ЗАВДАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ХАРАКТЕРУ
ПРИ ВИВЧЕННІ «МИСЛИВСЬКИХ УСМІШОК» ОСТАПА ВИШНІ, 11 КЛАС
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Повноцінними є тільки ті знання, які
дитина здобула власною активністю.
Йоганн Песталоцці
Застосування дослідницької діяльності під час уроків є один із пріоритетів Нової української школи. Пошукова активність дозволяє виховувати в школярів жагу до знань і прагнення до відкриття, відкриває безліч можливостей для досягнення успіху, є запорукою формування особистості з власним поглядом на світ, на життя, що дає їй змогу в майбутньому впевнено почуватися в суспільстві, критично мислити, використовувати знання в нових умовах. Мотиваційною основою пошуково-дослідницької діяльності учнів є потреба в нових враженнях і знаннях, набуття нового досвіду.
За роки навчання в школі в дітей виробляється звичка задовольнятися матеріалом підручника, а він недостатньо забезпечує розвиток пізнавальної активності, не може постійно стимулювати самостійну творчу діяльність дітей та осмислення ними певних явищ, оскільки не асоціюється з реальними життєвими враженнями. На уроках потрібно вивчати навколишній світ, види трудової діяльності, явища суспільного життя, події, характерні для місця проживання учнів.
Українська література як навчальний предмет має великі можливості для розвитку дослідницької діяльності учнів. Література, встановлюючи контакт дитини з минулими епохами та сучасним світом, забезпечує умови для успішної соціалізації.
У збірнику пропоновано 6завдань дослідницького характеру, які можна використовувати під час вивчення теми «Мисливські усмішки» Остапа Вишні» у 11 класах загальноосвітніх навчальних закладів різних рівнів навчання.Подані вправи створюють умови занурення дитини в життєву ситуацію,надають можливість їй самій знаходити шляхи розв'язання проблеми,спонукають до конкретних дій. Завдання є діяльнісними, моделюють практичну, життєву ситуацію, побудовані на цікавому для учнів матеріалі.
Метою завдань є:
- пізнання довкілля й формування власної картини світу;
- оцінювання й реагування на світ довкола себе;
- міжособистісна взаємодія;
- освоєння сучасної техніки і технологій.
Завдання розраховані на перевірку здатності учня до роботи з текстами (розуміння, використання, здійснення власних висновків на його основі, зацікавлення змістом тексту) з метою досягнення власної мети, використання і вдосконалення власного потенціалу, активної участі в суспільстві; перевіряється здатність дитини до надання добре обґрунтованих суджень; використання знань із різних предметів для свого життя й активної участі в суспільстві, робити обґрунтовані висновки про певні наукові явища, розуміти основні характеристики науки як частини системи людського знання, усвідомлювати, як наука і технології змінюють наше матеріальне, інтелектуальне та культурне середовище, прагнути залучитися до галузей, пов’язаних із наукою, бути активним членом суспільства.
Збірник «Завдання дослідницького характеру при вивченні «Мисливських усмішок» Остапа Вишні» стане в нагоді вчителям –словесникам, студентам філологічних факультетів, учням та батькам.
І. Назва компетентностей, на які спрямоване завдання: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, загальнокультурна грамотність.
Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Остап Вишня «Мисливські усмішки».
ЗАВДАННЯ:
1.Прочитати «Мисливські усмішки» Остапа Вишні.
Проаналізувати пісні, які зустрічаються в усмішках, визначити їх походження, тип мелодики, особливості виконання. Зробити висновок про роль пісень у збірці.
Приклад заповнення таблиці.
№ |
Назва усмішки |
Пісня (уривок пісні) |
Походження |
Тип мелодики, особливості виконання |
1 |
« Ведмідь» |
«Зібралися всі бурлаки…» |
Народна пісня (соціально-побутова – бурлацька) |
Тип мелодики- кантиленна; пройнята сумним , жалібним настроєм; повільний наспів. |
2 |
« Ведмідь» |
«Рев та стогне Дніпр широкий» |
Авторська, Т.Г.Шевченко |
Тип мелодики-кантиленна; урочистий піднесений характер, який змінюється на мінорний
|
Висновок: пісні, які Остап Вишня використовує в «Мисливських усмішках», відіграють важливу композиційну роль: надають твору ліризму та задушевності, забезпечують неповторну атмосферу, спокійну й урочисту, веселу й серйозну, допомагають передати настрій оповідача. Усі пісні тісно пов'язані з образами твору, допомагають їм висловити свої почуття, розкрити свій характер.
