Завдання і вправи з української мови професійно зорієнтовані(кравець). Тема "Будова слова. Словотвір".

Про матеріал
Завдання і вправи з української мови для здобувачів освіти, що навчаються на кравців, професійно зорієнтовані з розділу "Будова слова. Словотвір". Доцільно використовувати на уроках мови з теми "Професійна лексика".
Перегляд файлу

 

БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР

 

 

Вправа 1.

Поясніть,  з яких коренів утворені слова-професіоналізми та з'ясуйте їх правопис.

Флізелін, фальцювання, стрази, спандекс, сукня, модель, машинка, силует, тканина, сатин, фактура, волокно, полотно, вишивка, костюм, гофре, трикотаж, бавовна, синтетика.

 

Вправа 2.

Виконайте морфемний аналіз слів: сукня, модель, машинка, силует, прикрашати,  безформений, зшити, розкроїти, безшовний, розметування.

 

Вправа 3.

Доберіть за заданими морфемними схемами слова-професіоналізми в початковій формі. Складіть із них одне  речення,  у разі потреби змінюючи їх і використовуючи службові слова. Порядок слів довільний.

 

   ^ □ прикметник;

 

   ^    o                -     іменник;

 

                                               ^ ти         -    дієслово;    

                                                      -   іменник.

 

 

Вправа 4.

Утворіть морфемні схеми слів – професіоналізмів: тканина, закрійник, вишивка, модель, гаптувати, вбрання, кравець.

 

Вправа 5.

Доберіть до поданих слів спільнокореневі слова-професіоналізми.

Мереживо, модельєр, вишиванка, орнамент, атрибут, прикраса, фасон, барвистий, бандана, велюр, виточка, волани, дерматин, дизайнер, кокетка, лекала, миланж, трикотаж.

 

Вправа 6.

Доберіть до поданих слів по 3–4 спільнокореневі.

Тканина, закрійник, вишивка, модель, гаптувати, вбрання, кравець.

Вправа 7.

Прочитайте текст, виділені слова розберіть за будовою.

Кожна людина, де б вона не була, яку б роботу не виконувала, бажає бути сучасною, стильною, красивою та модною. Це тісно пов'язано з професією “кравець”. Завдяки його праці й фантазії наші бажання втілюються в життя.

Професія “швачка” та “кравець” одна з найстародавніших, і в той же час сучасна, тому що мода змінюється «щодня» і послуги швачки та кравця потрібні постійно.

Іноді в молоді питають: “Чим вас привертає професія “швачка”, “кравець”?” Вони відповідають: “Перш за  все, подобається працювати з людьми і для людей. Йдеш по  вулиці й бачиш “плоди” своєї праці гарно одягнених людей, ти отримуєш задоволення від результатів своєї роботи”.

 

Вправа 8.

Визначте рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.

А) тканина, сукня, блуза;

Б) бавовна, геглан, комірець;

В) мереживо, сантименр, ножиці;

Г) виріб, одяг, кравець.

 

Вправа 9.

Спишіть слова, вставляючи пропущені літери, позначте префікс:

пр.крашати, .шити, .формувати, пр.красити, пр.стиж, пр.шити, бе.розмірний, пр.мірка, п.дрізати.

 

Вправа 10.

Спишіть слова, вставляючи пропущені літери, позначте префікс:

пр.шитий, пр.крашений, бе.формений, ро.різи, ро.ширення, пр.ховуючи, .крадення, п.довження, д.повнення.

 

 

 

Вправа 11.

Прочитайте текст, виділені слова розберіть за будовою.

 Жінка з естетичним смаком знає свій стиль, завжди одягається відповідно до своєї зовнішності, враховуючи абсолютно все: манеру ходити, триматися, розмовляти. Кожна жінка повинна критично ставитися до свого одягу, бути уважною до його деталей і добирати предмети одягу з урахуванням віку, статури, професії, конкретних обставин.

Значної уваги потребує створення святкового ансамблю, який, залежно від конкретних обставин, може бути вишуканим або стриманим.    

Так, весільний ансамбль складається із сукні або сукні-костюма білого, ніжного пастельного кольору. Доповнюється фатою або штучними квітами, якими прикрашається зачіска нареченої. Взуття витончене, білого або світлого кольору. Доповненням може бути золотий ланцюжок, декоративні прикраси, у руках букетик живих квітів.

 

Вправа 12.

Прочитайте байку В. Самійленка «Мудрий кравець». З виділених слів утворіть нові слова.

Прийшли люди до кравця

(Це було в столиці),

Щоб пошив їм жупани

Й добрі ногавиці.

«То не штука, - каже той, -

Шити ми зумієм,

Тільки б нащо я вдягавсь,

Бувши гречкосієм?

Відкіля се ви такі

І чиї піддані?

Наші люде - без штанів

І в сорочці драній».

«Хоч і з різних ми країн,

Та не з-за кордону,

А хотіли б одягтись

Добре, по закону.

От сукно, а твій доклад...»

«Що за витребеньки!

Я вам краще положу

латочки новенькі.

Або хай сукно лежить,

А щоб менш мороки,

Я вам добре й без сукна

Полатаю боки».   

1905р.

 

 

Вправа 13.

Доберіть до поданих слів по 3-4 спільнокореневі.

Сукня, шиття, розріз, одяг, хутро, форма, колір.

 

Вправа 14.

Виконайте словотворчий розбір слова суцільнокрійний.

Вправа 15.

Спишіть текст, на місці крапок вставляючи пропущені букви чи знаки. Виділені слова розберіть  за будовою.

Кравець це провідна професя у виробництві одягу. Обираючи цю професію, потрібно бути творч.ю людиною, обов'язково охайною, мати добрий художній смак, вміти малювати, мод.лювати, навіть ціка­витися технікою. Окрім цього мати чітку к.ординацію рухів та окомір, що дасть змогу досягти високої професійної майстерності.

М.стецтво гарно одягатися це такий же талант, як інші. Є люди, яким від народжен.я притаман.е відчут.я гармонії, коль.ру, форми, стилю. Вони відчувають одяг як другу шкіру, але таких небагато. При бажан.і можна виховати та р.зви­нути в собі цей талант. Якщо ви бажаєте долучитися до кола гарно і зі смаком одягнутих людей, ви маєте формувати всі ці якості. І, можливо, ваша наполег­л.вість поставить вас на першу .ходинку до високих подіумів моди.

 

Вправа 16.

Доберіть до поданих слів спільнокореневі, визначте спосіб словотворення, розберіть за будовою.

Шити, кроїти, прасувати.

Вправа 17.

Поясніть спосіб творення назви вашої майбутньої професії «кравець» та утворіть прикметники-професіоналізми від поданих слів:

Шити, кроїти, прасувати.

 

Вправа 18.

Утворіть за допомогою префіксів нові дієслова  та поясніть їх правопис:

кроїти, шиття, прасувати, розріз, одяг, шити.

 

Вправа 19.

Іменники зі зменшено-пестливими суфіксами. «Назви ласкаво».

Шапка - шапочка, пілотка – пілоточка.

Хустка - хусточка, хустинка.

Шолом – шлемик, панама – панамка.

Капелюх – капелюшок, берет – беретик.

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку