Пропоновані завдання допоможуть учителеві організувати індивідуальну роботу з одним учнем або з цілим класом, ефективно проконтролювати рівень їхніх знань, дають можливість виявити практичні вміння школярів та використання здобутих знань на практиці. Ілюстративний матеріал дібрано з фольклору та творів українських письменників.
ТЕМА. Іменник. Загальні і власні назви. Рід іменника. Число іменників. Особливості відмінювання. НЕ з іменником. Написання, відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.
ТЕСТИ
А) Лексикологією;
Б) Морфологією;
В)Фразиологією.
2. Іменником називається самостійна частина мови, що...
А) Вказує на предмет, відповідає на питання хто?, що?, який?, чий?
Б) Називає предмет, відповідає на питання хто? , що?, належить до певного роду, змінюється за числами і відмінками;
В) Називає предмет, відповідає на питання що? , змінюється за родами, числами, відмінками.
3. Пишуться і беруться в лапки іменники, що є власними назвами…
А) книжок, газет, журналів,заводів тощо;
Б) країн, міст, вулиць, морів, океанів;
В)озер, річок, океанів.
4. Пишуться з великої букви, але в лапки не беруться….
а) назви вистав, магазинів,готелів;
б) прізвища, імена по батькові людей, клички тварин,географічні назви;
в) назви наукових праць, назви прозових,поетичних, драматичних творів.
5.Кличний відмінок називає…
а) особу або предмет, на яку спрямовано дію;
б) місце або час дії;
в) особу, до якої звертається мовець.
6.У реченні іменник може виступати…
а) тільки підметом;
б) тільки присудком;
в) підметом, присудком, будь-яким членом речення
7.Суфікс –ив- пишемо в іменниках, які означають…
А) матеріали і продукти праці;
б) осіб жіночої статі;
в) сировину, напівфабрикати продуктів харчування.
8.НЕ з іменниками пишеться разом, якщо…
а) НЕ є часткою і лише заперечує те, що названо іменником;
б) між НЕ та іменником можна вставити слово;
в) ддодаванням НЕ до іменника утворюється іменник-антонім.
9.В іменниках з абстрактним значенням пишемо суфікс –інн- , якщо…
а) наголос падає на префікс;
б) наголос падає на суфікс;
в) наголос падає на корінь.
10. Суфікс –ович- у чоловічих іменах по бать кові вживається після…
А) м яких приголосних;
Б) твердих приголосних;
В) будь-якого твердого чи м якого приголосного.
11. Суфікс –ївна- ужіночих іменах по батькові вживається, якщо твірне слово закінчується на…
А) й ;
Б) твердий приголосний;
В) м який приголосний.
12. Чоловічі імена по батькові, утворені від Ілля, Кузьма, матимуть суфікси…
А) -ович, -йович;
Б) –йович, -ьович;
В)-іч, -ич.
ВПРАВИ
1.Розподільні диктанти
А)Випишіть в одну колонку іменники, а в другу- інші частини мови.Поясніть орфограми.
Голубий-голубінь, чемний-чемність, дихає –дихання, мрія-мрія, працювати-праця.
Б)Іменники- назви істот та назви неістот- записати у дві колонки.
Земля, сонце, пісня, соловей, мурашка, життя, рибина, натхнення, черевик, мікроб, троянда, колібрі, картина, дівчатко, зіронька, краб, богатир, відкриття, жар-птиця.
В)Іменники, що вживаються тільки у формі однини та у формі множини, записати у дві колонки.
Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, двері, нафта, заробітки, хащі, боротьба, сукно, терези, Львів, Суми, молоко, Сум, макарони, ночви, бетон, ясла, канікули.
Г) Записати слова за відмінами
Доля, рік, жито, сонце, хлоп я, мати, сіль, звістка,степ,староста,Ілля, пуща, тім’я, купіль, калюжа, ягня, гордість, листя, місяць, любов, душа, борщ, курча, птиця, сирота, талія, молоко, козак, подорож, кішка, лоша.
Д) Записати подані іменники у три колонки, розподіливши їх за группами у формі орудного відмінка однини.
Глухар, ковзаняр, базар, поштар, пісняр, командир, лікар, папір, байкар, декламатор, авіатор, тягар, бджоляр, жар, футляр, косар, тесляр.
2.Словникові диктанти
А)Позначити орфограмму «Велика буква у власних назвах»
Ярослав Мудрий,планета Марс, Президент України, Біблія, співуча українка, поезія «Сон», вірш з «Кобзаря», Різдво Христове, озеро Світязь, Далекий Схід, корова Зірка, бібліотека імені Лесі Українки, цукерки «Ромашка», Великдень, Верховна Рада, журнал «Соняшник»,
Б) Поставити іменники у формі родового відмінка однини. Пояснити орфограми.
Сад, дуб, ясен, ведмідь, стіл, Київ, Париж, метр, понеділок, іменник,радіус, водень, віск, борщ, очерет, ячмінь, завод, палац, абзац, гнів, жаль, роман, волейбол, рукопис, Дон, Алжир, Ніл.
3.Вибіркова робота
А) Виписати іменники, ставлячи кожен у називному відмінку однини.Пояснити правопис.
Не вчи орла літати, а рибу плавати. Знати сокола по польоту, а молодця з постави. Горобців боятись- проса не сіяти. Немає сороки, щоб від свого язика не страждала.
