Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології 2014 рік, 8 клас
1
Тестові завдання групи А. Уважно прочитайте наступні запитання. Оберіть тільки один варіант відповіді з кількох запропонованих. (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 0,5 б.).
б) Веслоногі; в) Рівноногі; г ) Гіллястовусі.
г) Кишковопорожнинні.
г) папороті.
в) круглих червів; г) кільчатих червів.
а) улотрикс б) саргасум; в) ульва; г) хламідомонада.
а) пагона; б) кореня; в) листка; г) плоду.
в) внутрішній шар клітин; г) безструктурна речовина.
Тестові завдання групи Б. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильними можуть бути від одного до п’яти (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 1 б.).
г) транспірацією листків; д) диханням рослини.
в) нестатевими; г) однодомними; д) дводомними.
г) стрижневі; д) первинні.
а) умовний рефлекс; б) таксис; в) тропізм; г) настії; д) інстинкт.
а) наявністю кишечнику; б) відсутністю кишечнику; в) будовою кишечнику; г) способом дихання; д) будовою ротового апарату.
д) людина.
в) твірні; г) проміжні; д) нервові.
г) евглена; д) амеба.
а) плоскі черви; б) круглі черви; в) кільчасті черви; г) членистоногі; д) молюски.
а) розмноження бактерій поділом; б) поділ амеби; в) брунькування гідри; г) розмноження палоло тихоокеанського; д) розмноження рака річкового.
а) форамініфери; б) печінковий сисун; в) малярійний плазмодій;
г) північна корона; д) арцела.
а) відсутність рухової активності; б) гетеротрофний тип живлення; в) поглинання поживних речовин шляхом всмоктування; г) наявність хітину; д) продуктом обміну білків є сечовина.
а) соняшник; б) соя; в) ріпак; г) гірчиця; д) рижій.
Тестові завдання групи В. Уважно прочитайте наступні запитання. Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 10 б.).
1. Заповніть таблицю:
Назва рослини |
Систематичне положення |
Морфологічні ознаки |
||
Клас |
Родина |
Тип суцвіття |
Тип плоду |
|
Капуста |
|
|
|
|
Соняшник |
|
|
|
|
Пшениця |
|
|
|
|
Конвалія |
|
|
|
|
Горох |
|
|
|
|
2. Розгляньте представників безхребетних тварин. Зазначте основні риси ускладнення будови цих тварин.
Представник типу |
Загальні ознаки будови |
Планарія біла |
1.а) Скільки зародкових листків характерно? б)Яка порожнина тіла? в)Який тип травної системи характерний? г)Які системи органів відсутні? |
Гострик |
2.а)Яка порожнина тіла характерна? б)Який тип травної системи? в)Які системи органів відсутні? |
Черв’як дощовий |
3.а)Яка порожнина тіла характерна? б) Які органи з’являються вперше? в)Яка система органів з’являється вперше? |
1.а)________________б)_______________в)_______________________________________________г)____________________________________
2.а)________________б)________________________в)_______________________________________________________________________________
3.а)________________б)____________________________________________________________________________________________________________________в)__________________________________________________
Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології
2014 рік, 9 клас
Тестові завдання групи А. Уважно прочитайте наступні запитання. У завданнях цієї групи з кількох варіантів відповідей правильним є тільки один. (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 0,5 б.).
1.Виберіть паразитичну рослину: а) кропива; б) повитиця; в) трутовик; г) пирій.
2.Голкоподібна форма листків та розвинута стрижнева система у сосни є пристосуванням до:
а) запилення вітром; б) існування в умовах гарного освітлення; в) існування в умовах недостатнього освітлення; г) існування на засолених ґрунтах.
3.Вкажіть гриб, який не утворює мікоризу: а) маслюк; б) підосичник; в) печериця; г) лисичка.
4.Вкажіть, чим є крила комах:а) видозмінені кінцівки; б) видозмінений ротовий апарат; в) вирости покривів тіла; г) видозмінені статеві органи.
5.Виберіть водорості, які мають панцир що складається з двох частин та пронизаний кремнеземом: а) зелені; б) діатомові; в) жовто-зелені; г) бурі.
