
2. «Час».
Діти самостійно контролюють своє відчуття часу, перевіряючи себе через певні
проміжки часу і записуючи результати. Похибка +/- 5 хвилин вважається нормою.
3. «Фраза-картинка».
У журналістських матеріалах важливо не лише розповідати, а й показувати. У деяких жанрах, наприклад, репортажі, журналіст зобов’язаний створити «ефект присутності». Можна написати «Він розсердився», і тоді читачу нічого не зали-шається, як повірити цьому повідомленню-розповіді. А можна написати інакше: «Він грюкнув кулаком по столу і відкинув ногою стілець». Читач одразу представить собі цю сцену і зробить висновок, що людина розсердилася, розлютилася.
Завдання – «показати» фрази: ВІН ГОЛОДНИЙ, ДІВЧИНКА БОЇТЬСЯ, МАШИНА
ПОТРАПИЛА В АВАРІЮ, ЙОМУ СТАЛО СТРАШНО.
4. «Репліки».
Спробуйте написати якомога більше реплік, які людина вимовляє, коли
вона РОЗДРАТОВАНА, ЗДИВОВАНА, ОБУРЮЄТЬСЯ, ДИВУЄТЬСЯ, НЕ ВІРИТЬ,
ЗАХОПЛЮЄТЬСЯ, ЗЛИТЬСЯ.
5. «Жести і міміка».
Опишіть погляди, якими обмінюються бабуся й онук, які гуляють в парку; школярі, що на перерві; продавець та покупець, який незадоволений тим, як його обслужили.
6. «Смачні слова...»
Що означає «хороший запах»? Спробуйте пояснити, що це таке.
Якщо вибрати точні епітети, то у читача виникнуть цілком відчутні асоціації. Наприклад, жасминовий, хвойний, смолистий, солодко-нудотний, часниковий, яблуневий. Спробуйте підібрати епітети до слів ПІСНЯ, ХОДА, ШОСЕ, ЛОША, МІТИНГ, ОРАТОР, АВТОМОБІЛЬ.
7. «Асоціації».
Напишіть осмислену фразу, в якій будуть три заданих слова. Наприклад:
УКАЗКА–МИША–АДМІРАЛ, ШИЯ–ГИРЯ–АУКЦІОН, ФЕРЗЬ–БАЯН–КОНСЕНСУС, СЕСІЯ--ЗИГЗАГ–ТЕЛЕФОН.
Мета – навчитися робити «містки» - зв’язки в майбутніх журналістських матеріалах, коли одне речення чіпляється за інше, один абзац логічно переходить в інший.
8. «Перша фраза».
Історики стверджують, що Демосфен залишив 56 вступів до
ненаписаних промов. Спробуйте написати 56 перших фраз до ще не написаних матеріалів. Головна вимога – фраза повинна привернути увагу, зацікавити читача, викликати бажання читати далі.
Мета – визначити роль перших фраз в журналістському тексті.
9. «Казка».
Юнкори обирають якусь казку і трансформують зміст в ній в журналістський: як замітку, хроніку, інтерв’ю, репортаж, кореспонденцію тощо.
Мета вправи – уточнення змісту поняття «журналістська інформація».
10. «Стоп-кадр».
До будь-якої ілюстрації з журналу, газети, просто фотографії зробити кілька підписів. З одного-трьох слів або словосполучення (заголовок). З одного речення –не більше 18 слів, включаючи сполучники і прийменники. З кількох пропозицій зага-льним обсягом 40-50 слів. З кількох абзаців загальним обсягом до 300 слів.
11. «Одне...».
Дітьми вибираються кілька людей, схожих в чомусь (ім.’я, прізвище, дата
народження тощо) і описується якийсь результат або курйоз цієї подібності.
Мета вправи – пошук соціального сенсу в окремому випадку.
12. «Головна вулиця».
Вибирається соціально значущий факт (ряд фактів), пов’язаний з головною вулицею міста (села) і подається послідовно в жанрі хроніки, замітки, інформації, інтерв’ю, репортажу та звіту.