Б) Виписати іменники спільного роду.Один із виписаних іменників увести до двох самостійно складених речень так, щоб у першому він означав особу чоловічої статі, а в другому особу жіночої статі.
Базіка набалака- і в торбу не збереш. Соня та ледацюга- рідні брати. Гуляка гуляв: ні чобіт, ні халяв, а додому прийшов- не знайшов підошов. Білоручки- дармоїди та недоучки. Нероба гірше пияка. Вереда сам себе раз на рік любить.
В) Вибрати іменники1 відміни, поділить їх на тверду, м яку, мішану групи і записати. Пояснити орфограми.
Трава, площа, староста, лінія, день, земля, сім, межа, круча, лелека, квітка, вишня, сім я.
Г) У запропонованих словосполученнях знайдіть іменники 2 відміни, випишіть їх, розподіливши за группами- твердою, м якою, мішаною
Зимовий степ, молодого вівчаря, жовте каченя, великим гаєм, на колючому кущі, засніженого села, народна пісня, засіяним полем, приміське селище.
4.Вправи на редагування
А) Поставити іменники, що в дужках, у такому відмінку однини і множини, якого вимагають дієслова .Пояснити орфограми
Зайшов до (друг), зустрів (друг); стоїть біля (кінь), під їхали до (будинок),відремонтували (будинок).
Стали біля (яблуня),обкопали (яблуня), звернувся до (сестра), провідав (сестра), підійшли до (береза), люблю (береза).
Б) Спишіть, поясніть правопис НЕ з іменниками. Яку роль виконує НЕ : префікса чи частки?
Промчалась та буря- не\ года палка надо мною, Але не зломила мене, до землі не прибила. Ти чуєш, як правду не\ правда скрізь боре ? Ой горе! Собі я бажаю не \ сну, а життя.
( З тв. Л. Українки)
В) Переписати, подані в дужках іменники ставлячи в потріьній формі. Пояснити орфограми.
Історія підносить факел над ( ніч) чорною. (М. Рильський) Вдарив (мідь) оркестр духовий, що не вмерла іще Україна. (В. Осадчий) Скрипалі смички скипучі натирають (каніфоль). (Л. Костенко) Про греків ми говоримо з (любов), і кожен з нас Гомера ввічі знає. (П. Куліш.) І далина озветься (щедрість) пісень, що рідна мати слала в узголов я. (М. Стельмах.)
Г) Переписати, подані в дужках імена по батькові ставлячи в потрібній формі. Позначити в словах орфограму « літери О в суфіксі –ОВИЧ, та І, Ї в суфіксах –ІВНА, -ЇВНА»
Знайомі (Семен Іванович) страшенно дивувались, що він досі не зробив ніякого наукового відкриття.(П. Загребельний.) Зараз же йдіть з візитом до (Олександра Андріївна )! (С. Васильченко.) Він сів коло (Степанида Сидорівна) й почав балакать з нею. Потім почав балакать з ( Мартою Сидорівною), котра стала вся добром і ласкою. (І. Нечуй- Левицький.)З туману назустріч (Федір Нестерович) вибрела якась постать, наблизилася бігцем. (Г. Тютюнник.)Вирізалось з темряви смугляве лице (Василь Тимофійович). (С. Васильченко.)
Д) Перепишіть. Слова, що в дужках, поставте в місцевому відмінку. Пояснити орфограму « Чергування приголосних»
Слово в мене, як річка в (луг), і леліє, і гріє, й тече. Я полюбив ранковий шелест піль, мелодію заліза в добрім (плуг) і на рахманнім (виднокруг) зелену рунь. ( А.Малишко.) Зацвітають на (горіх) золоті сережки.
5 .Попереджувальний диктант
Дніпро, Шевченко, Україна- моя душа, моя земля. Я вас ніколи не покину, я не поїду звідсіля ( В. Чуйко). У Переяславі писав він « Заповіт» і згадував степи широкополі (П. Біда.) Здавалось, що спадала з душ кора, коли, мов грім, лунало « Не пора»...(Ю. Клен.) Гумові чоботи у селі, що у місті «Жигулі» (Нар. творч.)
6. Словотвірний розбір
Зробити словотвірний розбір кожного слова.Обгрунтувати чергування приголосних звуків
Миколаївщина, Слобожанщина, Німеччина, Угорщина, Хмельниччина, Гетьманщина, Коліївщина, гайдамаччина, колчаківщина, солдатчина.
7. Четверте зайве.
Визначити, яке з чотирьох слів у групі утворене не суфіксальним способом. Пояснити орфограми в словах.
8. Переписати, вставляючи пропущені літери. Пояснити орфограми.
Коза..ьке молоде..тво, д..коративне м ..сте..тво, ідеї просвітни..тва, українське пер..клада..тво, Січове стріле..тво, кр..мінальне слі..ство, п..рспективи буряківни..тва, Кирило-Мефодіївське бра..ство, іноземне пр..дставни..тво.
ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
1.Складіть і запишіть коротеньку розповідь про своїх сусідів, вживаючи у тексті іменники- власні назви.
Зразок. Шануй коня вдома, то пошанує він тебе в дорозі.
А) людина, яка збирає зразки усної народної творчості;
Б) письменник, що пише оповідання, повісті, романи;
В) людина, яка перекладає художні, наукові твори з однієї мови на іншу;
Г) людина, яка водить електровози;
Д) артист, який готує звірів до виступу на цирковій арені.
Марко Вовчок, Ганна Барвінок, Олена Пчілка, Леся Українка.