6.Які з названих плазунів не мають грудної клітки: а) крокодили; б) черепахи; в) змії; г) ящірки.
7.Назвіть кінцівки, які зустрічаються лише у павукоподібних: а) антенули; б) хеліцери: в) мандибули; г) ногощелепи.
8.Виберіть ознаку характерну для червоного кісткового мозку: а) депо вуглеводів; б) депо мінеральних речовин; в) належить до нервової системи; г) кровотворний орган.
9.Вкажіть органелу, яка є місцем синтезу білка: а/лізосома; б/рибосома; в) комплекс Гольджі; г) ядро.
10.Вкажіть, як називають сполуку гемоглобіну з чадним газом: а) карбоксигемоглобін; б) метгемоглобін;в) оксигемоглобін; г) карбогемоглобін.
11.Вкажіть вченого, який відкрив клітинний імунітет: а) К. Функ; б) І. Мечников; в) С. Навашин; г) П. Ерліх.
12.Зазначте, чим представлене тіло маршанції мінливої: а) стеблом; б) листками; в) сланню; г) міцелієм.
13.Вкажіть, які гриби розводять штучно: а) боровики і печериці; б) печериці і гливи; в) лисички і сироїжки; г) красноголовці і хрящі.
14.Вкажіть протисти, які мають пелікулу: а) хлорели; б) інфузорії; в) хламідомонади; г) амеби.
15.Зазначте роль спор у житті бактерій: а) статевого розмноження; б) нестатевого розмноження; в) поширення й виживання в несприятливих умовах; г) статевого процесу.
16.Зазначте рослини які мають суцвіття китицю: а) тополя, капуста, конвалія; б)рис, овес, очерет; в)рогіз, сорго, просо; г)цибуля, яблуня, кукурудза.
17.М’язи внутрішніх органів людини побудовані з: а) мезоглеї; б) гладкої м’язової тканини; в) ектодерми; г) посмугованої м’язової тканини.
18.Вкажіть, яких властивостей надають кістці органічні речовини: а) рихлості; б) міцності; в)твердості; г) пружності.
19.Зазначте функції сполучної тканини: а) секреторна і регуляторна; б) трофічна й кровотворна; в) кровотворна й рецепторна; г) рухова й трофічна.
20.Зазначте, які тканини належать до сполучної: а) одношаровий епітелій; б) жирова тканина; в) сіра речовина; г) нейроглія.
Тестові завдання групи Б. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильним можуть бути від одного до п’яти. . (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 1 б.).
1.Виберіть правильну послідовність проходження повітря під час видиху: 1-бронхи, 2-бронхіоли, 3-гортань, 4-носоглотка, 5-трахея, 6-носова порожнина: а)1, 2, 3, 4, 5, 6; б)2, 1, 5, 3, 4, 6; в) 6, 4, 3, 5, 1, 2; г) 2, 1, 5, 3, 6, 4; д)5, 4, 6, 3, 2, 1.
2.Виберіть особливості шкіри земноводних: 1-суха, 2-волога, 3-містить багато залоз, 4-вкрита лускою, 5-бере участь у газообміні, 6-еластична: а) 3,5,6; б) 2,3,6; в) 1,4,6; г) 2,3,5.
3.Назвіть якісні особливості будови скелету людини, що відрізняють його від скелету тварин: а) хребет має S-подібні вигини; б) розширена грудна клітка; в) звужений таз; г) переважання лицевого відділу черепа над мозковим; д) протиставлення великого пальця кисті іншим.
4.Вкажіть групи крові людини в яких наявний аглютиноген А: а)І; б) ІІ; в) ІІІ; г) ІV; д) у всіх групах.
5.Назвіть ознаки НЕ характерні для зозулиного льону: а) стебло не розгалужене; б) від нижньої частини стебла відходять корені; в) однодомна рослина; г) листки розміщенні спірально; д) в життєвому циклі переважає спорофіт.
6.Вкажіть дворічні рослини: а) яблуня; б) огірок; в) цибуля; г) буряк; д) капуста.
7.Вкажіть рослини, які мають супліддя: а) ананас; б) буряк; в) шовковиця; г) яблуня; д) малина.