Мета вправи – уточнення методики роботи в різних жанрах.
13. «Лист в редакцію».
Вихованці пробують себе в якості рядового читача, який звернувся з якимсь проханням або питанням в редакцію центрального видання.
Мета вправи – подолання психологічного бар’єру, пов’язаного зі зміною ролей.
14. «Прикмети часу».
По телебаченню, вдома, на вулиці можна почути такі фрази:
«Тяжке становище освіти», «Підростаюче покоління сьогодні швидко дорослішає», «В
країні панує поліцейське свавілля» тощо. Це все прикмети часу. До будь-якого подібного твердження напишіть десять прийме. Наприклад, десять прийме РОЗКРІПАЧЕННЯ СВІДОМОСТІ, десять прийме ДЕПОЛІТИЗАЦІЇ ЮНАЦТВА, десять прийме ПОЛІЦЕЙСЬКОГО СВАВІЛЛЯ.
Мета – вміння формулювати суспільно значущі проблеми.
15. «Два погляди».
Сформулювати два погляди на ПРОПИСКУ. Два погляди на
СМЕРТНУ КАРУ. Два погляди на НОСІННЯ ЗБРОЇ. Два погляди на ПЛАТНУ ОСВІТУ. Два погляди на ВІЛЬНИЙ СЕКС. Два погляди на ПРОФЕСІЙНУ АРМІЮ.
Вправа сприяє формуванню навичок аналізу суспільно-значущих проблем.
16. «Про запас».
Юнкори методом інтерв’ю збирають дані про споживчі властивості
якогось товару або послуги, потім у формі інформації викладають результати.
Мета вправи – оволодіння навичками збору інформації і визначення межрекламного матеріалу.
17. «Опис».
Не називаючи імені, описати за допомогою займенника третьої особи будьяку відому особистість, щоб за рисами зовнішності або манерам поведінки можна було
вгадати, про кого йде мова. Кожен юнкор зачитує свій текст вголос, інші – визначають
героя. Описати будь-який місцевий будинок, який є пам’яткою або виділяється своєю
архітектурою, при цьому учні не називають саму будівлю. Потім кожен учень зачитує свій текст вголос, інші – визначають будівлю.
18. «Як».
Порівняння з «як» (немов, наче) роблять текст яскравіше і образніше.
Вихованцям пропонується створити образ, використовуючи порівняння «як». Для цьоговикладач заздалегідь готує список слів, які учні повинні порівняти. Варіант другий – учні придумують кілька заголовків, в яких використовують порівняння з «як», до раніше опублікованого тексту.
19. «Діалог».
Описати відому в регіоні особу (чиновника, спортсмена, актора тощо) за
допомогою діалогу двох бабусь, батька і сина, представників молоді і т. д.
20. «Іменник + дієслово».
Використовуючи тільки дієслова та іменники, описати сцену,як чоловік вранці голиться, поспішаючи на роботу.
21. «На розмірковування».
Написати текст з 10-15 речень в стилі розмірковування на тему «Хвалебна ода шкільному ранцю» (варіанти можуть бути різними).
22. «Резюме».
Дописати вже опубліковану в газеті замітку одним реченнямрозмірковуванням. Порівняти результати.
23. «Загальний заголовок».
Написати короткий текст на різні теми (політика, економіка, погода, суспільне життя, культура тощо) під загальним заголовком «Мороз міцнішав». Заголовок повинен бути обіграний в тексті.
24. «Символічна цифра».
Написати розповідь про людину, використовуючи в якості основи символічну цифру, узагальнюючу його життєвий шлях.
25. «Заголовки».
До запропонованого викладачем тексту написати кілька заголовків, різних за типом. Потім до кожного з заголовків зробити підзаголовок, уточнюючий або
деталізуючий сказане.
26. «Лід».
До виданого викладачем тексту, написати кілька різних лідів, наприклад, лід
«негайна ідентифікація», лід-цитата, лід-розповідь, інтригуючий лід.