ХХV Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика ІІ етап
2024/2025 навчальний рік 5 клас
1.Перепишіть. Замість крапок поставте , де потрібно, пропущену літеру або апостроф, розкрийте дужки, зніміть риску.
. Св...ято (З/з)нань, (К/к)иївський вокзал, на павутин...ці, боро(д/т)ьба, л...лються, на/в...сні, моркв...яний, камін...чик, д...ректор, під..їз..ний.
2.Запишіть слова за алфавітом. Поставте наголос.
Завдання, документ, колесо, шофер, кропива, фартух.
3. Робота з текстом:
Чудовий Дніпро в тиху погоду, коли вільно і плавно мчить крізь ліси і гори повні води свої.
Мало який птах долетить до середини Дніпра. Розкішний! Немає рівної йому ріки на світі. Чудовий Дніпро і вночі, і вдень. Синій-синій, рухається він плавними розливом, і серед ночі, як серед дня, видно його далеко, як тільки може бачити людське око.
(3 бали)
4. Утворіть фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово, поясніть їх значення.
Наламати (дерев, дров, парканів), кусати (хліб, яблуко, лікті), з’їсти (м'ясо, собаку, ковбасу), винаходити (двигун, велосипед, ракету).
(4 бали)
5.Напишіть твір-мініатюру за поданим початком: Який сьогодні гарний день! І небо безхмарне, і тепло-тепло. А сонечко чомусь вередує…
(12 балів)
ХХVМіжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика
ІІ етап
2024/2025 навчальний рік
6 клас
1. Перепишіть. Замість крапок поставте, де потрібно, пропущену літеру або апостроф, розкрийте дужки, зніміть риску.
Хворос...няк, волейболіс...ці, бр...н...чати, промін...чик, торф ...яний, Він(нн)ич(чч)...на, роз (зз)броєн(нн)я, дон...чин, різ...б..яр, дво/ден (нн) ий, борот...ба, чес...ність, кр...ниця, тр...маєт...ся, мавп...ячий, шіс...надцять, ро...м...якшити, рутв...яний.
(6 балів)
2. Поясніть значення фразеологізмів. Складіть з одним із них речення.
(4 бали)
3. Робота з текстом:
- укажіть стиль тексту та тип мовлення;
- випишіть ключові слова із виділених речень.
Було собі два брати – один убогий, а другий багатий. От багатий колись ізласкавився над бідним, що не має той ні ложки молока дітям, та й дав йому дійну корову і каже:
Ну, бідний брат відробляв потроху, а далі тому багачеві шкода стало корови, він і каже вбогому братові:
Той каже:
Бідному жалко стало своєї праці, не схотів віддавати. Пішли вони позиватися до пана.
(3бали)
1. Моя подружка розв’яже любу задачу. 2. Книжний шкаф ми поклали зліва. 3.Треба закрити форточку. 4. Ми вчора не успіли підписати на слідуючий рік газети.
(4 бали)
(обсяг – 1,5-2 сторінки).
(12 балів)
ХХV Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика ІІ етап
2024/2025 навчальний рік
7 клас
Т…мяний, т…нятися, пан…ина, свяще…ик, пр…єднати, пр…звисько, кра…вид, пр…зидент, колосит…ся, ка…кар, н…сти, посміхаєш…ся.
( 4 бали)
2.Добери українські відповідники до слів іншомовного походження.
Коаліція, аномалія, модернізація, тенденція.
(4 бали)
3.Робота з текстом:
Жив собі хлопець. І був він таким боягузом, що боявся усього на світі. Як півень закукурікає, він здригнеться. Як собака гавкне, затремтить. Як під вікном яблуня скрипне, зіщулиться. А уночі за двері й носа не вистромить. Навіть Тіні своєї той хлопець сахався.
І Тінь це зрозуміла. Спочатку вона здивувалася, потім осміліла, а тоді вирішила узяти над хлопцем гору. Почала хлопцеві наказувати, коли й куди йому йти, коли спинитися, що робити. Щоправда, опівдні у Тіні ставало менше сили. Уночі вона зовсім зникала. Але й тоді хлопець не переставав труситися від страху перед Тінню.
3 бали
4. Відредагуйте словосполучення. Складіть з трьома (на вибір) речення, щоб у кожному з них були усі можливі головні й другорядні члени речення.
Вільна вакансія, захисний імунітет, меморіальний пам'ятник, мемуарні спогади , пам'ятний сувенір, передовий авангард, прейскурант цін, пишу свою автобіографію, художник малює свій автопортрет, гуманна людяність, перший дебют, двічі дублювати вислів.
5.Написати твір на одну із тем, використовуючи всі форми дієслова.
(обсяг 1,5-2 сторінки).
(12 балів)
ХХV Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика ІІ етап
2024/2025 навчальний рік
8 клас
Пів/Європи, пів/на/пяту, напів/автомат, полу/мисок, тка….тво, Оде..ина, Тал..ін.., ем..іграція, ім..іграція, лібрет..о, брут..о, узбереж.., контр/адмірал, щиро/вдячний, військово/зобовязаний, сама/самісінька. (4 бали)
2.Запиши речення, розстав пропущені розділові знаки. Виконай синтаксичний розбір речення:
1) підкресли головні і другорядні члени;
2) надпиши над кожним словом, якою частиною мови воно є;
3) дай загальну характеристику реченню.