8.Оберіть класи, які належать до типу М’якуни: а) Війчасті; б) Головоногі; в) Нематоди; г) Двостулкові; д) Черевоногі.
9.Оберіть тварин у середньому вусі яких є три слухові кісточки: а) жаба; б) анаконда; в) гіпопотам; г) корова; д) курка.
10.Лейкоцити – клітини крові, які: а) не мають ядра; б) мають ядро; в) форма нестала, здатні до амебоїдного руху; г) мають форму диска, увігнутого по середині; д) здатні до фагоцитозу і продукції антитіл.
11.Вкажіть судини по яких тече венозна кров: а) по легеневій артерії; б) по легеневій вені; в) по аорті; г) по порожнистій вені; д) по коронарній артерії.
12.Як впливають на роботу серця солі калію: а) збільшують частоту серцевих скорочень; б) зменшують частоту серцевих скорочень; в) збільшують силу серцевих скорочень; г) зменшують силу серцевих скорочень; д) не впливають на силу серцевих скорочень.
13.Вкажіть тварин, які мають три зародкові листки: а) планарія біла; б) п’явка медична; в) тритон гребінчастий; г) акула-молот; д) ведмідь бурий.
14.Виокремте організми, які мають трикамерне серце: а) скат; б) ставковик; в) перлівниця; г) саламандра; д) нереїс.
15.Вкажіть органи кровоносної системи 1-еритроцити, 2-плазма, 3-капіляри, 4-міокард, 5-серце, 6-артерії: а) 2,4,5; б) 3,5,6; в) 1,3,5; г) 1,3,6; д) 1,2,6.
16.Виберіть систематичні категорії, які відображають місце людини в системі органічного світу: а) тип Людина, клас Ссавці, ряд Гомініди; б) царство Ссавці, тип Хребетні, вид Людина уміла; в) надцарство Еукаріоти, тип Хордові, вид Людина розумна; г) імперія неклітинні, надцарство Еукаріоти, царство Тварини; д) тип Хордові, клас Хребетні, ряд Примати.
17.Виберіть кістки скелету людини, які утворюють грудну клітку: а) ребра; б) ключиця; в) лопатка; г) грудина; д) грудні хребці.
18.Зазначте зміни, які відбуваються під час фізичних тренувань: а) збільшується кількість м’язових волокон; б) збільшується сила м’язів; в) збільшується площа поперечного перерізу м’язів; г) збільшується кількість актину і міозину в м’язових волокнах; д) зменшується працездатність м’яза.
19.Вкажіть, які кістки належать до плоских: а) скронева; б) лопатка; в) гомілкова; г) ліктьова; д) тазова.
20.Використовуючи код: 1 – у риб двокамерне серце, 2- в земноводних одне коло кровообігу, 3- у крокодила чотирьохкамерне серце, 4 – плазуни холоднокровні тварини, 5 – у птахів дві дуги аорти, 6 – у людини в легеневих артеріях артеріальна кров – вкажіть правильні твердження: а) 1,2,3,4,5,6; б) 2,4,5,6; в) 1,3,5,6; г) 1,3,6; д) 1,3,4.
Тестові завдання групи В. Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, які із запропонованих варіантів відповідей є правильними. Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них. (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 10 б.).
І. Розгляньте схему загальної будови організмів, які належать до типу Хордові. Вкажіть ряд загальних ознак будови, які позначенні цифрами.
Відповідь:_ 1._____________________________2.________________________________________________3.______________________________________________4._______________________________5.________________________________6._____________________________________________7._____________________________________________________________________________
Відповідь: |
ІІ. Розгляньте малюнок. Вкажіть послідовність органів та камер серця, які пройдуть ліки з кров’ю до м’язів ніг, якщо їх ввести в м’язи руки?
ІІІ. Розгляньте малюнок. 1. До якого ряду відносять цього птаха?:1.а) Лелекоподібні; б) Голінасті; в) Гусеподібні; г) Сивкоподібні; д) Довгокрилі.