ІІ. Назва компетентностей, на які спрямоване завдання: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, загальнокультурна грамотність.
Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Остап Вишня «Мисливські усмішки».
ЗАВДАННЯ:
1.У «Мисливських усмішках» Остап Вишня згадує українські страви, які можна приготувати з впольованої дичини.
Із тексту усмішок вибрати назви страв, які готували (збиралися приготувати) мисливці або члени їх родин, записати докладний рецепт, оформивши збірку «Мисливські усмішки» на кухні».
ІІІ. Назва компетентностей, на які спрямоване завдання: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, загальнокультурна грамотність.
Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Остап Вишня «Мисливські усмішки».
ЗАВДАННЯ:
Мова «Мисливських усмішок» багата на фразеологізми, які вживаються в певних життєвих ситуаціях, вони і зараз дуже поширені в народному мовленні.
1).Із текстів «Мисливських усмішок» Остапа Вишні виписати фразеологізми і пояснити їх значення.Приклад заповнення таблиці.
Назва усмішки |
Фразеологізм |
Пояснення |
«Лисиця» |
Очей відірвати не можна |
Хто-небудь гарний, вродливий або що-небудь привабливе зовні. |
«Сом» |
Оддати Богу душу |
Померти |
«Сом» |
Сидіти на хвості |
Переслідувати |
«Відкриття охоти» |
Брати на мушку |
Зосереджувати увагу на чомусь або комусь, спостерігати, стежити за кись, чимсь. |
2).Опрацювавши додаткову літературу або Інтернет–сайти, знайти, чому мисливцям перед полюванням бажають «Ні пуху ні пера»(http://tut-cikavo.com/krylati-frazy/245-chomu-bazhayut-ni-pukhu-ni-pera ).
3). Інколи людину за її вдачу порівнюють з певною твариною. У поданих реченнях перекласти англійські фразеологізми українською мовою.Якщо виникнуть труднощі, скористатись допомогою Інтернет-сайту http://194.28.133.46/uk/en/
1.Маленький Мишко боявся всього на світі, і мати казала , що він as timid as a harе. 2. - А цей – crazy like a fox, - розмірковував Денис, тягаючи сюди-туди пилкою. (Г.Тютюнник). 3.Петро не любив багато говорити, і жінка, ображаючись за його мовчазність, часто дорікала йому, що він keeps mum as fish.
ІV. Назва компетентностей, на які спрямоване завдання: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, загальнокультурна грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях.
Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Остап Вишня «Мисливські усмішки».
ЗАВДАННЯ:
1.Топоніми - назва місцевості, регіону, населеного пункту, об'єкту рельєфу, будь-якої частини поверхні Землі, тобто географічна назва. «Мисливські усмішки» Остапа Вишні насичені назвами місцевості, річок, озер тощо. Це допомагає більше дізнатися про мисливські та рибацькі куточки України.
Аналізуючи усмішки, заповнити таблицю «Поетична топоніміка «Мисливських усмішок» Остапа Вишні», повторивши різновиди топонімів. Зробити висновок щодо їх доцільного використання.
Приклад заповнення таблиці:
Хороніми — назви будь-яких територій(областей, районів) |
Ойконіми — назви населених місць. |
Астіоніми — назви міст.
|
Лімноніми — назви озер.
|
Потамоніми — назви річок.
|
Харківщина |
хутір Вербовий |
Куп'янськ |
Кирмасове |
Оскіл |
Висновок: топонімікон Остапа Вишні є чітким, він тісно пов'язаний з темою, ідеєю, сюжетом твору, узгоджується з іншими факторами художності і сюжетною лінією. Це локалізація місця дії, топонімічний малюнок пов'язаний з певними персонажами, він бере активну участь у характеротворенні образів твору.
V. Назва компетентностей, на які спрямоване завдання: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, компетентності в природничих науках і технологіях.
Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Остап Вишня «Мисливські усмішки».
ЗАВДАННЯ:
1.«Мисливські усмішки» Остапа Вишні мають дидактичний характер. Вони вчать не полювати на звірину, а берегти природу, дбати про її розвиток та збагачення. В усмішках віддзеркалюється любовне ставлення українців до природи.
Проаналізувавши тваринний світ «Мисливських усмішок», створити презентацію про тих звірів, які на даний час занесені до Червоної книги України, установити причини зменшення їх чисельності.
Наприклад, ведмідь бурий.
Назва латиною: Ursus arctos.
