сценарій позакласного заходу , який допоможе поглиблювати інтерес до вивчення української мови;
розвивати потяг до знань, бажання примножувати свій інтелектуальний набуток; розвивати вміння працювати в команді, колегіально приймати рішення;виховувати відповідальність, товариськість, любов до рідної мови, бажання вивчати її впродовж життя.
Тема. Рідної мови розмай
Мета:поглиблювати інтерес до вивчення української мови;
розвивати потяг до знань, бажання примножувати свій інтелектуальний набуток; розвивати вміння працювати в команді, колегіально приймати рішення;виховувати відповідальність, товариськість, любов до рідної мови, бажання вивчати її впродовж життя.
Унаочнення:
картки із завданнями до конкурсів, мультимедійна презентація до гри із назвами конкурсів.
Перебіг гри
Вчитель . Дорогі друзі! Я рада сьогодні вас вітати на святі, присвяченому мові . Мово! Люблю мелодію твоїх мальв, лісових трав, полум’яний захід сонця. Золоті переливи річки, шепіт струмочка, дивну трепетну казку вітру. Та як тебе не любити? Ніжну й лагідну, але сильнішу за найміцнішу броню. Вона вся із блискавки і грому, як з води і роси – така українська мова.
Тому ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. Привітайте учасників….
Команда – «Словознайко»
Гасло: «Рідну мову знай, люби, бережи!»
Команда – «Дивослово»
Гасло: «Слово – то мудрості промінь, слово – то думка ясна!»
Представлення журі.
– Сьогодні вас будуть оцінювати компетентні члени журі (учитель називає їхні прізвища та імена).
Власне гра.
1 конкурс - «Мовні перегони»
- Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення , а ви – називати їх одним словом. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. Командам по черзі ставиться запитання, на обговорення якого відводиться 15 секунд.
Запитання лінгвістичної вікторини
І команда
1. Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року . (календар)
2.Прилад для визначення сторін світу.(компас)
3.Квіти , листя ,гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчат.(вінок)
4.Список літер встановленого порядку. ( алфавіт)
5. Опис природи. (пейзаж)
6.Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло. (планета)
7.Машина для їзди, яку рухають ногами.(велосипед)
ІІ команда
1.Одна дванадцята частина року.(місяць)
2.Розмова двох осіб.(діалог)
3.Прикраса з перлів, коралів, які носять жінки на шиї.(намисто)
4.Символ українців, що оберігає.(оберіг)
5.Наука про минуле.(історія)
6.Гра – задача, коли необхідно вписати літери у перехресні рядки клітинок накресленої фігури.(кросворд)
7.Найменша одиниця мови.(звук)
2 конкурс - «Шифрована записка»
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Матеріал для гри
Корінь мій стоїть в ціні,
Префікс дай від оклику мені.
Суфікс від лінійки чи від зірки
Разом результат перевірки(оцінка)
На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть,
Звірятком стане вмить.(гілка – білка)
3 конкурс – «Логічні пари»
Командам пропонується пояснити значення фразеологізмів. Для цього треба стрілочкою показати правильну відповідь , що знаходиться у правому стовпчику.
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Матеріал для гри
Носити камінь за пазухою - розпочати якусь справу
Каменя на камені не лишити - приховувати вороже ставлення до когось
Зробити з мухи слона - вилікувати
Закласти перший камінь - нищити все дощенту
На ноги поставити - перебільшити
4 конкурс - « Конкурс капітанів"
Умови: необхідно продовжити прислів'я. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал
Запитання капітанові першої команди
1. Хліб наснажує тіло, а книга ... (розум).
2. Книгу читай, ... (розуму набирай).
3. Кому книга — розвага, а кому ... (навчання).
Запитання капітанові другої команди
1. Книга — ... (джерело знань).
2. Книга корисна, коли ... (її читати).
3. Ученому — світ, а ... (невченому — тьма).
5 конкурс - «Цар - буква»
Учням роздаються аркуші з віддрукованими описами значень слів,які розташовано попарно і між якими поставлено знак рівності. Цей знак буде доречним ,якщо учень знайде,по-перше,слово,які б відповідали цим значенням,по-друге,ту Цар – букву,яка перше слово змінить на друге. Переможе той,хто швидко і правильно виконає всі завдання.
Пора року(літо) |
Настільна гра(лото) |
Покарання(кара) |
Твердий покрив дерева(кора) |
Пахуча квітка(рута) |
Військовий підрозділ(рота) |
Настанова,вказівка що робити (порада) |
Різновид домашніх тварин (порода) |
Дуже голосний вигук,волання(крик) |
Рух ногою під час ходьби(крок) |
Музичний твір,виконуваний одним співаком (соло) |
Жировий прошарок деяких тварин (сало) |
Порода маленьких коней(поні) |
Ввічливе звертання до жінки в українців (пані) |
6 конкурс - «Проведи паралелі»
Знайти правильне порівняння,відгадати з ким порівнюється.
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Матеріал для гри
Надувся як (індик)
Упертий як (осел)
Не стрижуть голої (вівці)
Простий як (свиня)
Сильний як (лев)
Швидкий як (вітер)
Захотів молока від (бика)
Струнка як (береза)
І по заячому сліду інколи знаходять ( ведмедя)
Дарованому ( коневі) в зуби не дивляться.
7 конкурс - «Що це?»
Пропонується відгадати про що йде мова. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Матеріал для гри
1. Ніг не має, та йде обертом; не піч , але варить, може пухнути від думок.(голова)
2. Надто до всього цікаві - це всюди пхають, пихаті – задирають,ображені цю річ вішають. (ніс)
3. Вони можуть в'янути ,їх можна розвісити, а ще можна зняти з них спагеті. (вуха)
4. Буває дуже довгим, може чесатися, його можна прикусити. (язик)
5.Як ми говоримо про місце , де ще нікого не було?( нога людська не ступала)
6. Як ми говоримо про людину, яка любить говорити багато зайвого?( має довгий язик)
V. Підбиття підсумків гри. Визначення й нагородження переможців.
VІ. Заключне слово вчителя української мови та літератури.
Усе минає, а слово залишається. Вмирають дерева, пересихають ріки, розсипаються величні будівлі, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова.
Дорогі друзі!Наша подорож країною слова завершується. Дозвольте побажати вам творчості,дерзань і бажання відкривати чудові скарбниці рідного слова. Хай наша рідна мова цвіте – процвітає.
Вчімося . друзі, слово любити.
Слово до слова – й думка сповита.
Люди без думки – птиці безкрилі,
З думкою люди мудрі й щасливі.