2. Зазначте пристосування в будові задньої кінцівки птаха в зв’язку з польотом: а)поява кіля; б)наявність воронячої кістки; в)наявність складного крижа; г)поява цівки; д)ключиці зростаються вилочкоподібно.
3.Виберіть процес, який характерний для птахів: а) подвійне серцебиття; б) подвійне дихання; в) подвійна фільтрація крові; г) випаровування поту шкірою; д) травлення їжі відбувається в 4 відділах шлунка.
Відповіді:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІV. Розгляньте малюнок. 1.Назвіть кістки черепа людини:позначені цифрами(1 - 8).
2. Згрупуйте кістки:
а) лицевого відділу __________;
б)мозкового відділу __________.
3. Згрупуйте кістки:
а) парні кістки ___________;
б) непарні кістки _________.
Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології
2014 рік, 10 клас
Тестові завдання групи А. Уважно прочитайте наступні запитання. У завданнях цієї групи з кількох варіантів відповідей правильним є тільки один. . (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 0,5 б.).
б) ліпідної та полісахаридної частин; в) білкової та ліпідної частин; г) білкової та мінеральної частин.
|
г) нуклеотиди.
20.До складу мембран не входять: а) ліпіди; б) білки; в) нуклеїнові кислоти; г) вуглеводи
Тестові завдання групи Б. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильним можуть бути від одного до п’яти. . (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 1 б.).
10.Суцвіття простий зонтик зустрічається у: а) вишні; б) яблуні; в) цибулі; г) сої; д) калини.
11.Виберіть листуваті лишайники: а) ягель; б) цетрарія; в) пармелія; г) бородач; д) золотянка.
12.Виберіть представників комахоїдних: а) кріт; б) землерийка; в) їжак; г) байбак; д) заєць.
13.Вкажіть амінокислоти, між якими виникають дисульфідні зв’язки в третинній структурі молекули білків: а) гліцин; б) цистеїн; в) лейцин; г) треонін; д) триптофан.
14.Виберіть ознаки притаманні для пеніцилу: а) одноклітинний гриб; б) багатоклітинний гриб; в) паразитичний гриб; г) сапротрофний вид; д) симбіотичний організм.
15.Виберіть загальні ознаки характерні для комплексу Гольджі: а) немембранна органела; б) двомембранна органела; в) має власну спадкову інформацію; г) має стопку плоских цистерн, вкритих мембраною; д) формує лізосоми.
16.Зазначте органели клітини, які відносяться до немембранних: а) мітохондрії; б) рибосоми; в) клітинний центр; г) пластиди; д) вакуоля.
17.Вкажіть величину парціального тиску оксигену в альвеолярному повітрі та в венозній крові, яка протікає по капілярах альвеол: а) 40мм рт.ст.; б) 46 мм рт.ст.; в) 50 мм рт.ст.; г) 100 мм рт.ст.; д) 150 мм рт.ст..
18.Виберіть речовини, які є в первинній сечі: а) вода; б) глюкоза; в) йони натрію; г) сечовина; д) сечова кислота.
19.Виберіть рослин у яких тип плоду кістянка: а) черемха; б) яблуня; в) гарбуз; г) вишня; д) терен.
20.Вкажіть представників типу Кільчасті черви: а) п’явка медична; б) трихінела; в) гострик; г) нереїс; д) піскожил.
Тестові завдання групи В. Уважно прочитайте наступні запитання. Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них. (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 10 б.).
І.1. Розгляньте малюнок. Вкажіть, що зображено на малюнку під цифрою 1? а) тварину; б) твірну тканину; в) суцвіття; г) корінь; д) кристал.
І.2. Вкажіть функції зображеного: а) забезпечує гетеротрофне живлення; б) забезпечує апікальний ріст пагона; в) групує квіти для кращої ймовірності запилення; г)забезпечує живлення кореня; д) виробляє гормони.
І.3. Зазначте особливості зображеного на малюнку: а) має клітинну будову; б) має неклітинну будову; в) клітини диференційовані за функціями; г) клітини не диференційовані за функціями; д) висока здатність до поділу; е) не характерні ознаки живого.
Відповіді:
І.1..____ І.2.___. І.3._____.