Ареал виду в Україні в минулому охоплював лісову і частково степову зони. Наразі природоохоронний статус цього виду в Червоній книзі – «зникаючий», чисельність бурих ведмедів не перевищує 300 особин. Близько двох сотень клишоногих живе в Закарпатській та Івано-Франківській областях, ще 50 – у Львівській, у Чернівецькій області залишилося ще близько 20 тварин цього виду.
Причини зменшення чисельності: інтенсивна експлуатація та омолодження лісів, велике рекреаційне навантаження на них, браконьєрський відстріл тварин.
2.Створити хмаринку слів до теми «Тваринний світ «Мисливських усмішок» Остапа Вишні». Приклад:
VІ. Назва компетентностей, на які спрямоване завдання: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, компетентності в природничих науках і технологіях.
Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Остап Вишня «Мисливські усмішки».
ЗАВДАННЯ:
Остап Вишня з ніжністю та любов'ю описує кожну рослину: деревце, кущик, квіточку, листочок. Твір збагачує людину знаннями про природу, виховує повагу до всього живого на землі, учить щиро й незрадливо любити рідний край. Читаючи «Мисливські усмішки», можна вивчати види рослин України, багато з яких мають лікувальні властивості.
1.Із «Мисливських усмішок» вибрати назви тих рослин, що є лікарськими. Заповнити паспорт такої рослини за зразком:
Паспорт лікарської рослини
1).Світлина рослини.
2).Опис її.
3).Склад.
4).Регіони проростання.
5).Лікувальні властивості.
2.Скласти кросворд «Лікарські рослини «Мисливських усмішок».
Приклад кросворду:
1). Назва рослини, яка особливо ефективна при онкології грудних залоз у жінок, при раку яєчників, ураженні лімфатичних вузлів.
2).Рослина, яка має спазмолітичну, болезаспокійливу, протизапальну, антисептичну, потогінну, жовчогінну, седативну дію, знижують алергічні реакції, підвищують секреторну.
3). Цю рослину застосовували для винищення бородавок, мозолів і плям на обличчі, як проносний і блювотний засіб і для лікування ракових пухлин.
4). Рослина, яка може заспокоювати і розслабляти, діяти, як снодійне.
5). У медицині настої і відвари з цих квіток призначаються хворим із захворюваннями нирок, сечовивідних шляхів, при набряклості.
6).Рослина має лікувальні властивості: ротизапальні, протимікробні, потогінні,жарознижуючі,відхаркувальні,антидіабетичні,сечогінні,знеболюючі,протисудомні.
7). Рослина, що має в’яжучі, протизапальні, протигнилісні властивості.
8). Настої цієї рослини призначають як протизапальний, відхаркувальний, сечогінний засіб.
9). Кора цього дерева містить ефірні олії, хлорофіл, вітаміни, фітогормони, бактеріостатичні та антигельмінтні речовини. Це дерево може допомогти позбутися захворювань нирок і серцево-судинної системи, а також вивести з організму радіонукліди.
10).Квіти якого дерева знищують хвороботворні бактерії в організмі людини, знижують жар, виводять мокротиння.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
|
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
б |
у |
з |
о |
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
б |
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
м |
а |
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
8 |
с |
о |
к |
и |
р |
к |
и |
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
к |
о |
н |
ю |
ш |
и |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
|
|
|
|
|
й |
|
|
|
|
|
9 |
я |
л |
и |
н |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
л |
и |
п |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В И С Н О В К И
Дослідницька діяльність - складова частина творчої діяльності особистості. Застосування на практиці завдань дослідницького характеру дозволяє найбільш повно виявляти й розвивати як інтелектуальні, так і потенційні творчі здібності дітей, адже вони стимулюють в учнів розвиток креативності та розумових процесів.
Кожне завдання, представлене у посібнику, виконуює різні функції: збагачуює пізнавальний досвід учнів, розвиваює увагу, пам'ять, мислення, мовлення, надає можливість учителеві підвищити активність учнів, залучити пасивних до творчої розумової діяльності.
Пропонований матеріал підвищить ефективність сприймання школярами матеріалу, урізноманітнить їхню навчальну діяльність, внесе у неї елемент цікавості.
Результатом роботи стане підвищення пізнавального інтересу учнів до предмета, зростання якості знань учнів, розвиток комунікативних навичок, емоційної та естетичної чутливості, креативності мислення, формування науково-дослідницьких навичок, оволодіння ключовими компетентностями.
Отже, дослідницькі технології – це технології, що дозволяють якісно виконати одне з актуальних завдань Нової української школи, – пошук оптимальних шляхів зацікавлення учнів навчанням, підвищення їх розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра як життєво і соціально компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань.
Список використаних джерел