Двадцять другого квітня тисяча дев’ятсот вісімдесят восьмого року дванадцять американських школярів запропонували відзначити День Землі закликавши всіх людей підтримати цю природоохоронну акцію.
( 6 балів)
3.Відредагуйте речення.
Коли ми зрівняли ці два комп’ютера, то виявилося, що об’єм жорсткого диску в них не співпадає. Цей планшет являється водночас і телефоном, тому застосовувати крайні міри з ним можна лише в порядку виключення.
(2 бали)
4.Поясни значення фразеологізмів.
Глек розбити, облизня піймати, позичити в Сірка очі, у трьох соснах заблукати, скуштувати березової каші.
( 5 балів)
5. Напиши твір-роздум « О земле рідна, скільки в тобі краси ясної і живої сили».
(обсяг 2 сторінки).
(12 балів)
ХХV Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика ІІ етап
2024/2025 навчальний рік
9 клас
Де/який, випл...каний, пр..мудрий, ож…ледь, хтозна/на/якому, (з,с)тиха, змін…ий, сив..на, Філіп…іни, двоміс…ний, город…на, (з,с)цементувати, від…звеніти, будь/що, К…пр..
(3 бали)
Деградація, адаптація, паритет, кредит, ротація, менталітет, ескалація, голкіпер, лінгвіст.
(3 балів)
3. Спиши речення, розстав розділові знаки. Виконай синтаксичний розбір речення: 1) підкресли головні і другорядні члени;
2) надпиши над кожним словом, якою частиною мови воно є;
3) дай загальну характеристику реченню.
Нас із дитинства навчають казати чарівне слово «дякую» і воно означає вдячність та повагу і це слово вирішили вшанувати запровадивши на його честь свято.
( 7 балів)
4.Відредагуйте речення.
1. Приїхавши у Київ, мене відразу зачарували каштани.
2. Батьки не поїхали в гості із-за дощу.
3. Ми любимо і захоплюємося поезією Ліни Костенко.
4. Львів дуже сподобався художникові та присвятив йому багато творів.
5. Нас чекала несподіванка на першій прем’єрі вистави.
6. Прочитаний роман моїм однокласником зацікавив мене.
5.Напиши твір-роздум за висловом В. Чорновола «Україна починається з тебе» (обсяг 2,5-3 сторінки) (12 балів)
ХХVМіжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика ІІ етап
2024/2025 навчальний рік
10 клас
Людино/люб, 100/річчя, авіа/завод, діаметрально/протилежний, жовто/гарячий, мовно/літературний, пів/міста, пів/України, чітко/окреслений, суспільно/необхідний, батько/мати, Свят/вечір, мати/й/мачуха, супер/обкладинка, яхт/клуб, фото/копія, міні/фабрика, аеро/вокзал, гори/цвіт, купівля/продаж .
(4 бали)
Сергія Коваленко багато хто поважає, він гарний і в якості фахівця, і в якості людини. Якщо співставити факти, то дані про нашого бувшого співробітника не співпадатимуть. У кінці кінців відмінили закон, згідно якому наказували за багаточисленні дрібні порушення. У залі засідань продовжуються збори трудового колективу; на повістці дня багато питань, і я боюся, що не всі їх встигнемо підняти й обсудити.
(3 бали)
3.Поставте розділові знаки. Підкресліть головні і другорядні члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови. Дайте загальну характеристику конструкції.
Забрівши у хащі закутаний у вітер
Накритий небом і обмотаний піснями
Лежу мов мудрий ліс під папороті квітом
І стигну і холону й твердну в білий камінь.
Б. Антонич
Вавилонське стовпотворіння, дев’ятий вал, (Т,т)роянський кінь, висіти дамокловим мечем, (Г,г)ордіїв вузол, (А,а)хіллесова п’ята, (Н,н)оїв ковчег, дволикий (Я,я)нус.
(12 балів)
ХХV Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика ІІ етап
2024/2025 навчальний рік 11 клас
С..мб.оз, л..брет..о, конфет..і, Т..бет, Ч..лі, д..скусія, піц..а, к..пар..с, д..зель, Ш..л..ер, Гол..андія, біл..ь, віл..а, ..мп..чмент, Ліс..абон, Ніц..а, дез..нфекція, параш..т, ім…іграція, ем..іграція.
Інцидент, ексклюзивний, фундатор, репродукція, генерація, конкуренція, менеджер, ареал, вояж, біографія.
Мені в якості організатора конференції доручили зустріти делегацію і допомогти їм влаштуватися у готелі. Збори продовжуються уже годину, тож доведеться рахуватися з чужими думками. Його спочатку звільнили через халатне відношення до роботи, але потім рішення відмінили. По суботам власник книжного магазину переводив всю налічку на благодійність.
(4 бали)
1) підкресли члени речення;
2) надпиши над кожним словом, якою частиною мови є;
3) дай загальну характеристику всій конструкції й компонентам як умовним простим реченням.
Солов’ї ці невтомні співці весни й кохання заливисто перетьохкуються у вербах по садках і коли вони саме тьохкають здається усе на світі стихає а весна виходить подивитися на свої володіння.
( 6 балів)
«Нехай підождуть невідкладні справи.
Я надивлюсь на сонце й трави» (Л.Костенко).
(орієнтовний обсяг до 3,5 сторінок).
(12 балів)