ІІ. 1. Назвіть біополімери, схематично зображені у таблиці:
|
|
|
1 |
2 |
3 |
Відповідь:
1________________________; 2.________________________ 3.________________________.
ІІ.2.Встановіть відповідність між речовинами та зв’язками, які виникають у первинних структурах цих біополімерів: а) складноефірні; б) водневі, в) фосфодиефірні; г) глікозидні; д) пептидні.
Відповідь: 1.__. 2.___. 3.____.
ІІ.3.Встановіть відповідність між речовиною та місцем синтезу: а) у ядрі клітин еукаріотів; б) у ядрі клітин рослин; в) у рибосомах клітин еукаріотів та прокаріотів; г) у деревині рослин; д) у органелах клітин печінки.
Відповідь: 1.__. 2.__. 3.__.
ІІІ. Встановіть відповідність між хімічним елементом та його біологічним значенням:
Магній |
Купрум |
Флуор |
Хлор |
Калій |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
а) впливає на швидкість синтезу білка у рослин; б) входить до складу гемоціану крові головоногих; в)входить до складу хлорофілу, активізує роботу ферментів; г) регулює водно – сольовий баланс, покращує роботу міокарда; д) складова шлункового соку, регулює баланс води в організмі; е) входить до складу зубної емалі.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
ІV. Розташуйте послідовно органи, які буде проходити кров у організмі курки від печінки до головного мозку:
а) печінка; б) легенева вена; в) легенева артерія; г) легені; д) нижня порожниста вена; е) головний мозок; є) лівий шлуночок; ж) аорта.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Розгляньте малюнок.
V.1.Вкажіть, яка органічна речовина зображена? а) ДНК; б) РНК; в) амінокислота; г) нуклеотид; д) АТФ; е) полісахарид.
V.2. Вкажіть, що зображено під цифрою 3(під пунктирною лінією): а) водневий зв'язок; б) пептидний зв'язок; в) макроергічний зв'язок; г) глікозидний зв'язок; д) дисульфідний зв'язок.
V.3. Вкажіть скільки енергії виділяється при його розриві:
А) 15 кДж; б) 17,6 кДж; в) 31 кДж; г) 38,9 кДж; д) 40 кДж.
Відповіді: V.1-. V.2.-. V.3.-..
Завдання І етапу шкільної олімпіади з біології
2014 рік, 11 клас
Тестові завдання групи А. Уважно прочитайте наступні запитання. У завданнях цієї групи з кількох варіантів відповідей правильним є тільки один. . (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 0,5 б.).
Тестові завдання групи Б. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей правильним можуть бути від одного до п’яти.
г) хвощі; д) папороті.
д) 100% Ц.
а) насінина; б) зернівка; в) сім’янка; г) оплодень; д) зерно.
Тестові завдання групи В. Уважно прочитайте наступні запитання. Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них. . (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 10 б.).
І. Розгляньте дослід Сенеб’є з елодеєю.
І.1. Вкажіть процес, який він демонструє: а) дихання рослини; б) випаровування води; в) розширення води від нагрівання; г) фотосинтез; д) транспірація.
І.2. Виберіть умови, за яких відбувається даний процес: а) тільки на світлі у всіх клітинах; б) як на світлі так і в темряві у всіх клітинах; в) тільки у темряві у всіх клітинах; г) тільки на світлі у зелених клітинах.
І .3. Зазначте відділ рослин до якого належить водна рослина елодея: а) Зелені водорості; б) Бурі водорості; в) Мохоподібні; г) Хвощеподібні; д) Голонасінні; е) Покритонасінні.
Відповіді: І.1.__. І.2.__. І.3.__.
ІІ. Встановіть відповідність між типом плоду та рослиною для якої він характерний:
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Рослини: а) картопля; б) айстра; в) рис; г) дурман; д) грейпфрут.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Встановіть послідовні етапи біосинтезу білка:
а) процесинг і сплайсинг; б) розплітання ДНК і приєднання РНК – полімерази; в) термінація; г) елонгація; д) ініціація.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
_______________________________________________________________________________
ІV. Підпишіть малюнок будови ниркового тіла (капсули Боумена - Шумлянського):
|